Second Life

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 09 mar 2007 17:33

Cisca schreef:
MrSokkie schreef:Wat maakt het uit hoe je je contacten onderhoud? En dat de eigenaar er rijk van wordt lijkt me helemaal een non-argument (jaloers Cisca?, lijkt me namelijk helemaal niet bij jou passen).

Jaloers, wat is dat, daar doe ik inderdaad niet aan,

Nee, daarom vond ik je opmerking al zo vreemd.

maar als mensen op een gegeven moment van zoiets giga rijk worden, gaat dat ten koste van anderen, dat is iets wat onrechtvaardig is, en daar kan ik niet tegen.

Waarom zou dat automatisch ten koste gaan van anderen? Dat begrijp ik niet.

Je moet natuurlijk niet vergeten dat ook Second Life gerund wordt door een bedrijf, en niet door een liefdadigheidsinstelling. En wat de mensen die geld verdienen aan SL er mee doen, daar weten jij en ik niks vanaf. Misschien dat de directeur wel hardstikke veel aan liefdadigheid doet.

Je opmerking over geld verdienen en onrechtvaardigheid lijkt mij een beetje kort door de bocht.

GKN'er
Sergeant
Sergeant

Re: Second Life

Berichtdoor GKN'er » 09 mar 2007 17:36

rosalie83 schreef:Second Life, een 'digitale 3D wereld'.
Wat vinden jullie daar nou van?

Laatst bracht de EO een schokkende documentaire over de "gebruiken" in deze alternatieve wereld. Het kwam er in feite op neer dat die digitale wereld gedomineerd wordt door pedofielen, sekswellustigen en ander gespuis. Ik vind dat je je als christen principieel tegen deze zaken moet weren. Natuurlijk, ik zeg niet dat alles verkeerd is aan dat Second Life (daar weet ik er simpelweg niet genoeg van af), maar - als ik Netwerk moet geloven, en die heb ik hoog zitten - dan kun je op elke hoek van de digitale "straat" aangesproken worden door een pedoseksueel die zijn frustraties op jouw digitale personage wil botvieren. Bovendien schuilt er nog een ander gevaar aan: het schijnt gemakkelijk een verslaving te kunnen worden. En als het ten koste gaat van je gezinsleven, je vriendenkring, je sociale leven, je studie/werk en - wat nog een stapje erger is - ten koste gaat van je geloofsleven, dan ben je fout bezig! Wat ik van dat Second Life ken, stemt mij in ieder geval in het geheel niet vrolijk.
Gereformeerde Kerken in Nederland, moge het neocalvinisme levend blijven!

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 09 mar 2007 17:44

GKN'er schreef:

Laatst bracht de EO een schokkende documentaire over de "gebruiken" in deze alternatieve wereld. Het kwam er in feite op neer dat die digitale wereld gedomineerd wordt door pedofielen, sekswellustigen en ander gespuis.

nounounou, dat vind ik wel heel erg overdreven. Ja, het komt (jammer genoeg) voor, net als in de echte wereld, maar het overgrote deel zijn gewone mensen zoals jij en ik die gewoon een spelletje spelen en met mensen willen kletsen

Ik vind dat je je als christen principieel tegen deze zaken moet weren. Natuurlijk, ik zeg niet dat alles verkeerd is aan dat Second Life (daar weet ik er simpelweg niet genoeg van af), maar - als ik Netwerk moet geloven, en die heb ik hoog zitten - dan kun je op elke hoek van de digitale "straat" aangesproken worden door een pedoseksueel die zijn frustraties op jouw digitale personage wil botvieren.

In de korte tijd dat ik het gedaan heb is mij dat in ieder geval niet overkomen, dus ik denk dat Netwerk een wat gekleurd beeld heeft neergezet.

Bovendien schuilt er nog een ander gevaar aan: het schijnt gemakkelijk een verslaving te kunnen worden. En als het ten koste gaat van je gezinsleven, je vriendenkring, je sociale leven, je studie/werk en - wat nog een stapje erger is - ten koste gaat van je geloofsleven, dan ben je fout bezig! Wat ik van dat Second Life ken, stemt mij in ieder geval in het geheel niet vrolijk.

Nee, maar goed, dat is met alles zo. Je kunt ook alles ten koste laten gaan aan sporten, aan fietstochten maken, aan boeken lezen, aan van alles en nog wat. Sterker nog, je gezinsleven, je vriendenkring, je sociale leven, je studie/werk kan ook ten koste gaan aan je geloofsleven. Dat lijkt me ook niet goed. Maar zoals ik al zei moet je ook in SL, net als in alle andere dingen in het leven, inclusief geloof, de juiste balans zien te vinden.

Cisca

Berichtdoor Cisca » 09 mar 2007 19:13

MrSokkie schreef:Waarom zou dat automatisch ten koste gaan van anderen? Dat begrijp ik niet.

Je moet natuurlijk niet vergeten dat ook Second Life gerund wordt door een bedrijf, en niet door een liefdadigheidsinstelling. En wat de mensen die geld verdienen aan SL er mee doen, daar weten jij en ik niks vanaf. Misschien dat de directeur wel hardstikke veel aan liefdadigheid doet.

Je opmerking over geld verdienen en onrechtvaardigheid lijkt mij een beetje kort door de bocht.

Het geld moet natuurlijk wel binnen komen, wat ik er van begrepen heb, gaat het best om groot geld, het werd vergeleken met een pyramidespel.
Sommige mensen kunnen de verleiding om te gokken nu eenmaal niet weerstaan.
Natuurlijk kunnen die mensen veel aan liefdadigheid doen, dat hoop ik dan maar, meestal is dat helaas niet het geval :wink:

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 09 mar 2007 19:40

Cisca schreef:Het geld moet natuurlijk wel binnen komen, wat ik er van begrepen heb, gaat het best om groot geld, het werd vergeleken met een pyramidespel.

TJa, ik weet ook nog niet wat ik nou precies van die virtuele economie moet vinden, maar het is een ontwikkeling die toch niet tegen te houden is. Maar mijn eerste reactie is: het is een hobby en een hobby mag redelijkerwijs best wat geld kosten. Ik zie niet in hoe SL een pyramidespel genoemd kan worden want dat is toch echt heel wat anders.

Sommige mensen kunnen de verleiding om te gokken nu eenmaal niet weerstaan.

Nee, en de mensen die dat van zichzelf weten moeten ook geen SL gaan spelen.

Natuurlijk kunnen die mensen veel aan liefdadigheid doen, dat hoop ik dan maar, meestal is dat helaas niet het geval :wink:

Mwa, hoe weet jij dat dat meestal niet het geval is? Ik weet niet hoeveel anderen aan liefdadigheid uitgeven hoor en dat interesseert mij trouwens ook niet zo veel.

Cisca

Berichtdoor Cisca » 09 mar 2007 19:50

MrSokkie schreef:Mwa, hoe weet jij dat dat meestal niet het geval is? Ik weet niet hoeveel anderen aan liefdadigheid uitgeven hoor en dat interesseert mij trouwens ook niet zo veel.

Vaak hoor je achteraf wel van fraude bij bepaalde zaken, dat is dan niet naar een goed doel gegaan :wink:

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 09 mar 2007 22:54

Ik vind het nogal idioot. Alsof je voor nuttige dingen al niet lang genoeg achter je computer zit!
Ik vind het eigenlijk psychopathisch om in zo'n fantasiewereld te kruipen, en daarvoor het echte leven links te laten liggen. En maar achter dat computerscherm zitten... daar zou je toch niet goed van worden! Ik snap niet wat mensen bezielt om daar veel tijd aan te besteden. Toen ik er voor het eerst wat over las, had ik zoiets van: dat is iets voor schizofrenen (o.i.d.) die graag in een fantasiewereld leven.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 10 mar 2007 08:43

Boekenlezer schreef:

Ik vind het nogal idioot. Alsof je voor nuttige dingen al niet lang genoeg achter je computer zit!

En andere mensen vinden dat heel erg fijn. Ik kruip zelf na een dag computerwerk op kantoor thuis graag ook nog eens achter mijn pc om een avondje lekker te Warcraften en te kletsen/mailen met vrienden. Dat is ontspanning. En als ik geen zin heb of moe ben stop ik en kruip ik met een boek in bed.

Ik vind het eigenlijk psychopathisch om in zo'n fantasiewereld te kruipen, en daarvoor het echte leven links te laten liggen.

Psychopatisch is wel een hele sterke term. En wie zegt dat SL-spelers er per definitie het echte leven links voor laten liggen? En hoe is het anders dan opgaan in een goed boek of en goede film, of zelfs opgaan in het invullen van een erg moeilijke sudoku-puzzel.

En maar achter dat computerscherm zitten... daar zou je toch niet goed van worden! Ik snap niet wat mensen bezielt om daar veel tijd aan te besteden. Toen ik er voor het eerst wat over las, had ik zoiets van: dat is iets voor schizofrenen (o.i.d.) die graag in een fantasiewereld leven.

Jij zou er misschien niet goed van worden, jij snapt het niet, prima, ga het dan vooral niet doen maar oordeel niet zo hard over de mensen die het wel doen. (psychopaten, schizofreen, daar zeg je nogal wat mee hoor).

Even wat ik wel vind van Second Life. De graphics zien er echt beroerd uit en met de beveiliging schijnt ook nogal wat mis te zijn.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 10 mar 2007 09:00

MrSokkie schreef:
Boekenlezer schreef:En maar achter dat computerscherm zitten... daar zou je toch niet goed van worden! Ik snap niet wat mensen bezielt om daar veel tijd aan te besteden. Toen ik er voor het eerst wat over las, had ik zoiets van: dat is iets voor schizofrenen (o.i.d.) die graag in een fantasiewereld leven.

Jij zou er misschien niet goed van worden, jij snapt het niet, prima, ga het dan vooral niet doen maar oordeel niet zo hard over de mensen die het wel doen. (psychopaten, schizofreen, daar zeg je nogal wat mee hoor).

Misschien heb ik dan weer minder gelukkige bewoordingen gebruikt.
Waar mijn aversie zich vooral tegen richt, is de tedens van tegenwoordig: doe alles achter je computer.
Dat zie ik als de tendens, voor alles moet de computer aan: bankzaken regelen, contact onderhouden met anderen (daar pak ik de laatste tijd vaak gewoon de telefoon voor, als het niet via een directe ontmoeting kan). Dan ga ik mij een beetje afvragen: kunnen we straks nog eten koken, stofzuigen, of een boek lezen, je kind naar school brengen, je neus snuiten, of verzin wat onzinnigs, zonder eerst de computer aan te moeten zetten? Zo gaat het leven nog eens zo worden: je staat op, je zet je computer aan, en aan het einde van de dag zet je je computer weer uit, en ga je het bed in (als dat dan tenminste nog zonder computer gaat).
Ik zie het als een beweging van het normale leven vandaan.
Ik vind het ook nogal apart als mensen uitgerekend dat leuk vinden. En dan gebruik ik daarbij nogal eens erg sterke bewoordingen.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 10 mar 2007 10:36

Boekenlezer schreef:Misschien heb ik dan weer minder gelukkige bewoordingen gebruikt.

Dat zal het zijn.

Waar mijn aversie zich vooral tegen richt, is de tedens van tegenwoordig: doe alles achter je computer.
Dat zie ik als de tendens, voor alles moet de computer aan: bankzaken regelen, contact onderhouden met anderen (daar pak ik de laatste tijd vaak gewoon de telefoon voor, als het niet via een directe ontmoeting kan). Dan ga ik mij een beetje afvragen: kunnen we straks nog eten koken, stofzuigen, of een boek lezen, je kind naar school brengen, je neus snuiten, of verzin wat onzinnigs, zonder eerst de computer aan te moeten zetten?

Zo niet, wat dan nog? Voor bankzaken regelen, informatie opzoeken en contacten onderhouden is Internet ideaal. Geen gedoe meer met acceptgirootjes, en ik weet niet hoe het met jou zit, maar ik pak niet zo maar 1-2-3 de telefoon om eens een half uur te gaan kletsen met familie in Australie, terwijl een e-mail typen zo gebeurd is en niks kost, en tegenwoordig heb je ook al skype natuurlijk

En niemand verplicht je een pc in huis te nemen hoor; je maakt het jezelf heden ten dage dan wel moeilijk, en dat zal vast alleen nog maar moeilijker worden, maar niemand houd een geweer tegen je hoofd en dwingt je een pc te kopen.

Zo gaat het leven nog eens zo worden: je staat op, je zet je computer aan, en aan het einde van de dag zet je je computer weer uit, en ga je het bed in (als dat dan tenminste nog zonder computer gaat).

Overdrijven is natuurlijk ook een kunst.

Ik zie het als een beweging van het normale leven vandaan.
Ik vind het ook nogal apart als mensen uitgerekend dat leuk vinden. En dan gebruik ik daarbij nogal eens erg sterke bewoordingen.

Tja, jij vind het apart. Ik vind het een aanvulling op het normale leven. Ik doe hele leuke contacten op, maak zelfs nieuwe vrienden via Warcraft. Ja, ook vrienden die ik in het echt bezoek.

En die sterke bewoording, tja, daar maak je wel vaker gebruik van, misschien niet beseffend wat je er mee aanricht. Ik ga zometeen lekker even een beetje Warcraft spelen, omdat ik dat een leuk spel vind en ik met mensen kan kletsen. Jij vind die kennis blijkbaar voldoende om bij mij de diagnose psychopatische schizofrenie vast te stellen als ik je stukje zo lees.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 10 mar 2007 10:59

MrSokkie schreef:Zo niet, wat dan nog? Voor bankzaken regelen, informatie opzoeken en contacten onderhouden is Internet ideaal. Geen gedoe meer met acceptgirootjes, en ik weet niet hoe het met jou zit, maar ik pak niet zo maar 1-2-3 de telefoon om eens een half uur te gaan kletsen met familie in Australie, terwijl een e-mail typen zo gebeurd is en niks kost, en tegenwoordig heb je ook al skype natuurlijk

De computer en internet hebben absoluut hun voordelen. Dat valt niet te ontkennen.
Zo heb ik afgelopen week eens wat foto's besteld via het web, die ik gisteravond opgehaald heb. Voor het bestellen hoef ik dan niet bij een winkel langs, die toch bijna alleen maar open zijn op het moment dat ik aan het werk ben, of op een andere wijze vaak verhinderd ben. Met filmpjes blijf je heen en weerfietsen, plus de tijd die je nog eens kwijtraakt met het wachten op een gelegenheid, omdat mijn mogelijkheden om winkels te bezoeken erg beperkt zijn in mijn drukke leven.
Wat betreft bankzaken: je moet natuurlijk wel wat achter de hand hebben voor het geval de computer het ineens een keer niet doet!

Wat sociale contacten betreft, vind ik telefonisch contact leuker dan contact via e-mail. E-mail vind ik nogal afstandelijk. Ik maak er wel gebruik van, maar mijn voorkeuren zijn eigenlijk anders.

Van skype heb ik nog nooit gehoord. :lol:

MrSokkie schreef:En niemand verplicht je een pc in huis te nemen hoor; je maakt het jezelf heden ten dage dan wel moeilijk, en dat zal vast alleen nog maar moeilijker worden, maar niemand houd een geweer tegen je hoofd en dwingt je een pc te kopen.

Subtiele dwang is ook dwang. Maar goed, ik ben niet tegen op een computer, dus ik heb er ook één.

MrSokkie schreef:En die sterke bewoording, tja, daar maak je wel vaker gebruik van, misschien niet beseffend wat je er mee aanricht. Ik ga zometeen lekker even een beetje Warcraft spelen, omdat ik dat een leuk spel vind en ik met mensen kan kletsen. Jij vind die kennis blijkbaar voldoende om bij mij de diagnose psychopatische schizofrenie vast te stellen als ik je stukje zo lees.

Daarom ben ik ook voorstander van opname van korte tenen in de standaarduitrusting.
Gewoon een keer een computerspelletje doen zie ik echt niet als ziek, hoor.
Maar iets als Second Life vind ik nogal extreem: een ander leven gaan leiden op de computer. Leeft men dan niet heel erg op een fantasieniveau?
Fantasie is nuttig, en de computer en het internet zijn ook nuttig. Maar alles moet natuurlijk wel een beetje in gezonde verhoudingen blijven toegaan.

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 10 mar 2007 11:50

Boekenlezer schreef:Maar iets als Second Life vind ik nogal extreem: een ander leven gaan leiden op de computer.

het is zo extreem als je het zelf maakt. Natuurlijk zijn er excessen en die mensen gaan er niet goed mee om. Wat ik van SL gezien heb is het gewoon een chatbox waarin je ook nog eens kan rondlopen.

Leeft men dan niet heel erg op een fantasieniveau?
Fantasie is nuttig, en de computer en het internet zijn ook nuttig. Maar alles moet natuurlijk wel een beetje in gezonde verhoudingen blijven toegaan.

Precies, en ik vraag mij af waarom iedereen toch denkt te weten dat die gezonde verhoudingen bij SL ineens onmogelijk zijn.

Bevlogen
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Bevlogen » 10 mar 2007 11:56

MrSokkie schreef:
Boekenlezer schreef:Maar iets als Second Life vind ik nogal extreem: een ander leven gaan leiden op de computer.

het is zo extreem als je het zelf maakt. Natuurlijk zijn er excessen en die mensen gaan er niet goed mee om. Wat ik van SL gezien heb is het gewoon een chatbox waarin je ook nog eens kan rondlopen.

Leeft men dan niet heel erg op een fantasieniveau?

Precies, en ik vraag mij af waarom iedereen toch denkt te weten dat die gezonde verhoudingen bij SL ineens onmogelijk zijn.

Mwah... mss dat dat iets te maken heeft met die docu van de VPRO getiteld "De Toekomst"...

http://www.vpro.nl/programma/detoekomst ... /27029984/

(AANRADER!)

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 10 mar 2007 13:03

Bevlogen schreef:Mwah... mss dat dat iets te maken heeft met die docu van de VPRO getiteld "De Toekomst"...

http://www.vpro.nl/programma/detoekomst ... /27029984/

(AANRADER!)

Dat was wel een interessante aflevering. Ik heb 'm net bekeken.

Mensen hebben dus bepaalde behoeften om aan Second Life mee te doen. (Duh.) Ik herken bij mijzelf ook wel wat van die aanleidingen, maar ik ga er anders mee om. Ik zoek het toch meer in het echte leven.
Dat mensen nogal eens te wensen overlaten wat hun sociale gedrag betreft - denk aan dat voorbeeld van groeten in de lift - daar loop ik ook tegenop. Dat herken ik letterlijk. Verder zou ik veel vrijer met dames om willen gaan. Ik wil ze gewoon als goede vrienden kunnen behandelen, zonder dat er direct zo veel meer achter hoeft te zitten. Maar je merkt dat onze wereld daar meestal niet zo aan gewend is. Dat vind ik wel jammer. Maar de oplossingen voor dergelijke problemen zoek ik niet in Second Life, maar meer door de worsteling met het echte leven aan te gaan. En ik heb het gevoel dat dat resultaat oplevert, want inderdaad, het levert mij de gewenste contacten op. Het zijn er dan weliswaar nog niet direct zo veel, maar ik merk dat mijn streven wel effect heeft.
Verder heb ik geen behoefte aan de seksuele uitspattingen van Second Life, zoals die in de aflevering naar voren komen. Geen behoefte om die in het echte leven te hebben. Waarom niet gewoon de gezonde grenzen van Gods geboden in acht nemen? Daar word je uiteindelijk gelukkiger van.

Wel leuk om te zien dat Second Life er voor die persoon in de aflevering ertoe leidt om heel vrij met contacten om te gaan, maar dat hij op die manier ontdekt dat het echte contact met zijn echte vriendin toch hèt is. Aan het eind staat hij voor mijn gevoel weer met zijn benen op de grond. Dat is nog eens op een ontspannende manier achter de waarheid komen. Die ontspannenheid mis ik te vaak in het echte leven - is dat angst voor de waarheid of zo? de waarheid die je echter uiteindelijk toch nooit kan ontlopen! - al beweegt mij dat er niet toe om zelf aan Second Life te gaan doen.

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 11 mar 2007 08:30

En toch begrijp ik het niet. Als er iets nieuws is hebben mensen vaak de behoefte om het af te kraken, zich te richten op de excessen en het negatieve. Terwijl SL voor het grootste deel van de gebruikers gewoon leuk, zorgeloos en ongevaarlijke is.

Terug naar “Archief”