Race406 schreef:
Het lijkt wel of je bent afgewezen op een predikantenopleiding of zoiets... Ik kan het heeeeeelemaal mis hebben en dat hoop iik, maar ik krijg echt zo'n idee
Dat heb je inderdaad heeeelemaal mis.
Ik kan mij wel vinden in thuislezers, niet dat ik dat ben, maar die thuislezers, komt ook in mijn familie voor, kan ik veelal diepgaande gesprekken hebben en dat viel mij zo op.
Ik denk wel eens tjonge wat hebben die mensen over verschillende zaken uit de Bijbel zelfs zeer goed nagedacht beter dan de kerkganger, zo lijkt het tenminste.
Eigenlijk zou dat andersom moeten zijn. Als die kerkganger zo’n goed onderwijs krijgt in zijn/haar kerk zoude die het toch beter moeten weten. Daarom krijg ik van kerkgangers wel eens de indruk dat zij het kerkbezoek ervaren als een soort van biechtstoel terwijl zij heel niet biechten maar het een goede daad vinden ter bevrediging alsof zij gebiecht hadden.
Die thuislezers vinden dat namelijk ook. Ik sprak daar over met die thuislezer. Hij zei als een dominee een preek gaat houden moet hij van tevoren de inhoud van het Bijbelgedeelte aan de kerkgangers bekend maken zodat zij er ook thuis van tevoren over kunnen denken anders overvalt je de preek eigenlijk als een donderslag.
Al met al vind ik soms preken niet meer van deze tijd van informatietechnologie. Als je met vragen zit na de preek, blijf je met de vragen zitten. Vandaar dat ik vind dat je in kleiner groepen bij elkaar moet komen of misschien moet het naast het kerkbezoek als extra worden ingevoerd. Banken uit de kerk slopen, er zoiets van maken als een tempel plein. Dominee twintig minuten preken en er daarna over het gesprokene met elkaar nadenken en overwegen.
Efe 2:19-22 Zo zijt gij dan niet meer vreemdelingen en bijwoners, maar medeburgers der heiligen, en huisgenoten Gods; Gebouwd op het fondament der apostelen en profeten, waarvan Jezus Christus is de uiterste Hoeksteen; Op Welken het gehele gebouw, bekwamelijk samengevoegd zijnde, opwast tot een heiligen tempel in den Heere; Op Welken ook gij mede gebouwd wordt tot een woonstede Gods in den Geest.
Goed voorstel of niet?
O ja, en natuurlijk zingen met Optimatus als begeleider.