Thuislezers

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 03 mar 2007 14:45

Jij hebt gewoon zo'n lief, stamelend en stotterend oud mannetje wat tien keer dezelfde schriftuurlijk-bevindelijke cliche uitpsraken doet zolang hij maar geen preek uitschrijft? Ach, begrijp ik direct weer het verschil tussen de 'herder' en de 'leraar'.

Ik kan erg goed luisteren naar predikanten die het uit hun hoofd doen, zolang het maar gevarieerd blijft. Je hoort namelijk te vaak dominees die dan vervallen in 'dat wij nog eens' of 'de oudjes zouden het zo gezegt hebben' of 'zouden wij onze vaderen vergeten? neen wij!' dat doorsprekt met de bekende Bijbel- en Psalmteksten als 'Zou den HEERE zijn verbond vergeten' of 'Verborgen omgang vinden, ziele waar zijn vrees in woont'..

Uiteraard met de 'poort van Achor'-afsluiter et voila de schriftuurlijk-bevindelijke 'laten wij den sgrift niet vergeten!' preek is geboren. In dat geval is kerkelijke junkfood nog voedzamer.

Gelukkig kan het anders :)
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 03 mar 2007 15:01

Jantjes schreef:
Optimatus schreef:
Jantjes schreef:
Lalage schreef:Alsof je zomaar even een preek schrijft... dat kost echt uuuuren, vooral als je er nog geen ervaring mee hebt.
Een preek schrijft?
Een preek wordt niet geschreven maar uitgesproken.
Natuurlijk kan je punten opschrijven ter herinnering aan hetgeen wat je van tevoren overdacht heeft maar dat hoeft geen uren te duren.
Ik denk dat dat juist het probleem is van tegenwoordig dat een dominee een mooie retorische preek wil houden. Dan staat hij zelf in het middelpunt in plaats van de koning van de Kerk.

Dan heeft hij in mij een concurrent, want organisten zijn ook niet bescheiden.

Waarom zou de preek eigenlijk zo belangrijk zijn? Het gaat om de dienst als geheel, niet alleen om het verhaal van een of andere man of vrouw in pak of toga of kazuifel.
Precies, laten we met ze allen in de kerk maar meer gaan zingen een Psalm van David op de Neginoth of de Gitthith of Muth-labben of de Scheminith ‘Ik zal den HEERE loven met mijn ganse hart; ik zal al Uw wonderen vertellen’.
Hoeven de dominees niet zoveel meer te schrijven ook.

Het zou in veel kerken een enorme vooruitgang zijn.

Naast het Geneefse psalter is er bovendien nog veel meer kerkelijke muziek van uitstekende kwaliteit en inhoud geschreven, Jantjes.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 03 mar 2007 17:40

Race406 schreef:
Het lijkt wel of je bent afgewezen op een predikantenopleiding of zoiets... Ik kan het heeeeeelemaal mis hebben en dat hoop iik, maar ik krijg echt zo'n idee

Dat heb je inderdaad heeeelemaal mis.
Ik kan mij wel vinden in thuislezers, niet dat ik dat ben, maar die thuislezers, komt ook in mijn familie voor, kan ik veelal diepgaande gesprekken hebben en dat viel mij zo op.
Ik denk wel eens tjonge wat hebben die mensen over verschillende zaken uit de Bijbel zelfs zeer goed nagedacht beter dan de kerkganger, zo lijkt het tenminste.
Eigenlijk zou dat andersom moeten zijn. Als die kerkganger zo’n goed onderwijs krijgt in zijn/haar kerk zoude die het toch beter moeten weten. Daarom krijg ik van kerkgangers wel eens de indruk dat zij het kerkbezoek ervaren als een soort van biechtstoel terwijl zij heel niet biechten maar het een goede daad vinden ter bevrediging alsof zij gebiecht hadden.
Die thuislezers vinden dat namelijk ook. Ik sprak daar over met die thuislezer. Hij zei als een dominee een preek gaat houden moet hij van tevoren de inhoud van het Bijbelgedeelte aan de kerkgangers bekend maken zodat zij er ook thuis van tevoren over kunnen denken anders overvalt je de preek eigenlijk als een donderslag.

Al met al vind ik soms preken niet meer van deze tijd van informatietechnologie. Als je met vragen zit na de preek, blijf je met de vragen zitten. Vandaar dat ik vind dat je in kleiner groepen bij elkaar moet komen of misschien moet het naast het kerkbezoek als extra worden ingevoerd. Banken uit de kerk slopen, er zoiets van maken als een tempel plein. Dominee twintig minuten preken en er daarna over het gesprokene met elkaar nadenken en overwegen.

Efe 2:19-22 Zo zijt gij dan niet meer vreemdelingen en bijwoners, maar medeburgers der heiligen, en huisgenoten Gods; Gebouwd op het fondament der apostelen en profeten, waarvan Jezus Christus is de uiterste Hoeksteen; Op Welken het gehele gebouw, bekwamelijk samengevoegd zijnde, opwast tot een heiligen tempel in den Heere; Op Welken ook gij mede gebouwd wordt tot een woonstede Gods in den Geest.

Goed voorstel of niet?

O ja, en natuurlijk zingen met Optimatus als begeleider.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 03 mar 2007 19:41

Het doel van een kerk is niet direct het verstrekken van theologische onderwijs, maar zielsonderwijs. Ik vind het namelijk niet van zielebelang of je uit kunt leggen waarom wij geloven dat God de Vader een verbond sloot met Jezus Christus en in Hem de uitverkorenen en waarom we niet wat anders leren, of waarom we geloven dat er een dubbele actieve predestinatie was, waarom kinderen gedoopt worden, welke bevindelijke ervaringen je gehad moet hebben voordat je toegerekend mag zijn etcetra.

De beste thuislezers denken daar meer over na, om de reden dat hij vaak redenen zijn waarom ze niet kerken. Ik heb ooit eens een topic gemaakt over het feit dat wij (gergemmers bijvoorbeeld) feiloos weten wat een andere kerk leerd en waarom dat zou verschrikkelijk fout is, maar niet weten wat onze eigen kerk leerd en waarom dit zo grandioos goed zou zijn.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 04 mar 2007 00:32

Jantjes schreef:Al met al vind ik soms preken niet meer van deze tijd van informatietechnologie. Als je met vragen zit na de preek, blijf je met de vragen zitten. Vandaar dat ik vind dat je in kleiner groepen bij elkaar moet komen of misschien moet het naast het kerkbezoek als extra worden ingevoerd. Banken uit de kerk slopen, er zoiets van maken als een tempel plein. Dominee twintig minuten preken en er daarna over het gesprokene met elkaar nadenken en overwegen.

Efe 2:19-22 Zo zijt gij dan niet meer vreemdelingen en bijwoners, maar medeburgers der heiligen, en huisgenoten Gods; Gebouwd op het fondament der apostelen en profeten, waarvan Jezus Christus is de uiterste Hoeksteen; Op Welken het gehele gebouw, bekwamelijk samengevoegd zijnde, opwast tot een heiligen tempel in den Heere; Op Welken ook gij mede gebouwd wordt tot een woonstede Gods in den Geest.

Goed voorstel of niet?

O ja, en natuurlijk zingen met Optimatus als begeleider.

De preek hoeft van mij inderdaad niet perse 50 minuten of langer te duren. Na de dienst bij elkaar komen is goed, de Bijbel overdenken doen wij naast de diensten in kleine groepjes van (inderdaad...) een man (en vrouw) of 25. Niet door de banken uit de kerk te slopen maar bij elkaar thuis of in een van de zalen die onze kerk rijk is.
Zingen met Opti als begeleider? Prima (Of is de amre jongen dan meer begelIJder.... :mrgreen: )
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

GG-er
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor GG-er » 08 mar 2007 11:37

Raido schreef:Het doel van een kerk is niet direct het verstrekken van theologische onderwijs, maar zielsonderwijs.

Dat is niet het enige doel, maar ook tegelijk een tussenstap.
Het zielsonderwijs is het middel om tot een vruchtdragen te doen komen in het belang van Gods Raad.
Vruchtdragen door vanuit geloofsvruchten nieuwe onderdanen voor Gods Koninkrijk te werven.
Stoppen bij zielsonderwijs is de taak en verantwoordelijkheid van de kerk miskennen en een open deur naar een binnengerichte kerk zonder boodschap voor de wereld.

NB Aangepast na post Elbert.
Laatst gewijzigd door GG-er op 08 mar 2007 12:02, 1 keer totaal gewijzigd.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 08 mar 2007 11:49

Om mijn insteek dan maar te geven: 1 van de opdrachten aan de kerk is het prediken (proclameren!) van het Evangelie, het blazen van de bazuin (DL 1-3 en 2-5).
Dat zie ik bij thuislezers niet gebeuren, want die zijn meer gericht op het met een boekje in een hoekje te zitten (even chargerend gezegd).
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

GG-er
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor GG-er » 08 mar 2007 12:08

elbert schreef:Om mijn insteek dan maar te geven: 1 van de opdrachten aan de kerk is het prediken (proclameren!) van het Evangelie, het blazen van de bazuin (DL 1-3 en 2-5).
Dat zie ik bij thuislezers niet gebeuren, want die zijn meer gericht op het met een boekje in een hoekje te zitten (even chargerend gezegd).

Daar ligt de kern van het probleem. Thuislezers denken dat de mensen als individuen het einddoel zijn van Gods Raad. Daarmee wordt de mens nog te hoog ingeschat. De mens moet leven tot Gods eer en dienstbaar zijn tot Gods eer. Dat dienstbaar zijn is niet mogelijk als er geen zichtbare kerk is die het evangelie uitdraagt. Dat dienstbaar beperkt zich letterlijk tot de binnenkamer waar men enkel bezig is met eigen ziel en zaligheid in plaats van God te gehoorzamen en een lichtend licht en zoutend zout te zijn. Dat kunnen thuislezers wel 100x een zuivere leer hebben, maar de levenspraktijk is het dan niet. Beide horen Bijbels verantwoord te zijn. Thuislezen wisselt het ene kwaad in voor het andere. Het zou dan beter zijn om van thuislezers maar een gemeente te maken met zelfstandig karakter. Altijd beter dan het thuis blijven lezen.

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 09 mar 2007 11:30

elbert schreef:Om mijn insteek dan maar te geven: 1 van de opdrachten aan de kerk is het prediken (proclameren!) van het Evangelie, het blazen van de bazuin (DL 1-3 en 2-5).

En wat nu als de bazuin een onzuiver geluid laat horen?
In Israël wisten ze wat dat te betekenen had.
Misschien die thuislezers ook.

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 09 mar 2007 11:40

Jantjes schreef:

Ja, maar thuislezers zijn ook met zonde bevlekt en blazen de bazuin dus ook niet zuiver. Dus als dat een reden is om thuis te blijven, dan zou ik zondag máken dat ik weer in de kerk kwam om onder het geklank van het woord en de liederen te zitten!
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 09 mar 2007 12:20

Race406 schreef:
Jantjes schreef:

Ja, maar thuislezers zijn ook met zonde bevlekt en blazen de bazuin dus ook niet zuiver. Dus als dat een reden is om thuis te blijven, dan zou ik zondag máken dat ik weer in de kerk kwam om onder het geklank van het woord en de liederen te zitten!

Als de bazuin een 'classicum' geluid gaf bleven de Israëlieten thuis.

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 09 mar 2007 12:28

Jantjes schreef:
Race406 schreef:
Jantjes schreef:

Als de bazuin een 'classicum' geluid gaf bleven de Israëlieten thuis.

Wat versta jij in de vrede onder een "classicum" geluid?

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 09 mar 2007 12:45

Race406 schreef:
Jantjes schreef:Als de bazuin een 'classicum' geluid gaf bleven de Israëlieten thuis.

In dat geval zouden de Israelieten ongehoorzaam zijn. :)
Jantjes doelt waarschijnlijk op 1 Kor. 14:8 Want ook als de bazuin een onherkenbaar geluid geeft, wie zal zich gereedmaken voor de strijd?

De kanttekeningen zeggen het volgende:
24 een onzeker geluid
Of, onbekend; namelijk uit welke men niet kan verstaan, dat men daardoor vermaand en opgewekt wordt om zich tot den strijd te bereiden. Want daartoe placht een zekere soort van trompetten gebruikt te worden welke classicum genaamd werd.

Het lijkt me dat de tekst hier wel uit z'n verband wordt gerukt om thuislezerij te verantwoorden.
Laatst gewijzigd door elbert op 09 mar 2007 14:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 09 mar 2007 13:24

elbert schreef:
Race406 schreef:
Jantjes schreef:Als de bazuin een 'classicum' geluid gaf bleven de Israëlieten thuis.

In dat geval zouden de Israelieten ongehoorzaam zijn. :)
Jantjes doelt waarschijnlijk op 1 Kor. 14:8 Want ook als de bazuin een onherkenbaar geluid geeft, wie zal zich gereedmaken voor de strijd?

De kanttekeningen zeggen het volgende:
24 een onzeker geluid
Of, onbekend; namelijk uit welke men niet kan verstaan, dat men daardoor vermaand en opgewekt wordt om zich tot den strijd te bereiden. Want daartoe placht een zekere soort van trompetten gebruikt te worden welke classicum genaamd werd.

OK, nu is het duidelijk...

André

Berichtdoor André » 09 mar 2007 15:16

Ik wil graag nog even terug komen op een quote 1 pagina terug.
Jantjes schreef:Geef mij Wulfert Floor maar de landbouwer van Driebergen met zijn eenvoudige oefeningen. Die kreeg zijn preek overdenkingen achter de koeien, schapen en op het land van zijn boerderij.
Hier krijg ik het 'enge' gevoel bij, dat het om de predikant gaat die over God predikt, terwiijl het volgens mij God is die spreekt door de mond v/d predikant.

Terug naar “Archief”