GKV versus GerGem

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 02 mar 2007 08:25

Race406 schreef:
Jantjes schreef:Race406 schreef:
Vertel eens: Wat voor kerk wil jij dan? Wat zou je juist de kerk ui willen hebben en wat juist er in? Graag met motivatie!
Alles wat massaal is wordt onpersoonlijk. Dat is in het bedrijfsleven zo maar zeker ook in kerkgenootschappen. De dominee wordt geprezen omdat hij zo kostelijk preekt volgens veel mensen. Als je kerkgangers vraag naar de leer wat de dominee zoal verkondigd weten zij het niet. Daarom vind ik dat de dominee van de preekstoel af moet komen en in kleine huisgemeentes van + 30 mensen, niet moed voorgaan, maar de leer moed gaan uitleggen overeenkomstig de Bijbel. Ieder mens die de wedergeboorte deelachtig is (als een boom des wouds) weet de leer van de Bijbel en kan die ook uitleggen.

Waarom in groepjes van 30 mensen? Ik vind het zelf erg prettig om zondags 2x met ongeveer 350 man in de kerk te ziiten. Samen God loven, samen meer over Hem te weten komen. Groeien in het geloof, of als je Hem niet werkelijk kent zoals Hij is, luisteren en zo jaloers te worden op de mensen die Hem al wel kennen. De Heilige Geest werkt door de verkondiging van het Woord. In de Bijbel komen de mensen al samen in de tempel, dat waren ook geen kleine clubjes.
Ik proef uit jouw posts een stuk frustratie, kan dat kloppen? Dat je negatieve ervaringen hebt met de (een) kerk? Ik begrijp jouw posts niet echt. Bekeerden als een boom des wouds???? Komt vast uit de Bijbel, maar waar staat deze tekst?
De domineen moet niet de leer gaan uitleggen, hij moet Christus verkondigen! Verzoening door voldoening! Genade voor zondaren zoals jij en ik. Dat moet er verkondigd worden. De leer verkondigen/uitleggen is iets voor op een gemeenteavond :wink:

PS: Ik weet precies wat een dominee leert. Hoor de prediking en je weet wat hij leert.
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

hananja
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor hananja » 05 mar 2007 02:46

Ik wil niet heel erg vervelend zijn, maar ik geloof dat dit een beetje heel erg offtopic gaat en dat er al 3 topics zijn over thuislezers/huisgemeenten.. Het ging hier voor zo ver ik weet nog steeds over GG vs GKv... ;) (of dat was althans de bedoeling)

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 05 mar 2007 08:11

Jantjes schreef:
Optimatus schreef:Jammer dat ceremoniën dan zo gehaat zijn in diverse gezindten.
Je bedoelt waarschijnlijk sacramenten?

Nee, ik bedoel de liturgie.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

GG-er
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor GG-er » 08 mar 2007 11:27

Jantjes schreef:Ieder mens die de wedergeboorte deelachtig is (als een boom des wouds) weet de leer van de Bijbel en kan die ook uitleggen.

Tja, zo beginnen alle secteleiders met het 'bewijzen' van hun eigen gelijk.
In de kerken zijn geen wedergeborenen, want die leren anders dan ik.... :roll:

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 08 mar 2007 19:23

GG-er schreef:
Jantjes schreef:Ieder mens die de wedergeboorte deelachtig is (als een boom des wouds) weet de leer van de Bijbel en kan die ook uitleggen.

Paulus schreef aan Titus het volgende:
Maar wanneer de goedertierenheid van God, onzen Zaligmaker, en Zijn liefde tot de mensen verschenen is, Heeft Hij ons zalig gemaakt, niet uit de werken der rechtvaardigheid, die wij gedaan hadden, maar naar Zijn barmhartigheid, door het bad der wedergeboorte en vernieuwing des Heiligen Geestes; Denwelken Hij over ons rijkelijk heeft uitgegoten door Jezus Christus, onzen Zaligmaker; Opdat wij, gerechtvaardigd zijnde door Zijn genade, erfgenamen zouden worden naar de hope des eeuwigen levens.

Ik hecht meer waarde aan wat Paulus aan Titus schreef dan wat GG-er aan Jantjes schreef.

GG-er
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor GG-er » 08 mar 2007 20:38

Jantjes schreef:
GG-er schreef:

Maar wanneer de goedertierenheid van God, onzen Zaligmaker, en Zijn liefde tot de mensen verschenen is, Heeft Hij ons zalig gemaakt, niet uit de werken der rechtvaardigheid, die wij gedaan hadden, maar naar Zijn barmhartigheid, door het bad der wedergeboorte en vernieuwing des Heiligen Geestes; Denwelken Hij over ons rijkelijk heeft uitgegoten door Jezus Christus, onzen Zaligmaker; Opdat wij, gerechtvaardigd zijnde door Zijn genade, erfgenamen zouden worden naar de hope des eeuwigen levens.

Ik hecht meer waarde aan wat Paulus aan Titus schreef dan wat GG-er aan Jantjes schreef.

En als ik het nou even eens ben met Paulus als jij?
Ben je het dan ook eens met mijn quote? Niet dat ik jou daarvan beschuldig, hoor, maar het argument wat je aandraagt heeft geen waarde als je daarmee als éénling een leer verkondigt en daarmee wilt zeggen dat alle mensen die anders denken dan maar niet wedergeboren zijn.
Je legt een waarheidselement in je eigen gelijk die tegelijk alle andersdenkenden veroordeelt. En dat is in strijd met Gods Woord die ons zegt dat we de opzieners van de gemeente, de ouderlingen hebben na te volgen. Ouderlingen die ook wedergeboren zijn en van de Geest geleerd.
En als jij dan van mening verschilt, kun je dus niet je gelijk halen op basis van deze tekst, laat staan van deze wijze van redeneren.
Mijn quote heb ik gedaan om je te laten zien dat de wijze van gelijkhalen niet deugt. En als je desondanks aan je exclusieve waarheid vast houdt, geef je me alsnog gelijk in de quote...

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 08 mar 2007 22:11

GG-er schreef:
Jantjes schreef:
GG-er schreef:

En als ik het nou even eens ben met Paulus als jij?
Ben je het dan ook eens met mijn quote? Niet dat ik jou daarvan beschuldig, hoor, maar het argument wat je aandraagt heeft geen waarde als je daarmee als éénling een leer verkondigt en daarmee wilt zeggen dat alle mensen die anders denken dan maar niet wedergeboren zijn.
Je legt een waarheidselement in je eigen gelijk die tegelijk alle andersdenkenden veroordeelt. En dat is in strijd met Gods Woord die ons zegt dat we de opzieners van de gemeente, de ouderlingen hebben na te volgen. Ouderlingen die ook wedergeboren zijn en van de Geest geleerd.
En als jij dan van mening verschilt, kun je dus niet je gelijk halen op basis van deze tekst, laat staan van deze wijze van redeneren.
Mijn quote heb ik gedaan om je te laten zien dat de wijze van gelijkhalen niet deugt. En als je desondanks aan je exclusieve waarheid vast houdt, geef je me alsnog gelijk in de quote...

Paulus haalt enkele malen het sektarische aan in de vorm van farizeeërs en Sadduceen.
Het ging over de wedergeboorte als Jezus tegen Nicodemus zegt: Zijt gij een leraar van Israel, en weet gij deze dingen niet? ik denk dat ik tegen jou het zelfde moet zeggen als Jezus tegen Nicodemus zei als jij op mijn opmerking:
‘Ieder mens die de wedergeboorte deelachtig is (als een boom des wouds) weet de leer van de Bijbel en kan die ook uitleggen’
dit antwoord:

Ik verkondig dus helemaal geen leer als een éénling of een waarheidselement in mezelf als ik zeg:
‘Ieder mens die de wedergeboorte deelachtig is (als een boom des wouds) weet de leer van de Bijbel en kan die ook uitleggen’
Het is het zelfde antwoord van Jezus: Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: Tenzij dat iemand wederom geboren worde, hij kan het Koninkrijk Gods niet zien. Dat is, door den Heiligen Geest van de aangeboren verdorvenheid verlost, en tot een nieuw geestelijk leven vernieuwd worden. Zie Joh 1:13 Ro 12:2.

Jezus moest dus een opziener/ouderling terecht wijzen en misschien moet jij dat ook wel doen in jou gemeente als een ouderling niet juist is in de leer. Ik heb dat in ieder geval van nabij meegemaakt, De betreffende ouderling werd ouderling af en bedankte tenslotte voor de gehele gemeente en is overgegaan naar een ander kerkgenootschap.
Het is een heel bekend persoon in de Ger.Gem. waarvan ik de naam niet en nooit zal en wil noemen.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 08 mar 2007 23:56

Het is het zelfde antwoord van Jezus: Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: Tenzij dat iemand wederom geboren worde, hij kan het Koninkrijk Gods niet zien. Dat is, door den Heiligen Geest van de aangeboren verdorvenheid verlost, en tot een nieuw geestelijk leven vernieuwd worden. Zie Joh 1:13 Ro 12:2.
Klopt, maar zou het niet kunnen komen doordat het 'Koninkrijk der Hemelen' een spirituele/metafysische/religieuze opvatting is wat zeer abstract is. Wij willen het graag beredeneren en doen dát op allemaal verschillende manieren en hebben zelf definities geschapen over wat dat Koninkrijk zou zijn..

Je kunt dus heel goed referenen aan Christus, Hem citeren maar toch de essentie missen. Of misschien de essentie wel hebben, maar er van alles omheen gebouwd hebben zodat je dénkt het over andere zaken te hebben.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 09 mar 2007 09:54

Raido schreef:
Klopt, maar zou het niet kunnen komen doordat het 'Koninkrijk der Hemelen' een spirituele/metafysische/religieuze opvatting is wat zeer abstract is. Wij willen het graag beredeneren en doen dát op allemaal verschillende manieren en hebben zelf definities geschapen over wat dat Koninkrijk zou zijn..

Je kunt dus heel goed referenen aan Christus, Hem citeren maar toch de essentie missen. Of misschien de essentie wel hebben, maar er van alles omheen gebouwd hebben zodat je dénkt het over andere zaken te hebben.

Ik denk dat je er in onze dagen niet onderuit komt.
Er zijn zoveel bedredeneringen en die bedredeneringen worden ook weer bijgesteld, veranderd en aangepast omdat het van verschillende kanten bekeken kan worden.
Of dat je nu bij GG of GKV of welk kerkgenootschap komt ze hebben allemaal wel iets van waarheid in zich die bestreden kan worden op grond van….. noem maar op. Die gronden zeggen allemaal het staat zo in de Bijbel. Het heeft inderdaad met abstractie te maken en dat is niet concreet te maken want al die gronden wel geprobeerd hebben te doen.
Ik denk dat Aurelius Augustinus daar ook over nagedacht heeft, vandaar dat hij de Bijbel totaal als een abstract (geestelijk) boek heeft vertaald in zijn boek ‘de stad Gods’.

Daarom vind ik ook de Psalmen mooi. Die hebben zo dat abstracte in zich.
Maarten Luther had dat ook en heeft als bron van inspiratie Psalm 46 gebruikt in zijn lied "Een vaste burcht is onze God".
Psalm 46 is ook zo’n verheven Psalm in welke vertaling je hem ook leest.
Men kan de boodschap van de auteur samenvatten als 'Bij God kun je terecht, hij is sterk en een hulp in nood, daarom hoef je niet bang te zijn, wat er ook gebeurt. Dergelijke boodschappen zijn gebruikelijk ook in andere psalmen en de rest van de Hebreeuwse Bijbel.

Het vertrouwen op God in verschillende vertalingen van Psalm 46 vers 5:

De beekjes der rivier zullen verblijden de stad Gods, het heiligdom der woningen des Allerhoogsten.

Nochtans zal de stad Gods zich verblijden in hare fonteinen, waar de heilige woningen des Allerhoogsten zijn.

De armen ener rivier brengen der Godsstad vreugde, waar de Allerhoogste zijn woning geheiligd heeft.

Een rivier, wijd vertakt, verblijdt de stad van God, de heilige woning van de Allerhoogste.

Zie hier 4 vertalingen over het zelfde onderwerp.
Zeggen ze alle 4 het zelfde?
Zo is het ook in kerkgenootschappen.
Het is maar hoe je het zegt of verkondigd en dan kan het wel eens ingewikkeld of mistig worden

BigSmile
Mineur
Mineur

Re: GKV versus GerGem

Berichtdoor BigSmile » 25 jun 2009 15:24

Ik zag dat er nog een 'oud' topic van mij staat.

Gezien het onderwerp wil ik toch even meedelen dat ik in ieder geval wel lid van de GKV ben inmiddels.

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 26 jun 2009 08:57

Ik vind de titel nog steeds verschrikkelijk, maar vooruit :P
pobody's nerfect

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 26 jun 2009 09:17

Het is anders wel een flink verschil! :|
Een totaal ander geestelijk klimaat.
Dus wat dat betreft is die titel nog niet zo heel vreemd.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 26 jun 2009 09:23

Dat er een verschil is wil ik absoluut niet ontkennen.
Maar versus klinkt als strijd: de één beter dan de ander.
Dat vind ik geen fijn startpunt om een discussie aan te gaan.
pobody's nerfect

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 26 jun 2009 09:48

Boekenlezer schreef:Het is anders wel een flink verschil! :|
Een totaal ander geestelijk klimaat.
Dus wat dat betreft is die titel nog niet zo heel vreemd.

Misschien niet vreemd, wel jammer van het/die flinke verschil/kloof tussen elkaar en dat voor kerken waar God en zijn liefde voor de mens centraal zou horen te staan.
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 26 jun 2009 21:48

Jo'tje schreef:Dat er een verschil is wil ik absoluut niet ontkennen.
Maar versus klinkt als strijd: de één beter dan de ander.
Dat vind ik geen fijn startpunt om een discussie aan te gaan.

Die gedachte heb ik daar weer niet zo bij.
Ik ben het vooral tegengekomen als er bijvoorbeeld twee auto's getest werden. Dan heette het: dit model versus dat model. Er vond dan een vergelijking plaats tussen die twee modellen.
En het tijdschrift kan het ene model dan misschien net wat meer punten geven dan het andere model. Dat hoeft mij er dan nog niet van te weerhouden om toch een voorkeur voor het andere model te koesteren.
En zo kun je twee kerkverbanden ook vergelijken.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Terug naar “Archief”