TV de deur uit?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

AikonGirl
Majoor
Majoor

Berichtdoor AikonGirl » 07 mar 2007 13:39

marcel081276 schreef:ik had toen ik thuis woonde geen tv omdat mijn ouders zwaar gereformeerd zijn, maar nu ik getrouwd ben heb ik wel tv(breedbeeld ;-))
ik zou hem echt niet wegdoen, ik vind het heerlijk om na een dag werken lekker te relaxe met een wijntje en tv kijken, op dit moment zit ik jensen te kijken nix mis mee hoor. enne kostbare genadetijd?? kan iemand mij precies uitleggen wat dat is?

groeten marcel

Bij mij is het juist andersom. Altijd een tv gehad met alle zenders,
nu ik het huis uit ga, zal ik zeker geen tv in huis nemen.

Anders ga ik vanzelf die programma's zoals Jensen kijken,
en dat moeten we niet hebben natuurlijk. Wat een troep.

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 07 mar 2007 16:04

Vroeger hing ik soms dagen voor de buis, nu kijk zo goed als nooit meer, op een journaaltje of een aflevering Blik op de weg na, en ik mis het geen moment, er zijn nu zoveel nuttigere dingen die ik voorheen nooit deed en waar ik nu wel tijd voor heb.

Als ik uit huis ga nemen we helemaal geen TV.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

CGK<3
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor CGK<3 » 07 mar 2007 16:33

Ik wil later ook niet zo'n ding in huis. Echt ongelofelijk wat je kunt doen in de tijd die je anders verdoet achter de televisie. Of ik doe een tv met alleen Discovery Channel er op 8)

Riska

Berichtdoor Riska » 07 mar 2007 17:02

GG-er schreef: Laat ons dan vrezen, dat niet te eniger tijd, de belofte van in Zijn rust in te gaan nagelaten zijnde, iemand van u schijne achtergebleven te zijn.

genadetijd: Tijd om te geloven en te bekeren. Om God te dienen. Niet alleen als je daar zin in hebt, maar altijd.

Kijk, daar word ik nou zo verschrikkelijk moe van. Altijd maar weer dat waarschuwen dat we straks blijken niet in te gaan, omdat we iets doen wat in de ogen van Jantje, Pietje, KLaasje niet goed is gekeurd, omdat die dat zo leest uit de Bijbel.
Nu weer met TV kijken. Doe en laat jij alles uit angst dat je anders straks niet mag ingaan in die rust?
Is het uit angst voor straf of gewoon uit liefde? En waarom zou ik geen TV mogen hebben? We moeten toch met alles op verantwoorde wijze omgaan, ook bv. met internet?

marcel081276
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor marcel081276 » 07 mar 2007 18:03

GG-er schreef:
marcel081276 schreef:ik had toen ik thuis woonde geen tv omdat mijn ouders zwaar gereformeerd zijn, maar nu ik getrouwd ben heb ik wel tv(breedbeeld ;-))

Zwaar gereformeerd? kan iemand mij precies uitleggen wat dat is?
:wink:

ik zou hem echt niet wegdoen, ik vind het heerlijk om na een dag werken lekker te relaxe met een wijntje en tv kijken, op dit moment zit ik jensen te kijken nix mis mee hoor.

Wat is jouw uitgangspunt voor het stellen dat er nix mis mee is? Je hebt toch ergens een basis voor deze stelling, neem ik aan?

enne kostbare genadetijd?? kan iemand mij precies uitleggen wat dat is?

Lees je Bijbel, bidt elke dag dat je groeien mag...

- Laat ons dan vrezen, dat niet te eniger tijd, de belofte van in Zijn rust in te gaan nagelaten zijnde, iemand van u schijne achtergebleven te zijn.

genadetijd: Tijd om te geloven en te bekeren. Om God te dienen. Niet alleen als je daar zin in hebt, maar altijd.

zwaar gereformeerd is zeg maar de zwarte kousen kerk, je mag dan zo ongeveer niets, lachen mag wel maar niet te vaak en op zondag iets doen is helemaal uit de boze! echt vreselijk is het, zeg maar de hel op aarde. ik heb wel respect voor mensen die zo zwaar geloven maar ik moet er niets van hebben.

en waarom er niets mis mee is? nou ik vind het gewoon leuk om naar te kijken, soms is het wat minder maar gistere was het echt wel boeiend, als je er niet naar wil kijken omdat je het niets vind heb ik daar ook geen probleem mee, ik wil iedereen wat geloof betreft in zijn waarde laten.

en die genadetijd, tsja dat komt bij mij over om mensen angst aan te jagen, ik wil gewoon leven en er van genieten anders zou ik doelloos op deze aarde gezet zijn in mijn ogen.

groeten marcel
Psalm 46 : 1 God is een toevlucht!

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 07 mar 2007 18:27

marcel081276 schreef: nou ik vind het gewoon leuk om naar te kijken, soms is het wat minder maar gistere was het echt wel boeiend, als je er niet naar wil kijken omdat je het niets vind heb ik daar ook geen probleem mee, ik wil iedereen wat geloof betreft in zijn waarde laten.

Gisteravond was juist geweldig (heb het vandaag via internet allemaal bekeken):
* De wereld draait door
* De weddingplanner
* Het elfde uur
* Opgelicht

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 07 mar 2007 18:37

Het is niet de bedoeling om hier TV programma´s te gaan bespreken.

Het gaat om het wel of niet hebben van TV.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

cire
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor cire » 07 mar 2007 23:00

Riska schreef:
GG-er schreef: Laat ons dan vrezen, dat niet te eniger tijd, de belofte van in Zijn rust in te gaan nagelaten zijnde, iemand van u schijne achtergebleven te zijn.

Kijk, daar word ik nou zo verschrikkelijk moe van. Altijd maar weer dat waarschuwen dat we straks blijken niet in te gaan, omdat we iets doen wat in de ogen van Jantje, Pietje, KLaasje niet goed is gekeurd, omdat die dat zo leest uit de Bijbel.
Nu weer met TV kijken. Doe en laat jij alles uit angst dat je anders straks niet mag ingaan in die rust?
Is het uit angst voor straf of gewoon uit liefde? En waarom zou ik geen TV mogen hebben? We moeten toch met alles op verantwoorde wijze omgaan, ook bv. met internet?

Tjonges, zijn we gefrusteerd ofzo :shock:

Volgens mij heeft GG-er nergens gezegd dat je geen TV mag hebben oid.

Alleen werd de vraag gesteld wat 'kostbare genadetijd' betekend en daar werd een invulling aan gegeven.

marcel081276
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor marcel081276 » 07 mar 2007 23:01

oke weer on-topic, ik ben dus voor tv, er valt misschien een hoop onzin te zien maar ook leuke en boeiende dingen dus ik zie totaal geen probleem om tv te hebben. als je tegen tv ben moet je ook geen internet nemen daar kan je veeeeeel meer zien en opzoeken dan op tv.

groeten marcel

cire
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor cire » 07 mar 2007 23:02

marcel081276 schreef:
<KNIP>

zwaar gereformeerd is zeg maar de zwarte kousen kerk, je mag dan zo ongeveer niets, lachen mag wel maar niet te vaak en op zondag iets doen is helemaal uit de boze! echt vreselijk is het, zeg maar de hel op aarde. ik heb wel respect voor mensen die zo zwaar geloven maar ik moet er niets van hebben.

en waarom er niets mis mee is? nou ik vind het gewoon leuk om naar te kijken, soms is het wat minder maar gistere was het echt wel boeiend, als je er niet naar wil kijken omdat je het niets vind heb ik daar ook geen probleem mee, ik wil iedereen wat geloof betreft in zijn waarde laten.

en die genadetijd, tsja dat komt bij mij over om mensen angst aan te jagen, ik wil gewoon leven en er van genieten anders zou ik doelloos op deze aarde gezet zijn in mijn ogen.

groeten marcel

Je zou ook God en je naaste kunnen gaan liefhebben...

marcel081276
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor marcel081276 » 07 mar 2007 23:03

cire schreef:
marcel081276 schreef:
<KNIP>

groeten marcel

Je zou ook God en je naaste kunnen gaan liefhebben...

???????????????????????????????

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 08 mar 2007 07:23

zeg vrome praters zonder tv: hoe vullen jullie dat dan concreet in, God liefhebben en je naasten? Wat doe jij 's avonds terwijl de meeste Nederlanders voor de tv hangen?

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 08 mar 2007 10:22

Ook met tv kan je je naaste liefhebben als jezelf en goede dingen doen voor een ander etc. Ik ben benieuwd naar de antwoorden die gaan kopen op de vraag van Lalage!

GG-er
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor GG-er » 08 mar 2007 10:34

Riska schreef:

Dit leg je in het antwoord. Dat staat er niet.
De vraag was wat genadetijd was. En dan gaat het over genade als onderwerp en tijd als aanduiding van wanneer dat onderwerp van toepassing is. Wie een stelling neerzet van dat TV kijken leuk is en tegelijkertijd vraagt wat genadetijd is, geeft daarmee aan dat genade als begrip onduidelijk is. Dit geldt evenzeer voor niet TV bezitters, maar ik ben niet degene die TV en genade tegenover elkaar zet, dat deed de vragensteller waarop ik reageerde. Wel eerlijk blijven!
Ik neem aan dat je geen bezwaar hebt tegen de stelling dat ieder mens genade nodig heeft. En dan kan TV kijken best wel geplaatst worden binnen de betekenis van genadetijd. Dan gaat de afweging over wat er gekeken wordt en hoe wel even anders dan enkel het is relaxen en leuk.

Onzinnige redenatie.
Niet uit angst, maar uit liefde tot God. Om Vader geen verdriet te doen in het consumeren van zaken die haaks staan op wat Hij wil.
Wij mogen best wel ontspannen en of TV daarin past is voor een ieder een eigen verantwoordelijkheid . Maar de grenzen worden bepaald door wat God zegt. En als genadetijd wordt ervaren als genadetijd, worden die grenzen heel serieus genomen, lijkt me.
Daarom wil ik de moeite nemen om het begrip 'genadetijd' wat toe te lichten. Want vanuit dat begrip kun je verantwoorde keuzes maken. Met of zonder TV. Zo wat duidelijker?

Precies, zo bedoelde ik het dus. En die tekst past daar prima bij.
Want laten we eerlijk blijven en de Bijbel geheel nemen. De keerzijde van genade, van het niet leven daaruit is wel degelijk het achterblijven.
Wie een halve waarheid wil verkondigen brengt een hele leugen en brengt zijn naaste naar de afgrond.

GG-er
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor GG-er » 08 mar 2007 10:55

Lalage schreef:zeg vrome praters zonder tv: hoe vullen jullie dat dan concreet in, God liefhebben en je naasten? Wat doe jij 's avonds terwijl de meeste Nederlanders voor de tv hangen?

Is dat een vraag om zelf buiten schot te kunnen blijven?
Geen kritische vragen accepteren en maar direct een vraag terugschieten?
Maar goed. Ik heb geen TV. Wel internet met www.uitzendinggemist.nl. Wel een filter. Maar daar gaat het niet om.
Het gaat erom, dat alles wat je doet, overeenkomt met wat God gebiedt en verbiedt. Omdat Hij centraal staat en eigen ontspanning op een lagere plaats staat. De basis van waaruit keuzes worden gemaakt is niet eigen belang, eigen welbevinden, eigen ontspanning maar Gods Woord.
Om daarin een vermaak te hebben. Denk aan psalm 119 waar David dat niet even zegt, maar het zingt. Hij komt daar niet echt depri over zover ik het kan zien.
En of je nu tv hebt of niet, een DVD met de complete inhoud van de videotheek ernaast, het maakt uit of je Gods geboden meeneemt in de beslissing in wat je kijkt.
Om heel concreet in te gaan op het antwoord hoe de naaste lief te hebben zonder TV:
Ten eerste staat er iets voor: God liefhebben boven alles. Zonder dat, kun je je naaste liefhebben als jezelf tot je erbij neervalt, maar het is puur jezelf een goed gevoel geven. Jezelf een liefde voor de ander aanpraten. Het blijft mens gericht. En dat is zonder TV precies hetzelfde als met. Wie God liefheeft boven alles kan op basis daarvan de keuze maken de TV de container in te mikken. Een ander doet dat niet en is kritisch in wat hij bekijkt. Daar kan ik geen enkel oordeel over vellen. Wel ben ik persoonlijk van mening dat een medium met gevaren dat enkel voor ontspanning wordt gebruikt, het niet waard is om dat gevaar in je huis te houden. Ontspanning is toch niet afhankelijk van een TV. Als dat de enige afweging is, dan is dat voor mij een teken van oppervlakkigheid en armoede. Nogmaals, persoonlijk gedacht.
Wat te doen zonder TV? Nou, niet anders dan eeuwenlang gedaan is. De naastenliefde ten uitvoer brengen is echt niet veranderd met de komst van de TV. Wat wel veranderd is dat de verantwoordelijkheid ten aanzien van vrije tijd die minder zwaarwegend gezien wordt dan vroeger.
En dan komen we weer terug bij de vraag die eerder gesteld werd: Wat is genadetijd, en is vrije tijd ook genadetijd? Dit zegt Gods Woord in Galaten 6:
6 En die onderwezen wordt in het Woord, dele mede van alle goederen dengene, die hem onderwijst.
7 Dwaalt niet; God laat Zich niet bespotten; want zo wat de mens zaait, dat zal hij ook maaien.
8 Want die in zijn eigen vlees zaait, zal uit het vlees verderfenis maaien; maar die in den Geest zaait, zal uit den Geest het eeuwige leven maaien.
9 Doch laat ons, goed doende, niet vertragen; want te zijner tijd zullen wij maaien, zo wij niet verslappen.
10 Zo dan, terwijl wij tijd hebben, laat ons goed doen aan allen, maar meest aan de huisgenoten des geloofs.

Vers 7 stelt de uitkomst in positieve zin! Kijk maar in vers 8.
Laatst gewijzigd door GG-er op 08 mar 2007 11:11, 3 keer totaal gewijzigd.

Terug naar “Archief”