Lalage schreef:zeg vrome praters zonder tv: hoe vullen jullie dat dan concreet in, God liefhebben en je naasten? Wat doe jij 's avonds terwijl de meeste Nederlanders voor de tv hangen?
Is dat een vraag om zelf buiten schot te kunnen blijven?
Geen kritische vragen accepteren en maar direct een vraag terugschieten?
Maar goed. Ik heb geen TV. Wel internet met
www.uitzendinggemist.nl. Wel een filter. Maar daar gaat het niet om.
Het gaat erom, dat alles wat je doet, overeenkomt met wat God gebiedt en verbiedt. Omdat Hij centraal staat en eigen ontspanning op een lagere plaats staat. De basis van waaruit keuzes worden gemaakt is niet eigen belang, eigen welbevinden, eigen ontspanning maar Gods Woord.
Om daarin een vermaak te hebben. Denk aan psalm 119 waar David dat niet even zegt, maar het zingt. Hij komt daar niet echt depri over zover ik het kan zien.
En of je nu tv hebt of niet, een DVD met de complete inhoud van de videotheek ernaast, het maakt uit of je Gods geboden meeneemt in de beslissing in wat je kijkt.
Om heel concreet in te gaan op het antwoord hoe de naaste lief te hebben zonder TV:
Ten eerste staat er iets voor: God liefhebben boven alles. Zonder dat, kun je je naaste liefhebben als jezelf tot je erbij neervalt, maar het is puur jezelf een goed gevoel geven. Jezelf een liefde voor de ander aanpraten. Het blijft mens gericht. En dat is zonder TV precies hetzelfde als met. Wie God liefheeft boven alles kan op basis daarvan de keuze maken de TV de container in te mikken. Een ander doet dat niet en is kritisch in wat hij bekijkt. Daar kan ik geen enkel oordeel over vellen. Wel ben ik persoonlijk van mening dat een medium met gevaren dat enkel voor ontspanning wordt gebruikt, het niet waard is om dat gevaar in je huis te houden. Ontspanning is toch niet afhankelijk van een TV. Als dat de enige afweging is, dan is dat voor mij een teken van oppervlakkigheid en armoede. Nogmaals, persoonlijk gedacht.
Wat te doen zonder TV? Nou, niet anders dan eeuwenlang gedaan is. De naastenliefde ten uitvoer brengen is echt niet veranderd met de komst van de TV. Wat wel veranderd is dat de verantwoordelijkheid ten aanzien van vrije tijd die minder zwaarwegend gezien wordt dan vroeger.
En dan komen we weer terug bij de vraag die eerder gesteld werd: Wat is genadetijd, en is vrije tijd ook genadetijd? Dit zegt Gods Woord in Galaten 6:
6 En die onderwezen wordt in het Woord, dele mede van alle goederen dengene, die hem onderwijst.
7 Dwaalt niet; God laat Zich niet bespotten; want zo wat de mens zaait, dat zal hij ook maaien.
8 Want die in zijn eigen vlees zaait, zal uit het vlees verderfenis maaien; maar die in den Geest zaait, zal uit den Geest het eeuwige leven maaien.
9 Doch laat ons, goed doende, niet vertragen; want te zijner tijd zullen wij maaien, zo wij niet verslappen.
10 Zo dan, terwijl wij tijd hebben, laat ons goed doen aan allen, maar meest aan de huisgenoten des geloofs.
Vers 7 stelt de uitkomst in positieve zin! Kijk maar in vers 8.