invloed op mannelijkheid ?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

denon
Verkenner
Verkenner

invloed op mannelijkheid ?

Berichtdoor denon » 06 mar 2007 22:27

Sommige mannen moeten leven met een teelbal , (door kanker ed soms aangeboren)

Kan het zijn dat dit invloed heeft op je man zijn ?
ik bedoel dat er iets met je hormoontoestand soms wat minder is ?
ik weet dat je evengoed kinderen kunt maken al zal dat wel iets minder goed lukken dan normaal.

graag serieuze antwoorden , er is al genoeg onnozel uit de lucht gegrepen gepraat.

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 06 mar 2007 22:48

voor zover ik weet heeft elke gezonde man twee teelballen (en twee bijballen), dus ik weet niet precies wat je bedoelt?

edit: ik snap het volgens mij al, je bedoelt slechts één bal? ook daarmee zou je normaal gesproken een vrouw mee moeten kunnen bevruchten. wellicht zul je maar de helft van de zaadcellen aanmaken, maar het aantal zaadcellen dat vrijkomt bij een orgasme is niet bepalend voor de kans op een bevruchting.
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

denon
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor denon » 06 mar 2007 23:05

ja dat is al gezegt in de vraag , nl dat de kans op bevruchting nagenoeg gelijk is .
waar het met name om gaat is het andere deel vd vraag , nl invloed op het man zijn ?
ik bedoel dan gedrag ed?

(kheb niet echt idee wat de hormonen precies doen )

jip_86
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor jip_86 » 06 mar 2007 23:13

Ik heb maar een bal (kanker). Heb er geen last mee ofzo dat ik minder man ben ofzo. Ik geloof ook niet dat het invloed heeft op mijn gedrag. Je hormonen worden dacht ik ook aangemaakt door je hersenen dus dat zou weinig invloed moeten hebben.

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 07 mar 2007 00:32

Misschien een soortgelijk iets: Als er door kanker een borst afgezet is bij een vrouw, heeft dat ook geen enkele invloed op het vrouwzijn. Misschien psychisch, een soort minderwaardigheidscomplex oid. Bedoel je dat?

Technico

Berichtdoor Technico » 07 mar 2007 01:43

Smurffie schreef:Misschien een soortgelijk iets: Als er door kanker een borst afgezet is bij een vrouw, heeft dat ook geen enkele invloed op het vrouwzijn. Misschien psychisch, een soort minderwaardigheidscomplex oid. Bedoel je dat?

Is het niet zo dat teelballen wel testosteron maken maar borsten geen oestrogeen? 8-[

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 07 mar 2007 04:40

Één teelbal kan een man missen, dit heeft verder geen invloed op de vruchtbaarheid en libido.!!
Anders ligt het als beide teelballen zijn aangetast door kanker en verwijderd zouden moeten worden,
als chemo of bestraling niet afdoende zouden zijn.

Of iemand nu één of 2 teelballen heeft, dat maakt niets iets uit. Wat betreft het eventueel niet
hebben of verlies van een teelbal en het hebben van invloed op je man zijn en het psyghische vlak
daarover zou ik niet over durven speculeren. Daar schiet mijn kennis in te kort. De hormoontoestand
veranderd er niet door.
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 07 mar 2007 08:00

Maar als een jongen voor de puberteit beide ballen moet missen, gaat het denk ik wel anders... ff googlen:

In de zaadbal wordt het mannelijk geslachtshormoon, testosteron, gemaakt. Een hormoon is een stofje dat in het bloed als een soort boodschapper fungeert. Het bloed komt immers overal in het lichaam, dus een hormoon ook; aan daarvoor gevoelige organen zal de boodschapper vervolgens vertellen dat er iets moet gebeuren. Dit hormoon is er de oorzaak van dat een jongen zich in de puberteit tot man ontwikkelt, althans voor zover het de baardgroei, lage stem, grotere penis (en mogelijkheid tot erecties) en mannelijke lustgevoelens betreft. Op jonge leeftijd is het weliswaar ook duidelijk dat het een jongen is en geen meisje (dat is in de genen vastgelegd), maar bij het begin van de puberteit, bij jongens meestal wat later dan bij meisjes, wordt de hormoon-produktie aangezwengeld en de mannelijke puntjes op de i gezet. Later in het leven zal de hormoonproduktie relatief constant blijven, alhoewel dit op hoge leeftijd wel iets afneemt. Afgezien van de positieve effecten van testosteron, heeft dit hormoon ook nadelen: het zorgt voor een vorm van kaalheid bij daarvoor gevoelige mannen en kan leiden tot een groei van de prostaat of een rol spelen bij prostaatkanker. Het testosteron-gehalte in het bloed wisselt van dag tot dag en van man tot man. Het is overigens niet zo dat een hoger testosteron-gehalte meer lustgevoelens of een grotere penis tot gevolg heeft, of een hogere kans op kanker geeft.
Van hormonen zijn meestal maar zeer kleine hoeveelheden nodig en testosteron is hierop geen uitzondering; zonder problemen kan dan ook één zaadbal gemist worden - de andere zal nog ruim voldoende testosteron produceren.
Overigens zijn er nog andere mannelijke hormonen, die overigens een minder belangrijke rol spelen; deze hormonen worden in de bijnieren gemaakt, waar overigens, ook bij de man, ook wel vrouwelijke hormonen worden geproduceerd.

bron: http://www.uzleuven.be/diensten/urologie/patient/anatomie/teelballen/

Rufi
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Rufi » 07 mar 2007 11:00

Bij mijn broer is één bal operatief verwijderd toen hij een jaar of 14 was. Ik heb hem er nooit echt naar gevraagd, maar volgens mij heeft het nergens gevolgen voor gehad. Hij heeft twee kinderen.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 07 mar 2007 13:03

Definiëer 'man-zijn' eens?

CGK<3
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor CGK<3 » 07 mar 2007 14:32

Aragorn schreef:Definiëer 'man-zijn' eens?
Bier drinken 8)

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 07 mar 2007 14:48

Oh, daar heb je vast geen teelballen voor nodig. Ik heb ze bij verschillende bier-drinkende personen iig nog niet kunnen ontdekken. :P

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 07 mar 2007 15:02

Volgens mij kun je 'man-zijn' alleen defineren door 'vrouw-zijn' er tegenover te zetten. 8)

denon
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor denon » 07 mar 2007 23:35

Zelf beschik ik ook over maar een bal ,(ongeluk) en ik moet zeggen dat het mij psycies wel wat deed toen ik hem kwijt moest. en soms nog wel , net of je niet compleet bent . Ook wel om uitgelachen vroeger .
Soms voel ik me er erg rot bij vooral in het zwembad oid ,
herkennen anderen dit ?

owja , ik had gevraagd om normale reakties , maar wat zien we , het eindigd weer met enkele dooddoeners van bepaalde personen ..........................

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 08 mar 2007 00:53

denon schreef:Zelf beschik ik ook over maar een bal ,(ongeluk) en ik moet zeggen dat het mij psycies wel wat deed toen ik hem kwijt moest. en soms nog wel , net of je niet compleet bent . Ook wel om uitgelachen vroeger .
Soms voel ik me er erg rot bij vooral in het zwembad oid ,
herkennen anderen dit ?

owja , ik had gevraagd om normale reakties , maar wat zien we , het eindigd weer met enkele dooddoeners van bepaalde personen ..........................

Die personen zijn anders ook prima in staat serieus te reageren. Bovendien zijn het niet meteen 'dooddoeners'..geef mensen wat ruimte.

Over het zwembad: Ik, als vrouw zijnde, let er niet bepaald op hoeveel ballen een man heeft hoor. :shock: Aangezien het psychisch is, denk ik dat het daar dwars zit. Wel, dan kan ik je geruststellen. Anderzijds ook weer niet, want het is voornamelijk je eigen gevoel en daar kan praktisch niemand iets aan veranderen.

Terug naar “Archief”