Jesus-film/dvd

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

M@rije
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Jesus-film/dvd

Berichtdoor M@rije » 31 okt 2003 15:47

Misschien een rare vraag, maar wat vinden jullie van die films van bijbelfiguren? Dan praat ik over: -Jesus
-Moses
-Jacob
En misschien zijn er nog wel meer. Het is niet mijn bedoeling te vragen of je Jezus nu wel of niet mag afbeelden, iedereen heeft daar zijn mening over. Maar vinden jullie het eerbiedig genoeg? Vertellen de films de waarheid? Voor mij zijn ze van grote betekenis geweest.
Engaged @ 07-01-2005

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 31 okt 2003 15:50

Als ik heel eerlijk ben vind ik de film Ben Hur niet kunnen, maar aan de andere kant heb ik er heel erg veel aan gehad!! Het was allemaal zo echt, zo mooi, ik heb er echt veel uit en van geleerd.

joris

Berichtdoor joris » 31 okt 2003 15:52

ik vind ze gweldig.

M@rije
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor M@rije » 31 okt 2003 15:53

Ja, vond ik ook een goede film!
Maar bijv. in Jesus zie je ook letterlijk dat Hij aan het kruis wordt gehangen. Voor mij hakte het er toen pas echt in, wat Hij voor me had gedaan! Ik heb er echt wat aan gehad. Ik ben blij dat ik hem heb gezien, maar ga die film niet voor de lol nog een keer kijken.
Engaged @ 07-01-2005

lizzz
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor lizzz » 31 okt 2003 15:53

vind ze goed.
brengt het dichter bij je.
Al begrijp ik mensen die het niet vinden kunnen wel.
"That's noise!" some shrieked.

"That's life," Cage shrugged.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 31 okt 2003 15:55

De Jezus film heb ik vorig jaar gezien.
K vond het heel indruk wekkend.

M@rije
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor M@rije » 31 okt 2003 15:55

Ja, die mensen snap ik ook wel, maar ik zou graag willen weten waarom sommige mensen hier zo tegen zijn, want dat heb ik ook weleens gehoord
Engaged @ 07-01-2005

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 31 okt 2003 15:55

M@rije schreef:Ja, vond ik ook een goede film!
Maar bijv. in Jesus zie je ook letterlijk dat Hij aan het kruis wordt gehangen. Voor mij hakte het er toen pas echt in, wat Hij voor me had gedaan! Ik heb er echt wat aan gehad. Ik ben blij dat ik hem heb gezien, maar ga die film niet voor de lol nog een keer kijken.

Ja daar kreeg ik ook kippenvel van en daarna zag je dat beekje waar bloed instroomde, ik kreeg toen ook de tekst (misschien heel raar) Het bloed wel voor u vergoten is. Zo wonderlijk vond ik dat!!

lizzz
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor lizzz » 31 okt 2003 15:59

M@rije schreef:Ja, die mensen snap ik ook wel, maar ik zou graag willen weten waarom sommige mensen hier zo tegen zijn, want dat heb ik ook weleens gehoord

Jezus mag niet afgebeeld worden, en al helemaal niet gespeeld (al denk ik niet dat je in een film God afbeeld, maar een mens)

Trouwens het nadeel van een film is wel dat je Jezus' mensheid mooi ziet, maar het goddelijke niet.
Lijkt me overigens ook moeilijk om Jezus te spelen...

JopieK
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor JopieK » 31 okt 2003 16:16

lizzz schreef:
M@rije schreef:Ja, die mensen snap ik ook wel, maar ik zou graag willen weten waarom sommige mensen hier zo tegen zijn, want dat heb ik ook weleens gehoord

Jezus mag niet afgebeeld worden, en al helemaal niet gespeeld (al denk ik niet dat je in een film God afbeeld, maar een mens)

Trouwens het nadeel van een film is wel dat je Jezus' mensheid mooi ziet, maar het goddelijke niet.
Lijkt me overigens ook moeilijk om Jezus te spelen...

De Jezus-film is de verfilming van het Lukas evangelie. Het is waar dat het naspelen van de Heere Jezus best lastig is. Aan de andere kant is het juist de Jezus-film welke onder duizenden analfabeten voor een enorme opwekking zorgt. De Jezus-film is niet Godslasterlijk en getrouw aan het Lukas-evangelie. De argumenten tegen deze film gelden ook voor schilderijen, kinderbijbels etc. De Heere God is zelf niet af te beelden, en dat mag idd niet. In zijn menselijke natuur mag de Heere Jezus denk ik wel afgebeeld worden of nagespeeld worden zonder de Tien Geboden te overtreden, alleen ga je natuurlijk niet de afbeelding aanbidden.

Het is wat simpel om te stellen dat "gij zult u geen gelijkenis maken" hiervoor geldt, omdat a. het doel heel belangrijk is (Zegt de Heere zelf niet:"En Hij zeide tot hen: Gaat heen in de gehele wereld, predikt het Evangelie aan alle kreaturen.") b. de acteur stelt niet dat hij Jezus is, maar speelt Hem na, en is trouwens niet door een mens maar door God zelf gemaakt!

De Jesus-film is gemaakt door Agape (heet in buitenland Campus Crusade) en wordt o.a. door Wycliffe Bijbelvertalers in allerlei talen vertaald. zie: http://www.ccci.org/ en http://www.jesusvideo.org/ en voor wycliffe http://www.jaars.org/ (onder vernacular media services)
Cognito Ergo Credo, Credo Ergo Sum

lizzz
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor lizzz » 31 okt 2003 16:30

ben ik met je eens hoor (was ook niet mijn mening, maar de, overigens niet onbegrijpelijke, mening van mensen die het niet met je eens zijn. Maar de plaatjes in de kinderbijbel niet afplakken... :wink: )

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 31 okt 2003 16:39

In zijn menselijke natuur mag de Heere Jezus denk ik wel afgebeeld worden of nagespeeld worden zonder de Tien Geboden te overtreden, alleen ga je natuurlijk niet de afbeelding aanbidden.

Sommige kijken daar te zwart wit naar. En denken dat gelijk als Jezus word afgebeeld verkeerd is en gaan zich dan helemaal fixeren op het 1e gebod: Gij zult geen andere goden voor mijn aangezicht hebben.
en het 2e gebod Gij zult u geen gesneden beeld maken noch enige gestalte van wat boven in de hemel, noch van wat beneden op de aarde, noch van wat in de wateren onder de aarde is. Gij zult u voor die niet buigen, noch hen dienen; want Ik, de Here, uw God, ben een naijverig God, die de ongerechtigheid der vaderen bezoek aan de kinderen, aan het derde en aan het vierde geslacht van hen die Mij haten, en die barmhartigheid doe aan duizenden van hen die Mij liefhebben en mijn geboden onderhouden.

ahuibers
Majoor
Majoor

Berichtdoor ahuibers » 31 okt 2003 16:43

is de Bijbel dan niet duidelijk genoeg?
moet het perse verfilmd worden?

Theodoor
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Theodoor » 31 okt 2003 18:30

In de film Ben - Hur laten ze het gezicht van de Jezus acteur bewust niet zien dat vind ik goed, ik ben van mening dat deze film absoluut wel kan! ik kan ook geen reden vinden waarom niet... wat zijn de argumenten van Ikke 21?
Loser,Loser,Double Loser, Get the Picture,Duhhhh

Jozz
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Jozz » 31 okt 2003 18:54

Theodoor schreef:In de film Ben - Hur laten ze het gezicht van de Jezus acteur bewust niet zien dat vind ik goed, ik ben van mening dat deze film absoluut wel kan! ik kan ook geen reden vinden waarom niet... wat zijn de argumenten van Ikke 21?

Helemaal mee eens. Ik heb hem pas nog gekeken, ik heb de DVD. :D Ik vind het een hele goede film. Ook het naspelen van andere Bijbelse figuren vind ik geen probleem. Ik vind wel dat dit soort films dan Bijbelgetrouw moeten zijn dus niet ineens een heel andere draai aan het verhaal geven.
In Ben Hur zit natuurlijk een hoop fantasie, maar wel zodat het in die tijd echt gebeurd zou kunnen zijn. :mrgreen:
Afbeelding

Terug naar “Archief”