Afwachten of Verwachten - dr. K. van der Zwaag

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Pieter
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pieter » 31 okt 2003 12:38

maar jullie proberen het ook constant in stand te houden op de een of andere manier lijkt het alsof jullie ter plekke ineenstorten als je besluit het niet meer moeilijk te vinden. Ik vind het zo''n onzin dat het moeilijk moet zijn!

joris, dat is gewoon niet waar. Ik ervaar dat spanningsveld wel degelijk, en ik loop daar gewoon iedere dag tegenaan. Voor mij is dat spanningsveld dus heel concreet, evenals de worsteling hoe daarmee om te gaan.
Dat jij het anders ervaart, is fijn voor jezelf (en dat meen ik). Ik vrees dat je op RefoWeb echter een uitzondering bent als het gaat om geloofszekerheid.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 31 okt 2003 12:40

Ik ben het met joris eens. En je vraagt je af wat Christus bedoelde met: worden als de kinderen. Juist.

Het punt is dat hele generaties gewoon misleid zijn.

joris

Berichtdoor joris » 31 okt 2003 12:57

Pieter schreef:
maar jullie proberen het ook constant in stand te houden op de een of andere manier lijkt het alsof jullie ter plekke ineenstorten als je besluit het niet meer moeilijk te vinden. Ik vind het zo''n onzin dat het moeilijk moet zijn!

joris, dat is gewoon niet waar. Ik ervaar dat spanningsveld wel degelijk, en ik loop daar gewoon iedere dag tegenaan. Voor mij is dat spanningsveld dus heel concreet, evenals de worsteling hoe daarmee om te gaan.
Dat jij het anders ervaart, is fijn voor jezelf (en dat meen ik). Ik vrees dat je op RefoWeb echter een uitzondering bent als het gaat om geloofszekerheid.

Pieter en alle anderen die zich aangesproken voelen.Ik geloof echt dat jullie dat spanningsveld voelen. En ik merk htet aan jullie. En ik merk dat je er last van hebt, dat je er van af wilt of er in ieder geval mee om wilt kunnen gaan.

In je eigne omgeving wordt dat spanningsveld volgens mij vertroetelt en wordt je bevestigd in je onzekerheid. Maar ik denk dat God van ons vraagt dat je stappne zet in het geloof. Stappen die PEtrus zette op het water.

Ik wil je echt uitdagen om de bijbel eens te lezen met extra aandacht voor alles wat over '' geloof'' gezegd wordt. Niet in de zin van: geloof je het? maar ind e zin van: het je geloof?

Carey
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Carey » 31 okt 2003 13:41

In je eigne omgeving wordt dat spanningsveld volgens mij vertroetelt en wordt je bevestigd in je onzekerheid. Maar ik denk dat God van ons vraagt dat je stappne zet in het geloof. Stappen die PEtrus zette op het water.

Ik wil je echt uitdagen om de bijbel eens te lezen met extra aandacht voor alles wat over '' geloof'' gezegd wordt. Niet in de zin van: geloof je het? maar ind e zin van: het je geloof?

Surfer, ik denk toch dat je ons (in ieder geval mijn) milieu niet goed inschat. Bovendien ga je er maar vanuit dat geen van ons zekerheid heeft, terwijl Solus bijvoorbeeld daar eerder anders over geschreven heeft. Dacht je nu echt dat ik in de GerGem er ben als ik aangeef met dat spanningsveld te zitten? Nee! Dan worden we aangespoord om God te zoeken, om daar van Zijn kant duidelijkheid in te krijgen! Wat betreft Petrus: hij had het geloof al eerder ontvangen. Het lopen op het water was dus een geloofsdaad, niet het verkrijgen van het geloof zelf.

joris

Berichtdoor joris » 31 okt 2003 13:50

ik begrijp het niet goed. je zegt surfer, maar je bedoelt mij voglens mij. maar ik begrij pniet wat je zegt.

Pieter
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pieter » 31 okt 2003 14:08

Carey bedoelt denk ik dat het spanningsveld niet wordt vertroeteld in de GerGem, hoewel ik moet toegeven dat lijdelijkheid veel wordt gevonden. De oorzaak ligt m.i. echter niet in de prediking, maar in onze eigen slappe opstelling. Er zijn er maar weinigen die er echt dagelijks in gebed en schriftonderzoek mee bezig zijn. Aan de aansporingen in de prediking kan het echter niet liggen, die horen we iedere dienst.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 31 okt 2003 14:15

Pieter:
De oorzaak ligt m.i. echter niet in de prediking, maar in onze eigen slappe opstelling. Er zijn er maar weinigen die er echt dagelijks in gebed en schriftonderzoek mee bezig zijn.

Dus je moet het toch zelf verdienen?

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Pieter
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pieter » 31 okt 2003 14:26

Impliceert mijn opmerking dat dan? Ik dacht het niet. Je Bijbelse plicht doen (bidden, lezen, onderlinge bijeenkomsten, etc.) is in mijn ogen wat anders dan je eigen zaligheid verdienen.
Ik bedoelde dit: de oorzaak van de lijdelijkheid die (hoe je het ook went of keert) in de rechtse kringen heerst, ligt niet in de prediking, maar in onszelf.

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 31 okt 2003 14:59

Zomaar een vraagje tussendoor aan mijn mede-gergemmers:
Waarom zien jullie God niet meer als de Roepende, maar als de Ongenaakbare? ik geef toe dat Hij het beide is, maar God verwacht een antwoord als Hij roept, geen redenering die als conclusie heeft dat je niets kunt doen.
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

Boely
Mineur
Mineur

Berichtdoor Boely » 31 okt 2003 15:02

Gershwin schreef:Zomaar een vraagje tussendoor aan mijn mede-gergemmers:
Waarom zien jullie God niet meer als de Roepende, maar als de Ongenaakbare? ik geef toe dat Hij het beide is, maar God verwacht een antwoord als Hij roept, geen redenering die als conclusie heeft dat je niets kunt doen.

Ja hij roept tot ons door een uitwendige roeping, daar moeten we naar luisteren. Maar als hij ons inwendig roept, gaan we luisteren!!

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 31 okt 2003 15:05

Boely schreef:
Ja hij roept tot ons door een uitwendige roeping, daar moeten we naar luisteren. Maar als hij ons inwendig roept, gaan we luisteren!!

Ik moet zeggen boely, dat jij werkelijkwaar een enorme theologische woordenschat hebt, waar leer je dat allemaal.

joris

Berichtdoor joris » 31 okt 2003 15:08

je moet gewoon ademhalen. God heeft je de adem ingeblazen, amen? Dus je hoeft echt niet zo ingewikkeld te doen, dat hebben we zelf bedacht.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 31 okt 2003 15:09

Volgens mij is het geloof uit het gehoor en het gehoor uit het gepredikte Woord.

Dat is toch de uitwendige roeping?

Klaas
the words are what you trusted

but the eyes have final say

now you still got the devil left to pay

padvinder
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor padvinder » 31 okt 2003 15:18

joris schreef: maar jullie proberen het ook constant in stand te houden op de een of andere manier lijkt het alsof jullie ter plekke ineenstorten als je besluit het niet meer moeilijk te vinden. Ik vind het zo''n onzin dat het moeilijk moet zijn!

Als je meer vn God wil merken, vraag Hem dat dan gewoon!!!!! nader tot God en Hij zal tot u naderen.

Ik denk dat jullie de lef missen om dat los te laten wat er altijd in is gepompt. Delete die harde schijf van je in de naam van JEzus en vraag of God je wil duideljik maken wie HIj voor je wil zijn.

Joris, zoals je aan mijn berichten kunt zien ben ik het in deze kwestie helemaal met jou en Klaas eens. Toch komen mijn persoonlijke gevoelens meer met die van Carey en Solus overeen.
Denk je dat ik dat spanningsveld graag kunstmatig in stand houdt? In theorie, verstandelijk, stem ik helemaal met jou, Klaas en vdZ zelf in. Maar in de praktijk dit ook op jezelf en je gevoelens durven toepassen is heel wat anders.
Het gaat ook niet om lef hebben. Ik probeer met mijn hele hart los te laten wat er 18 jaar bij mij is ingepompt. Deleten van je gedachten gaat niet zo gemakkelijk als deleten van bestanden op je pc. Was het maar zo simpel, met één druk op de knop. Het enige wat inderdaad overblijft is vragen of God Zelf orde wil scheppen in de chaos en duidelijk wil maken wie Hij is. Maar dan nog is het moeilijk om te luisteren naar Zijn stem, als je dan ook nog eens verteld wordt dat je "de Bijbel naar jezelf toe kunt lezen" enz.
Hoewel je hierboven al begrip getoond hebt, wilde ik dit toch nog even zeggen.
Het instinct, dat een God eist, wint het van de vernuftigheid, die Hem verwerpt (Vinet.)

joris

Berichtdoor joris » 31 okt 2003 15:43

das een fijne reactie, kan ik wel waarderen.

Fijn dat je er in ieder geval over nadenkt! Ik wil niets liever dan die koppige plaatvoorkop houding van veel christenen verbreken. God is veel groter namelijk dan wij denken!!! HIj wil ons veel meer geven dan wij durven te geloven!!!! LEes eens in efeze 1: 15-23. God is zo ongelooflijk machtg dat hij zijn zoon heeft doen opstaan uit de dood. En diezelfde macht geeft hij ons!!! Die sterkte van die macht, zijn KRacht dus!!!!! GELOVEN wij dat? En als we het proberen te geloven, gebruiken wij die kracht???

ik ben daar zelf nu heel erg mee bezig, ik ben er nog lang niet. hopelijk heb ik niet zo onhandig geschreven dat je dat nu denkt. Zeker weten niet. maar ik merk wel dat als je echt dichter bij God wilt komen dat Hij zijn kracht in jou vrijzet!!!
Vechten tegen zonden wordt soms moeilijker omdat het vlees probeert uit het graf op te klimmen. NEe, ik hoor bij JEzus en uik heb de macht gekregen om de satan de deur te wijzen!

Dat ik vaak faal zorgt er niet voor dat ik niet in God mere geloof of het niet meer durf aan te nemen. Juist niet! Ik ben eigenlijk heel erg blij dat God mij klein houdt. Ik ervaar bepaalde zonden van mij als een paulushandicap en daa benik eigenlijk erg blij mee.

Terug naar “Archief”