Hoogbegaafd? Een zoektocht...

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Javaca
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Hoogbegaafd? Een zoektocht...

Berichtdoor Javaca » 28 feb 2007 22:52

Na jaren door mijn omgeving voor 'gek' versleten te zijn begon ik dit zelf ongeveer te geloven. Ik was gewoon raar, en daar viel weinig aan te veranderen. Tot iemand een tijdje geleden kwam met informatie over hoogbegaafdheid. Ineens vielen er puzzelstukjes op hun plek. (Het hele verhaal kun je hier vinden). Nu, een tijd je later, hebben steeds meer stukjes van deze puzzel een plaatsje gevonden. Het is echter nog lang niet compleet, daarom dit verhaal.

Ergens begin jaren '90 zat ik op een klein dorpsschooltje. Ik werd er gezien als probleemkind. Na lang aandringen van m'n ouders ben ik getest door een schooldienst. Dit was een dienst uit de hoek van de zware kerken, waartoe de school ook behoorde. (Klein dorpje met twee scholen, openbaar en 'school met den bijbel')

De uitslag van de test hebben mijn ouders nooit gekregen. Het rapport werd door de dienst achtergehouden onder het voorwendsel dat het persoonlijk was en mijn ouders het eventueel in de toekomst tegen mij konden gebruiken (?).

Nu, ongeveer 15 jaar later, ben ik op zoek naar dit rapport. Ben gewoon benieuwd wat er in staat.
De schooldienst die dit destijds deed is inmiddels verhuisd en/of opgegaan in een andere organisatie. Mijn dossier zou er nog ergens moeten zijn. Mijn ouders geven me weinig kans dat ik het ooit krijg.

In hoeverre kan ik eisen dit in te zien? Het is persoonlijke informatie, en ik ben inmiddels meerderjarig.

Hoe zit dit?
Weet iemand iets meer over deze schooldiensten uit de zware gezinten? Het schijnt dat ze ergens in Moordrecht zaten.

Poor man wanna be rich,
rich man wanna be king
And a king ain't satisfied
till he rules everything

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 01 mar 2007 09:48

Ik heb totaal geen ervaring met dit soort dingen, maar het lijkt mij dat je zo'n dossier/rapport gewoon mag krijgen. Net zoals je dat ook je persoonlijke dossier uit het ziekenhuis of van je huisarts kunt ontvangen.

Succes in elk geval!

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 01 mar 2007 10:01

jij hebt medewerking verleend aan het onderzoek.
De term "zodat je ouders het eventueel tegen je kunnen gebruiken" klinkt mij erg raar in de oren.

Ik denk dat je wel recht hebt op inzage. Gewoon blijven doordrammen ;)
what the soul hides, blood tells

Night
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Night » 02 mar 2007 00:02

De vraag is: heeft de school dit na 15 jaar nog in zijn bezit?
Ik weet niet wat de algemeen geldende regels zijn wat betreft bewaarplicht ed. maar het zou me niet verbazen als dit korter is dan 15 jaar.
Onderschrift? Waaronder dan?
En denk je dan dat iemand dat leest, daaronder?!

L'être extraterrestre
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor L'être extraterrestre » 02 mar 2007 01:00

Als er verder niets mee gedaan word word een dossier maximaal 5 jaar bewaard.

Cisca

Berichtdoor Cisca » 02 mar 2007 01:10

Dat is verschillend welke instantie het betreft, in ziekenhuizen bewaren ze dossiers echt behoorlijk lang, verder werk ik mee aan een onderzoek, in de papieren die je daarvoor moest tekenen, stond, dat alle gegevens 25 jaar bewaard worden :wink:

TKF
Moderator

Berichtdoor TKF » 02 mar 2007 22:32

Op de basisschool (prot. chr. met VGS-code) ben ik ook uitgebreid getest geweest (op hoogbegaafdheid, wat ik toen niet bleek te zijn alhoewel de uitslag wel 'vreemd' was) Volgens mij is het zo dat ze totdat je twaalf bent informatie voor zich mogen houden (correct me if i'm wrong).

Mijn ouders zijn daarna een keer op een avond met een kerel van die instelling om de tafel gaan zitten om de uitslag te bespreken. Het bleek dat het gewoon uitging van de Schoolbegeleidingsdienst.
'Real discoveries come from chaos.'
- Chuck Palahniuk

Roodkapje
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Roodkapje » 04 mar 2007 21:42

Ik ben ook getest toen ik klein was omdat ik niet te handhaven was in de klas, me misdroeg, hele lage cijfers haalde en eigenlijk alleen maar zat te klieren. Men vermoedde dat ik een of andere gedragsstoornis had, dus vandaar die test.

Ik bleek een ontzettend hoog IQ te hebben en het gedrag werd verklaard door die dienst als 'verveling'. Er is daarna niet veel mee gedaan. Ik herken het verhaal wel een beetje: dorpsschool in een heel klein gehucht waar iedereen familie van elkaar was (inteelt kwam daar echt voor) en in Oost-Groningen, waardoor de meeste mensen sowieso een lbo-mavo advies kregen.

Het lokale 'hoofd der school' vond dat wij (onze familie) 'kapsones' hadden (wij waren 'import') en er veranderde dus niets. Ik kreeg een lbo-mavo advies, maar mijn moeder heeft mij toch naar een havo-vwo school gestuurd tegen het advies van de basisschool in, ik heb daarna VWO gedaan en studeer nu aan de universiteit. Op de middelbare school waren de gedragsproblemen over, omdat het lesprogramma zo in elkaar zat dat je je nog kon verdiepen in de stof als je iets interessant vond (er werden dan boeken aangeraden die je kon lenen in de schoolbieb).

Misschien is dit ook iets voor je: http://www.choochem.nl
Dat is een vereniging voor hoogbegaafde christenen.

Cisca

Berichtdoor Cisca » 04 mar 2007 21:53

Roodkapje schreef:Misschien is dit ook iets voor je: http://www.choochem.nl

Dat meen je niet :schaterlach:

Roodkapje
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Roodkapje » 04 mar 2007 22:13

Cisca schreef:

't Is echt zo... :mrgreen:

Ik hoop dat ze echt bestaan, anders ben ik wel benieuwd waar mijn contributie naartoe gaat... :shock:

Cisca

Berichtdoor Cisca » 04 mar 2007 22:25

Roodkapje schreef:
Cisca schreef:

Ik hoop dat ze echt bestaan, anders ben ik wel benieuwd waar mijn contributie naartoe gaat... :shock:

Hero toch :mrgreen: :wink:

Roodkapje
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Roodkapje » 05 mar 2007 00:31

Cisca schreef:
Roodkapje schreef:
Cisca schreef:

Hero toch :mrgreen: :wink:

Ik denk inderdaad dat de vereniging iets minder blij is met bepaalde associaties. ;)

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 05 mar 2007 03:12

Roodkapje schreef:Ik denk inderdaad dat de vereniging iets minder blij is met bepaalde associaties. ;)

Het forum hebben ze er al om gesloten :mrgreen:
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

schwesterchen
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor schwesterchen » 10 mar 2007 00:13

Hej Javaca,

k Wilde al veel eerder reageren, ga t nu eindelijk doen:

Heel vreemd dat je ouders de uitslag van die test niet kregen, ze wilden toch zelf dat je getest zou worden. Hoorde gisteren nog van Ib-er dat er ouders waren die gegevens moesten hebben over hun kind, ook van lang geleden, dus hoop dat je ook de testuitlag te pakken krijgt.

Over hoogbegaafdheid. Ik heb je verhaal helemaal gelezen. Als ik dat zo lees denk ik echt dat je hoogbegaafd bent! 'k heb zelf 2 zussen, een broer en aantal kennissen (en ook nog kennissen van mijn ouders en zusjes) die hoogbegaafd zijn, dus ik schud niet zo maar wat uit m'n mouw...
in jouw verhaal herken ik heel veel dingen, in ongeveer elke zin wel...en het rijtje dat je aan t eind noemt kon je wel zo uit een boekje over hoogbegaafdheid overgenomen hebben... en ook weer herkenbaar bij mensen om me heen wat je daar noemt...

Ik wens je veel succes met je zoektocht! En k kan nog wel het adres van n psycholoog geven die mensen test (en adviezen geeft enzo) op hoogbegaafdheid. Zelf hoogbegaafd, assistente ook, dus voor 'onzinnige conclusies' hoef je niet bang te zijn :wink:
Het is C. Van Buuren in Ter Aar, k zal kijken of ik het adres kan vinden, als je dat wilt.
Ik zal u niet begeven en Ik zal u niet verlaten!

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 10 mar 2007 09:25

Over een dergelijk rapport kan ik niks zeggen.

Ik vertoon zelf ook wel hoogbegaafde trekken. Ik heb me er nooit op laten testen.
Ik leer zelf erg gemakkelijk van alles en nog wat op eigen houtje. Mijn kennis van het Hebreeuws en het Grieks, waarmee ik nogal eens kwam in theologische discussies, zijn allemaal volledig zelf geleerde dingen, waar ik nooit les in heb gehad van een leraar. Ben ik ooit (1996 en 1994) gewoon zelf aan begonnen omdat het mij wel interesseerde.
Ik herinner mij ook wel een artikel in Visie over hoogbegaafde kinderen, waarin ik nogal wat van mezelf herkende. Dat gevoel van apart te zijn herken ik wel. Op het moment dat je dan zo'n artikel leest, vallen er plotseling allerlei puzzelstukjes op hun plek, zo voelt dat dan.

Hier nog een cartoon over hoogbegaafdheid.

Afbeelding
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Terug naar “Archief”