Afwachten of Verwachten - dr. K. van der Zwaag

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 30 okt 2003 17:13

Als wij de stap tot God mogen zetten, is dat een keuze gewerkt door de Heilige Geest, en ten diepste niet uit onszelf, daar ben ik van overtuigd
en wat bereik je nou effectief met die conclusie?

Pieter
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pieter » 30 okt 2003 17:20

Klaas:
De grote vraag is nu hoe we dan tot die stap komen. Is dat een kwestie van wachten tot je voelt dat de HG in je werkt of moet het anders?

De praktijk is helaas dat veel mensen (ik ook) snel vervallen in lijdelijk afwachten. Dat kan ik niet ontkennen.
Waar het in de discussie om het boek volgens mij vooral over gaat, is of dat veroorzaakt wordt door de manier van preken binnen de GG. Nu, ik ben van mening dat dat absoluut niet zo is, omdat ik elke zondag de nodiging hoor uitgaan. Waarom ik daar nog niet op in ben gegaan, is een vraag die mij al langer dan vandaag bezighoudt...

surfer:
Als wij de stap tot God mogen zetten, is dat een keuze gewerkt door de Heilige Geest, en ten diepste niet uit onszelf, daar ben ik van overtuigd
en wat bereik je nou effectief met die conclusie?

Die conclusie heeft het spanningsveld in zich dat ik hierboven probeerde uit te leggen. Enerzijds je eigen verantwoordelijkheid en anderzijds de genade van God. De conclusie heeft ook in zich dat ik geloof dat mensen onmachtig en vooral onwillig zijn zelf de eerste stap te zetten.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 30 okt 2003 17:23

Pieter:
De praktijk is helaas dat veel mensen (ik ook) snel vervallen in lijdelijk afwachten.

Als dat dan niet de juiste reactie is, wat is dan wel de juiste reactie?

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Pieter
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pieter » 30 okt 2003 17:35

Als dat dan niet de juiste reactie is, wat is dan wel de juiste reactie?

Dat we ons "haasten en spoeden om onzes levens wil". M.a.w. door middel van het gebed de toevlucht nemen tot Hem, en al onze vrije tijd te besteden met Zijn Woord te onderzoeken.
Ik denk dat er maar weinigen zijn die dit in de praktijk brengen...
Hoewel we hier de zaligheid niet mee kunnen verdienen, is het wel onze plicht. En als we onze plicht al verzaken, waarom zou God dan naar ons omzien?

Solus
Mineur
Mineur

Berichtdoor Solus » 30 okt 2003 18:21

Sabra schreef:
Solus schreef:
Beste Solus,

Je zou eens stil moeten staan bij hetgeen je zegt: de toe eigening des heils, en of dat ook voor jou bedoeld is. Het lijkt mij dat de bijbel daar heel duidelijk over is. Jezus zegt namelijk zelf dat Hij voor alle mensen is gekomen.

Sorry dat ik het zeg, maar ik krijg het idee, dat bepaalde theologische kaders voor jou belangrijker zijn dan de bijbel zelf. Je blijft de hele tijd steken in een bepaalde leer, maar je citeert niet één bijbeltekst in je betoog.

Beste Sabra,

Ik denk dat je de bijbel eens goed moet gaan lezen. Mijn theologische kaders (om dat enge woord ook maar eens te gebruiken...) ontleen ik aan de bijbel. Als ze niet Bijbels zijn, hoor ik het graag. Maar wat jij zegt werkt wel een heel oppervlakkig geloof in de hand. Het geloof is niet te baseren op een conclusie dat Jezus voor iedereen gekomen is. Jezus heeft juist zeer sterk aangedrongen op persoonlijke bekering "Bekeert u, want het koninkrijk Gods is nabij gekomen". Ook zijn hierboven al teksten aangehaald waarin Jezus zegt dat niemand tot Hem kan komen, dan die door de Vader getrokken is. Daarom past ons bij voortduur het gebed van de bruid uit het Hooglied: Trek ons, zo zullen wij U nalopen!

Solus
Mineur
Mineur

Berichtdoor Solus » 30 okt 2003 18:25

Pieter schreef:
Hoewel we hier de zaligheid niet mee kunnen verdienen, is het wel onze plicht. En als we onze plicht al verzaken, waarom zou God dan naar ons omzien?

Pieter, met die laatste zin wek je toch weer de indruk dat we door te bidden en lezen ed. een goede indruk kunnen maken bij God. Zo is het niet. We zijn en blijven verderfelijk van nature, een stank in Zijn heilige neusgaten. Alleen als Hij uit vrije, soevereine genade naar ons omziet, kunnen we vernieuwd worden. Maar je hebt natuurlijk 100% gelijk dat we ons in de weg van de middelen moeten stellen: op het gebed, niet om het gebed, wil God horen. En Hij heeft Zelf gezegd geen lust te hebben in de dood van de goddeloze, maar daarin dat hij zich bekere en leve. Dat mogen we de Heere voorhouden, in belijdenis van onze zonde en schuld!

cire
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor cire » 30 okt 2003 18:37

Carey schreef:Weet je wat ik zo opvallend vind? Mensen als vd Zwaag, Kole, etc. mogen openlijk zeggen dat de predikanten in de GerGem machtbelust zijn bv. Als zij iemand een klap willen geven, schijnen ze dat naar believen te kunnen doen. Als ze zelf eens fel aangevallen worden, is de boot echter aan. Zij moeten met fluwelen handschoenen aangepakt worden! Ben je in Rotterdam geweest zaterdag? Ik wel. Daar werden een aantal opmerkingen gemaakt die niet door de beugel konden. Dat schijnt geen probleem te zijn. Maar als ik fel uit de hoek kom, ben ik ineens zelf een herrieschopper. Heb je het tweede boek van Blaauwendraad gelezen? Heb je de discussie in RD en andere bladen destijds gevolgd? Dan kun je niet blijven volhouden dat Blaauwendraad zó´n lieverdje is, lijkt me.

Ik heb natuurlijk niet gezegd dat je niet fel mag reageren. Ikzelf vind ook een deel van het tweede boek van Blaauwendraad ronduit slecht. Ik zie het als frustatie door reacties op zijn eerste boek.

Van mij mag je vdZwaag best aanvallen over generaliserende uitspraken over (machtsbeluste) predikanten. Maar daarmee kun je niet de inhoud van zijn hele boek van tafel schuiven.

Maar nogmaals en ondanks alle fouten die erin zitten, ben ik er van overtuigd dat deze mensen (Blaauwenraad, vdZwaag) een serieuze discussie over een belangrijk onderwerp willen. En als jij dat reduceert tot herrieschoppen, ga ik daarin niet met jouw mee.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 30 okt 2003 19:16

We zijn en blijven verderfelijk van nature, een stank in Zijn heilige neusgaten.
je bent een verloren zoon die verwacht wordt in het huis van de Vader.

Alleen als Hij uit vrije, soevereine genade naar ons omziet, kunnen we vernieuwd worden.
Dat heeft Hij al lang gedaan, de vraag is: wanneer ga jij dat geloven?

Maar je hebt natuurlijk 100% gelijk dat we ons in de weg van de middelen moeten stellen: op het gebed, niet om het gebed, wil God horen.
draai het niet om, jij hoeft God niet over te halen. Dat ligt exact andersom.

En Hij heeft Zelf gezegd geen lust te hebben in de dood van de goddeloze, maar daarin dat hij zich bekere en leve. Dat mogen we de Heere voorhouden, in belijdenis van onze zonde en schuld!
Nogmaals, je hoeft God niks voor te houden. Maar wanneer ga je je bekeren? Dat is de vraag.

Solus
Mineur
Mineur

Berichtdoor Solus » 30 okt 2003 19:31

surfer schreef:Dat heeft Hij al lang gedaan, de vraag is: wanneer ga jij dat geloven?

Nogmaals, je hoeft God niks voor te houden. Maar wanneer ga je je bekeren? Dat is de vraag.

Surfer, ik ben bang dat je nog van allerlei mogelijkheden in de mens legt. God heeft er alles aan gedaan, nu jij nog. Typisch zo'n EO theologie. Maar niet Bijbels. Ik herhaal, met Paulus in de Romeinen brief, er is [i]niemand[/i] die God zoekt, tot niet een toe. In de mens ligt geen enkele mogelijkheid om God te zoeken of wat ook. In Efeze 2 lezen we dat we dood zijn in de zonden en misdaden. Ik hoop dat je beseft dat een dode niet Jezus kan aannemen of zoiets. Een dode kan helemaal niets.
Valt je tegen he? En daar willen we inderdaad niet aan! Zo'n boodschap stuit op verzet. Moet je Johannes 6 eens helemaal lezen. En moet je eens opletten wanneer de mensen echt boos gaan worden op Jezus. Als hij tegen ze zegt dat ze niet tot Hem kunnen komen, tenzij de Vader hen trekt. Dan bruist de vijandschap omhoog! Dat is nu nog zo.

Moet er dan lijdelijkheid gepreekt worden? Nee. De eis van geloof en bekering moet gepreekt worden. Dat eist God van ons. Kunnen we daaraan tegemoet komen? Nee. Dus komen we in een onmogelijkheid terecht. Als het goed is, een heilzame wanhoop, die ons uidrijft naar Christus. Om alles van Hem te verwachten. En dan zegt Hij: Komt allen tot Mij die vermoeid en belast zijt, en ik zal u rust geven. Voor zulke vermoeiden en bedroefden, bekommerden, is er hoop. Zegt Jezus zelf niet: zalig zijn zij die treuren? Zalig zijn de armen van geest?

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 30 okt 2003 20:06

zucht..dit refrein heb ik al zo vaak gehoord, Solus. Mensen die elkaar wat napraten. Zelf geen levend geloof hebben en anderen oordelen en afpakken wat ze zelf niet willen ontvangen. God voorschrijven hoe Hij hen bekeren moet...Hem niet serieus nemen in Zijn aanbod van liefde en vergeving...

Je hebt gelijk, op jouw manier zul je er niet komen.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 30 okt 2003 20:22

Solus:
Moet er dan lijdelijkheid gepreekt worden? Nee. De eis van geloof en bekering moet gepreekt worden. Dat eist God van ons. Kunnen we daaraan tegemoet komen? Nee. Dus komen we in een onmogelijkheid terecht. Als het goed is, een heilzame wanhoop, die ons uidrijft naar Christus. Om alles van Hem te verwachten. En dan zegt Hij: Komt allen tot Mij die vermoeid en belast zijt, en ik zal u rust geven. Voor zulke vermoeiden en bedroefden, bekommerden, is er hoop. Zegt Jezus zelf niet: zalig zijn zij die treuren? Zalig zijn de armen van geest?

Wat een ontzettende verdraaiing van het evangelie. Het evangelie komt tot ons met uitnodiging, de eis om te geloven. Dat is wat God van ons vraagt en dat is dan ook wat we dienen te doen. Niets meer en niets minder. Niet-geloven is God niet gehoorzamen. Je slaat Hem in z'n gezicht en maakt Zijn lijden en sterven van nul en generlei waarde.

Als God geloof van ons eist dan is dat geen onmogelijkheid. God eiste reeds het onmogelijke van ons nl. een zondeloos leven. Daar konden we nooit of te nimmer aan voldoen. Juist om die reden heeft Hij zijn Zoon gegeven. Omdat wij het niet kunnen deed Hij het. Als God dan vervolgens weer een onmogelijke eis zou stellen, wat moet Hij dan nu wel niet geven om redding te bieden?

Pas als je de wanhoop nabij bent en over voldoende zondebesef beschikt mag je tot Hem komen? Niet alleen is dat ronduit onbijbels maar je spreekt jezelf ook nog eens tegen. Als God zegt 'geloof!' dan kunnen we dat niet maar als God zegt 'kom' dan kunnen we dat wel??? Waar zit het verschil dan in? In ons zondebesef? Kom nou.

Klaas
the words are what you trusted

but the eyes have final say

now you still got the devil left to pay

Carey
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Carey » 30 okt 2003 20:26

surfer schreef:zucht..dit refrein heb ik al zo vaak gehoord, Solus. Mensen die elkaar wat napraten. Zelf geen levend geloof hebben en anderen oordelen en afpakken wat ze zelf niet willen ontvangen. God voorschrijven hoe Hij hen bekeren moet...Hem niet serieus nemen in Zijn aanbod van liefde en vergeving...

Over insinuerende uitspraken gesproken. Ik vind dat je hiermee wel heel vergaande uitspraken doet over iemands persoonlijk geestelijk leven! Misschien kun je zo christelijk zijn om dit terug te nemen? Lijkt me t.o.v. Solus wel op z´n plaats...

Klaas:
Quote:
Natuurlijk: de teksten waarin Jezus oproept tot bekering zijn groter in getal dan de teksten waarin Hij onze onmacht aanwijst. Maar je moet niet vergeten, dat Jezus in een andere tijd preekte dan wij nu leven.

Dus er zijn in onze tijd redenen om onze onmacht meer te benadrukken? Ik zou zeggen dat die er (juist) in Jezus' tijd ook waren. De hele leer van de Farizeeën was er op gericht zelf je zaligheid te verdienen.

Gelet op de huidige situatie waarin veel gemeenteleden twijfelen of 'het wel voor hen is' zou je m.i. juist Gods liefde moeten preken i.p.v. onze onmacht zo te benadrukken.

Wat heeft Jezus tot de farizeeën gezegd? Gij adderengebroed! Dat weet ik ook wel, maar de farizeeën zijn niet het doorsnee publiek van Jezus geweest. Dat waren de gewone Joden, niet de toplaag van de toenmalige samenleving.[/quote]

Carey
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Carey » 30 okt 2003 20:31

Klaas schreef:Solus:

Wat een ontzettende verdraaiing van het evangelie. Het evangelie komt tot ons met uitnodiging, de eis om te geloven. Dat is wat God van ons vraagt en dat is dan ook wat we dienen te doen. Niets meer en niets minder. Niet-geloven is God niet gehoorzamen. Je slaat Hem in z'n gezicht en maakt Zijn lijden en sterven van nul en generlei waarde.

Als God geloof van ons eist dan is dat geen onmogelijkheid. God eiste reeds het onmogelijke van ons nl. een zondeloos leven. Daar konden we nooit of te nimmer aan voldoen. Juist om die reden heeft Hij zijn Zoon gegeven. Omdat wij het niet kunnen deed Hij het. Als God dan vervolgens weer een onmogelijke eis zou stellen, wat moet Hij dan nu wel niet geven om redding te bieden?

Pas als je de wanhoop nabij bent en over voldoende zondebesef beschikt mag je tot Hem komen? Niet alleen is dat ronduit onbijbels maar je spreekt jezelf ook nog eens tegen. Als God zegt 'geloof!' dan kunnen we dat niet maar als God zegt 'kom' dan kunnen we dat wel??? Waar zit het verschil dan in? In ons zondebesef? Kom nou.

Klaas

Ik ben bang dat je de Bijbel niet helemaal goed begrepen hebt. Christus kwam niet naar de aarde om i.p.v. ons een zondeloos leven te leiden, maar om de schuld te betalen en aan Gods eis te voldoen. Dat Hij zonder zonde was, was geen betaling op zich, maar was een voorwaarde om te kunnen betalen voor Zijn volk. Niet andersom! Al had Jezus 300 jaar zonder zonde geleefd, maar was niet gestorven en opgestaan, dan was er geen verzoening geweest!

Solus
Mineur
Mineur

Berichtdoor Solus » 30 okt 2003 20:38

surfer schreef:zucht..dit refrein heb ik al zo vaak gehoord, Solus. Mensen die elkaar wat napraten. Zelf geen levend geloof hebben en anderen oordelen en afpakken wat ze zelf niet willen ontvangen. God voorschrijven hoe Hij hen bekeren moet...Hem niet serieus nemen in Zijn aanbod van liefde en vergeving...

Nou, nou, ik vind anders dat jij nogal hard oordeelt!
"op jouw manier zul je er niet komen.", zo hou je me voor.
Ik mag gelukkig door genade zeggen, dat ik er inderdaad niet op mijn manier gekomen ben!
Maar, met David mag ik zeggen (in Psalm 40: 3):
40-3) En Hij heeft mij uit een ruisenden kuil, uit modderig slijk opgehaald, en heeft mijn voeten op een rotssteen gesteld, Hij heeft mijn gangen vastgemaakt.
Het was en is wel een eenzijdig Godswerk.
Mijn God ik zal U eeuwig loven, omdat Gij het hebt gedaan!
En als het voor mij kan, kan het voor iedereen die dit leest!

Dat gun ik jou ook van harte!

Maar de discussie ging over de rol van de mens hierin. Laat het duidelijk zijn dat ik tegen lijdelijkheid ben. Anderszijds ben ik voor het adagium , en het gebed, van de kerkvader Augustinus, "Heere geef eerst wat u beveelt, en beveel dan wat u wilt".

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 30 okt 2003 20:45

Nou, nou, ik vind anders dat jij nogal hard oordeelt!
"op jouw manier zul je er niet komen.", zo hou je me voor.
Ik mag gelukkig door genade zeggen, dat ik er inderdaad niet op mijn manier gekomen ben!
Maar, met David mag ik zeggen (in Psalm 40: 3):
40-3) En Hij heeft mij uit een ruisenden kuil, uit modderig slijk opgehaald, en heeft mijn voeten op een rotssteen gesteld, Hij heeft mijn gangen vastgemaakt.
Het was en is wel een eenzijdig Godswerk.
Mijn God ik zal U eeuwig loven, omdat Gij het hebt gedaan!
En als het voor mij kan, kan het voor iedereen die dit leest!
en het resultaat van die bekering is dat je anderen ontmoedigt om tot Christus te komen? Dat je mensen die aan de eenvoudige uitnodiging gehoor geven verdacht maakt?

Terug naar “Archief”