johannes1 schreef:ik snap de discussie niet zo. er zijn ambtenaren die homo's/lesbische wel trouwen, dan ga je daar toch naar toe.
Inderdaad. Mar dat heb ik in mijn vorige posting ook aangegeven.
johannes1 schreef:Anders wordt het bij nieuwe aanwerving van trouwambtenaren. Zij worden geacht de wetgeving te kennen voordat zij solliciteren en als zij daarin een rol willen spelen zullen ze die wet dan ook in zijn geheel moeten uitvoeren.
lijkt mij het buiten sluiten van mensen bij bepaalde beroepsgroepen. en volgens mij mag dit ook niet?
Heeft niet zo veel met buiten sluiten te maken. Maar met voldoen aan de functie eissen.
Het gaat erom dat men in die functie gehouden is aan de Wet. Het enigste wat de ambtenaar heeft te controleren is of het betreffende echtpaar voldoet aan de eissen van de Nederlandse Wet.
Als je daar een uitzonderingspositie voor gewetensbezwaarden gaat instellen dan is het hek van de dam. Een gewetensbezwaarde bewakingsagent wil niet op zondag werken, een gewetensbezwaarde uitvaartleider wil geen crematies verzorgen, en ga zo maar door.