K3

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Cisca

Berichtdoor Cisca » 22 feb 2007 18:04

Eigenlijk niet zo heel veel verschil, het is zo langzaam, dat je onderhand toch niet meer weet wat je zingt :wink:

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 22 feb 2007 18:42

Hoe kan dit????

Heb het net ook geluisterd, bizar!
Als je de tekst letterlijk omdraaid klopt het niet, maar je hoort het idd wel!
Is het niet bewerkt??

T. Lindeman
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor T. Lindeman » 22 feb 2007 18:49

Achterstevoren boodschappen kunnen op twee manieren in een lied terecht komen: opzettelijk en per ongeluk. Als de boodschap opzettelijk in de muziek komt, gebeurt dat tijdens het opnameproces. De band neemt een stukje zang op en draait dat omgekeerd af. Deze omgekeerde versie wordt opgenomen en vervolgens in het lied gemixt.
De technologische ontwikkelingen spelen een belangrijke rol bij het maken van achterstevoren boodschappen. Vanaf het moment dat muziek opgenomen kon worden, zijn muzikanten gaan experimenteren met het plaatsen van achterstevoren boodschappen. Vooral John Lennon staat hierom bekend. Hoe meer er technologisch gezien mogelijk is, hoe makkelijker achterstevoren boodschappen in muziek gezet kunnen worden. Het is echter de vraag of door de technologische vooruitgang het aantal muzikanten dat hiermee experimenteert, toeneemt.

De achterstevoren boodschap kan ook per ongeluk in de muziek komen. Taal bestaat uit een beperkt aantal eigen klanken, fonemen. De fonemen klinken omgekeerd anders dan dat ze normaal klinken, sommige klanken worden langer, anderen verdwijnen. Meestal klinken omgekeerde fonemen als onzin, maar hier en daar klinken ze als een ander foneem. Zo kunnen in achterstevoren taal woorden en zinnen voorkomen.

Teksten die achterstevoren geen onzin zijn, maar gewone woorden en zinnen vormen, zijn de basis van de theorie van de reverse speech. De grondlegger van deze theorie is D.J. Oates. Het beluisteren van achterstevoren boodschappen in muziek stond aan de oorsprong van zijn theorie. Toen Oates namelijk hoorde dat in sommige liedjes daadwerkelijk verborgen boodschappen zaten, die slechts te horen waren als de muziek omgekeerd afgespeeld werd, ging hij eens nadenken over dit fenomeen. Hij kwam tot de ontdekking dat achterstevoren boodschappen een belangrijk onderdeel van onze spraak zijn.

Volgens Oates is er sprake van een open en een gesloten manier van praten. De open manier is de normale manier van praten. Deze vorm van communicatie hebben we onder controle en voeren we bewust uit. De gesloten manier is omgekeerde spraak. Hier heeft de mens geen controle over. Omgekeerde spraak geeft weer wat er in het onderbewustzijn van de mens omgaat. Deze twee vormen van spraak komen gelijktijdig voor. De mens hoort in eerste instantie alleen de open spraak, maar als een opname van wat gezegd is achterstevoren afgedraaid zou worden, zou ook de gesloten spraak te horen zijn.

De theorie van Oates is nogal omstreden, maar in het kader van de achterstevoren boodschappen in muziek zeker interessant. Het zou betekenen dat de satanische toon van de informatie door het onderbewustzijn van de tekstschrijver in de muziek terecht is gekomen.
Veel mensen geloven echter niet in achterstevoren boodschappen. Zij zeggen dat de hersenen ervan maken, wat ze ervan willen maken. Dus een christen zal in de metalmuziek waar zijn kind naar luistert, boodschappen van de duivel horen. Iemand die graag een jointje opsteekt zal eerder 'it's fun to smoke marijuana' horen in het refrein van Queens 'Another one bites the dust' dan de platenmaatschappij die de rechtszaak wegens aanzetten tot ongeoorloofd gedrag al boven het hoofd ziet hangen.

Het is trouwens opvallend dat vooral onder christenen de discussie over achterstevoren boodschappen het meest levendig is. Op internet zijn veel sites met een christelijke achtergrond die waarschuwen voor de verborgen boodschappen in muziek. Zij dragen in grote mate bij aan de verspreiding van de verhalen.

De psychologen J. Vokey en J.D. Read hebben in de jaren tachtig een experiment gedaan om te kijken of luisteraars ook zonder dat ze van het bestaan van verborgen boodschappen afweten, de achterstevoren boodschappen kunnen ontdekken. De onderzoekers lieten proefpersonen zowel zonder als met voorkennis teksten horen en lezen. Het bleek dat de proefpersonen die van tevoren nergens over waren ingelicht, de informatie niet uit de teksten konden halen. Ze konden niet bepalen of er een boodschap was en wat de aard ervan was of om wat voor soort boodschap het ging (satanisch, christelijk). De proefpersonen die door Vokey en Read voor het luisteren en lezen wel waren ingelicht, konden de achterstevoren boodschappen ook echt onderscheiden.

Ondanks dat luisteraars de achterstevoren boodschappen zonder voorkennis blijkbaar niet oppikken, zijn er mensen die beweren dat ook zonder dat de boodschap bewust te horen is, de verborgen informatie van invloed is. Het onderbewuste pikt volgens hen altijd wel wat op, zeker als de boodschap herhaald wordt.

Over het algemeen spreken psychologen en psychiaters tegen dat achterstevoren boodschappen werken. Ze zijn niet effectief, niet te verstaan en al helemaal niet te begrijpen.

Zolang de wetenschap niet aan kan tonen dat de boodschappen daadwerkelijk van invloed zijn op (het gedrag van) de luisteraar, kunnen tegenstanders weinig beginnen in bijvoorbeeld de rechtszaal. Juist vanwege deze grote onduidelijkheid rondom achterstevoren boodschappen blijven de verhalen het goed doen. Het zou immers zomaar waar kunnen zijn...

edit: http://www.reversespeech.com/home.htm
Laatst gewijzigd door T. Lindeman op 22 feb 2007 19:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Auf Wiedersehen!

Cisca

Berichtdoor Cisca » 22 feb 2007 18:52

Hoe krijg ik m'n cd speler zo gek, dat hij een cd achterstevoren weergeeft?

Dreamster
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Dreamster » 22 feb 2007 19:02

Dus dat wil zeggen dat K3 eerst het refrein maakte, oftewel de omgekeerde tekst en daaromheen een liedje schreef..

Hmm...

Het klinkt echt heel eng...
It is risky not to take risk. If you don't take risk, risk will take you.

http://www.Dreamster.hyves.net

CGK<3
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor CGK<3 » 22 feb 2007 19:09

Ik vind het vooral echt slecht dat vrouwen van rond de 40 zich voordoen als meisjes van 13.

T. Lindeman
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor T. Lindeman » 22 feb 2007 19:11

Dreamster schreef:Dus dat wil zeggen dat K3 eerst het refrein maakte, oftewel de omgekeerde tekst en daaromheen een liedje schreef..

Hmm...

Het klinkt echt heel eng...

Nee, ik denk en weet bijna zeker van niet. In het geval van K3 is m.i. de volgende alinea van toepassing.

De achterstevoren boodschap kan ook per ongeluk in de muziek komen. Taal bestaat uit een beperkt aantal eigen klanken, fonemen. De fonemen klinken omgekeerd anders dan dat ze normaal klinken, sommige klanken worden langer, anderen verdwijnen. Meestal klinken omgekeerde fonemen als onzin, maar hier en daar klinken ze als een ander foneem. Zo kunnen in achterstevoren taal woorden en zinnen voorkomen.

Dat neemt natuurlijk niet weg dat er ook mensen zijn, die zich bezwaard voelen bij K3, voor hun gevoel valt dat ook onder pomuziek. En dat moeten we ook respecteren.
Auf Wiedersehen!

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 22 feb 2007 19:17

Wel een beetje offtopic, maar ik heb wel eens gehoord dat ze in de satanskerk het "onze Vader" achtersevoren bidden om zo de Heere God te lasteren.
Of deze techniek hier mee te maken heeft?

Dreamster
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Dreamster » 22 feb 2007 19:22

could be..
It is risky not to take risk. If you don't take risk, risk will take you.

http://www.Dreamster.hyves.net

T. Lindeman
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor T. Lindeman » 22 feb 2007 19:26

pol schreef:Wel een beetje offtopic, maar ik heb wel eens gehoord dat ze in de satanskerk het "onze Vader" achtersevoren bidden om zo de Heere God te lasteren.
Of deze techniek hier mee te maken heeft?

Ja dat klopt. Ik denk alleen niet dat dát met deze techniek te maken heeft. Dat satanisten het "onze Vader" achterstevoren bidden is het bewust "verkrachten" van het gebed.
Auf Wiedersehen!

Hadassa
Mineur
Mineur

Berichtdoor Hadassa » 22 feb 2007 19:42

CGK<3 schreef:Ik vind het vooral echt slecht dat vrouwen van rond de 40 zich voordoen als meisjes van 13.

Wat vindt je hier slecht aan :?:
U schonk mij het leven en de liefde, Uw zorg heeft mij bewaard !

henkie
Beheerder

Berichtdoor henkie » 22 feb 2007 21:03

Ik heb de geinterviewde medewerker van de Bond vandaag gesproken en er is weer eens ouderwets lukraak geknipt in het vraaggesprek. Er is een klacht bij de Bond binnengekomen over o.a. een vermeende vloek in een gebackmasked liedje. Zij spelen alleen de aan hen voorgelegde vragen door en in dit geval is dat naar de maatschappij van K3 gegaan. Niets meer en niets minder. Er staat ook een stukje op de site van de Bond.

Laughy

Berichtdoor Laughy » 22 feb 2007 23:34

pol schreef:Wij hebben helaas geen luidsprekers op de computer :(

hmm here the same.. kga ze binnekort maar es aanschaffen.. wel zo makkelijk..

en k3 is niet echt iets wat ik luister..
qua melodie is het leuk voor kinderen, maar qua tekst kan je idd beter elly en rikkert laten horen ;)

egbert
Mineur
Mineur

Berichtdoor egbert » 22 feb 2007 23:59

Katlheen schreef:Ik ben benieuwd wat je eigenlijk allemaal hoort als je de psalmen achterstevoren gaat afdraaien....zullen we het daar eens over hebben? :mrgreen:

Larry Norman zij ooit: : I hope they won't play my songs backwards... they might think I'm worshipping a dog...
The solution to a problem lies in finding the Solver...

Katlheen
Majoor
Majoor

Berichtdoor Katlheen » 23 feb 2007 00:00

Ik mag zeer graag Queen horen, maar om nu te zeggen dat ik van ABTD een joint ga roken. Niet echt, heb het vroeger af en toe gedaan. Of het deed niets met me, of ik werd er misselijk van. Dus exit joint. Al jaren niet meer zo'n ding aangeraakt. Lijkt me trouwens wel cool om een algemeen liedje te maken, zonder gelijk het predikaat gospel te krijgen, en dan stiekem ook van die boodschappen erin te verwerken, maar dan in de trant van: God is great, Jesus is my Saviour..... 8) Wat satan gebruikt kunnen wij toch ook, en wie weet nog beter ook....!!!
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Terug naar “Archief”