GKV versus GerGem

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 21 feb 2007 12:47

Marnix schreef:Waarom moeten joden dan nog wel besneden worden en heidenen niet meer?

Omdat zij de ‘eerstelingen’ waren. Naar Zijn wil heeft Hij ons gebaard door het Woord der waarheid, opdat wij (Israël) zouden zijn als 'eerstelingen' Zijner schepselen (Jak 1:18}

GG-er
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor GG-er » 21 feb 2007 14:07

Jantjes schreef:
Marnix schreef:Waarom moeten joden dan nog wel besneden worden en heidenen niet meer?

Omdat zij de ‘eerstelingen’ waren. Naar Zijn wil heeft Hij ons gebaard door het Woord der waarheid, opdat wij (Israël) zouden zijn als 'eerstelingen' Zijner schepselen (Jak 1:18}

Maar dat bewijst niets ten aanzien van de instandhouding van de besnijdenis. In 1Kor7 staat eerder het tegendeel.
Is iemand, besneden zijnde, geroepen, die late zich geen voorhuid aantrekken; is iemand, in de voorhuid zijnde, geroepen, die late zich niet besnijden. De besnijdenis is niets, en de voorhuid is niets, maar de onderhouding der geboden Gods.

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 21 feb 2007 14:33

GG-er schreef:
Jantjes schreef:

Maar dat bewijst niets ten aanzien van de instandhouding van de besnijdenis. In 1Kor7 staat eerder het tegendeel.
Is iemand, besneden zijnde, geroepen, die late zich geen voorhuid aantrekken; is iemand, in de voorhuid zijnde, geroepen, die late zich niet besnijden. De besnijdenis is niets, en de voorhuid is niets, maar de onderhouding der geboden Gods.

Akkoord, dat is juist en je zal zien dat je besneden / gedoopt wordt op pleitgrond van de belofte in Hem.

De HEER' toch slaat der mensen wegen ga,
En wendt alom het oog van Zijn gena,
Op zulken, die, oprecht en rein van zeden,
Met vasten gang het pad der deugd betreden.
God kent hun weg, die eeuwig zal bestaan,
Maar 't heilloos spoor der bozen zal vergaan.

GG-er
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor GG-er » 21 feb 2007 15:56

Jantjes schreef:
GG-er schreef:
Jantjes schreef:

Akkoord, dat is juist en je zal zien dat je besneden / gedoopt wordt op pleitgrond van de belofte in Hem.

Ok, dus het bewijs dat de besnijdenis nog zou gelden is hiermee van tafel, in ieder geval, op basis van Jak.1:8.

PS Waarom citeer je een berijmde psalm, die in deze strekking niet in de Bijbel voorkomt :wink:

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 21 feb 2007 16:05

Jantjes schreef:
GG-er schreef:
Jantjes schreef:

Nu in begrijpelijk Nederlands?! Wat wil je precies zeggen?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 21 feb 2007 17:34

Marnix, dat is Nederlands, het is echter theologisch en aangezien we het hire over theologie hebben kom je dat tegen. Jantjes zal het vast zonder theologische benamingen kunnen vertellen, maar om het dan direcht als niet-normaal Nederlands te bestempelen..
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 21 feb 2007 21:15

voor mij is het niet duidelijk Nederlands, vandaar dat ik vraag of hij het kan verduidelijken. Hoef je niet gelijk allerlei waardeoordelen aan te verbinden hoor ;)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 22 feb 2007 11:18

GG-er schreef:
Jantjes schreef:
GG-er schreef:
Jantjes schreef:

Ok, dus het bewijs dat de besnijdenis nog zou gelden is hiermee van tafel, in ieder geval, op basis van Jak.1:8.

PS Waarom citeer je een berijmde psalm, die in deze strekking niet in de Bijbel voorkomt :wink:
Als een Jood of Joodse ouders vinden dat zij hun kinderen moeten besnijden op grond van hun geboren afkomst moet hij dat doen. Als gereformeerden of …..enz. vinden dat zij hun kinderen of volwassenen gedoopt moeten worden moeten zij dat doen.
Het is fout als zij op grond van de besnijdenis of doop er een dusdanige waarden aan hechten en denken dat zij daarmee een ‘eerste plaats’ verwerven want dan hebben zij niets begrepen van de inhoud van doop en besnijdenis die zij hebben laten uitvoeren.

Ik begrijp uit jou P.S. dat de berijmde Psalm die ik citeerde niet tot jou doordringt want die zegt namelijk dat de doop en besnijdenis geen waarde heeft.

De HEER' toch slaat der mensen wegen ga, Hij kijkt jou en mijn wegen na of jij en ik wel de wet bewaren
En wendt alom het oog van Zijn gena, Als je dat doet (die wet bewaren) wil hij jou en mijn genadig zijn, want wij zij daar niet zuiver in, kunnen dat ook niet, Christus wordt je deel.
Op zulken, die, oprecht en rein van zeden, Op zulke dus (die de wet bewaren) in oprechtheid en reinheid (de wet der tien geboden is de zeden wet).
Met vasten gang het pad der deugd betreden.Daar moeten wij met vaste gang op lopen (de wet der tien geboden is ook de wet der deugden)
God kent hun weg, die eeuwig zal bestaan, Dan kent God je weg in die begint hier op aarde tot in de eindeloze eeuwigheid.
Maar 't heilloos spoor der bozen zal vergaan.Doe je dat niet (die wet bewaren) dan lopende je op een doodlopende weg die eindigt in de eeuwige dood.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 22 feb 2007 11:24

Als je dat doet, de wet bewaren, wil Hij je genadig zijn? Volgens mij dwingen we geen genade af door eerst goed te leven, maar is goed leven een gevolg van Gods genade. Zet de dingen wel in de juiste volgorde, zoals jij het brengt wordt het Remonstrants, wij kunnen de genade verdienen door ons aan de wet te houden. Totaal niet gereformeerd Jantjes.

Zou je trouwens nog even kunnen verduidelijken wat je met deze zin bedoelt?:

Ik snap niet wat je precies bedoelt met "gedoopt wordt op pleitgrond van de belofte in Hem"

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 22 feb 2007 11:52

Marnix schreef:Als je dat doet, de wet bewaren, wil Hij je genadig zijn? Volgens mij dwingen we geen genade af door eerst goed te leven, maar is goed leven een gevolg van Gods genade. Zet de dingen wel in de juiste volgorde, zoals jij het brengt wordt het Remonstrants, wij kunnen de genade verdienen door ons aan de wet te houden. Totaal niet gereformeerd Jantjes.

Zou je trouwens nog even kunnen verduidelijken wat je met deze zin bedoelt?:

Ik snap niet wat je precies bedoelt met "gedoopt wordt op pleitgrond van de belofte in Hem"
Wij zijn het nog alsmaar niet eens over de volgorde ‘wet en Evangelie’ hé. maar dat kom misschien nog wel eens.
Maar dat komt ook omdat ik dicht tegen de GG. zit dan tegen GKV.
Met de zin: 'Akkoord, dat is juist en je zal zien dat je besneden / gedoopt wordt op pleitgrond van de belofte in Hem'. bedoel ik te zeggen dat wij niet op de uiterlijke besnijdenis / doop moeten blijven hangen of er enige waarde aan hechten maar op de inwendige. Want beide, besnijdenis en doop, zien op de besnijdenis en wassing des harten. De uiterlijke tekenen (besnijdenis en doop) zijn er maar een symbool van.

Als de besnijdenis / wassing des harten plaats vind ga je het verliezen van de wet en dan biet zich een ‘pleitgrond’ aan gratis en voor niets (genade) en die ‘pleitgrond’ is Christus DE HEEREN.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 22 feb 2007 12:28

Met de zin: 'Akkoord, dat is juist en je zal zien dat je besneden / gedoopt wordt op pleitgrond van de belofte in Hem'. bedoel ik te zeggen dat wij niet op de uiterlijke besnijdenis / doop moeten blijven hangen of er enige waarde aan hechten maar op de inwendige. Want beide, besnijdenis en doop, zien op de besnijdenis en wassing des harten. De uiterlijke tekenen (besnijdenis en doop) zijn er maar een symbool van.

Mee eens, de doop zelf is slechts een symbool van wat God belooft.

Wij zijn het nog alsmaar niet eens over de volgorde ‘wet en Evangelie’ hé. maar dat kom misschien nog wel eens.

Ik hoop het. Het gaat hier over genade, en genade begint niet bij de wet. Genade begint bij God en bij Christus. De liefde voor ons. Die wij niet eerst moeten verdienen door de wet na te gaan leven, Hij heeft ons ver daarvoor al lief. Daarom stuurde Hij Christus, zodat we vrijgekocht worden van de slavernij, bevrijd worden van de vloek van de wet, de zonde, waardoor we de wet niet kunnen houden, en dan krijgt de wet een andere dmensie. De wet der dankbaarheid en liefde. Eerst het evangelie, dan pas kunnen we zo met de wet omgaan. Daarvoor kunnen we ons proberen aan de wet te houden, maar dat zal tevergeefs zijn. Wel kan dat mensen overtuigen van hun onmacht en bij Christus bremhem.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 22 feb 2007 13:16

Marnix schreef:

Ehm, een teken en zegel van de vastheid van die beloften, toch?
En dat is toch bedoeld tot versterking van ons geloof?

Marnix schreef:

Ik hoop het. Het gaat hier over genade, en genade begint niet bij de wet.

Inderdaad. De 10 geboden beginnen niet voor niets als volgt:

"Ik ben de Heere uw God die u uit het diensthuis, uit Egypteland uitgeleid heb".
De wet begint bij de genade, want die is er eerst.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 22 feb 2007 13:36

Marnix schreef:

Ik hoop het. Het gaat hier over genade, en genade begint niet bij de wet. Genade begint bij God en bij Christus. De liefde voor ons. Die wij niet eerst moeten verdienen door de wet na te gaan leven, Hij heeft ons ver daarvoor al lief. Daarom stuurde Hij Christus, zodat we vrijgekocht worden van de slavernij, bevrijd worden van de vloek van de wet, de zonde, waardoor we de wet niet kunnen houden, en dan krijgt de wet een andere dmensie. De wet der dankbaarheid en liefde. Eerst het evangelie, dan pas kunnen we zo met de wet omgaan. Daarvoor kunnen we ons proberen aan de wet te houden, maar dat zal tevergeefs zijn. Wel kan dat mensen overtuigen van hun onmacht en bij Christus bremhem.

Het is waar dat genade van God uitgaat en begint, maar het is wel ergens om.
Waarom wil God ons genadig zijn? dat is toch ergens om.

Het is toch bij ons netzo waarom geef jij iemand genade of gratie?

Het is absoluut zo dat wij niet door het houden en bewaren van de geboden zalig worden want dan zou het buiten Christus om kunnen en dat is onmogelijk, daar zijn wij het wel over eens.
Maar wat heeft die wet dan voor betekenis? Ook al hebben wij bij wijze van spreken nergens om genade of gratie gekregen (wat voor mij onmogelijk is), kunnen wij de wet alsnog niet houden dus heeft hij alsnog geen betekenis. Ook al krijgen wij genade en gratie nergens om wordt de wet dankbaarheid want wij weten niet wat die wet inhoud, want wij hebben nergens om gratie gekregen.

Ik ben het wel met je eens dat de wet een andere demissie (ontslag van dienst) moet krijgen maar dan moet je hem toch eerst kennen anders is het niet mogelijk dat je er van ontslagen wordt en dat ontslag gebeurt niet éénmalig maar heeft een cyclus werking in een mensen leven totdat wij eindelijk verlost worden bij de dood.

Ja, het spijt mij voor jou Marix maar ik kan het niet anders zien dat de wet vooraf gaat aan het Evangelie.

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 22 feb 2007 14:10

Elbert schreef:
Ja, daar wel van ehm….
Christus is wel een teken en zegel van de vastheid van Zijn belofte maar het moet toegepast worden aan ons hart en dat doet de doop niet. Het water gooit de koster na de doop weg en de dominee is ook geen heilige die zoiets zou kunnen toepassen/geven.
Ja, zeker dat doet de doop ook, versterking van ons vertrouwen dat God zijn belofte nog waarmaakt tot en met 22 februari 2007 maar de dopeling zelf? ach dat kleintje weet van niets en er gebeurt ook niets met hem/haar. Als mijn ouders mij niet verteld hadden dat ik gedoopt was wist ik er niets van.

Mijn buurman is niet gedoopt en ik vertel hem toch wat de uitkomst in het leven is namelijk: Hij nu leerde mij, en zeide tot mij: Uw hart houde mijn woorden vast, onderhoud mijn geboden, en leef (Spr 4:4).
De buurman begreep er niets van en vroeg: wat bedoel je buurman. Bedoel je dat ik netjes moet leven? dat hoeft toch geen vraag te zijn, dat kun jij als buurman toch zien dat ik netjes ben. Ja, zij ik, net als de ‘rijke jongeling’ (ik had het hem uitgelegd over de geschieenis van de rijke jongeling) maar dat was tekort want hij (rijke jongeling) ging 'leeg' weg en dat is nu juist niet de bedoeling, wij moeten 'vol' gaan.

Mijn buurman en de rijke jongeling zijn nog niet aan het einde van de wet (Christus) en dat brengt de doop en besnijdenis ons ook niet, ook al laat mijn buurman zich bij wijze van spreken dopen.

Waarom dit verhaal van mijn buurman?
Omdat de innerlijke doop (wassing des harten) ook een zendingsopdracht in zich heeft namelijk: Gaat dan henen, onderwijst al de volken (of maakt discipelen), dezelve dopende in den Naam des Vaders, en des Zoons, en des Heiligen Geestes; lerende hen onderhouden alles, wat Ik u geboden heb (Mt 28:19).

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 23 feb 2007 09:00

Jantjes schreef:Elbert schreef:
Ja, daar wel van ehm….
Christus is wel een teken en zegel van de vastheid van Zijn belofte maar het moet toegepast worden aan ons hart en dat doet de doop niet. Het water gooit de koster na de doop weg en de dominee is ook geen heilige die zoiets zou kunnen toepassen/geven.

Ja, zeker dat doet de doop ook, versterking van ons vertrouwen dat God zijn belofte nog waarmaakt tot en met 22 februari 2007 maar de dopeling zelf? ach dat kleintje weet van niets en er gebeurt ook niets met hem/haar. Als mijn ouders mij niet verteld hadden dat ik gedoopt was wist ik er niets van.

Inderdaad, want het water zelf wast ons niet van onze zonden, dat doet alleen het bloed van Christus en de Heilige Geest (H.C. vr. & antw. 72).
Mijn vraag alleen hierbij is: wat zegt God bij onze doop?
En voor het antwoord op die vraag moeten we bij vr. & antw. 73 van de catechismus zijn. Want dat het toegepast moet worden, ben ik met je eens. De vraag daarbij is, in welke weg? Door de verkondiging van het Woord van God, waarvan de doop een zichtbaar teken en zegel is.
Ook al weet het kind van niets, toch wordt er al iets aan dit kind verkondigd (en dat gaat een leven lang door, want zolang is de doop geldig). Daar waar verstaan wordt wat de Heere in de doop tot ons wil zeggen (m.a.w. het wordt toegepast), daar wordt ook verstaan dat Hij onze God is en wil zijn. Maar het verstaan (de toepassing) is er niet eerst, de Heere is er het eerst in ons leven met Zijn Woord en Zijn beloften. En dat komt ook tot uitdrukking bij onze doop.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Terug naar “Archief”