Inenting

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 21 feb 2007 16:46

bmwijnand schreef:
pol schreef:Ik heb ook wel eens gehoord van een consultatieburoverpleegkundige dat als er minder dan 98% van de bevolking is ingeent, de kans groot is dat de ziekte gewoon nog uitbreekt. Vandaar dat er bij ons in de buurt veel kinkhoest geweest is, omdat er veel mensen zijn die niet ingeent zijn.
Ik vind als je je kinderen niet wilt laten inenten ook eens moet nadenken over dit feit. Andere kinderen lopen ook gevaar!

Dat lijkt me niet te kloppen. Als je bent ingeent, kun je de ziekte niet krijgen. In ieder geval komt het dan niet tot uiting, je ondervind er niets van. Het principe van een vaccin is dat je afweersysteem al 'weet' hoe de ziekte eruit ziet. Dan komt je afweersysteem heel snel op gang als de ziekte opnieuw 'herkend' wordt in het lichaam. Zodoende wordt de ziekte direct uitgeschakeld. Daarom krijg je ook maar een keer waterpokken.

Algemeen:
Een airbag in de auto dan? Als God wil dat je een ongeluk krijgt en dat niet overleeft, dan moet je ook geen airbag hebben of een riem dragen lijkt me. Ik heb nooit goed begrepen waarom mensen zich niet laten inenten.

Toch is het zo. Een nichtje van ons is ook ingeent, maar omdat er in het dorp veel mensen weigerden, heeft er wel kinkhoest geheerst. Ze had het in iets lichtere mate, maar is wel 3 maanden onder de pannen geweest

André

Berichtdoor André » 21 feb 2007 17:06

pol schreef:Toch is het zo. Een nichtje van ons is ook ingeent, maar omdat er in het dorp veel mensen weigerden, heeft er wel kinkhoest geheerst. Ze had het in iets lichtere mate, maar is wel 3 maanden onder de pannen geweest
Heb God uw Vader lief met heel uw hart en heb uw naaste lief als uw zelf......

marina87
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor marina87 » 21 feb 2007 17:08

Hendrik schreef:Ik sluit me aan bij de meningen van de vorige twee posters vooral de passage van Marnix over verkoudheid vind ik een erg treffende.
Of iemand zich laat inenten moet iemand natuurlijk zelf weten,maar ik zou zelf mijn kinderen niet moedwillig in gevaar brengen. Ik zie een vaccin als een soort jas tegen de kou.

Oneens, een vaccin is een beetje kou waar je lichaam de kracht voor heeft om die te bestrijden, zodat, als er ooit nog eens een zware kou komt je er beter tegen bestand bent.

marina87
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor marina87 » 21 feb 2007 17:19

Harm-J schreef:
Mapleleaf schreef:Als het door het geloof is is het helemaal niet krom. Het behaagt God zelfs dan. Net zoals wel inenten zonder geloof zonde is.

Schrijf er dan wel bij dat wat hier boven geschreven is een persoonlijke mening is. Het is namelijk niet mijn mening.... 8)

Alles zonder geloof is zonde. Ik vind het nogal een verschil dat je je vaccineerd en bidt of God dit middel wil zegenen. Of dat men het doet met de gedachte: 'Nu overkomt mij die ziekte niet, ik grijp alle middelen aan om wat voor narigheid in dit leven te voorkomen'.

@Hendrik
Het niet-inenten hoeft helemaal niet met een bepaalde kerkstroming te maken te hebben. (je had natuurlijk de (oud)GerGem(inNed) in je hoofd is het niet?) Mis, als PKN-er ent ik me niet in, ook veel mensen die zich bezig houden met homeopathie en 'natuurgerichte-mensen' (noem ik ze maar even) doen dit niet.

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 21 feb 2007 18:24

André schreef:
pol schreef:Toch is het zo. Een nichtje van ons is ook ingeent, maar omdat er in het dorp veel mensen weigerden, heeft er wel kinkhoest geheerst. Ze had het in iets lichtere mate, maar is wel 3 maanden onder de pannen geweest

Jammer dat dit er toch weer bijgehaald moet worden, alsof die mensen hun kinderen niet liefhebben. :roll:

Als ik vind dat je hoed op moet, maar een ander vind van niet ,moet ik dat respecteren.
Als ik vind dat vrouwen bij voorkeur een rok moeten dragen, maar een ander vind van niet, moet ik dat respecteren.
Als ik vind dat je op zondag niet met het OV moet reizen, maar een ander vind van niet, moet ik dat respecteren.
Als ik vind dat je in de kerkdienst beter alleen uit de psalmen kunt zingen, maar een ander vind van niet, moet ik dat respecteren.

Waarom kunnen die mensen die willen dat ik hun mening respecteer, niet respecteren dat ik op dit punt een afwijkende mening heb?
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

André

Berichtdoor André » 21 feb 2007 18:25

Ik wil er graag nog een punt bij inmengen.
Omdat ik de Bijbelse onderbouwing meer helder wil krijgen.
Nu hebben we het over onze eigen baby’s, peuters en kleuters.
Er is ook een andere groep, namelijk de vaders en moeders zelf.
Ik krijg nu zo'n 10 jaar een jaarlijkse uitnodiging van mijn lieftallige huisarts om een 'antigriepprik' te halen, dit omdat ik in een risicogroep val zegt ze.
Het schijnt als je de leeftijd van 65 bereikt, je sowieso een uitnodiging krijgt.
Nu ben ik inmiddels bijzonder belangstellend geworden naar de mening van de mensen die niet hun kinderen inenten, hoe om te gaan met deze preventieve 'antigriepprik'?

Of een willekeurig ander voorbeeld, preventieve medicatie ter voorkoming van epilepsie insulten?

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 21 feb 2007 18:31

Hoe zit dat trouwens met een hielprik? Mag dat wel

André

Berichtdoor André » 21 feb 2007 18:43

Wullimpie schreef:Jammer dat dit er toch weer bijgehaald moet worden, alsof die mensen hun kinderen niet liefhebben. :roll:
Waarom jammer?
Trouwens ik bedoelde eigenlijk nog meer de rest van de kinderen in het dorp.
Voor hun eigen kinderen hebben de betreffende ouders al een besluit genomen naar eer en geweten.

Als ik vind dat je hoed op moet, maar een ander vind van niet ,moet ik dat respecteren.
Als ik vind dat vrouwen bij voorkeur een rok moeten dragen, maar een ander vind van niet, moet ik dat respecteren.
Als ik vind dat je op zondag niet met het OV moet reizen, maar een ander vind van niet, moet ik dat respecteren.
Als ik vind dat je in de kerkdienst beter alleen uit de psalmen kunt zingen, maar een ander vind van niet, moet ik dat respecteren.
Deze voorbeelden hebben m.i. niets met leven of dood te maken.

Waarom kunnen die mensen die willen dat ik hun mening respecteer, niet respecteren dat ik op dit punt een afwijkende mening heb?
Omdat ik graag helderheid wil krijgen omtrend de Bijbelse onderbouwing, want het kan maar zo zijn dat ik niet juist 'handel'.

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 21 feb 2007 18:58

André schreef:
Wullimpie schreef:Jammer dat dit er toch weer bijgehaald moet worden, alsof die mensen hun kinderen niet liefhebben. :roll:
Waarom jammer?
Trouwens ik bedoelde eigenlijk nog meer de rest van de kinderen in het dorp.
Voor hun eigen kinderen hebben de betreffende ouders al een besluit genomen naar eer en geweten.

Omdat je die mensen wegzet als een stel egoisten die niet om hun naaste geven, uit ervaring kan ik zeggen dat dit niet het geval is.

Deze voorbeelden hebben m.i. niets met leven of dood te maken.

Het gaat hier om het geweten dat spreekt, zoals sommigen een bezwaard geweten krijgen bij het reizen met het OV op zondag, en sommigen niet.
Zo is het ook met inenten, sommigen hebben daartegen een bezwaard geweten en kunnen daarvan geen gebruik maken, en sommigen hebben dat bezwaarde geweten niet en kunnen daar wel van gebruik maken.

Mag ik daar respect voor vragen.

En als je soms bang bent dat de ingeente kindertjes ziek worden van de niet ingeente, (als dat kan, want ze zijn toch ingeent????) ligt ook dat niet in de Hand van God.

Omdat ik graag helderheid wil krijgen omtrend de Bijbelse onderbouwing, want het kan maar zo zijn dat ik niet juist 'handel'.

Al wat gij doet, doe dat uit het geloof.
Dan handel je juist.

André

Berichtdoor André » 21 feb 2007 19:29

Wullimpie schreef:En als je soms bang bent dat de ingeente kindertjes ziek worden van de niet ingeente, (als dat kan, want ze zijn toch ingeent????) ligt ook dat niet in de Hand van God.
Er zijn ook dorpen waar dat niet zo is, dat weet jij ook wel.

Dan handel je juist.

[offtopic]Je rijdt op een rechte weg, 2 mogelijkheden:
1. Je rijdt gewoon rechtdoor.
2. Je draait het stuur en rijdt tegen een boom.
Is jou mening dan, in beide gevallen 'stuurde' God mij?
Of ik heb een eigen verantwoording om rechtdoor te blijven rijden?

Mijn vooroordeel/mening vwb het wel/niet inenten blijft helaas gelijk, het wordt niet Bijbels onderbouwd, het is een traditie, jammer....

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 21 feb 2007 19:49

André schreef:
Wullimpie schreef:En als je soms bang bent dat de ingeente kindertjes ziek worden van de niet ingeente, (als dat kan, want ze zijn toch ingeent????) ligt ook dat niet in de Hand van God.
Er zijn ook dorpen waar dat niet zo is, dat weet jij ook wel.

??? Wat is er in die dorpen niet zo. (je doelt nu waarschijnlijk op Staphorst e.d.)

André schreef:
Dan handel je juist.

[offtopic]Je rijdt op een rechte weg, 2 mogelijkheden:
1. Je rijdt gewoon rechtdoor.
2. Je draait het stuur en rijdt tegen een boom.
Is jou mening dan, in beide gevallen 'stuurde' God mij?
Of ik heb een eigen verantwoording om rechtdoor te blijven rijden?

Mijn vooroordeel/mening vwb het wel/niet inenten blijft helaas gelijk, het wordt niet Bijbels onderbouwd, het is een traditie, jammer....

Waarom zou je aan je stuur draaien als je rechtdoor kunt blijven rijden?
Nu ga jij waarschijnlijk zeggen, waarom enten ze dan niet in als dat wel kan?
En dat is nu juist het punt, die mensen kunnen het niet, het is geen kwestie van traditie (uitzonderingen daargelaten, want eerlijk is eerlijk die mensen zijn er ook, en dat is niet goed te keuren) of niet willen, het is een kwestie van niet kunnen, voor God en hun geweten.

André

Berichtdoor André » 21 feb 2007 20:01

Wullimpie schreef:??? Wat is er in die dorpen niet zo. (je doelt nu waarschijnlijk op Staphorst e.d.)
Er zijn dorpen waar lang niet iedereen is gevaccineerd.
En ook dan gaat het om je naaste.
...het is een kwestie van niet kunnen, voor God en hun geweten.
En ik zou dan verwachten dat daar een Bijbelse onderbouwing voor is.

PeterE
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor PeterE » 21 feb 2007 21:15

Even wat achtergrondinfo;

De Hielprik is geen vaccinatie. Het daarbij verzamelde bloed wordt gebruikt om het kind op (erfelijke) ziekten te testen.

De griepprik heeft als groot nadeel dat hij maar beschermd tegen 1 variant van het influenza virus. Doorgaans wordt de variant gekozen die op dat moment in andere regio's/landen heerst en waarvan verwacht wordt dat deze ook hierheen komt.

Verder las ik iets over kinkhoest vaccin en het toch krijgen van kinkhoest. Dat klopt. Het kinkhoest vaccin is een tijdje minder betrouwbaar geweest. Er was ook een discussie over een nieuw vaccin. De details weet ik helaas niet meer.
Maar los van het vaccin zelf....er zijn altijd kinderen met een verminderde afweer of een afweerstoornis. Daar zal een vaccin ook niet (voldoende) bij helpen.

Wel of niet inenten? Ik zie eerlijk gezegd geen bijbelse onderbouwing voor het weigeren van een inenting. Zelfde geldt voor het weigeren van bloedtransfusies. Hoewel ik die laatste meer begrijp vanuit bijbels standpunt dan de keuze tegen inenten. Bloed wordt in de bijbel meer dan eens geassocieerd met het leven zelf en de ziel.

Zonder bijbelse onderbouwing is het wel een optie om er toch tegen te zijn. Er gaan geruchten dat sommige vaccins bijwerkingen kunnen hebben. Heeft te maken met de stoffen die worden toegevoegd aan het nep-virusdeel. Dan moet je denken aan het ontstaan van allergien enzo. Maar ik heb daar nog nooit een bewijs voor gezien. Geloof daar dus niet zo in.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 21 feb 2007 21:25

Wullimpie schreef:
André schreef:

Jammer dat dit er toch weer bijgehaald moet worden, alsof die mensen hun kinderen niet liefhebben. :roll:

Omdat ze hun kinderen en anderen in gevaar kunnen brengen om iets wat totaal niet Bijbels is. Dan zeg je toch niet: Ach dat moet je toch zelf weten? Het "als ik vind dat... moet men het maar respecteren" is niet grenzeloos vrijblijvend. Als het tegen de geboden ingaat (en jezelf of anderen moedwillig in gevaar begeven is bijvoorbeeld tegen het 6e gebod) gaat dat wel boven wat mensen vinden op basis van wat ze zelf hebben verzonnen.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 22 feb 2007 07:49

Misschien een hele rare vergelijking.

Je hebt wel eens dat je je eigen niet zo heel fit voelt maar ook niet ziek. Dan zeg je: ik pak maar een paracetamol of finimal voor de zekerheid. Heb je ooit de bijwerkingen wel eens gelezen die je kan krijgen van zoiets of van een simpel hoestdrankje.
Vaak is dat erger dan de kwaal die je hebt zelf. Mag dat dan wel?

Als iemand zich niet wil inenten best hoor, maar denk van te voren erg goed na. Het zijn geen flutziektetjes zoals een verkoudheidje die je oploot

Terug naar “Archief”