Klaas schreef:Dan kom je wel in een latige discussie t.a.v. de definitie van Gods wil. Het eten van de boom wordt door God verboden en de conclusie ligt voor de hand dat wél eten tegen Zijn wil ingaat. Je moet dan stellen dat God het toelaat omdat het wél weer in het grotere plan past. Hm.
Uit het instellen van het verbod kan niet afgeleid worden dat het Gods wil was dat er niet van de boom gegeten zou worden. Of dat hij daar een voorkeur voor had.
Klaas schreef:Als we echter een zinnige discussie willen voeren over de vraag of iets rechtvaardig is dienen we e.e.a. kort te sluiten. Jouw voorstellen leiden uiteindelijk tot een nietszeggend spreken over Gods en ons begrip van rechtvaardigheid.
Dat is zo.
Het alternatief is een norm voor rechtvaardigheid die onafhankelijk van God is. Dus God vormt niet de bron van recht en moraal, maar is daaraan onderworpen. Daar is niets mis mee (althans, niet aantoonbaar), alleen hebben veel christenen er moeite mee. Dit opent natuurlijk wel de mógelijkheid dat God een jokkebrok blijkt te zijn.
Kies maar.
Klaas schreef:Ik denk ook niet dat de meerderheid hier het bestaan van God aanneemt omdat dit de 'meest voor de hand liggende mogelijkheid' is.
Toch kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat velen dat wel degelijk vínden. Maar goed, da's een andere discussie.
Klaas schreef:Je vergeet een derde mogelijkheid nl. dat er interne factoren zijn die een andere schepping onmogelijk maken. Als God almachtig, alwetend en volkomen goed is volgt daaruit dat vrijheid bij Hem niet betekent dat Hij uit oneindig veel mogelijkheden kan kiezen. Alleen de beste mogelijkheid is dan een optie. Omdat God deze werkelijkheid geschapen heeft volgt daar weer uit dat dit de best mogelijke schepping is. Hiermee is dus een andere schepping onmogelijk en wordt God niet gedegradeerd tot radertje.
Dan zijn die interne factoren de veroorzakers van de zondeval. Interne factoren maken deel uit van God, vormen een nadere specificatie van zijn aard. En zijn alleen intern als God er alleen zélf de hand in heeft (gehad) dat hij die factoren heeft. Dus die situatie valt gewoon onder mijn 2 ('k had hem beter 1b kunnen noemen want het is een onderdeel van jouw 1).
(Behalve dan dat de als voorbeeld genoemde alwetendheid niet toegestaan is onder mijn 2 / jouw 1. Als je alwetendheid veronderstelt kom je automatisch op jouw 2: "God heeft de zondeval voorzien/veroorzaakt")
Klaas schreef:PS Ik heb een sterk deja-vu gevoel bij deze discussie. Jij ook?
Wel, hij wordt dan ook al duizenden jaren gevoerd dus zo verwonderlijk is dat niet

Maar als we het eens zijn over de conclusie dan is er in elk geval iets bereikt.