Moderator: Moderafo's
surfer schreef:hier komt dus de systematisering om de hoek krijgen. Die niet bijbels is.Dit zeggen ook reformatoren zoals Luther. Je wordt aangeklaagd, Christus is de Advocaat, God de Vader is Rechter die't beslist, en op grond van Christus offer vrijspreekt.
Solus schreef:surfer schreef:hier komt dus de systematisering om de hoek krijgen. Die niet bijbels is.Dit zeggen ook reformatoren zoals Luther. Je wordt aangeklaagd, Christus is de Advocaat, God de Vader is Rechter die't beslist, en op grond van Christus offer vrijspreekt.
Wat systematisering? En wat onbijbels? Al die elementen zitten duidelijk in dat hoofdstuk van Zacharia hoor! Lees maar eens goed. Aanklager = satan. Jozua is bezoedeld en moet schone nieuwe klederen ontvangen. Kan alleen op grond van tussentreding Middelaar. Lees de context ook maar eens. Lees het boek van Ds. C. Harinck over dit hoofdstuk.
Solus schreef:Van der Zwaag heeft een slordig en onzorgvuldig boek geschreven (dit is onder meer aangetoond door Rouwendal en ds. Silfhout), hij dient er het gewone gemeentelid niet mee (die gaat geen 1000 pagina's ingewikkelde theologische kost lezen) en hij polariseert enorm door behoudende predikanten die voor 99% dezelfde leer en voor 90% dezelfde prediking hebben tegenover elkaar te zetten.
De Saambinder weet zich prima raad hiermee, en komt binnenkort met een hele serie waarin aangetoond wordt dat het boek op veel punten niet deugt.
Rouwendal heeft zich terecht afgevraagd waarom de geringe tegenstellingen die er in de Geref. Gem. bestaan over doop, verbond, uitverkiezing en prediking zo uitvergroot worden in het boek, terwijl er over de enorme tegenstellingen die er over deze thema's zijn in de Chr. Geref. Kerk en Ned. Herv. kerk gezwegen wordt! Was het dan een doel van de studie om de Ger. Gem op de korrel te nemen? Dan heeft Van der Zwaag dat doel in ieder geval verzuimd te formuleren! In een studie hoort het doel expliciet geformuleerd te worden, en ook van de Methode van onderzoek behoort verantwoording afgelegd te worden. Hij heeft gewoon een verborgen agenda; hij heeft kennelijk iets tegen predikanten van de Geref. Gem. (misschien iets persoonlijks wat wij niet weten?) En Syb: in de Gerf. Kerk. Vrijgemaakt rommelt het ook als het over deze onderwerpen gaat, hoor!
padvinder schreef:Carey zei: Ik spreek namens de GerGem, jij hebt het over de GerGem in Ned. Over die laatste kerk kan en wil ik niets zeggen, daarvoor ben ik er te weinig geweest. Wat ik als GerGemmer wel kwijt wil, is dat ik, en vele jongeren met mij, het verdrietig vind dat verschillen op een dergelijke manier uitgevochten moeten worden. Als vd Zwaag dan echt zoveel liefde tot z´n Moeder, de kerk, heeft, had hij de kerkelijke weg moeten bewandelen. Daar hebben we nooit van gehoord!
Carey schreef:We hebben het bij Blaauwendraad gezien: eerst herrieschoppen, en dan met veel bombarie vertrekken, andere met de puinhoop die je geschapen hebt achterlatend. Dan kun je beter gelijk je biezen pakken.
Solus schreef:surfer schreef:hier komt dus de systematisering om de hoek krijgen. Die niet bijbels is.Dit zeggen ook reformatoren zoals Luther. Je wordt aangeklaagd, Christus is de Advocaat, God de Vader is Rechter die't beslist, en op grond van Christus offer vrijspreekt.
Wat systematisering? En wat onbijbels? Al die elementen zitten duidelijk in dat hoofdstuk van Zacharia hoor! Lees maar eens goed. Aanklager = satan. Jozua is bezoedeld en moet schone nieuwe klederen ontvangen. Kan alleen op grond van tussentreding Middelaar. Lees de context ook maar eens. Lees het boek van Ds. C. Harinck over dit hoofdstuk.
Solus schreef:Ds. Van Eckeveld heeft aangegeven dat het helemaal niet gaat om een visioen-achtige ervaringen die aan anderen opgelegd zou moeten worden; dit werd in sommige gezelschappen misschien gedaan, en in sommige kringen misschien nog zo geleerd, maar zeker niet in de Geref. Gem, ik heb jarenlang zeer veel GG predikanten gehoord en nog nooit eentje de vierschaar ervaring als een soort visioen horen beschrijven laat staan opleggen aan anderen.
Evelien schreef:ow ja? Een dominee die een andere gemeente tot scheuring en ten onrust brengt en bij een andere gemeente aan klopt? Daar kan ik niet bij. (maar dit hoort niet bij deze topic)
je mag gerust pb een reactie sturen. (anders gaat het tenkoste van deze discussie)
on topic.
Klaas schreef:Voor alle duidelijkheid: Vd Zwaag heeft een theologische studie gepubliceerd.
Klaas
waarnemer schreef:Kootje citeert Ef. 1:4, één van de teksten waarop de leer der verkiezing is gebaseerd.
Het Boek van Van der Zwaag gaat in de eerste plaats niet over de verkiezing, maar het heeft natuurlijk een nauw verband met zijn onderwerp.
Daarom van mij deze bijdrage. Als je begint te lezen in de brief aan Efeze, aan wie is deze brief gericht? Aan de heiligen en gelovigen. Wie zijn dat? Naar mijn mening als het over heiligen gaat gaat het altijd over Israël. En de gelovigen? dat zijn de heidenen die in Christus Jezus zijn gaan geloven.
Dan gaat het in vers 4 over ons, dat is dus Israël en dat gaat door tot vers 12 en dan gaat het over gij, de gelovigen uit de heidenen dus. Lees de brief maar verder b.v. hfd. 2:11 gij heidenen, en vers 12 vervreemd van het burgerschap Israëls. Als je het zo leest dan gaat het er hier niet dat de Heere hier individuen uitverkiest, maar dat Hij Israël heeft uitverkoren in Hem staat er. Samengevat: tot en met vers 12 heeft Paulus het over ons en dat is Israël en dan gaat hij verder in vers 13 met gij, dat zijn de gelovigen uit de heidenen.
ok, misschien niet direct in een preek, maar als je het niet hebt, hoor je toch niet bij de echten. Dus zeker regelmatig tussen mensen onderling. Ga je bekering maar eens 'verdedigen' (zou ik uberhaupt trouwens nooit doen, maar goed) als je geen 'vierschaarbeleving' gehad hebt...Hierin ben ik het zeker met je eens. Ik kan me ook niet herinneren dat zoiets als een vierschaar beleving in een preek werd opgelegd of wat dan ook.
Solus schreef:Klaas schreef:Voor alle duidelijkheid: Vd Zwaag heeft een theologische studie gepubliceerd.
Klaas
Ja, ja dat zegt hij zelf ook. Maar in interviews heeft hij toch duidelijk laten merken dat hij er eigenlijk mee zou willen bereiken dat de prediking in de GG verandert. 't Moet allemaal wat makkelijker en wat ruimer. Mensen moeten er op gewezen worden dat ze gedoopt zijn en al in het verbond zijn. Het bevel om tot Christus te gaan "gewoon zoals je bent" moet als een wettische zweep over de gemeente gelegd worden. Dat een mens van nature dat niet kan, daar zwijgt hij over.
Jammer dat jij niet inziet dat deze mensen een serieuze discussie over een belangrijk onderwerp willen.
Op de manier waar jij er over praat is dat natuurlijk niet mogelijk.
Ik heb Blaauwendraad eens een lezing horen geven. Volgens mij past het beeld van herrieschoppen en bombarie niet bij hem.
Maar misschien wel bij jouw?
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 49 gasten