Moderator: Moderafo's
Raido schreef:In de kerken waar weinig mensen aangaan (ach, wat is weinig een van de profeten dacht dat hij de enige was in Israel die in God geloofde, maar er waren er nog 30) kijkt men vaak wat anders tegen de belijdenis aan. Bij de belijdenis zeg je dat je geloofd dat de Bijbel waar is (etcetra) en dat de leer in de kerk de volkomen leer der zaligheid is. Bij de doop van kinderen beloof je ook dat jou kinderen zult opvoeden in die leer waarvan jij geloofd dat ze de volkomen leer der zaligheid is.
Het geloven en het belijden is daarmee losgekoppeld. Je belijd niet van geloof maar veel meer van kerkleer. De dingen die hier worden gezegt zullen dan ook niet ontkent worden door een Gergemmer, ze worden alleen in een ander perspectief geplaatst. De Kerk moet aangaan, de mensen die geloven moeten aangaan, de mensen die wedergeboren zijn moeten (eigenlijk zullen) aangaan.
Het punt waar jullie min of meer naar zoeken is waarom ze dan niet aangaan. Het is best simpel eigenlijk. Althans, als ik van mijzelf uitga weet ik enorm goed waarom ik niet aan zal gaan.
Dus ik wil de nog één of toevoegen: of: Mag ik weten gerechtvaardigd te zijn in het bloed van de Heere Jezus Christus; ben ik een lidmaat van het Lichaam? Dat zijn de vragen die ik mij dan stel, en aangezien ik het niet weet ga ik niet aan (goed; ik ben ook geen belijdend lid, mede om die reden).
Raido schreef:In de kerken waar weinig mensen aangaan (ach, wat is weinig een van de profeten dacht dat hij de enige was in Israel die in God geloofde, maar er waren er nog 30 ) kijkt men vaak wat anders tegen de belijdenis aan. Bij de belijdenis zeg je dat je geloofd dat de Bijbel waar is (etcetra) en dat de leer in de kerk de volkomen leer der zaligheid is. Bij de doop van kinderen beloof je ook dat jou kinderen zult opvoeden in die leer waarvan jij geloofd dat ze de volkomen leer der zaligheid is.
Het geloven en het belijden is daarmee losgekoppeld
Nee hoor, bevinding (sorry voor de term, ik heb er niets mee) is niet iets mystiek-spiritueels het is gewoon de zekerheid in je geloof dat Hij stierf voor jou zonden, en dat je dit ook echt beleefd.Ok, dus daarmee komen we weer op het pad der bijzondere openbaringen.
Jep, en dat geloven ik geloof dat dat van twee kanten komt, en dat je dan ook zult weten gerechtvaardigd te zijn en dat je daar troost uit zult ervaren. Als je dat niet ervaard maar wel zegt 'Ik ben zondaar, Hij stierf voor zondaren = Hij stierf voor mij' vind ik dat vreemd.God heeft Zijn Zoon voor jou naar de aarde gestuurd, voor jou heeft Hij aan het kruis gehangen en is Hij gestorven. Allemaal voor jou. Het enige dat Hij van je vraagt is geloof. Kijk maar naar Johannes 5:24, waar de Here Jezus zegt
Als Hij dat geloof in mij zou hebben gewerkt zou ik nu wel zeker weten dat ik gerechtvaardigd wasWaarom zou je dan niet gerechtvaardigd zijn in Zijn bloed? Als jij gelooft in God, dan ben je gered en Hij nodigt je uit aan Zijn tafel. Want jij hoort bij Hem. Hij heeft dat geloof niet voor niets in jou zitten werken...
Raido schreef:In de kerken waar weinig mensen aangaan (ach, wat is weinig een van de profeten dacht dat hij de enige was in Israel die in God geloofde, maar er waren er nog 30) kijkt men vaak wat anders tegen de belijdenis aan. Bij de belijdenis zeg je dat je geloofd dat de Bijbel waar is (etcetra) en dat de leer in de kerk de volkomen leer der zaligheid is. Bij de doop van kinderen beloof je ook dat jou kinderen zult opvoeden in die leer waarvan jij geloofd dat ze de volkomen leer der zaligheid is.
Het geloven en het belijden is daarmee losgekoppeld. Je belijd niet van geloof maar veel meer van kerkleer. De dingen die hier worden gezegt zullen dan ook niet ontkent worden door een Gergemmer, ze worden alleen in een ander perspectief geplaatst. De Kerk moet aangaan, de mensen die geloven moeten aangaan, de mensen die wedergeboren zijn moeten (eigenlijk zullen) aangaan.
Het punt waar jullie min of meer naar zoeken is waarom ze dan niet aangaan. Het is best simpel eigenlijk. Althans, als ik van mijzelf uitga weet ik enorm goed waarom ik niet aan zal gaan.
Dus ik wil de nog één of toevoegen: of: Mag ik weten gerechtvaardigd te zijn in het bloed van de Heere Jezus Christus; ben ik een lidmaat van het Lichaam? Dat zijn de vragen die ik mij dan stel, en aangezien ik het niet weet ga ik niet aan (goed; ik ben ook geen belijdend lid, mede om die reden).
Raido schreef:Nee hoor, bevinding (sorry voor de term, ik heb er niets mee) is niet iets mystiek-spiritueels het is gewoon de zekerheid in je geloof dat Hij stierf voor jou zonden, en dat je dit ook echt beleefd.Ok, dus daarmee komen we weer op het pad der bijzondere openbaringen.
Jep, en dat geloven ik geloof dat dat van twee kanten komt, en dat je dan ook zult weten gerechtvaardigd te zijn en dat je daar troost uit zult ervaren. Als je dat niet ervaard maar wel zegt 'Ik ben zondaar, Hij stierf voor zondaren = Hij stierf voor mij' vind ik dat vreemd.[/quote]God heeft Zijn Zoon voor jou naar de aarde gestuurd, voor jou heeft Hij aan het kruis gehangen en is Hij gestorven. Allemaal voor jou. Het enige dat Hij van je vraagt is geloof. Kijk maar naar Johannes 5:24, waar de Here Jezus zegt
Daarom vind ik het ook moeilijk om te zeggen dat Hij stierf voor mij, om de reden dat ik me tot voor kort totaal niet getroost voelde en de nabijheid van God niet zag.
Waarom zou je dan niet gerechtvaardigd zijn in Zijn bloed? Als jij gelooft in God, dan ben je gered en Hij nodigt je uit aan Zijn tafel. Want jij hoort bij Hem. Hij heeft dat geloof niet voor niets in jou zitten werken...
Als Hij dat geloof in mij zou hebben gewerkt zou ik nu wel zeker weten dat ik gerechtvaardigd was
Raido schreef:aangezien ik het niet weet ga ik niet aan
Als Hij dat geloof in mij zou hebben gewerkt zou ik nu wel zeker weten dat ik gerechtvaardigd was
Raido schreef:Maar goed, dat is dus de hoofdreden waarom er in 'bevindelijke' kerken 'weinig' mensen aangaan.
zalig zijn zij, die niet zullen gezien hebben, en nochtans zullen geloofd hebben.
Hmm.. schandalig? Natuurlijk doe je niet voor niets Belijdenis, absoluut mee eens maar in iedere relatie heb je wel eens ups and downs. Ik heb in mijn relatie met God ook wel eens een up en down gehad. Als ik een down heb en ik denk: "Pff is dat het?? Moet ik Hem nou mijn hele leven aanbidden? Het wordt allemaal zo standaardwimvers schreef:ik vind het altijd zo verschrikkelijk dat er zo schandalig weinig mensen bij ons aan het avondmaal gaan, terwijl ze wel belijdenis hebben gedaan, hebben ze dan GOD niet gezocht na hun belijdenis! kan iemand mij daar iets meer over vertellen?
kwebbel schreef:Ik heb in mijn relatie met God ook wel eens een up en down gehad. Als ik een down heb en ik denk: "Pff is dat het?? Moet ik Hem nou mijn hele leven aanbidden? Het wordt allemaal zo standaard" en het is vlak voor Avondmaal dan is het verstandiger om niet aan te gaan.
kwebbel schreef:Hmm.. schandalig? Natuurlijk doe je niet voor niets Belijdenis, absoluut mee eens maar in iedere relatie heb je wel eens ups and downs. Ik heb in mijn relatie met God ook wel eens een up en down gehad. Als ik een down heb en ik denk: "Pff is dat het?? Moet ik Hem nou mijn hele leven aanbidden? Het wordt allemaal zo standaardwimvers schreef:ik vind het altijd zo verschrikkelijk dat er zo schandalig weinig mensen bij ons aan het avondmaal gaan, terwijl ze wel belijdenis hebben gedaan, hebben ze dan GOD niet gezocht na hun belijdenis! kan iemand mij daar iets meer over vertellen?" en het is vlak voor Avondmaal dan is het verstandiger om niet aan te gaan. Het moet natuurlijk ook niet uit gewoonte of bijgeloof gaan (zoals in het formulier staat) maar je gaat ter versterking van je geloof en uit gehoorzaamheid. (hmm moeilijk: je gaat niet uit gewoonte maar wel uit gehoorzaamheid!!
![]()
)
P.S. Ooit heb ik onder mijn oude naam (Annemieke86) een topic geopend over de voorbereiding van het Heilig Avondmaal. De antwoorden vond ik niet genoeg dus begin ik opnieuw: Hoe leef je toe naar een avondmaal en hoe weet je nou of je niet uit gewoonte ga maar uit gehoorzaamheid??
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 54 gasten