Mag er wel een uitverkiezingsleer zijn?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 29 okt 2003 18:56

Overigens denk ik toch dat er wel iets als een uitverkiezing is:
Romeinen 8 schreef:
28 En wij weten, dat dengenen, die God liefhebben, alle dingen medewerken ten goede, namelijk dengenen, die naar Zijn voornemen geroepen zijn.
29 Want die Hij te voren gekend heeft, die heeft Hij ook te voren verordineerd, den beelde Zijns Zoons gelijkvormig te zijn, opdat Hij de Eerstgeborene zij onder vele broederen.
30 En die Hij te voren verordineerd heeft, dezen heeft Hij ook geroepen; en die Hij geroepen heeft, dezen heeft Hij ook gerechtvaardigd; en die Hij gerechtvaardigd heeft, dezen heeft Hij ook verheerlijkt.

Volgens mij kun je uitverkiezing en vrije wil zien als een 2-1-heid, die je absoluut niet uit elkaar kunt trekken. Dat is m.i. de enige oplossing.
ja, dat ben ik met je eens. De uitverkiezing is voor mij iets van verwondering. Maar mijn stelling is vooral: als mensen er niet schriftuurlijk mee om kunnen gaan (en dat lijkt mij het geval bij veel gg ec.), blijf er dan alsjeblieft vanaf, want het levert meer kwaad dan goed op.

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 30 okt 2003 11:42

Helaas, heb ik het gisteren weer gehoord.
Na een mooie dankdagpreek eindigde de dominee met:

Als u niet meer verder kunt, Schreeuw, bid, roep om bekering, wie weet, zal God u in genade aanzien.

Dan zou ik zo graag even met hem willen praten, waarom hij dat zegt, waarom hij zo twijfeld aan Gods beloftes voor de mensen. Bedoeld hij het eigenlijk wel zoals het overkomt?
Staat er ook maar ergens in de bijbel:
Zoekt, wie weet zal je vinden.
Klopt, wie weet zal ik de deur voor je open doen
Bid, wie weet zal u gegeven worden
Volg mij, wie weet zal je behouden worden
Geloof, in mij, wie weet vind je de weg naar de waarheid en het leven.

Uitverkiezing, het zal zo zijn. God weet uiteindelijk wie er wel en wie er niet tot geloof durven/willen komen. Maar wat hebben wij daarmee vandoen?
Er is niemand die God zoekt, staat er in de bijbel. En daarom geloof ik uit de grond van mijn hart, dat iedereen die oprecht God zoekt, 'schreeuwt en bid' zoals de dominee het zei, om verlossing. Dat er in die mensen een goed werk is begonnen door de Heilige Geest. Het dat zal volleind worden. Daar komt geen 'wie weet' bij aan te pas.
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 30 okt 2003 12:57

Als u niet meer verder kunt, Schreeuw, bid, roep om bekering, wie weet, zal God u in genade aanzien.
Het is toch wat. Hier worden de zaken 180 graden omgedraait.

God kan Zijn liefde niet aan de mens kwijt, zo ligt het. Als het niet profaan was, zou ik zeggen: God bedelt (kan natuurlijk niet, maar ter verduidelijking) bijna of de mens zich bekeren wil.

Pucca
Mineur
Mineur

Berichtdoor Pucca » 30 okt 2003 16:14

surfer schreef:
Het is toch wat. Hier worden de zaken 180 graden omgedraait.

God kan Zijn liefde niet aan de mens kwijt, zo ligt het. Als het niet profaan was, zou ik zeggen: God bedelt (kan natuurlijk niet, maar ter verduidelijking) bijna of de mens zich bekeren wil.

Inderdaad!
Verblijd je in de Here!

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 30 okt 2003 20:25

Zoals het hier gezegd wordt is het niet helemaal Bijbels. Maar lees Jona 3:9 er eens op na:
Wie weet, God mocht Zich wenden, en berouw hebben; en Hij mocht Zich wenden van de hittigheid Zijns toorns, dat wij niet vergingen!

Het gaat hier over de koning van Nineve die zijn burgers oproept tot bekering en verootmoediging.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 30 okt 2003 20:50

TK:
Het gaat hier over de koning van Nineve die zijn burgers oproept tot bekering en verootmoediging.

Juist, een heiden die God vergelijkt met de goden van steen en hout die hij kent reageert zo. Van een dominee verwacht je dat hij God beter zou kennen.

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 30 okt 2003 20:51

je bent me voor, Klaas.. :)

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 30 okt 2003 23:49

uitverkiezing....

Wij zijn zijn eigendom, God heeft er recht op dat hij ons terug neemt.
Als het over de uitverkiezing gaat dan is het meestal zo van: ben ik wel uitverkoren, zou ik wel in zijn boek staan.

Maar 1 ding is zeker, jij bent zijn eigendom... en jij hebt geen recht om niet terug genomen te worden door Hem.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

everlastingman
Mineur
Mineur

Berichtdoor everlastingman » 31 okt 2003 00:25

Gershwin schreef:Volgens mij is de uitverkiezing niet een feit op zich, maar mag je het absoluut niet loskoppelen van de vrije wil van de mens. Als er alleen een verkiezing zou zijn, zou er absoluut niets meer van de mens gevraagd worden. Als er alleen een vrije wil zou zijn, zou God er geen invloed meer op hebben. Uit bepaalde bijbelteksten blijkt duidelijk dat God het geloof werkt, uit andere dat de mens zelf voor de keuze staat.

Ik denk dat we ons eerst de vraag moeten stellen: Waar zijn we voor uitverkoren?

Mijn uitverkiezingsleer staat beschreven in Romeinen 10 :

Want een iegelijk, die den Naam des Heeren zal aanroepen, zal zalig worden. Hoe zullen zij dan Hem aanroepen, in Welken zij niet geloofd hebben? En hoe zullen zij in Hem geloven, van Welken zij niet gehoord hebben? En hoe zullen zij horen, zonder die hun predikt? En hoe zullen zij prediken, indien zij niet gezonden worden? Gelijk geschreven is: Hoe liefelijk zijn de voeten dergenen, die vrede verkondigen, dergenen, die het goede verkondigen!
( Romeinen 10 : 13 t/m 15 )

God is in alles de eerste, het gaat dus niet buiten God om, maar zeker ook niet buiten jezelf om. God roept je, maar je moet wel antwoorden anders gebeurt er niets. De uitverkiezing is iets moois waar we ons niet op moeten blindstaren.
Afbeelding

caprice

Berichtdoor caprice » 31 okt 2003 09:45

hijwel schreef:uitverkiezing....

Wij zijn zijn eigendom, God heeft er recht op dat hij ons terug neemt.
Als het over de uitverkiezing gaat dan is het meestal zo van: ben ik wel uitverkoren, zou ik wel in zijn boek staan.

Maar 1 ding is zeker, jij bent zijn eigendom... en jij hebt geen recht om niet terug genomen te worden door Hem.

Je hebt geen recht om terug genomen te worden door Hem. Het is allemaal genade.

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 31 okt 2003 14:42

caprice schreef:Je hebt geen recht om terug genomen te worden door Hem. Het is allemaal genade.

Edoch, dat heb je op grond van Gods beloftes. Dat is ook de reden dat er vaak een grote nadruk op verbond en belofte gelegd wordt. Als God geen beloftes gedaan had, was het idd een kwestie van afwachten. Nu kun je God gewoon 'aan zijn woord houden'. Neemt niet weg dat het, zoals je zegt, genade blijft.
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

padvinder
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor padvinder » 31 okt 2003 15:47

meschianza schreef:Helaas, heb ik het gisteren weer gehoord.

Dan zou ik zo graag even met hem willen praten, waarom hij dat zegt, waarom hij zo twijfeld aan Gods beloftes voor de mensen. Bedoeld hij het eigenlijk wel zoals het overkomt?

Er is niemand die God zoekt, staat er in de bijbel. En daarom geloof ik uit de grond van mijn hart, dat iedereen die oprecht God zoekt, 'schreeuwt en bid' zoals de dominee het zei, om verlossing. Dat er in die mensen een goed werk is begonnen door de Heilige Geest. Het dat zal volleind worden. Daar komt geen 'wie weet' bij aan te pas.

Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat de verkondiging zoals jij die hierboven schetst, Meschianza, mensen vergiftigt.
Hoewel ik het, zoals je aan mijn berichten kunt zien, helemaal met jou, Klaas, Gershwin en hijwel eens ben, zit de leer die ik 18 jaar heb moeten aanhoren ("wie weet" ) er bij mij hard ingebakken. Het belemmert mij nog steeds "God en Zijn beloften met een gelovig hart aan te nemen", om de simpele reden dat zondag op zondag is verteld dat dat niet mag (sommigen van jullie zal dit zeer onwaarschijnlijk in de oren klinken, ik ben het met jullie eens, het is gewoon a-bijbels, maar om de een of andere reden weet men het zeer bijbels en christelijk voor te stellen, ik nodig jullie uit om te komen luisteren. Meschianza, voor jou is het dicht in de buurt. :wink: )
Mijn mening is dan ook dat de uitverkiezing beter helemaal niet gepredikt kan worden.
Het instinct, dat een God eist, wint het van de vernuftigheid, die Hem verwerpt (Vinet.)

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 31 okt 2003 16:07

padvinder schreef:
meschianza schreef:Helaas, heb ik het gisteren weer gehoord.

Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat de verkondiging zoals jij die hierboven schetst, Meschianza, mensen vergiftigt.
Hoewel ik het, zoals je aan mijn berichten kunt zien, helemaal met jou, Klaas, Gershwin en hijwel eens ben, zit de leer die ik 18 jaar heb moeten aanhoren ("wie weet" ) er bij mij hard ingebakken. Het belemmert mij nog steeds "God en Zijn beloften met een gelovig hart aan te nemen", om de simpele reden dat zondag op zondag is verteld dat dat niet mag (sommigen van jullie zal dit zeer onwaarschijnlijk in de oren klinken, ik ben het met jullie eens, het is gewoon a-bijbels, maar om de een of andere reden weet men het zeer bijbels en christelijk voor te stellen, ik nodig jullie uit om te komen luisteren. Meschianza, voor jou is het dicht in de buurt. :wink: )
Mijn mening is dan ook dat de uitverkiezing beter helemaal niet gepredikt kan worden.

Hoe een preek volgens mij moet zijn: (MENING!)
Naast een bruikbare praktische boodschap ongeveer de volgende lijnen in de preek:
1- Dominee probeert de mensen te overtuigen dat de luisteraars schuldig zijn voor God.
2- Dominee vertelt over Jezus en dat wij Hem nodig hebben als middelaar.
3- Dominee roept op om Jezus als middelaar te zoeken (en vertelt over de zekerheid dat als je Hem zoekt, ook zal vinden!) en om je te bekeren van de wereldse wegen.
4- Dominee dankt God voor Zijn liefde voor zondaars en probeert (door zang of iets anders) dit over te brengen op de luisteraars.

Ruben Hadders
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Ruben Hadders » 31 okt 2003 17:32

Moet ik dan als Christen telkens weer het Evangelie aanhoren? Ik moet opgebouwd worden in het geloof dus wil in de kerk wel eens wat meer horen en wat dieper gaan...

Petertje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Petertje » 31 okt 2003 18:05

Ruben Hadders schreef:Moet ik dan als Christen telkens weer het Evangelie aanhoren? Ik moet opgebouwd worden in het geloof dus wil in de kerk wel eens wat meer horen en wat dieper gaan...

AMEN!!

Terug naar “Archief”