elbert schreef:@P.Strootman en dalethvav: het lijkt me beter om de discussie over de naam Christus in het topic Jezus vs. Christus?? te bespreken.
Hier maar verder over de vervangingstheologie.
O.k., Ik heb 't inmiddels gezien.
Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
elbert schreef:@P.Strootman en dalethvav: het lijkt me beter om de discussie over de naam Christus in het topic Jezus vs. Christus?? te bespreken.
Hier maar verder over de vervangingstheologie.
Riska schreef:Optimatus schreef:En toch is die vervangingstheologie helemaal zo slecht nog niet. Waar de joden hun Verlosser niet wilden zien, hebben de christenen dat wel gedaan. Christus is het Licht, de Waarheid en het Leven. Wat jammer dat de joden Hem en daarmee God uiteindelijk verworpen hebben.
"Mijn volk, wat heb Ik u gedaan, of waarmee heb Ik u bedroefd?
Antwoord Mij."
Het Beklag Gods zou absoluut verboden moeten worden in de kerken.
Met deze opmerking geef je precies aan wat het bezwaar ertegen is vanuit bv. het CIDI.
Want de kerken zeggen: "met "Mijn volk".... wordt de gehele christenheid bedoeld", maar in feite denkt iedereen bij "Mijn volk" aan de Joden.
Wij - de christenen - hebben ons dingen toegeëigend uit wat wij ervaren als onze verbondenheid met de Joden, waar wij af hadden moeten blijven.
Zolang als - zeer helaas - ook in mijn kerk het Beklag Gods op Goede Vrijdag klinkt, ga ik niet naar die dienst.
Riska schreef:Je vergeet dat in Nederland het woord 'heiden' ook te maken had met Afrika in de 19e en half 20ste eeuw.
Ieder goed onderwezen Nederlandse christen weet dat Paulus met 'heidenen' de niet-Joden bedoelde.
Dat in de wandelgangen Nederland 'verheident' zegt helemaal niets. Heeft gewoon in het Nederlands een heel andere lading dan de Bijbelse betekenis.
dalethvav schreef:Waarom ik vaak de titel gezalfde gebruik? Omdat Jezus nu eenmaal de gezalfde is.
Nog een opmerking t.a.v. vertaalproblemen: Op een gegeven moment vraagt Jezus aan de discipelen: Wie zegt gij dat Ik ben (Mark 8:29). Petrus zegt dan volgens de vertaling: Gij zijt de Christus. Leuk vertaald, maar zo heeft Petrus dat natuurlijk nooit gezegd. Petrus sprak, net als alle Joden in die tijd namelijk Aramees. Petrus heeft (in het Aramees) gezegd: Gij zijt de Messias.
Een interessante studie is te vinden op:
http://messiaans.christenpagina.nl/Stud ... yeshua.htm
P. Strootman schreef:dalethvav schreef:Waarom ik vaak de titel gezalfde gebruik? Omdat Jezus nu eenmaal de gezalfde is.
Nog een opmerking t.a.v. vertaalproblemen: Op een gegeven moment vraagt Jezus aan de discipelen: Wie zegt gij dat Ik ben (Mark 8:29). Petrus zegt dan volgens de vertaling: Gij zijt de Christus. Leuk vertaald, maar zo heeft Petrus dat natuurlijk nooit gezegd. Petrus sprak, net als alle Joden in die tijd namelijk Aramees. Petrus heeft (in het Aramees) gezegd: Gij zijt de Messias.
J
Jezus vroeg ook eens op een keer aan de Schriftgeleerden:
'Wat dunkt u van de Christus? (3de persoon)
Wiens Zoon is Hij?
Vroeg Hij toen Wiens Zoon is de Messias?
Volstrekt niet, want toen de Schriftgeleerden antwoordden:'Davids zoon', zei Jezus: 'Hoe kan David Hem (de Christus en NIET de Messias) Hem dan zijn Here noemen?
dalethvav schreef:P. Strootman schreef:dalethvav schreef:Waarom ik vaak de titel gezalfde gebruik? Omdat Jezus nu eenmaal de gezalfde is.
J
Jezus vroeg ook eens op een keer aan de Schriftgeleerden:
'Wat dunkt u van de Christus? (3de persoon)
Wiens Zoon is Hij?
Vroeg Hij toen Wiens Zoon is de Messias?
Volstrekt niet, want toen de Schriftgeleerden antwoordden:'Davids zoon', zei Jezus: 'Hoe kan David Hem (de Christus en NIET de Messias) Hem dan zijn Here noemen?
Dat lijkt me toch erg simpel. Dezelfde vertaalslag als bij Petrus uitspraak.
dalethvav schreef:Allereerst dit: Doordat er wat tekst weggevallen is, is je bedoeling me niet helemaal duidelijk.
Dat gesprek wat je aanhaalt gaat erover dat Jezus daarin aantoont dat hij èn God èn mens is.
Dat Jezus hier in de 3e persoon spreekt terwijl Hij de 1e persoon bedoelt komt veel vaker voor in de bijbel. Daar is op zich niets vreemds mee.
Optimatus schreef:De Joden hebben Hem niet willen aanvaarden.
De Kerk wel. Wie is er dan uitverkoren? De Joden of de Kerk?
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten