Moderator: Moderafo's
Ruben Hadders schreef:Deze hele uitverkiezingsleer is onzin en simpel te weerleggen want bij God is er geen aanneming des persoons.
tomkoers schreef:Ikke21 schreef:Daarom is het toch ook onze eigen schuld als we verloren gaan tom?
Wij kunnen nooit God de schuld geven als wij verloren gaan, we kunnen niet zeggen, wij wilden wel maar U niet...Nee wij gaan verloren, omdat WIJ niet gewild hebben!! En God weet wie dat zijn, Hij kent onze harten, ons bidden, zitten en ons staan!
Nee precies, neem daarom Zijn aanbod aan zou ik tegen iedereen willen zeggen. Of je nou pinkster, baptist of refo etc...bent, dat maakt dan toch ook niet uit?
surfer schreef:Gelukkig maar dat de leer van de uitverkiezing in sommige kerken zo'n centrale plaats inneemt. We hebben daarvan al zo'n zegen mogen ervaren...![]()
![]()
Romeinen 8 schreef:28 En wij weten, dat dengenen, die God liefhebben, alle dingen medewerken ten goede, namelijk dengenen, die naar Zijn voornemen geroepen zijn.
29 Want die Hij te voren gekend heeft, die heeft Hij ook te voren verordineerd, den beelde Zijns Zoons gelijkvormig te zijn, opdat Hij de Eerstgeborene zij onder vele broederen.
30 En die Hij te voren verordineerd heeft, dezen heeft Hij ook geroepen; en die Hij geroepen heeft, dezen heeft Hij ook gerechtvaardigd; en die Hij gerechtvaardigd heeft, dezen heeft Hij ook verheerlijkt.
caprice schreef:Ruben Hadders schreef:Deze hele uitverkiezingsleer is onzin en simpel te weerleggen want bij God is er geen aanneming des persoons.
Er is inderdaad geen aanneming des persoons. God kijkt dus niet of iemand rijk of arm, ziek of gezond, geliefd of gehaat is.
Maar is dit niet Gods Woord?:
Deuteronomium 7:
6 Want gij zijt een heilig volk den HEERE, uw God; u heeft de HEERE, uw God, verkoren, dat gij Hem tot een volk des eigendoms zoudt zijn uit alle volken, die op den aardbodem zijn.
7 De HEERE heeft geen lust tot u gehad, noch u verkoren, om uw veelheid boven alle andere volken; want gij waart het weinigste van alle volken.
Lang leve de Statenvertaling. Ik ben geen taalkundige, maar in mijn studie heb ik geleerd dat de 'uitverkiezingsleer' maar TWEE keer in de bijbel voorkomt.
Deuteronomium 10:
15 Alleenlijk heeft de HEERE lust gehad aan uw vaderen, om die lief te hebben, en heeft hun zaad na hen, ulieden, uit al de volken verkoren, gelijk het te dezen dage is.
Deuteronomium 14:
2 Want gij zijt een heilig volk den HEERE, uw God; en u heeft de HEERE verkoren, om Hem tot een volk des eigendoms te zijn, uit al de volken, die op den aardbodem zijn.
1 Koningen 3:
8 En Uw knecht is in het midden van Uw volk, dat Gij verkoren hebt, een groot volk, hetwelk niet kan geteld noch gerekend worden, vanwege de menigte.
Psalm 33:
12 Welgelukzalig is het volk, welks God de HEERE is; het volk, dat Hij Zich ten erve verkoren heeft.
Jesaja 65:
15 En gijlieden zult uw naam Mijn uitverkorenen tot een vervloeking laten; en de Heere HEERE zal ulieden doden, maar Zijn knechten zal Hij met een anderen naam noemen;
Haggaï 2:
24 Te dien dage, spreekt de HEERE der heirscharen, zal Ik u nemen, o Zerubbabel, gij zoon van Sealthiël, Mijn knecht! spreekt de HEERE, en Ik zal u stellen, als een zegelring; want u heb Ik verkoren, spreekt de Heere der heirscharen.
Mattheus 12:
18 Ziet, Mijn Knecht, Welken Ik verkoren heb, Mijn Beminde, in Welken Mijn ziel een welbehagen heeft; Ik zal Mijn Geest op Hem leggen, en Hij zal het oordeel den heidenen verkondigen.
Handelingen 10:
39 En wij zijn getuigen van al hetgeen Hij gedaan heeft, beide in het Joodse land en te Jeruzalem; Welken zij gedood hebben, Hem hangende aan het hout.
40 Dezen heeft God opgewekt ten derden dage, en gegeven, dat Hij openbaar zou worden;
41 Niet al den volke, maar den getuigen, die van God te voren verkoren waren, ons namelijk, die met Hem gegeten en gedronken hebben, nadat Hij uit de doden opgestaan was.
Handelingen 15:
7 En als daarover grote twisting geschiedde, stond Petrus op en zeide tot hen: Mannen broeders, gij weet, dat God van over langen tijd onder ons mij verkoren heeft, dat de heidenen door mijn mond het woord des Evangelies zouden horen, en geloven.
2 Thessalonicensen 2:
13 Maar wij zijn schuldig altijd God te danken over u, broeders, die van den Heere bemind zijt, dat u God van den beginne verkoren heeft tot zaligheid, in heiligmaking des Geestes, en geloof der waarheid;
Hier een paar teksten die laten zien dat de Uitverkiezingsleer wel ergens op gebaseerd is. Er zullen er vast wel veel meer zijn, maar hier een kleine selectie.
Pucca schreef:Pas kreeg ik een mooie uitleg over de tekst: vele geroepen, weinigen uitverkoren
Hier mee wordt bedoelt dat veel mensen door God worden geroepen, maar weinigen daar gehoor aan geven....
dus niet een text om je moedeloos te maken ofzo!!!!
Maar om je te laten merken dat je gehoor moet geven aan Gods oproep, en sorry, maar ik vind het niet goed om via de uitverkiezing te denken....
Pucca schreef:Pas kreeg ik een mooie uitleg over de tekst: vele geroepen, weinigen uitverkoren
Hier mee wordt bedoelt dat veel mensen door God worden geroepen, maar weinigen daar gehoor aan geven....
dus niet een text om je moedeloos te maken ofzo!!!!
Maar om je te laten merken dat je gehoor moet geven aan Gods oproep, en sorry, maar ik vind het niet goed om via de uitverkiezing te denken....
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten