Koken, bakken, etc.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 15 feb 2007 07:37

Smurffie schreef:Ik heb een enórme wok gekregen voor mn verjaardag..koken wordt steeds leuker zo, àls ik er maar de tijd voor heb.. :wink:

of tijd voor neem :mrgreen: :mrgreen:
ja, dat is mijn mening dan he.....

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 15 feb 2007 11:57

Harm-J schreef:Wokken is juist snel... :mrgreen:

Lekker beetgaar...en geen slappe gaar gekookte groenten meer!

Jawel, maar bijv. pilaf, ben je best even mee bezig en als je dan haast hebt is het niet leuk gestresst te moeten koken :P

vandaag ga ik lekker roerbakken..beetje proberen, niet al te moeilijk 8)

bloemkool, paprika, tomaatjes, komkommer, augurk, whatever, met hollandaise saus ofzo. ik zie wel wat er van terecht komt 8)

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 19 feb 2007 10:59

Gewoon in de wok 'pleuren' wat je zelf lekker vindt, dan komt het altijd goed :)

rosekapje
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor rosekapje » 20 feb 2007 20:45

Ik vind echt niet dat alles lekker uit de wok komt..

Vandaag een gehaktdagschotel van Maggi gemaakt (die met prei) echt lekker, ook onze kleine heeft er goed van zitten kanebanen (hij kreeg maar niet genoeg :D ). Ik vind alleen jammer dat het zo'n groot portie is voor ons gezin, tscheelt wel dat we er nu een etertje bij hebben, maar we houden nog wel veel over.
Wees sterk en moedig. Sidder niet en wordt niet verschrikt. want de Here, uw God, is met u, overal waar u gaat (Jozua 1:9)

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 20 feb 2007 22:28

ja dat vind ik ook vaak lastig, Eten dat over is.

Ik ben opgevoed volgens het principe: eten gooien we niet in de prullenbak. Wij hadden thuis dieren waar het eten heen ging, maar waar moet ik het laten? Ben altijd vies van kliekjes bewaren!

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 21 feb 2007 10:30

Waarom is het vies om kliekjes te bewaren? Als wij iets over hebben doe ik het in een magnetronbakje in de koelkast, de dag erna zorg ik gewoon dat we wat over hebben en dag drie eten we de kliekjes van die twee dagen. Niets mis mee!

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 21 feb 2007 12:15

Ik denk altijd gelijk aan bederven en bacterien enzo. Hoelang kan je gekookte piepers bewaren als je ze opspaart voor opbakken? Mijn moeder doet ze btw in de vriezer en spaart het zo op. Dat ben ik ook wel elke keer van plan maar vergeet het aldoor.

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 21 feb 2007 12:58

Nou, op die manier spaar ik het niet op. Dat vind ik niet zo wat. Als ik per ongeluk te veel aardappels heb kook ik de dag erna bewust wat meer, zodat ik op dag drie ze kan bakken.
Je kunt restjes echt wel twee dagen bewaren. Beetje afhankelijk wat de combinaties van ingrediënten en of het hoogzomer is en zo.

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 26 feb 2007 11:23

Van het weekend lekkere preitaartjes gemaakt! Kleine bladerdeegtaartjes gevuld met prei, magere spekjes en een lekker mixje van ei, creme fraiche, geraspte kaas en verse peper en zout, met eroverheen pijnboompitten. MJUM!

rosekapje
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor rosekapje » 27 feb 2007 16:34

Gisteren bij mijn schoonmoeder gegeten, wat kan die heerlijk koken zeg!
Ik ga zo Zaanse gehaktballen draaien... ook lekker
Wees sterk en moedig. Sidder niet en wordt niet verschrikt. want de Here, uw God, is met u, overal waar u gaat (Jozua 1:9)

lekker wijntje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor lekker wijntje » 27 feb 2007 22:32

Tussen de middag had onze jongste zoon (1,5) ook een leuke uitspraak over 'kliekjes'....
We zaten aan tafel bij opa & oma, want opa was jarig en aangezien oma niet zoveel tijd had om een hele maaltijd klaar te maken, aten we 'kliekjes' van gisteren. Zegt Steven, onze jongste van 1,5: Nee oma, nie kliekjes, t'is bami !

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 28 feb 2007 09:47

lekker wijntje schreef:Tussen de middag had onze jongste zoon (1,5) ook een leuke uitspraak over 'kliekjes'....
We zaten aan tafel bij opa & oma, want opa was jarig en aangezien oma niet zoveel tijd had om een hele maaltijd klaar te maken, aten we 'kliekjes' van gisteren. Zegt Steven, onze jongste van 1,5: Nee oma, nie kliekjes, t'is bami !

Grijnss, dat vind ik humor!!

rosekapje
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor rosekapje » 28 feb 2007 12:50

had die goed gezien wijntje :wink:

ik moet eerlijk bekennen dat ik eigenijk alleen kliekjes van stamppotten lekker vind... (tzal het idee wel zijn)
gelukkig houden wij over het algemeen eigenlijk niet veel over dus zit ik niet met kliekjes, een halve aardappel ga ik niet bewaren en hetzelfde geldt voor 10 bonen.
Een beetje grote schotels maken we meestal als we eters hebben, want met zijn twee en een kleine blijft daar altijd wel veel van over.

Vanavond gaan we penne uit de oven eten, met hamblokjes, champignons, geraspte kaas, en een heerlijk sausje en misschien dat ik er nog wat doorheen knikker.

Heeft iemand nog een lekkere eigen marinade voor speklapjes??

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 28 feb 2007 13:16

rosekapje schreef:Heeft iemand nog een lekkere eigen marinade voor speklapjes??

Yep!
2 eetlepels olie
2 eetlepels ketjap
2 theelepels sambal
1 theelepel bruine suiker
Peper en zout naar smaak
Let op dat je goed kijkt naar eetlepel of theelepel...

topkok

Berichtdoor topkok » 28 feb 2007 16:51

rosalie83 schreef:
rosekapje schreef:Heeft iemand nog een lekkere eigen marinade voor speklapjes??

Yep!
2 eetlepels olie
2 eetlepels ketjap
2 theelepels sambal
1 theelepel bruine suiker
Peper en zout naar smaak
Let op dat je goed kijkt naar eetlepel of theelepel...

speklaappen goed in smeren met mostterd en pepper en zout, en bakken in olie€

Terug naar “Archief”