GKV versus GerGem

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 14 feb 2007 20:24

Jantjes schreef:Race406 schreef:
Dus in jouw ogen mogen de doop en het avondmaal wel worden afgeschaft?

Als er niet de juiste betekenis aan wordt gegeven, ja.

Waarom het ene wel afgeschaft en het ander niet? Het huwelijksverbond is een uitstekend sacrament van Christus en Zijn bruid, Gods wet vormt het fundament van het huwelijk.

Maar dan kom je op de discussie wat de juiste betekenis ervan is.
BTW: Heb nog geen antwoord gekregen op mijn andere vraag.... :wink:
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 14 feb 2007 20:54

Race406 schreef:
BTW: Heb nog geen antwoord gekregen op mijn andere vraag....
Ik blijf liever onbekend op refoweb in deze :jaknikken: , maar de CGK met hun (voor de meeste onbekende) drie verbonden leer is mij bekend.

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 14 feb 2007 21:01

BTW: Heb nog geen antwoord gekregen op mijn andere vraag....
Ik blijf liever onbekend op refoweb in deze :jaknikken: , maar de CGK met hun (voor de meeste onbekende) drie verbonden leer is mij bekend.

Waarom geheimzinnig doen? Ik ben CGK, maar ik kan ook wel zeggen dat de GGiN mij bekend is.... :wink:
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 14 feb 2007 21:48

Jantjes schreef:Elbert schreef:
Want je stelt nu de menselijke gehoorzaamheid als voorwaarde voor het bestaan van het verbond. Dat is buitengewoon ongerijmd
Lees je dat echt uit mijn schrijven? Nu, dat bedoel ik totaal niet en gelukkig niet. Er is er maar Eén die volkomen aan het verbond voldaan heeft en dat is Christus. Maar denk jij niet als we Christus lief krijgen wij niet op Hem gaan gelijken? Ter vergelijking, Paulus haalde in zijn schrijven hartlopen aan, in onze tijd voetballen. Als je met hart en nieren voetballer bent denk jij dan niet dat je je best gaat doen om ook een goed voetballer te worden, ja toch. Zo ook met christenen, maar wat zie ik met die christenen? precies ze doen met de wereld mee. Ik stel ze niet als voorwaarden maar ik mag wel voorbeeld verwachten en gelukkig zijn die er nog wel maar als een hutje in den wijngaard, als een nachthutje in den komkommerhof, als een belegerde (verwoeste) stad.

Als je dan toch een voorbeeld verwacht en gehoorzaamheid aan Christus (zaken waar ik het mee eens ben, het gaat ook en vooral om de innerlijke gehoorzaamheid), waarom wil je dan ongehoorzaam zijn aan het bevel van Christus om te dopen en het avondmaal te vieren?

Matth. 28:19 Ga dan heen, onderwijs al de volken, doop hen in de Naam van de Vader en van de Zoon en van de Heilige Geest; en leer hen onderhouden alles wat Ik u geboden heb.
Mark. 16:15 Ga heen in heel de wereld, predik het Evangelie aan alle schepselen.
16 Wie geloofd zal hebben en gedoopt zal zijn, zal zalig worden, maar wie niet geloofd zal heben, zal verdoemd worden.
Hand. 2:38 En Petrus zei tegen hen: Bekeer u en laat ieder van u gedoopt worden in de Naam van Jezus Christus, tot vergeving van de zonden; en u zult de gave van de Heilige Geest ontvangen.
enz.

Als we al in de uiterlijke tekenen niet gehoorzaam willen zijn, moeten we dan voor het overige nog wat verwachten? God gehoorzamen is zeer goed, maar dan wel geheel en al zoals Hij het wil, dus ook in de instellingen die Hij gegeven heeft, zoals de doop en het avondmaal.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 15 feb 2007 03:21

Jantjes schreef:Lees je dat echt uit mijn schrijven? Nu, dat bedoel ik totaal niet en gelukkig niet. Er is er maar Eén die volkomen aan het verbond voldaan heeft en dat is Christus. Maar denk jij niet als we Christus lief krijgen wij niet op Hem gaan gelijken? Ter vergelijking, Paulus haalde in zijn schrijven hartlopen aan, in onze tijd voetballen. Als je met hart en nieren voetballer bent denk jij dan niet dat je je best gaat doen om ook een goed voetballer te worden, ja toch. Zo ook met christenen, maar wat zie ik met die christenen? precies ze doen met de wereld mee. Ik stel ze niet als voorwaarden maar ik mag wel voorbeeld verwachten en gelukkig zijn die er nog wel maar als een hutje in den wijngaard, als een nachthutje in den komkommerhof, als een belegerde (verwoeste) stad.

Hallooooooooooooooooooo! 2007 is aangebroken......

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 15 feb 2007 03:22

*Dubbele post verwijderd* :oops:

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 15 feb 2007 03:56

Ik krijg bij het lezen van Jantjes een Amish gevoel. :mrgreen:
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 15 feb 2007 10:38

Harm-J schreef:Ik krijg bij het lezen van Jantjes een Amish gevoel. :mrgreen:
En ik bij jou een Amerikaanse Toerist-gevoel :)

P.S. er is een verschil tussen orthodoxie en orthopraxie ;)
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Bevlogen
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Bevlogen » 15 feb 2007 11:11

Race406 schreef:
Jantjes schreef:Lees je dat echt uit mijn schrijven? Nu, dat bedoel ik totaal niet en gelukkig niet. Er is er maar Eén die volkomen aan het verbond voldaan heeft en dat is Christus. Maar denk jij niet als we Christus lief krijgen wij niet op Hem gaan gelijken? Ter vergelijking, Paulus haalde in zijn schrijven hartlopen aan, in onze tijd voetballen. Als je met hart en nieren voetballer bent denk jij dan niet dat je je best gaat doen om ook een goed voetballer te worden, ja toch. Zo ook met christenen, maar wat zie ik met die christenen? precies ze doen met de wereld mee. Ik stel ze niet als voorwaarden maar ik mag wel voorbeeld verwachten en gelukkig zijn die er nog wel maar als een hutje in den wijngaard, als een nachthutje in den komkommerhof, als een belegerde (verwoeste) stad.

Hallooooooooooooooooooo! Dat staat gewoon in Jesaja 1 hoor :P

Vers 8 om precies te zijn:
En de dochter van Sion is overgebleven als een hutje in den wijngaard, als een nachthutje in den komkommerhof als een belegerde stad.

Maar goed, ik heb ook niet veel op met die ouwe Statenvertaling.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 15 feb 2007 12:32

Ach het staat gewoon in de grondtekst toch :) Als het idee van de nachthut ziet in de komkommerhof is het niet zo'n vreemd. Overigens, gaan directieleden van grote bedrijven nog wel eens 'op de hei zitten' ..
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 15 feb 2007 15:59

Bevlogen schreef:
Race406 schreef:

Hallooooooooooooooooooo! Dat staat gewoon in Jesaja 1 hoor :P

Vers 8 om precies te zijn:
En de dochter van Sion is overgebleven als een hutje in den wijngaard, als een nachthutje in den komkommerhof als een belegerde stad.

Maar goed, ik heb ook niet veel op met die ouwe Statenvertaling.

Ja, maar omdat de SV die taal gebruikt betekent het niet dat wij ook maar in ouwelijke taal moeten spreken.....

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 15 feb 2007 19:20

Dan moet je de sacramenten niet afschaffen, maar je bekeren!
Wie op milde toon spreekt, heeft meer overtuigingskracht

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 15 feb 2007 19:37

Maja de Bij schreef:

AMEN!!

Zie hier weer een voorbeeld van: "Ik ben het er niet mee eens, in mijn ogen is het niet goed zoals het gebeurt (en ik heb altijd gelijk) dus schaf maar af die hele bende..."
Misschien wat overtrokken neergezet, maar zo is het op mij wel een beetje overgekomen. In plaats van te lopen kl***violen kun je ook in gesprek gaan met de verantwoordelijke mensen waar het hier in jouw ogen om gaat.

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 16 feb 2007 11:44

Race406 schreef:
Maja de Bij schreef:

AMEN!!

Zie hier weer een voorbeeld van: "Ik ben het er niet mee eens, in mijn ogen is het niet goed zoals het gebeurt (en ik heb altijd gelijk) dus schaf maar af die hele bende..."
Misschien wat overtrokken neergezet, maar zo is het op mij wel een beetje overgekomen. In plaats van te lopen kl***violen kun je ook in gesprek gaan met de verantwoordelijke mensen waar het hier in jouw ogen om gaat.
Luther is in jou ogen waarschijnlijk wel een zeer grote leugenaar niet?

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 16 feb 2007 11:50

Jantjes schreef:Luther is in jou ogen waarschijnlijk wel een zeer grote leugenaar niet?

Nee hoor! Maar met het afschaffen van de sacramenten ben ik het niet eens! Ik heb nooit geweten dat Luther deze ook wilde afschaffen. Maar goed, ook Luther was geen heilige, ook al heeft God door de Reformatie het Blijde Nieuws ook bij ons gebracht!

Terug naar “Archief”