Aragorn schreef:Ik had het over de uitroeiing van de Kanaanieten, niet over de ethnische zuiveringen in 1948.
Ik las denk ik dan te snel.
Wbt het dhimmy-verhaal: dat begrijp ik, en ik zal ook niet ontkennen dat dat een rol speelt in de haat tegen Israel in de Islamitische wereld. Dat kan ook heel goed een drijfveer van de Arabische landen geweest zijn toen ze Israel aanvielen, maar het is niét de (belangrijkste) reden waarom Palestijnen een probleem met Israel zouden hebben. Iets wat jij wel suggereerde.
Ik heb van jou nog geen 'belangrijkste' reden mogen vernemen.
Bovendien ben je ook totaal niet ingegaan op de islamitische verdeling van de wereld, dar al-islam en dar al-harb. In hoeverre ben jij van mening dat dit een rol van betekenis heeft?
In hoeverre speelt Soera 5:33-34 een rol?
Zoals ik hierboven ook al eens heb aangegeven zijn we snel uitgepraat over de Arabische wandaden omdat daar weinig verschil van mening over is (iig hier niet). Wat ik hier aan de kaak stelde was de systematische verdrijving van Palestijnen uit hun dorpen en dat vind ik een stuk bezwaarlijker dan terroristische daden (van beide kanten) die je als incidenteel zou kunnen betitelen.
Ten eerste heb je nog geen enkel voorbeeld gegeven van een bovengenoemde verdrijving, ten ten tweede spreekt de realiteit je tegen, daar in vrijwel alle Israëlische steden zowel Joden als Arabieren leven.
De Arabische terreur van voor 1948 tegen de Joden was verre van incidenteel. Maar ik schijn niet meer te mogen roepen dat je wat meer zou moeten lezen of je verhaal op meer dan één bron zou moeten baseren.