Waarom Israel steunen?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Machiavelli
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Machiavelli » 13 feb 2007 15:52

Optimatus schreef:Onder het motto "God wil het" zijn talloze massamoorden gerechtvaardigd, maar blijkbaar wil niet iedereen dit onder ogen zien.
Het punt dat sommige van de massamoorden die onder dat motto gepleegd zijn, verwerpelijk zijn, betekend nog niet dat dat in alle gevallen het geval is.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 13 feb 2007 15:54

Machiavelli schreef:
Optimatus schreef:Onder het motto "God wil het" zijn talloze massamoorden gerechtvaardigd, maar blijkbaar wil niet iedereen dit onder ogen zien.
Het punt dat sommige van de massamoorden die onder dat motto gepleegd zijn, verwerpelijk zijn, betekend nog niet dat dat in alle gevallen het geval is.

Ik vind dit krankzinnige onzin.

Gij zult niet doden, zo was het toch?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Machiavelli
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Machiavelli » 13 feb 2007 15:57

Optimatus schreef:

En toch beveelt God, ook na de openbaring van de tien geboden, een aantal keren om mensen, volkeren te doden. Kennelijk zijn er momenten waarop men de geboden mag 'overriden' zogezegd.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 13 feb 2007 15:58

Machiavelli schreef:
Optimatus schreef:

En toch beveelt God, ook na de openbaring van de tien geboden, een aantal keren om mensen, volkeren te doden. Kennelijk zijn er momenten waarop men de geboden mag 'overriden' zogezegd.

Zoals bekend, wordt de historie geschreven door degenen die overwinnen; in dit geval dus de Israelieten.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 13 feb 2007 15:58

Yael schreef:
Aragorn schreef:Nu moet je wel weer uitkijken dat je niet alle Palestijnen op één islamitische hoop gooit. Zo woonden er in he dorp Khisas bijvoorbeeld 100 christenen en een paar 100 moslims vredig naast elkaar (totdat Zionistische soldaten rond middernacht huizen begonnen op te blazen en 15 dorpelingen doodden). Maarja, dat wilde God natuurlijk ook. :roll:

Niet om het goed te praten maar je hebt ook hier oorzaak en gevolg.

The al-Khisas massacre took place in al-Khisas on December 18, 1947 near to the Syrian border and was carried out by Haganah militants, possibly from Palmach. It was a reprisal for casualties suffered in Safad and for the murder of a Jewish citizen by an Arab citizen near al-Khisas. Ten Palestinians were killed, five of them children. Five were wounded.
Bron

Tsjah, uiteraard werden er ook met enige regelmaat Joden gedood door Arabieren, maar dat is zoals je zegt idd geen excuus. Bovendien werden in de loop van 1948 dorpen systematisch 'gezuiverd' en dat is iets wat een stuk verder gaat dan drama's die je als 'collateral damage' zou kunnen beschouwen.

Waarom heb je het over Zionistische soldaten dat komt op mij negatief over, omdat op andere fora waarop ik meelees dat in negatieve zin gebruikt wordt.

Eh, omdat de stichting van de staat Israel vooral een Zionistisch streven was en is. En omdat ik niets tegen Joden heb en hen als volk niet impliciet schuldig wil stellen aan de dingen die Zionisten hebben gedaan. Verder bedoel ik er niets mee en opzich is Zionistisch toch een neutrale term?

reform
Moderator

Berichtdoor reform » 13 feb 2007 15:58

Optimatus schreef:Gij zult niet doden

In het hebreeuws staat wederrechtelijk doden. Dat houdt in doden zonder een Goddelijke autorisatie. Toen Jozua oorlog ging voeren, doodde hij niet wederrechtelijk, maar op Gods bevel. Een soldaat in het Nederlandse leger die de vijand doodt, begaat volgens de wetboek van strafrecht ook geen moord of doodslag.
Afbeelding

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 13 feb 2007 16:01

reform schreef:
Aragorn schreef:Even concreet: vind jij genocide oké of verwerpelijk?

Als God volken vernietigd...dan zijn eht goddeloze volken die de geboorte van de Messias hebben tegengewerkt, hoereerden met hemelwezens etc. Die zijn een gevaar voor de mensheid. Een aantal van hen waren te vergelijken met de Orks van de Lord of the Rings. Als die wezens zouden hebben voortbestaan, zou de schepping een nog grote puinhoop zijn geworden. God weet heus wel wat het beste is voor z'n schepping. Jij hoeft er niet op te vertrouwen (zou wel mooi zijn), maar ik vertrouw daar wel op.

Je geeft niet echt antwoord op de vraag..

Machiavelli schreef:En toch beveelt God, ook na de openbaring van de tien geboden, een aantal keren om mensen, volkeren te doden. Kennelijk zijn er momenten waarop men de geboden mag 'overriden' zogezegd.

En dat is precies waar gezond geloof ophoudt en religieus fanatisme begint..
Laatst gewijzigd door Aragorn op 13 feb 2007 16:04, 1 keer totaal gewijzigd.

Machiavelli
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Machiavelli » 13 feb 2007 16:01

Aragorn schreef:Eh, omdat de stichting van de staat Israel vooral een Zionistisch streven was en is. En omdat ik niets tegen Joden heb en hen als volk niet impliciet schuldig wil stellen aan de dingen die Zionisten hebben gedaan. Verder bedoel ik er niets mee en opzich is Zionistisch toch een neutrale term?
Maar elke Israeli is dus een zionist?
We gaan Amerikaanse soldaten toch ook niet als revolutionaire soldaten betitelen omdat de US onstaan is uit een revolutionair streven?>

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 13 feb 2007 16:02

We hebben het in dit geval wel over een aanvalsoorlog: Israel valt Kanaän binnen. Als Syrië Israel binnenvalt, schreeuwen jullie moord en brand en als Israel Kanaän binnenvalt, is dat op Goddelijk bevel.

Met alle respect, maar dit is krom.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 13 feb 2007 16:02

Aragorn schreef:
Genocide is gewoon een verwerpelijke misdaad, of het nu uit de naam van God gebeurt of niet, en als je dat loslaat stel je je op hetzelfde niveau als zelfmoordterroristen die een vliegtuig in een toren laten crashen of zich opblazen in een volle bus.

Het is natuurlijk ronduit belachelijk om in deze context te spreken over genocide.

Terugkomend op het begrip dhimmy:

Met deze term worden mensen aangeduid die als inferieur werden beschouwd. Dit had zowel betrekking op ras als religie. In het geval van de Joden betreft het vooral de religie, en dan natuurlijk het ondergeschikt zijn aan de islam.

Deze mensen werden wel getolereerd in de islamitische samenleving, echter ze waren wel verplicht om deze tolerantie af te kopen en zich te onderwerpen aan bepaalde vernederende voorschriften. Dit alles zonder de garantie in leven te blijven.

Nu begrijpt men in de islamitische wereld niet dat de ooit zo inferieure Joden opeens superieur zijn aan de islamitische wereld. Dit wordt opgevat als een belediging van het geloof. Het feit dat Joden in Israël leven is dus een belediging in religieuze zin, en niet in geopolitieke zin.

Wat mij verder opvalt is dat je het hebt over zionistische misdaden tegen de 'zielige' Arabieren.

Nu zal ik niet ontkennen dat hier en daar wat Arabieren zijn vermoord als reactie op de misdaden tegen de Joden, echter het aantal vermoorde Arabieren staat totaal niet in verhouding tot het aantal door Arabieren vermoorde Joden.

Het is dus nogal misplaatst te spreken van zionistisch terrorisme en dan maar het arabisch terrorisme totaal niet aan te halen.

Machiavelli
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Machiavelli » 13 feb 2007 16:04

Optimatus schreef:We hebben het in dit geval wel over een aanvalsoorlog: Israel valt Kanaän binnen. Als Syrië Israel binnenvalt, schreeuwen jullie moord en brand en als Israel Kanaän binnenvalt, is dat op Goddelijk bevel.

Met alle respect, maar dit is krom.
Nee, jij gaat zaken vergelijken die op geen enkele manier vergelijkbaar zijn. :mrgreen:
Kom op, er zijn betere manieren om te winnen.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 13 feb 2007 16:05

Optimatus schreef:
En wie bepaalt wie het WARE geloof heeft? De eerste die dat beweert, heeft weergaloze pretenties.

Als jij van mening bent dat het christelijk geloof niet het ware geloof is (ik laat verschil in interpretatie even achterwege), dan begrijp ik niet wat jij hier doet.

Volgens mij kun je dan beter weggaan, en je aansluiten bij een forum van agnosten.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 13 feb 2007 16:08

Sabra schreef:
Optimatus schreef:
En wie bepaalt wie het WARE geloof heeft? De eerste die dat beweert, heeft weergaloze pretenties.

Als jij van mening bent dat het christelijk geloof niet het ware geloof is (ik laat verschil in interpretatie even achterwege), dan begrijp ik niet wat jij hier doet.

Volgens mij kun je dan beter weggaan, en je aansluiten bij een forum van agnosten.

We hebben het hier over geloof = niet zeker weten.

Machiavelli
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Machiavelli » 13 feb 2007 16:09

Optimatus schreef:
We hebben het hier over geloof = niet zeker weten.
Nee, niet echt.

reform
Moderator

Berichtdoor reform » 13 feb 2007 16:09

Aragorn schreef:Je geeft niet echt antwoord op de vraag..
Waarom is dat geen antwoord. Ik geef een verklaring waarom God bepaalde opdrachten heeft gegeven aan bijvoorbeeld Jozua. Deze opdrachten hadden tot doel de aarde te beschermen voor nog erger onheil. Een chirurg is soms ook genoodzaakt om een lichaamsdeel te amputeren om het leven te redden. Zo'n chrirug handelt ethisch volstrekt correct. Uit Jona blijkt bijvoorbeeld duidelijk dat God niet zomaar mensen vernietigt. Als een God een dergelijk besluit neemt, is dat volstrekt noodzakelijk. Waarom is de zondvloed gebeurt? Op dat moment waren er, door de vermenging van hemelwezens met mensen, zo weinig echte mensen over, dat de geboorte van de Messias in gevaar kwam. Dat is mijn antwoord.
Afbeelding

Terug naar “Archief”