borderline

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

marina87
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor marina87 » 31 okt 2006 17:15

Borderliner? Een persoon met borderline.
Iemand met exceem noem ik toch ook geen excemer?

@marlous
Ik begrijp dat je schrikt als je zo'n uitslag krijgt. Aan de andere kant, zo vallen de stukjes wel op z'n plaats door een stuk herkenbaarheid als je er over gaat lezen. Als je je eigen gedrag gaat herkennen kun je er pas aan gaan werken om bepaalde patronen te verbeteren. Ik hoop dat als je er met je omgeving over gaat praten dat je ze kunt vertellen waar je steun wilt en wat je niet graag wilt. Heel veel sterkte!

hermanmulder

Berichtdoor hermanmulder » 31 okt 2006 20:06

Kan iemand me uitleggen wat borderline is? Ik begrijp hier iets van een geestelijke ziekte ofzo :?

(sorry, maar ik ben niet zo goed thuis in de wereld van psychiatrische ziekten :oops: )

Daphne
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Daphne » 31 okt 2006 20:19

hermanmulder schreef:Kan iemand me uitleggen wat borderline is? Ik begrijp hier iets van een geestelijke ziekte ofzo :?

(sorry, maar ik ben niet zo goed thuis in de wereld van psychiatrische ziekten :oops: )

http://www.borderlinestoornis.nl/
Afbeelding

hermanmulder

Berichtdoor hermanmulder » 01 nov 2006 11:06

Daphne schreef:
hermanmulder schreef:Kan iemand me uitleggen wat borderline is? Ik begrijp hier iets van een geestelijke ziekte ofzo :?

http://www.borderlinestoornis.nl/

bedankt, weer wat geleert vandaag

elien124
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor elien124 » 16 jan 2007 16:20

hey

hoe is het inmiddels met je?

Ik kreeg 4 jaar geleden de diagnose borderline. Er vielen toen voor mij en mijn omgeving veel puzzelstukjes op z'n plaats. Maar het is enorm hard vechten om er mee om te leren gaan!!

Heel veel sterkte meid. Probeer je gezonde kanten niet uit het oog te verliezen. Dat is heel belangrijk!

liefs.

karyna kyra
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor karyna kyra » 12 feb 2007 16:18

iemand vroeg kan je uitleggen wat borderline is
ik zelf heb borderline en weet dit inmiddels bijna achtjaar
wat is borderline borderline is leven in uitterste.
voorbeeld iets is of hartstikke supper leuk of helemaal totaal niks
iets is zwart of wit
je bent up of down er zijm geen tussen stations.borderline is een geesteziekte die of aangeboren kan zijn of als gevolg van een trauma is ontstaan.
bordeline patienten hebben vaak een minderwaardigheidsgevoel beschadigen zichzelf bv door drank onveilige sex automutulatie drugs
gevaarlijke sporten tot in het extreme.

bordeline geneest niet wel kan het handelbaar worden.
soms begint de dag goed maar door een geur kleur of andere prikkeling kan je stemming meteen omslaan naar extreem boos verdrietig of noem maar op.

mochten er nog vragen zijn over borderline stel ze gerust het is bijna onmogelijk om hiet alles te beschrijven.maar ik beantwoord graag jullie vragen

zoals gezegt heb ik zelf borderline en ben ik voorzitter van een zelfhulpgroep voor mensen met borderline.
het is zeer zeker een ziekte en geen straf.

waar ik erg op tegen ben is de benaming borderliner ik gebruik lievert borderline patient zoals je ook tegen een nier patient niet zegt dat hij een nierder is
BORDERLINE IS WAT JE HEBT NIET WAT JE BENT

het kost behoorlijk wat inzet en inzicht om met iemand met borderline om te gaan maar met goede wil is het zeker niet onmogelijk.het is niet alleen ellende wat borderline brebgt zo kunnen patienten erg imulsief zijn wat ook leuk kan uitwerken.

vaak heeft de patient ook nog aanverwante ziektes erbij zoals ptss pshychoses depressies
mps

door juiste medicatie en therapieen is er zeker te leven met borderline en ken ik genoeg mensen die een volwaardig fijn bestaan hebben
niemand verdwaalt op een rechte weg

L'être extraterrestre
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor L'être extraterrestre » 12 feb 2007 18:59

Ik vond de opmerking van iemand best treffend: Borderline is geen ziekte maar een mode verschijnsel net als ADHD. Het is geen afwijking die neurologisch verklaarbaar is zoals autisme, toch?

Als ik iemand hier mee kwets haal ik de post weg.

Cisca

Berichtdoor Cisca » 12 feb 2007 19:02

L'être extraterrestre schreef:Ik vond de opmerking van iemand best treffend: Borderline is geen ziekte maar een mode verschijnsel net als ADHD. Het is geen afwijking die neurologisch verklaarbaar is zoals autisme, toch?

Ben ik het niet mee eens, als het een modeverschijnsel zou zijn, kun je het nalaten, 'k denk niet dat dat kan, verder zou er dan ook geen Ritalin verstrekt worden, zo goed is dat spul echt niet voor een mens.

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 12 feb 2007 19:12

ik snap wel wat L'etre bedoeld.
Zo heb je een tijd dat je veel hoort over ADHD. Dan heb je weer een tijd dat je veel hoort over datendat. En nu hebben we net de tijd achter de rug dat borderline. Lezing zus en sympsoium daar. Borderline en pastoraat heeft enorm in de belangstelling gestaan.

Ik ben het niet eens met de stelling dat je iemand met borderline geen borderliner mag noemen omdat je het hebt. Een griep heb je even (dus daarom geen grieper). Borderline heb je je hele leven ( overheerst gelukkig niet het hele leven)en bepaald voor een groot deel je doen en laten. Dus ik zeg gewoon rustig dat mijn zus een borderliner is. Iemand die autistisch is, word ook een autist genoemd, iemand die een handicap heeft word ook vaak een gehandicapte genoemd.
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

sela

Berichtdoor sela » 12 feb 2007 19:18

Cisca schreef:
L'être extraterrestre schreef:Ik vond de opmerking van iemand best treffend: Borderline is geen ziekte maar een mode verschijnsel net als ADHD. Het is geen afwijking die neurologisch verklaarbaar is zoals autisme, toch?

Ben ik het niet mee eens, als het een modeverschijnsel zou zijn, kun je het nalaten, 'k denk niet dat dat kan, verder zou er dan ook geen Ritalin verstrekt worden, zo goed is dat spul echt niet voor een mens.

'k weett niet precies, maar ergens heb ik het gevoel dat we de mensen die zo eerlijk en open vertellen over hun ziekte tekort doen als we het nu over een modeverschijnsel hebben. het lijkt me maar verdraaid moeilijk als je moet dealen met borderline.

brammetje
Mineur
Mineur

Berichtdoor brammetje » 12 feb 2007 19:19

mw schreef:
Ik ben het niet eens met de stelling dat je iemand met borderline geen borderliner mag noemen omdat je het hebt. Een griep heb je even (dus daarom geen grieper). Borderline heb je je hele leven ( overheerst gelukkig niet het hele leven)en bepaald voor een groot deel je doen en laten. Dus ik zeg gewoon rustig dat mijn zus een borderliner is. Iemand die autistisch is, word ook een autist genoemd, iemand die een handicap heeft word ook vaak een gehandicapte genoemd.

Ik ben het niet met deze stelling eens dat je het je hele leven hebt ! , als je daar van uit gaat is de kans erg groot dat het wel zo is trouwens .

Bordeline is een te genezen ziekte verschijnsel . mijn stelling .
Maar gij geheel anders !
Opdracht ?!

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 12 feb 2007 19:24

borderline is vaak iets wat rond het tweede/derde levensjaar (kan ook later) ontstaan, maar komt meestal pas openbaar na een ingrijpende gebeurtenis, zoals uit huis gaan, nieuwe baan enz.
Rond het 40 ste levensjaar kan het in intensiteit afnemen waardoor het beter aanteerbaar word.

Borderline is dankzijn goede therapie, medicijen en wilskracht/doorzettingsvermogen van de borderliner goed te handhaven.

Genezen kan het echter niet. (vind je van wel zeg mij dan hoe het kan)
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

karyna kyra
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor karyna kyra » 12 feb 2007 19:26

ik vind de opmerking dat borderline een mode verschijnsel is erg kwetesent eerlijk gezegt.

dat je het vaker hoort nu komt alleen maar omdat sinds een kort aantal jaren pas bekend is hoe je kan uitzoeken of iemand het heeft.
net als bv met kanker vroeger gingen er mensen dood en wist men niet waaraan toen werd het woord kanker ontdekt en hoe je het kon opsparen dus hoor je het woord kanker vaak.

ik heb vroeger veel gedocktert ben vaak als lastig kind raar enzo versleten dus ik had wel borderline maar de dokters waren nog niet zo goed op de hoogte daarom ben ik 8 jaar geleden pas gediagnosteert.
als je zegt dat het een mode verschijnsel is doe je het af als iets wat je niet hoeft te hebben en dat vind ik verkeerd en naar mezelf toe heel kwetsend.
ik doe mijn uiterste best om zo goed mogelijk te functioneren en deze opmerking doet me pijn omdat het net lijkt alsof het flauwekul is
niemand verdwaalt op een rechte weg

L'être extraterrestre
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor L'être extraterrestre » 12 feb 2007 20:25

Cisca schreef:

Ik bedoelde niet dat je het na kunt laten. Een adhd kind kan ook niet opeens rustig worden. Meer dat er snel een stempel word gedrukt op bepaald gedrag.

L'être extraterrestre
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor L'être extraterrestre » 12 feb 2007 20:27

mw schreef:borderline is vaak iets wat rond het tweede/derde levensjaar (kan ook later) ontstaan, maar komt meestal pas openbaar na een ingrijpende gebeurtenis, zoals uit huis gaan, nieuwe baan enz.
Rond het 40 ste levensjaar kan het in intensiteit afnemen waardoor het beter aanteerbaar word.

Borderline is dankzijn goede therapie, medicijen en wilskracht/doorzettingsvermogen van de borderliner goed te handhaven.

Genezen kan het echter niet. (vind je van wel zeg mij dan hoe het kan)
Dit is echt totaal nieuw voor mij, ondanks dat ik me er best wel in heb verdiept. Heb je misschien een bron voor deze stelling?

Borderline is gedrag en dus is het niet te genezen, wel te veranderen. Uiteindelijk zul je altijd wel wat van dat gedrag houden, maar als de therapie en de eventuele medicijnen aanslaan denk ik dat als je na een aantal jaar (dan heb ik het over een jaar of 10) weer een borderlinetest doet, er geen borderline uitkomt. Dat kan zo zijn. Maar niet bij iedereen helpt therapie.

karyna kyra schreef:ik vind de opmerking dat borderline een mode verschijnsel is erg kwetesent eerlijk gezegt.

dat je het vaker hoort nu komt alleen maar omdat sinds een kort aantal jaren pas bekend is hoe je kan uitzoeken of iemand het heeft.
net als bv met kanker vroeger gingen er mensen dood en wist men niet waaraan toen werd het woord kanker ontdekt en hoe je het kon opsparen dus hoor je het woord kanker vaak.

ik heb vroeger veel gedocktert ben vaak als lastig kind raar enzo versleten dus ik had wel borderline maar de dokters waren nog niet zo goed op de hoogte daarom ben ik 8 jaar geleden pas gediagnosteert.
als je zegt dat het een mode verschijnsel is doe je het af als iets wat je niet hoeft te hebben en dat vind ik verkeerd en naar mezelf toe heel kwetsend.
ik doe mijn uiterste best om zo goed mogelijk te functioneren en deze opmerking doet me pijn omdat het net lijkt alsof het flauwekul is
Allereerst mijn excuses.

Ik zal de laatste zijn die Borderline flauwekul noemt, en ik hoop dat je uit mijn vorige posts begrijpt wat ik bedoel met modeverschijnsel. Niet dat het niet bestaat maar dat er erg snel een naam word gegeven aan ongewenst gedrag. Gedrag wat belemmerend is in het functioneren.

Terug naar “Archief”