Alcohol

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Technico

Berichtdoor Technico » 09 feb 2007 20:08

Hippieblijhoofd schreef:Ik drink eigenlijk alleen wat wanneer ik bij vrienden ben, of zij bij mij zijn. En in het weekend bij m'n ouders wel eens, alhoewel die er altijd een beetje moeilijk over doen ;/ (voor mn broers zetten ze een biertje neer, en ik krijg cola).

Jij gaat ook rare dingen doen van alcohol :mrgreen:. Ik drink niet meer dan 2 glazen per avond, gemiddeld. Soms zijn het er 5, soms geen een. Ik heb zelf altijd wel het idee dat bier minder goed voor me is dan wijn. Gezien mijn gewicht. Als je onder de drie glazen per dag blijft is het gezonder dan roken denk ik zo :)

Verder, verslaving, tja, als je maar niet slecht slaapt als je een week niet drinkt zit het wel goed.

Abdijbiertje om 1:00
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Abdijbiertje om 1:00 » 09 feb 2007 20:21

Ghe, daar gaat mijn reputatie :wink: :

Ik drink niet bijster veel. Soms dagenlang niet, en ja, ook wel eens wekenlang niet. En soms weer elke avond een biertje of 2, maar echt veel drinken.. nee. Vroeger was de zaterdagavond niet compleet zonder een half krat weg te werken, nu interesseert me dat niks. Wijn drink ik amper, mixdrankjes nooit, of het moet Sonnema zijn (goed tegen verkoudheid :-oo ).

Ik kan er van af blijven als het moet. En dat wilde ik ook graag zo houden.
Ceterum censeo Amstelodamum esse delendum

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 09 feb 2007 20:35

Hippieblijhoofd schreef:
Aragorn schreef:Ja, dat lijkt me ook niet echt gezond. Maar hoe zit dat met een paar glazen (1 tot 4 ofzo) per dag, waar je dus verder niet dronken of aangeschoten van raakt? Volgens bepaalde richtlijnen ben je dan officiëel al alcoholist..

al·co·ho·list (de ~ (m.), ~en)
1 iem. die verslaafd is aan alcoholische dranken => alcoholicus, alcoholverslaafde, drinker

Dus, je bent pas alcoholist wanneer je in de macht bent van de alcohol, wanneer je drank niet kunt laten staan. Ik denk dat het per persoon verschillend is hoeveel glazen dat is.

Ja oke, maar ook als je niet verslaafd bent kan het nog wel ongezond zijn natuurlijk.

Verder schijnt veel tegelijk drinken vooral vrij slecht zijn. Dus op een avond meer dan 5 consumpties oid. Dat komt bij mij niet wekelijks voor, eerder maandelijks.

En gelukkig ben ik geen vrouw, dus hoef ik ook niet zo bang te zijn voor borstkanker. :P

*drinkt momenteel rosé uit een bierpul* :clown:

Riska

Berichtdoor Riska » 09 feb 2007 20:49

Het hangt natuurlijk ook af van het alcoholpercentage. Een glas wijn is heel wat minder alcohol dan een echte borrel of whiskey of zo.
Ik drink 's avonds één tot twee glazen wijn of sherry, net wat open is.

Veel drinken tast de lever aan, veroorzaakt een hoge bloeddruk en, zoals al gezegd is, kan uiteindelijk leiden tot Korsakow.

Teleac heeft net voor de tweede keer de cursus over alcoholgebruik op tv gehad en daarin komen ook alle smoezen naar voren. Ook hoeveel er gedronken wordt terwijl men er eigenlijk helemaal niet bij nadenkt: op het werk, om een uur of vijf etc.

Over dronkenschap zullen we het maar niet hebben. In mijn vroegere werk heb ik teveel ellende gezien van drankmisbruik, waardoor mensen agressief zijn geworden en er sprake was van huiselijk geweld.

Haai
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Haai » 09 feb 2007 20:53

[/quote]En gelukkig ben ik geen vrouw, dus hoef ik ook niet zo bang te zijn voor borstkanker.

De laatste jaren is er een toename van het aantal mannen met borstkanker. Momenteel zijn er in Nederland elk jaar gemiddeld 83 mannen bij wie borstkanker wordt ontdekt.

Bron:http://www.borstkanker.nl/index.php?p=32&PHPSESSID=02da2e3e3a6f03f9d1802cef5a8e6ff4

:o :? :wink:

Haai
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Haai » 09 feb 2007 20:55

Riska, als je het goede glaasje gebruikt zit er in iedere alcoholische consumptie evenveel alcohol. Vandaar dat n borrel in zo'n klein glaasje hoort... 8) :D

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 09 feb 2007 20:55

Riska schreef:Het hangt natuurlijk ook af van het alcoholpercentage. Een glas wijn is heel wat minder alcohol dan een echte borrel of whiskey of zo.

Als het goed is (de juiste hoeveelheden per glas) maakt dat toch geen verschil? (Alhoewel gedestilleerd sowieso wel slechter schijnt te zijn dan bier of wijn.)

Maar er zijn blijkbaar toch een stuk meer mensen die ook dagelijks een paar glazen drinken dan ik dacht. :)

@Haai: 83 per jaar, dat is natuurlijk bijna niets.

Rufi
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Rufi » 09 feb 2007 21:17

Toevallig stond er vorige week een artikel in de Trouw over de schadelijke effecten van alcohol: http://www.trouw.nl/deverdieping/dossiers/article624952.ece/Ach%2C_enkele_glaasjes_wijn_zijn_goed_voor_je_._Het_is_een_foute_boodschap.?backlink=true

Ik drink niet veel. In het weekend wel en op feestjes en heel sporadisch door de week bij een etentje met vrienden bijvoorbeeld. Maar zelden meer dan 3 glazen. Ik heb ook wel periodes gehad dat ik elke dag een wijntje dronk, of 2, maar dat wil ik niet meer.
Als ik dan drink is het wijn, port, whisky of jenever. Cognac vind ik trouwens ook wel lekker, maar dat drink ik zelden.

Splash

Berichtdoor Splash » 10 feb 2007 04:17

Een totaalverbod op het nuttigen van alcohol zou uitkomst bieden bij de talloze problemen die ontstaan bij m.n. de jeugd, dan wel zij die verslaafd zijn aan alcohol. Sommige Arabische landen zouden als voorbeeld kunnen dienen.

CGK<3
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor CGK<3 » 10 feb 2007 10:11

Ik ben geheelonthouder 8)

phox
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor phox » 10 feb 2007 10:55

Ik drink zelf niet veel. Thuis in m'n eentje pak ik maar heel zelden een fles wijn open of een pilsje. En als ik ergens anders ben, is dat vaak met de auto en dan drink ik niet (hooguit 1 glas aan het begin van de avond).

Dat alcohol goede invloeden heeft... ik weet het niet zo. Rode wijn is inderdaad goed voor het hart, maar dat komt niet door de alcohol, maar door de anti-oxydanten uit de velletjes van de druif. En die anti-oxydanten kun je ook prima op een andere manier dan via rode wijn innemen.

Wat ik ook een heel interessante vraag vind:

Waarom drink jij alcohol?
- Vind je het uitgesproken lekker?
- Heb je het mét alcohol gezelliger dan zonder?
- Wil je verdriet weg / moed in drinken?
- Wil je niet achterblijven bij je vrienden?
- Anders, namelijk...?
Maar de vrucht des Geestes is liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, goedertierenheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid, matigheid. (Galaten 5:22)

Riska

Berichtdoor Riska » 10 feb 2007 10:58

phox schreef:Ik drink zelf niet veel. Thuis in m'n eentje pak ik maar heel zelden een fles wijn open of een pilsje. En als ik ergens anders ben, is dat vaak met de auto en dan drink ik niet (hooguit 1 glas aan het begin van de avond).

Dat alcohol goede invloeden heeft... ik weet het niet zo. Rode wijn is inderdaad goed voor het hart, maar dat komt niet door de alcohol, maar door de anti-oxydanten uit de velletjes van de druif. En die anti-oxydanten kun je ook prima op een andere manier dan via rode wijn innemen.

Wat ik ook een heel interessante vraag vind:

Waarom drink jij alcohol?
- Vind je het uitgesproken lekker?
- Heb je het mét alcohol gezelliger dan zonder?
- Wil je verdriet weg / moed in drinken?
- Wil je niet achterblijven bij je vrienden?
- Anders, namelijk...?

Als ik moet rijden drink ik nooit, ook niet één glas vroeg in de avond. Ik vind dat niet kunnen.
Ik drink 's avonds een glaasje gewoon omdat ik het lekker vind en omdat ik niks om de meeste frisdranken geef.

Dorothee
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Dorothee » 10 feb 2007 11:03

CGK<3 schreef:Ik ben geheelonthouder 8)

Ik wou dat ik dat ook was, dan vergat ik niks meer...

phox
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor phox » 10 feb 2007 13:23

Riska schreef:Als ik moet rijden drink ik nooit, ook niet één glas vroeg in de avond. Ik vind dat niet kunnen.

Voor de goede orde: Ik heb het dan ook over minimaal 3 a 4 uur voordat ik weer ga rijden, zodat van invloed van de alcohol op het rijgedrag geen sprake meer is. Dat is dan ook een harde grens die ik mezelf stel... Maar in verreweg de meeste gevallen drink ik inderdaad gewoon helemaal niet.
Maar de vrucht des Geestes is liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, goedertierenheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid, matigheid. (Galaten 5:22)

Riska

Berichtdoor Riska » 10 feb 2007 13:27

phox schreef:
Riska schreef:Als ik moet rijden drink ik nooit, ook niet één glas vroeg in de avond. Ik vind dat niet kunnen.

Voor de goede orde: Ik heb het dan ook over minimaal 3 a 4 uur voordat ik weer ga rijden, zodat van invloed van de alcohol op het rijgedrag geen sprake meer is. Dat is dan ook een harde grens die ik mezelf stel... Maar in verreweg de meeste gevallen drink ik inderdaad gewoon helemaal niet.

omdat de onderzoeken geen eenduidig antwoord geven op de vraag hoe lang alcohol erover doet om het lichaam uit te zijn neem ik gewoon het zekere voor het onzekere...

Terug naar “Archief”