Alcohol

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Aragorn

Alcohol

Berichtdoor Aragorn » 09 feb 2007 17:15

Hoe slecht is alcohol eigenlijk? Wat zijn de consequenties van regelmatig drinken op langere termijn en hoeveel/hoevaak moet je drinken om er echt negatieve gevolgen aan over te houden?

Daar ben ik eigenlijk wel benieuwd naar, en ook naar hoeveel jullie drinken. :)

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 09 feb 2007 17:47

Is gemiddeld 6 á 7 flessen wijn per week te veel?

Cisca

Berichtdoor Cisca » 09 feb 2007 17:55

Dat lijkt me wel...

Op zondagmorgen drink ik met m'n bezoek een paar bailey's, als ik loge's heb, of zelf ergens anders ben, drink ik 's avonds een paar glazen witte wijn.

Lisette.V

Berichtdoor Lisette.V » 09 feb 2007 17:55

Dat weet ik wel zeker ja :!: :!: :!: :!:

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 09 feb 2007 18:06

1 a 2 glaasjes wijn is goed voor de gezondheid. Goed voor het hart enzo.

Stevig drinken is slecht. Preciese cijfers enzo weet ik niet.
Drink je je elke dag als een lor dan is de kans op Korsakoff erg groot (vergeet nooit weer die vrouw, net zo oud als mijn moeder (toen 52) die al een aantal jaar dement een verpleeghuis zat hierdoor)

@denkertje, het is veel, althans dat vind ik :wink:
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 09 feb 2007 18:11

mw schreef:Stevig drinken is slecht. Preciese cijfers enzo weet ik niet.
Drink je je elke dag als een lor dan is de kans op Korsakoff erg groot (vergeet nooit weer die vrouw, net zo oud als mijn moeder (toen 52) die al een aantal jaar dement een verpleeghuis zat hierdoor)

Ja, dat lijkt me ook niet echt gezond. Maar hoe zit dat met een paar glazen (1 tot 4 ofzo) per dag, waar je dus verder niet dronken of aangeschoten van raakt? Volgens bepaalde richtlijnen ben je dan officiëel al alcoholist..

Elke dag een fles lijkt me vrij veel ja. :P Maar of het ongezond is, geen idee.

Jannoek
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jannoek » 09 feb 2007 18:15

Ik drink zelf erg weinig. Paar rode wijntjes bij het (avond)eten vind ik wel lekker, maar doe ik alleen als ik eters krijg of uit eten ga ;). Verder in 't weekend af en toe pasoa/safari o.i.d. en in de zomer ben ik wel fan van een glaasje rose :).

@ aragorn; volgens mij is 1-4 glazen per dag wel oke. Meer lijkt me niet echt gezond, maar daar zal ook vast wel onderzoek naar gedaan zijn :)

sela

Berichtdoor sela » 09 feb 2007 18:18

ik hoorde weleens 5 tot 7 glazen per week voor mannen en 2-5 voor vrouwen als richtlijn. [geloof ik]

Jannoek
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jannoek » 09 feb 2007 18:19

Jannoek
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jannoek » 09 feb 2007 18:20

op de site van stap staat tot 14 glazen per week voor vrouwen, tot 21 glazen per week voor mannen, dat scheelt dus nogal met wat jij zegt Sela ;)

sela

Berichtdoor sela » 09 feb 2007 18:25

ja, ik zit het net ook te lezen..

sela

Berichtdoor sela » 09 feb 2007 18:27

hoe dan ook, het is fijn, zo vind ik, om niet al te vaak te drinken. je voelt je een stuk fitter. en vooral: 't scheelt veel de volgende dag.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 09 feb 2007 18:28

Jannoek schreef:@ aragorn; volgens mij is 1-4 glazen per dag wel oke. Meer lijkt me niet echt gezond, maar daar zal ook vast wel onderzoek naar gedaan zijn :)

Hm, ik heb even gekeken op alcoholinfo.nl, en daar is de algemene teneur ook wel van maximaal 3 glazen per dag.

Op gezonde mannen van boven de 40 en gezonde vrouwen na de overgang hebben 1-2 glazen zelfs positief effect, bij de rest niet. En je bent als man overmatig drinker bij meer dan 25 glazen per week en als vrouw bij 21. Het verschilt nogal per site dus.. :P

Ik vroeg me dit eigenlijk af omdat het op een gegeven moment gewoonte wordt om elke dag wel een paar biertjes te drinken en niet wist of dat nu wel zo gezond is. Maar het lijkt dus mee te vallen. :)

Haai
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Haai » 09 feb 2007 19:27

Alles heeft twee kanten.... 1 á 2 glazen rode wijn per dag is goed voor hart en bloedvaten, maar geeft (voor vrouwen althans) wel een verhoogd risico op borstkanker.

Wie elke dag een glas alcohol drinkt, vergroot het risico op borstkanker met 7 á 8 procent.
Worden dat twee of drie of vier glazen, dan loopt het risico ook met deze factor op. Vrouwen die gemiddeld vier glazen alcohol per dag drinken , hebben 28 tot 32 procent meer kans de ziekte te krijgen dan hun seksegenoten die het bij mineraalwater houden.

http://www.levenmetborstkanker.nl/nieuw ... cohol.html

Dus.. bij 4 glazen alcohol per dag best een hoog risico!
Daarom houd ik het maar bij mineraalwater :wink:

Hippieblijhoofd
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Hippieblijhoofd » 09 feb 2007 19:39

Aragorn schreef:Ja, dat lijkt me ook niet echt gezond. Maar hoe zit dat met een paar glazen (1 tot 4 ofzo) per dag, waar je dus verder niet dronken of aangeschoten van raakt? Volgens bepaalde richtlijnen ben je dan officiëel al alcoholist..

al·co·ho·list (de ~ (m.), ~en)
1 iem. die verslaafd is aan alcoholische dranken => alcoholicus, alcoholverslaafde, drinker

Dus, je bent pas alcoholist wanneer je in de macht bent van de alcohol, wanneer je drank niet kunt laten staan. Ik denk dat het per persoon verschillend is hoeveel glazen dat is.

Ik drink eigenlijk alleen wat wanneer ik bij vrienden ben, of zij bij mij zijn. En in het weekend bij m'n ouders wel eens, alhoewel die er altijd een beetje moeilijk over doen ;/ (voor mn broers zetten ze een biertje neer, en ik krijg cola).

Terug naar “Archief”