Carey schreef:Als ik zijn boek lees, en dan in het bijzonder de gedeelten over de GerGem, waaruit ik zelf kom, dan krijg ik de indruk dat hij schromelijk overdrijft. Hij maakt een karikatuur van mensen als ds. Moerkerken. Hij deelt lukraak klappen uit aan alle predikanten die hij maar raken kan, al moet hij daarvoor de argumenten halen uit de vragenbeantwoording van een bijeenkomst van de vrouwenbond (zoals in het geval van ds. Van Aalst). Dat is de indruk die ik hiervan krijg, en dan heb ik echt geprobeerd om het boek onbevooroordeeld tegemoet te treden. Zoals hij al die predikanten afschildert, herken ik ze echt niet. De liefde ontbreekt ten enen male.
Dat ben ik niet met je eens, Carey. Ikzelf kom ook uit de GerGem, maar ben heel blij dat iemand nu eindelijk eens de problemen die ik persoonlijk had met bepaalde zaken in dit ons kerkverband (en vele anderen met mij) op gedegen wijze op een rijtje heeft gezet en tegen het Licht gehouden.
Ik ben het ook niet met je eens dat hij lukraak klappen uitdeelt aan alle predikanten die hij maar raken kan. Ten eerste is het m.i. niet zijn bedoeling om klappen uit te delen, maar is zijn oprechte intentie om op een serieuze manier scheefgroei (teveel opgeschoven naar rechts) in de prediking aan de kaak te stellen. En aangezien ds. Moerkerken rector van onze theologische school is en dus een flinke vinger in de pap heeft, is die ook verantwoordelijk voor de scheefgroei die vdZ signaleert.
Ik denk niet dat bij vdZ de liefde ten enenmale

ontbreekt. De nood van een heleboel mensen op het grondvlak van de GerGem is hem misschien op het hart gebonden, en omdat hij zoveel herkent en misschiien oprecht begaan is met de collectieve geestelijke nood, komt hij denk ik heel betrokken over. De toon verschilt in ieder geval al heel wat met die van prof. Blaauwendraad, dat zul je met me eens moeten zijn.
"Afwachten of verwachten" is een gedegen studie waaraan 8 jaar van onderzoek, overdenken en ongetwijfeld ook bidden van vdZ aan vooraf is gegaan. En omdat dit niet net zo makkelijk als de pamfletjes van Blaauwendraad onder het vloerkleed kan worden geveegd, zijn het vooralsnog alleen de bobo's in de GerGem die zich geen raad weten met dit alles en het negeren of om zich heen slaan. (Check de Saambinder en het RD).
Het instinct, dat een God eist, wint het van de vernuftigheid, die Hem verwerpt (Vinet.)