seksueel misbruik en kindermishandeling

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 08 feb 2007 14:28

Riska schreef:
Rosalie83 schreef:Tsja, dat vind ik moeilijk eerlijk gezegd. Ik wil echt niet oordelen hoor! Maar ik denk dat prostitutie hoe dan ook een zonde is?

Voor mij persoonlijk zijn daders meer zondig (voorzover prostitutie is ontstaan uit seksueel misbruik) dan de vrouwen zelf...

Je hebt gelijk! Toch kan je je, en dat geldt voor een heleboel situaties, niet altijd 'verschuilen' achter iets wat je hebt meegemaakt. Maargoed, ik denk dat je je niet kunt verplaatsen in iemand die misbruik heeft meegemaakt, als jij het zelf niet hebt meegemaakt.

Riska schreef:ik wilde eigenlijk een heel andere reactie geven, zal dat niet doen.

Wat dan? Pb anders?

Cisca

Berichtdoor Cisca » 08 feb 2007 14:30

rosalie83 schreef:
Riska schreef:
rosalie83 schreef:
Riska schreef:
rosalie83 schreef:Dat is inderdaad waar, alleen in het laatste geval ga je je aanbieden en daarmee doe je dan weer zonde. Toch? Ach, het is allemaal een ramp :?

Waarom een zonde?

Wat jij zei over als een meisje zich gaat aanbieden, ik ging daar over nadenken en ik las ergens dat het voorkomt dat vrouwen de prostitutie daardoor inderdaad ingaan. Ik dacht dat jij dat ook bedoelde?

Ja, dat bedoel ik ook, maar kan je het een meisje, jonge vrouw kwalijk nemen als ze dat in haar kinderjaren heeft geleerd? Dat je aanbieden betekent dat er tenminste nog iemand jou lief vindt?
Ik kan dat met de beste wil van de wereld geen zonde van het meisje, de vrouw noemen...

Tsja, dat vind ik moeilijk eerlijk gezegd. Ik wil echt niet oordelen hoor! Maar ik denk dat prostitutie hoe dan ook een zonde is?

Wat ik niet snap is het woordje weer, 'k heb het even vet aangegeven, een kind dat misbruikt wordt, doet niets fout, het is niet de keus van het kind, maar van de dader, daar zit de fout, het kind wordt gedwongen, en valt m.i. dus niets aan te rekenen :)

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 08 feb 2007 14:33

rosalie83 schreef:
Riska schreef:
Rosalie83 schreef:Tsja, dat vind ik moeilijk eerlijk gezegd. Ik wil echt niet oordelen hoor! Maar ik denk dat prostitutie hoe dan ook een zonde is?

Voor mij persoonlijk zijn daders meer zondig (voorzover prostitutie is ontstaan uit seksueel misbruik) dan de vrouwen zelf...

Je hebt gelijk! Toch kan je je, en dat geldt voor een heleboel situaties, niet altijd 'verschuilen' achter iets wat je hebt meegemaakt. Maargoed, ik denk dat je je niet kunt verplaatsen in iemand die misbruik heeft meegemaakt, als jij het zelf niet hebt meegemaakt.

Inderdaad. Dat zo iemand in eerste instantie niet de meest verantwoordelijke of schuldige is wil niet zeggen dat het dan an sich helemaal oké is natuurlijk.

Cisca

Berichtdoor Cisca » 08 feb 2007 14:36

Aragorn schreef:Inderdaad. Dat zo iemand in eerste instantie niet de meest verantwoordelijke of schuldige is wil niet zeggen dat het dan an sich helemaal oké is natuurlijk.

Het zou helemaal niet voor mogen komen, maar welke verantwoordelijkheid of schuld leg je dan bij het kind dat onder dwang misbruikt wordt :shock:

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 08 feb 2007 14:39

Cisca schreef:Wat ik niet snap is het woordje weer, 'k heb het even vet aangegeven, een kind dat misbruikt wordt, doet niets fout, het is niet de keus van het kind, maar van de dader, daar zit de fout, het kind wordt gedwongen, en valt m.i. dus niets aan te rekenen :)

Cisca, sorry, het is gewoon een manier van schrijven van mij, is niet bedoelt zoals jij het beschrijft :?

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 08 feb 2007 14:40

Cisca schreef:
Aragorn schreef:Inderdaad. Dat zo iemand in eerste instantie niet de meest verantwoordelijke of schuldige is wil niet zeggen dat het dan an sich helemaal oké is natuurlijk.

Het zou helemaal niet voor mogen komen, maar welke verantwoordelijkheid of schuld leg je dan bij het kind dat onder dwang misbruikt wordt :shock:

We hadden het over vrouwen die de prostitutie ingaan door wat ze als kind hebben meegemaakt. Niet over kinderen op zich.

Cisca

Berichtdoor Cisca » 08 feb 2007 14:41

rosalie83 schreef:
Cisca schreef:Wat ik niet snap is het woordje weer, 'k heb het even vet aangegeven, een kind dat misbruikt wordt, doet niets fout, het is niet de keus van het kind, maar van de dader, daar zit de fout, het kind wordt gedwongen, en valt m.i. dus niets aan te rekenen :)

Cisca, sorry, het is gewoon een manier van schrijven van mij, is niet bedoelt zoals jij het beschrijft :?

Oké, misverstand :wink:

Dorothee
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Dorothee » 08 feb 2007 14:44

@cisca: ik denk dat het woordje 'weer' hier niet de betekenis heet van 'opnieuw', maar dat het meer spreektaal is (hoe leg ik dat eigenlij uit...?)

En wat prostitutie betreft: ik denk dat vrouwen dan het besef hebben dat zij nu eindelijk bepalen wat er met hun lichaam gebeurt, dan hebben zij de touwtjes in handen. Ze hebben controle teruggewonnen op het terrein waarop ze vroeger gebruikt en vernederd werden.
Misschien is het ook wel een vorm van wraak nemen, terug zien te krijgen wat je eerder ontnomen is, al denk ik niet dat het de beste manier is.

Cisca

Berichtdoor Cisca » 08 feb 2007 14:46

rosalie83 schreef:
Cisca schreef:

We hadden het over vrouwen die de prostitutie ingaan door wat ze als kind hebben meegemaakt. Niet over kinderen op zich.

Gelukkig heb ik het zelf niet meegemaakt, maar ik kan me zo voorstellen dat er mensen zijn, die dit wel overkomen is denken, 'k ben toch al gebruikt, wat maakt het verder nog uit, misschien ook wel, 'k ik ben toch niks meer waard, een fatsoenlijke man is er voor mij niet, iedereen zal er wel op afknappen.
Zomaar wat losse gedachten, er zal nog wel meer te bedenken zijn.

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 08 feb 2007 22:40

rosalie83 schreef:We hadden het over vrouwen die de prostitutie ingaan door wat ze als kind hebben meegemaakt.

Jij drukte hier gelijk het stempeltje 'zonden op.... Lijkt mij niet goed...
Niet iemand gelijk veroordelen. Deed Jezus ook niet.!
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 09 feb 2007 10:32

Harm-J schreef:
rosalie83 schreef:We hadden het over vrouwen die de prostitutie ingaan door wat ze als kind hebben meegemaakt.

Jij drukte hier gelijk het stempeltje 'zonden op.... Lijkt mij niet goed...
Niet iemand gelijk veroordelen. Deed Jezus ook niet.!

Misschien moet je even goed lezen hoe voorzichtig ik het heb geprobeerd te verwoorden... Ik zette er ook nog bij dat ik niet wil oordelen...

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 09 feb 2007 12:37

rosalie83 schreef:Tsja, dat vind ik moeilijk eerlijk gezegd. Ik wil echt niet oordelen hoor! Maar ik denk dat prostitutie hoe dan ook een zonde is?

Het gaat om het gebruik van "hoe dan ook", in jouw zin. Al zet je een vraagteken achter de zin,
door het gebruik van ''hoe dan ook"laat jij toch duidelijk een veroordeling uitschijnen.!
Er is geen ruimte in die zin voor een uitzondering van iets, er word bij voorbaat al een stempel
zondig op geduwd.

Tenminste zo lees ik het uit.
Laatst gewijzigd door Harm-J op 09 feb 2007 12:47, 1 keer totaal gewijzigd.

sela

Berichtdoor sela » 09 feb 2007 12:44

riska schreef toch dit?

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 09 feb 2007 12:47

Foutje.. :oops: is gecorrigeerd.

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 09 feb 2007 13:24

Harm-J schreef:
rosalie83 schreef:Tsja, dat vind ik moeilijk eerlijk gezegd. Ik wil echt niet oordelen hoor! Maar ik denk dat prostitutie hoe dan ook een zonde is?

Het gaat om het gebruik van "hoe dan ook", in jouw zin. Al zet je een vraagteken achter de zin,
door het gebruik van ''hoe dan ook"laat jij toch duidelijk een veroordeling uitschijnen.!
Er is geen ruimte in die zin voor een uitzondering van iets, er word bij voorbaat al een stempel
zondig op geduwd.

Tenminste zo lees ik het uit.

Zoals ik ook al aangaf, ik vind dat moeilijk! Dat ik het in een vraag giet, geeft aan dat ik open sta voor meningen en ideeen van anderen, zodat ik kan nadenken erover etc. Nogmaals: ik wil niet oordelen. Daar heb ik een hekel aan. En ik zou willen dat je daar niet vanuit gaat, laat staan als ik dat ook al in mijn post had gezet! Maar dit topic gaat niet specifiek over prostitutie, het was iets wat erbij kwam.

Terug naar “Archief”