rosalie83 schreef:topkok schreef:rosalie83 schreef:Ik eet altijd vis in combi met vruchten etc

sorry, maar dat vind ik zo ontzettend smerig vis met vruchten, ik walg daar van sorry
Waarom?
Heerlijke witvis met verse ananas is zooo lekker!
Een combinatie van vis met verschillende vruchten zie je veel in de Oosterse en Arabische keuken. Ook in Spanje, met name de streek Andalusië, waar de keuken veel Arabische invloeden kent, zie je veel combinaties met bv ananas, passievrucht, meloen, druiven ect.
Een heel lekker en makkelijk receptje dat ik van oma leerde komt uit Indonesië.
Je hebt nodig: een stuk of 8 zeetongfilets (of een andere stevige vis), verse ananas, een paar sinaasappels, een paar bananen (net niet rijp), ui, knoflook, sambal oelek, katjap manis, rode en groene lombok, een of twee preistengels, een paar rode en groene loboks.
Dek de filets droog en smeer ze in met een mengsel van citroensap en zout. Laat dit een poosje intrekken en rol ze dan op met een houten prikker erdoor.
Schil de ananas, haal al de harde delen eruit en snij ze in reepjes (pinkdik) schil de sinaasappels en snij de partjes eruit. (vang het sap dat vrij komt op) Banaan pellen en in schijfjes snijden, Prei in dunnen ringen snijden, ui en lombok snijden, knoflook zeer fijn snijden (niet persen).
Wok verhitten met olie, visrolletjes even aanbakken, daarna uit de wok halen en warm bewaren.
Vervolgens het ui-knoflook-lombok mengsel aanfruiten. Prei erin en even goed rondscheppen. Dan de ananas erbij, weer een minuutje of twee omscheppen en dan de banaan en de sambal toevoegen. Vervolgens doe je er ongeveer 2 deciliter kokend water bij en laat je het mengsel even doorkoken. Daarna gaan de sinaasappel partjes erbij, de ketjap en het opgevangen sinaasappelsap en de filet rolletjes en laat je alles een minuut of 5 heel zacht sudderen.
Doe daarna het geheel in een warme schaal en gooi er een hand gesneden bladselderij en wat verse lombok ringetjes over.
Met witte rijst een heerlijk snel gerechtje. Eten er kinderen mee dan kun je de pikante smaak van de lokbok zachter maken door een deel van het water te vervangen door kokosmelk.