Foto-topic

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

PeterK

Berichtdoor PeterK » 07 feb 2007 17:29

Lichtsterke lens wil zeggen dat je weinig licht nodig hebt om een goede foto te maken.

De 50 mm waarom Spacy het heeft heb ik ook. Inderdaad heel prettig als er weinig licht is, echter brengt de F 1.8 (mits je hem daar op instelt) wel met zich mee dat alleen het onderwerp scherp is en maar een heel beperkte ruimte ervoor en erachter. (kun je natuurlijk ook geweldige effecten mee bereiken)

De flitser waar Phox het over heeft heb ik ook (tjonge ben ik nu de enige met zoveel apparatuur :mrgreen: ) Ik heb een Metz 44 AF-4C die ik omhoog kan klappen waardoor ik via het plafond flits. Neem daar nog een reflectie schermpje bij en je hebt een prachtige flitser.

In feite bepalen 3 dingen de snelheid van de foto, de ISO waarde, de F-waarde (scherptediepte) en de sluitertijd. Als je een wat betere camera hebt kan je deze instellen.

De snelste / lichtste foto maak je door:
Een hoge ISO waarde te gebruiken
Een laag F getal te kiezen, meeste camera's gaan tot F2.8 (let op: een laag F getal word een hoog diafragma genoemd, wat enigszins verwarrend is)
En een korte sluitertijd in te stellen. Mijn huidige camera kan tot 1/4000ste seconde, mijn vorige kon tot 1/640 ste seconde.

En uitleggen wat een spiegel reflex camera is kan wikipedia natuurlijk weer het beste.

spacy
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor spacy » 07 feb 2007 22:50

PeterK schreef:Lichtsterke lens wil zeggen dat je weinig licht nodig hebt om een goede foto te maken.

De 50 mm waarom Spacy het heeft heb ik ook. Inderdaad heel prettig als er weinig licht is, echter brengt de F 1.8 (mits je hem daar op instelt) wel met zich mee dat alleen het onderwerp scherp is en maar een heel beperkte ruimte ervoor en erachter. (kun je natuurlijk ook geweldige effecten mee bereiken)

De flitser waar Phox het over heeft heb ik ook (tjonge ben ik nu de enige met zoveel apparatuur :mrgreen: ) Ik heb een Metz 44 AF-4C die ik omhoog kan klappen waardoor ik via het plafond flits. Neem daar nog een reflectie schermpje bij en je hebt een prachtige flitser.

In feite bepalen 3 dingen de snelheid van de foto, de ISO waarde, de F-waarde (scherptediepte) en de sluitertijd. Als je een wat betere camera hebt kan je deze instellen.

De snelste / lichtste foto maak je door:
Een hoge ISO waarde te gebruiken
Een laag F getal te kiezen, meeste camera's gaan tot F2.8 (let op: een laag F getal word een hoog diafragma genoemd, wat enigszins verwarrend is)
En een korte sluitertijd in te stellen. Mijn huidige camera kan tot 1/4000ste seconde, mijn vorige kon tot 1/640 ste seconde.

En uitleggen wat een spiegel reflex camera is kan wikipedia natuurlijk weer het beste.

ja hoewel het nu wat technische taal begint te worden, zijn het begrippen die je redelijk snel zult leren als je zo'n camera hebt en alles uitprobeerd.
wel een aantekening erbij,

een lange sluitertijd zorgt juist voor meer licht inval ;)

en budget lensen (<300 euro?) zoals de 50mm 1.8 zijn precies op die uiterste F 1.8 ook niet optimaal scherp (in het gebied dat wel scherp had moeten zijn), vaak zijn ze scherper bij bijvoorbeeld 2.2 of 2.5, dit geldt ook voor budget zoomlenzen, waarbij je dus niet de laagst haalbare waarde moet kiezen, maar beter 1 of 2 stops daarboven kunt nemen.

het echte dure glas heeft hier minder of geen last van, maar dat kan ik me niet veroorloven :P
When I kneel before You, them I'm defying gravity

PeterK

Berichtdoor PeterK » 08 feb 2007 09:22

spacy schreef:wel een aantekening erbij,

een lange sluitertijd zorgt juist voor meer licht inval ;)

Aargh domdomdom. Klopt inderdaad. Bij een korte sluitertijd gaat het maken van een foto het snelst. Bij een lange sluitertijd wordt hij het lichtst.

mini
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor mini » 08 feb 2007 10:58

in ieder geval bedankt voor het commentaar op mijn foto's :P .
Eigenlijk verwacht ik dat de mensen die nu pagina's vullen met ISO-waarde e.d. ook wel wat commentaar zullen hebben op mijn foto's waar ik wat van kan leren.

PeterK

Berichtdoor PeterK » 08 feb 2007 11:11

mini schreef:in ieder geval bedankt voor het commentaar op mijn foto's :P .
Eigenlijk verwacht ik dat de mensen die nu pagina's vullen met ISO-waarde e.d. ook wel wat commentaar zullen hebben op mijn foto's waar ik wat van kan leren.

Prima hoor, bij deze:

Eerste foto geeft een mooi beeld van het vuurwerk en de hevige wind die er toen was. Het sterke punt is dat je het vuurwerk in zijn geheel op de foto hebt gezet wat vaak niet lukt.
Minpuntje is dat de foto erg druk en rommelig voelt. Om even de onderwerpen die mijn aandacht trekken op te noemen: een kerk, flatgebouwen, bomen en vuurwerk. Daarbij komt dat de bomen voor het vuurwerk staan. Het beste had je een ander standpunt ingenomen en ervoor gezorgd dat er een leeg stukje bij had geweest.

Tweede foto is leuk artistiek, leuk gespeeld met het licht. Ik houd alleen niet zo van dergelijke foto's omdat er geen kunst aan is om het te repliceren. Neem een camera, stel hem in op een lange sluitingstijd en schud hem een beetje heen en weer terwijl je een foto neemt. Leuk maar niet spectaculair.

Derde foto is als je het mij vraagt de beste van de 3, het onderwerp is duidelijk zichtbaar, scherpte is goed, uitstraling van het kind is erg leuk. Het is ietsje jammer van de harde schaduw achter hem, dit komt doordat je geflitst hebt. Echter is dat het enige minpuntje en is het voor de rest een hele fijne foto.

Bevlogen
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Bevlogen » 08 feb 2007 11:41

Ik duik strax ff het bos en de sneeuw in. Iemand nog tips voor het maken van foto's?

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 08 feb 2007 12:33

Zet hem op de sneeuwstand als die erop zit.
Zo niet dan moet je de verlichting ws iets aanpassen. Een beetje belichtingscompensatie zorgt ervoor dat de sneeuw wit wordt en niet grauw.
Verder kan het handig zijn even handmatig je witbalans in te stellen.
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Bevlogen
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Bevlogen » 08 feb 2007 13:37

Ik heb er idd een sneeuwmodus opzitten. Maar ik weet niet hoe goed dat werkt. En de witbalans, hoe moet die dan ingesteld worden?

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 08 feb 2007 16:18

Ik denk dat ik inmiddels te laat ben, maar als er een sneeuwfunctie opzit zou ik dat gewoon gebruiken. De camera past de instellingen dan automatisch aan. Het maken van foto's werkt gewoon hetzelfde als in de auto-stand.
the words are what you trusted

but the eyes have final say

now you still got the devil left to pay

Bevlogen
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Bevlogen » 08 feb 2007 16:43

Je was idd wat te laat :D Geeft niet, in ieder geval bedankt voor je advies!

Door snoeiharde sneeuwjachten en metershoge sneeuwmuren ben ik uiteindelijk in het besneeuwde bos terechtgekomen. Het was afzien, de sneeuw sloeg me in het gezicht, de weg was voor een racefiets bijna onbegaanbaar en dan die kou, die kou!
Uiteindelijk heb ik wel een paar 'aardige' foto's kunnen maken. Ik zal ze binnenkort op m'n website zetten en doorlinken hier naartoe :) Ben nl. benieuwd wat jullie ervan vinden en wat er nog aan verbeterd kan worden ;)

mini
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor mini » 08 feb 2007 17:44

Ik begin het fotograferen steeds leuker te vinden. Ik heb de tips die hier stonden meegenomen, maar het blijft lastig om de beste instellingen te vinden. Op een of andere manier krijg ik ze niet altijd zo scherp als ik wil.
Met de sneeuw moet je natuurlijk ook even op pad. Ik heb erg veel foto's gemaakt en ben lekker aan t rommelen geweest met m'n camera en dat leverde toch wel leuke foto's op. Ik kan het hele topic hier volgooien maar dat heeft weinig zin dus ik post er nu even 3. commentaar uiteraard welkom :wink: .

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Debor@
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Debor@ » 08 feb 2007 19:09

De 2 laatsten Maas- of Rijnhaven? ;). Hoe dan ook, ze zijn d:)b
'I was born too late to a world that doesn’t care.'

mini
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor mini » 08 feb 2007 19:53

Maashaven idd :). Jij woont daar toch ook in de buurt? Wacht ik pb je wel even.

spacy
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor spacy » 08 feb 2007 22:30

mini die kade heeft een leuk effect,
je vermoed dat de foto een scheve horizon heeft, maar die paaltjes staan scheef als je hem goed bekijkt :)

over eventuele opmerkingen, zoals je bij de boegen van die boten ziet,
het is allemaal donker, dat is aan de ene kant het probleem van fotografie met sneeuw, want hoe hou je verschil in wittinten, zonder overbelichting dus?
dat gaat dan ten koste van de donkere plekken in je foto, waar het onderscheid lastig wordt.
Maar dit zijn eigenlijk details die verschillen per voorkeur.

met foto's kun je dus spreken over een technisch goed of fout, alleen dit is al een erg grijs gebied, en daarnaast ook nog over een persoonlijke smaak (mooi of lelijk) of zelfs bedoeling waar de foto voor geschikt is, dus tja, ik zou zeggen schiet gewoon lekker door, wees vooral zelf kritisch over je foto's en probeer van alles uit, ook composities, standpunten ideeën, die je op foto's van anderen tegenkomt.

spacy
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor spacy » 08 feb 2007 22:32

ik zag dat jullie ook allemaal even de sneeuw getrotseerd hebben,
evenzo kon ik het ook niet laten:

Afbeelding

Terug naar “Archief”