Stelling: God heeft de val niet besloten.....

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 28 okt 2003 09:49

Veel christenen kunnen niet zonder het idee dat God de zondeval voorzien MOET hebben. Voor hun gevoel wordt Hij minder almachtig als Hij wat dat betreft niet in de toekomst kon kijken. Voor mijn gevoel niet. Je bent pas echt in control als je het risico durft te nemen om dingen out of control te laten raken. Waarmee ik nog steeds niet gezegd heb dat God het inderdaad niet wist. Maar ik vindt het bovenstaande wel een overweging.

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 28 okt 2003 09:53

surfer schreef:Veel christenen kunnen niet zonder het idee dat God de zondeval voorzien MOET hebben. Voor hun gevoel wordt Hij minder almachtig als Hij wat dat betreft niet in de toekomst kon kijken. Voor mijn gevoel niet. Je bent pas echt in control als je het risico durft te nemen om dingen out of control te laten raken. Waarmee ik nog steeds niet gezegd heb dat God het inderdaad niet wist. Maar ik vindt het bovenstaande wel een overweging.

God kent wel tijd, maar is er niet aan gebonden. God is eeuwig en is net zo goed aan het begin van de tijd als aan het eind daarvan. God is alles omvattend en dus alleswetend.

Ik snap niet hoe en waarom, maar God heeft de mens geschapen met de wetenschap dat de mens er voor zou kiezen om niet Hem, maar de Satan te dienen. Dat er verlossing is, is voor mij genoeg.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 28 okt 2003 09:53

Ik snap niet hoe en waarom, maar God heeft de mens geschapen met de wetenschap dat de mens er voor zou kiezen om niet Hem, maar de Satan te dienen.
volgens mij heb jij geen enkele grond voor deze uitspraak...

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 28 okt 2003 10:01

surfer schreef:
Ik snap niet hoe en waarom, maar God heeft de mens geschapen met de wetenschap dat de mens er voor zou kiezen om niet Hem, maar de Satan te dienen.
volgens mij heb jij geen enkele grond voor deze uitspraak...

Omdat God alwetend is, moet ie geweten hebben van het feit dat de mens zal kiezen voor de Satan.

De volgende vraag is dus: Is God niet alwetend?

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 28 okt 2003 10:03

God is wel alwetend en heeft al deze dingen van tevoren geweten.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 28 okt 2003 10:44

hm..dan zal ik het op jouw gezag maar aannemen? :?

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 28 okt 2003 10:48

surfer schreef:hm..dan zal ik het op jouw gezag maar aannemen? :?

Ik zal vanavond in de bijbel de tekst opzoeken waar staat dat voor de grondlegging van de wereld God besloten heeft, wie er wel en niet uitverkoren zijn.

Ik zit hier op mijn werk en hoe graag ik het ook zou willen, als ik een uur in de bijbel zou lezen, zou dat niet gewardeerd worden.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 28 okt 2003 10:55

Ik zal vanavond in de bijbel de tekst opzoeken waar staat dat voor de grondlegging van de wereld God besloten heeft, wie er wel en niet uitverkoren zijn.
ja, die tekst ken ik. Zou je dat mogen doortrekken en zeggen dat de zondeval van tevoren bekend was?

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 28 okt 2003 10:56

surfer schreef:
ja, die tekst ken ik. Zou je dat mogen doortrekken en zeggen dat de zondeval van tevoren bekend was?

Jawel, want anders was er ook geen uitverkiezing noodzakelijk.

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 28 okt 2003 10:57

Het gedierte des velds zal Mij eren, de draken en de jonge struisen; want Ik zal in de woestijn wateren geven, en rivieren in de wildernis, om Mijn volk, Mijn uitverkorenen drinken te geven. (Jesaja 43:20)

Een stukje uit Math. 20
15 Of is het mij niet geoorloofd, te doen met het mijne, wat ik wil? Of is uw oog boos, omdat ik goed ben?
16 Alzo zullen de laatsten de eersten zijn, en de eersten de laatsten; want velen zijn geroepen, maar weinigen uitverkoren.
17 En Jezus, opgaande naar Jeruzalem, nam tot Zich de twaalf discipelen alleen op den weg, en zeide tot hen:
18 Ziet, wij gaan op naar Jeruzalem, en de Zoon des mensen zal den overpriesteren en Schriftgeleerden overgeleverd worden, en zij zullen Hem ter dood veroordelen;
19 En zij zullen Hem den heidenen overleveren, om Hem te bespotten en te geselen, en te kruisigen; en ten derden dage zal Hij weder opstaan.

Heb je hier misschien wat aan?

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 28 okt 2003 11:04

“Gelijk Hij ons uitverkoren heeft in Hem, vóór de grondlegging der wereld…” (Ef. 1 : 4a).

ahuibers
Majoor
Majoor

Berichtdoor ahuibers » 28 okt 2003 11:35

God en Zijn besluit zijn 1.

Ze hebben de zelfde eigenschappen en zijn dus van eeuwigheid.

ook de val is besloten.
Zijn besluit vervalt nooit en zal altijd volbracht worden.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 28 okt 2003 11:36

“Gelijk Hij ons uitverkoren heeft in Hem, vóór de grondlegging der wereld…” (Ef. 1 : 4a).

Deze tekst wijst op twee manieren op het voorzien van de zondeval.

Enerzijds is er het idee van uitverkiezing. Als er geen val zou zijn zou het spreken over een uitverkiezing geen zoden aan de dijk zetten. Je zou je hier nog uit kunnen redden door (vanuit een universialistisch perspectief) te zeggen dat iedereen zalig wordt. Iedereen is dus door God uitverkoren. Afgezien van het feit dat dat het begrip uitverkiezing kracht aandoet is een dergelijke stelling m.i. onhoudbaar om de tweede reden.

Deze tweede reden is de toevoeging 'in Hem'. Dat 'in Hem' duidt overduidelijk op het lijden en sterven van Christus. Daardoor worden wij gered. Jezus lijden en sterven worden dus in verband gebracht met het 'voor de grondlegging der wereld'. Aangezien er zonder zondeval geen offer nodig zou zijn moet dit dus wel op Gods voorkennis t.a.v. de zondeval wijzen.

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

ahuibers
Majoor
Majoor

Berichtdoor ahuibers » 28 okt 2003 11:39

wij hebben nog een verbondshoofd,
De gevallen Engelen niet!

wij mogen dankbaar zijn! Wij kunnen elke dag nog bekeerd worden tot God,

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 28 okt 2003 17:08

maar er zijn ook wel teksten in de bijbel die erop lijken te wijzen dat God niet alles van tevoren weet:

bv. al in Genesis 1:

19 Want als de HEERE God uit de aarde al het gedierte des velds, en al het gevogelte des hemels gemaakt had, zo bracht Hij die tot Adam, om te zien, hoe hij ze noemen zou; en zo als Adam alle levende ziel noemen zoude, dat zou haar naam zijn.

Dit lijkt me echt iets wat Adam zelf beslist. God is hier nieuwsgierig...

Als God alles al weet, dat legt toch een loodzware druk op situaties die nog gebeuren moeten? Aangezien Hij bv. alomtegenwoordig is?

Zou het niet kunnen zijn dat juist de schepping van de mens, met een vrije wil, het voor God interessant zou maken om te zien hoe dat zich zou ontwikkelen? Als je gelooft dat God alles van tevoren weet, dan lijkt mij een groot deel van het 'plezier' van God in Zijn schepping weg te vallen. Alles is al voorspelbaar.

en de schepping van de vrouw, zoals het opgeschreven staat, lijkt het alsof God er later ook achterkwam dat de mens alleen niet volledig was...

Terug naar “Archief”