Marnix schreef:
ja hallo, gaan we zo met de Bijbel om, en met de formulieren? Er staat onderdompeling... jij maakt er vrolijk van: Dit leert ons de ondergang en de besprenkeling met het water... terwijl er onderdompeling staat.... en jij zegt vervolgens: Ach, onderdompeling, ondergang, wat maakt het allemaal uit. De doop is overigens niet alleen het ondergaan, verdrinken... maar ook het uit het water omhoog getrokken worden. En dat is veel dieper dan alleen maar een symbool van wat we later inwendig moeten meemaken, dan vergeet je de beloften die God bij de doop geeft. Ga ze nog maar eens nalezen. De schrijver van dit formulier kan hier zelfs als conclusie aan verbnden dat: Evanals onze kinderen zonder het te weten in Adam veroordeeld zijn, zo worden ze ook zonder het te weten uit ontferming in Christus tot Gods kinderen aangenomen.
Het inwendige is inderdaad veel meer dan een symbool het wordt dan ook 'wedergeboorte' genoemd. De betekenis van uit het water omhoog getrokken worden, zoals je zei, vind ik inderdaad mooi. Ook bij de doop van Christus staat dat hij ‘terstond’ uit het water op kwam. Dat ‘terstond’ ziet op het nieuwe leven, onwankelbaar vast.
Maar al zou je zoals Johannes Maasbach een heel zwembad in de kerk plaatsen en je mist de betekende zaak van de inwendige wassing des harten haalt het nog niets uit als een natte boel.
Jij gaat ook in de fout als je zegt:
Evanals onze kinderen zonder het te weten in Adam veroordeeld zijn, zo worden ze ook zonder het te weten uit ontferming in Christus tot Gods kinderen aangenomen.
Dat is algemene verzoening als je de zin los neemt van het formulier.
Het oude forumlier zegt:
‘En hoewel onze kinderen deze dingen (wat in het voorgaande gezegd is) niet verstaan, zo mag men ze nochtans daarom van den Doop niet uitsluiten, aangezien zij ook zonder hun weten der verdoemenis in Adam deelachtig zijn, en alzo ook weder in Christus tot genade aangenomen worden; gelijk God spreekt tot Abraham, den Vader aller gelovigen, en overzulks mede tot ons en onze kinderen, zeggende, Gen. 17:7: Ik zal mijn verbond oprichten tussen Mij en tussen u, en tussen uw zaad na u in hun geslachten, tot een eeuwig verbond, om u te zijn tot een God, en uwen zade na u’.
Er wordt in het formulier in het kort gezegd: ‘in Adam verdoemd in Christus aangenomen’ en daar mee verwezen naar Gen.17:7 in die tekst wordt m.b.t. verbond gezegd ‘eeuwig verbond’. Er staat dus niet dat het kind dat gedoopt is zondermeer aangenomen wordt maar in de lijn van de geslachten ‘Het Verbond’ eeuwig is en daarmee het eventueel mogelijk is dat de dopeling er ingesloten is maar niet automatisch zoals jij het wil en velen met jou een onwaarheid verkondigen.
Tevens staat er verder in het formulier onlosmakelijk er mee verbonden:
‘Dit betuigt ook Petrus, Hand. 2:39, met de woorden: Want u komt de belofte toe, en uw kinderen, en allen die daar verre zijn, zovelen als er de Heere onze God toe roepen zal’.
Het waren mensen in de Handelingen 2 die verslagen in hun hart waren (schuld) die aan Petrus vroegen: Wat zullen wij doen mannen broeders? En Petrus zeide tot hen: Bekeert u, en een iegelijk van u worde gedoopt in den Naam van Jezus Christus, tot vergeving der zonden; en gij zult de gave des Heiligen Geestes ontvangen. Want u komt de belofte toe, en uw kinderen, en allen, die daar verre zijn, zo velen als er de Heere, onze God, toe roepen zal.
Kijk aan, zij kwamen eerst in de schuld en toen werd door Petrus gezegd ‘bekeerd u’ overeenkomstig de wet, vervolgens Christus rijk verkondigd door de doop ter ontvangenis van de Heilige Geest.
Mr 10:15 Voorwaar zeg Ik u: Zo wie het Koninkrijk Gods niet ontvangt, gelijk een kindeken (Namelijk in eenvoudigheid, oprechtheid en nederigheid),
die zal in hetzelve geenszins ingaan.