GKV versus GerGem

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 07 feb 2007 20:43

Jantjes schreef:De inwendige harten besnijdenis of harten wassing wel, dat gaat in stilte door de wedergeboorte over van buitenstaander naar binnenstaander in (genade)verbond.

Dat verwerp ik dus hartgrondig als pure ketterij!
Want dat zou betekenen, dat de vloek van het verbond ook maar hooguit een heel klein beetje voor je geldt, als er geen wedergeboorte en bekering volgt. Dat is een zeer ernstige ontkrachting van het verbond van JHWH!

Jantjes schreef:Dit leert ons de ondergang en besprenging met het water.

Ondergang?? :shock:
Dat staat er niet! Volgens mij staat er: onderdompeling. (Niet dat wij dat letterlijk doen, maar goed... :? )
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 07 feb 2007 21:35

Boekenlezer schreef:
Jantjes schreef:De inwendige harten besnijdenis of harten wassing wel, dat gaat in stilte door de wedergeboorte over van buitenstaander naar binnenstaander in (genade)verbond.

Want dat zou betekenen, dat de vloek van het verbond ook maar hooguit een heel klein beetje voor je geldt, als er geen wedergeboorte en bekering volgt. Dat is een zeer ernstige ontkrachting van het verbond van JHWH!

Dat staat er niet! Volgens mij staat er: onderdompeling. (Niet dat wij dat letterlijk doen, maar goed... :? )
De vloek van het verbond geld ons niet ‘lichtelijk’ maar wordt ons zeer zwaar aangerekend als wij op het erf of onder de douw van het verbond geleefd hebben.
En gij, Kapernaum! die tot den hemel toe zijt verhoogd, gij zult tot de hel toe nedergestoten worden. Want zo in Sodom die krachten waren geschied, die in u geschied zijn, zij zouden tot op den huidigen dag gebleven zijn. Doch Ik zeg u, dat het den lande van Sodom verdragelijker zal zijn in den dag des oordeels, dan u (Mt 11:23-24).

Onderdompeling, besprenging of ondergang het maakt niet uit omdat het om de inwendige wassing gaat. Want, al wiest gij u met salpeter, en naamt u veel zeep, zo is toch uw ongerechtigheid voor Mijn aangezicht getekend, spreekt de Heere HEERE (Jer 2:22).

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 07 feb 2007 21:44

Jantjes schreef:
Boekenlezer schreef:

De vloek van het verbond geld ons niet ‘lichtelijk’ maar wordt ons zeer zwaar aangerekend als wij op het erf of onder de douw van het verbond geleefd hebben.
En gij, Kapernaum! die tot den hemel toe zijt verhoogd, gij zult tot de hel toe nedergestoten worden. Want zo in Sodom die krachten waren geschied, die in u geschied zijn, zij zouden tot op den huidigen dag gebleven zijn. Doch Ik zeg u, dat het den lande van Sodom verdragelijker zal zijn in den dag des oordeels, dan u (Mt 11:23-24).

Onderdompeling, besprenging of ondergang het maakt niet uit omdat het om de inwendige wassing gaat. Want, al wiest gij u met salpeter, en naamt u veel zeep, zo is toch uw ongerechtigheid voor Mijn aangezicht getekend, spreekt de Heere HEERE (Jer 2:22).

O, als het over de vloek van het verbond gaat, is het plotseling wel helemaal? ::((
Dat is niet erg consequent!

Het is heel simpel: in het verbond, of niet in het verbond. En niet drie mogelijkheden: niet, een klein beetje (het erf), of helemaal (het wezen).
Is men kerklid, dan is men ook verbondslid. Dat is men dan ook helemaal, en niet een klein beetje. Ongeacht of men dan wedergeboren is, of niet. Want in-het-verbond-zijn en wedergeboren-zijn, zijn twee verschillende zaken.
Het in-het-verbond-zijn is niet iets waar wij voor kunnen kiezen, of naar zouden moeten streven, want het is al door God bepaald bij onze geboorte.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 07 feb 2007 22:36

Boekenlezer schreef:
Mijn fantasie verzon m.b.t. dit - het voorstellen van de doop als toneel - het volgende:
een dominee staat op de kansel, en gaat over de doop preken.
"De doop is van zo geweldig rijke betekenis. Want in de doop wordt ons zo'n prachtige worst voorgehangen." (De dominee grijnst er gemeen bij. )
Je weet wel, zo'n worst die plotseling weggegrist wordt zodra je die wil grijpen.
Het is niet te hopen dat het op jou van toepassing is want dan zou het er niet best uit zien.
Maar gelukkig hoeven wij de worst (om dan maar in jou vreemde beeldspraak/fantasie te blijven) niet te pakken hij wordt gegeven onder voorwaarden.

Het is heel simpel: in het verbond, of niet in het verbond. En niet drie mogelijkheden: niet, een klein beetje (het erf), of helemaal (het wezen).
Is men kerklid, dan is men ook verbondslid. Dat is men dan ook helemaal, en niet een klein beetje. Ongeacht of men dan wedergeboren is, of niet. Want in-het-verbond-zijn en wedergeboren-zijn, zijn twee verschillende zaken.
Het in-het-verbond-zijn is niet iets waar wij voor kunnen kiezen, of naar zouden moeten streven, want het is al door God bepaald bij onze geboorte.
Als je uitgaat dat de kerk verbondskerk is ben je als kerklid automatisch verbondslid.
De Ger.Gem. gaat er niet vanuit dat de totale kerk verbondskerk is maar adventskerk.
Zo was het ook in Israel want zij zijn niet allen door de Jordaan gegaan er waren er die Egypte lief hadden ondanks dat zijn Israëlieten waren. Dit overwegende ben je dus niet automatisch in het verbond opgenomen als je kerklid wordt. Uitzondering hierin is als je als kind geboren wordt in de kerk van je ouders. Als de ouders in het verbond zijn opgenomen geld dat ook voor de kinderen tot zij tot hun verstand gekomen zijn, dan dragen zij hun eigen verantwoordelijkheid de uitverkiezing (Gods kant) doet hier niets van af of bij omdat God geen uitverkiezing vraagt.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 07 feb 2007 22:46

hananja schreef:
Jantjes schreef:Nog de besnijdenis, nog de doop verander je niets het is een voorstelling een toneel!! wat je inwendig moet leren worden, waarop de verzekering als vanzelf volgt.

Hier heb ik het dus moeilijk mee.. Waarom zou je zo'n toneelvoorstelling in de kerk houden? En als je terug gaat kijken; waarom doopte Johannes dan? Waarom werden al die kinderen dan besneden? En moest iedereen perse besneden worden? Ik vind het geen logische uitleg op basis van de Bijbel dat het een toneelspel zou zijn. Dat zou je er misschien van kunnen maken door het formulier, maar toch echt zeker niet als je kijkt naar de achtergronden.. imho..
En ik vind dat deels dan wel weer ;)

Het is symboliek en in die symboliek schuild de belofte, Gods verbond de afwassing van zonden voor wie geloofd in Jezus Christus. Dat God een verbond opricht met iemand bij zijn doop daar kan ik wel meer overweg, dat geloof ik zelf misschien wel.

Maar niet dat er ook maar iets gebeurd 'zoals een zaadje van geloof, of zelfs de wedergeboorte die in gepland zou worden'.

Boekenlezer schreef:Dat verwerp ik dus hartgrondig als pure ketterij
Mensen die een ketterij aanhangen gaan toch verloren? Arme Gergem dan ;)
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 08 feb 2007 10:24

Ik denk dat het woord ‘symboliek’ beter is als het woord ‘toneel’ m.b.t. de doop.
Als ik verneem welke (raren)gedachten Boekenlezer krijgt bij het woord toneel en de vraagtekens van Race406, dan is ‘symbool’ voor de doop een beter woord en herkenningsteken waar de belofte achter schuil gaat.
Wat geleerd van Raido.

Jammer dat Hannaja niet reageert op mijn antwoordt waarin ik de vraag stelde‘al onder geweest?’. Hannaja verwart de kinderdoop met de volwassen doop hoewel het alle twee symboliek is. Toch is de volwassen doop veel minder symboliek vooral als je let op het woord ‘terstond’ toen Christus gedoopt werd. Mt 3:16 En Jezus, gedoopt zijnde, is ‘terstond’ opgeklommen uit het water; en ziet, de hemelen werden Hem geopend, en hij zag den Geest Gods nederdalen, gelijk een duive, en op Hem komen.

Waarom staat er ‘terstond’ of onmiddellijk? Had Christus zo’n haast?
Nee, het ziet op de vernieuwing of wedergeboorte, het woord ‘terstond’ komt heel vaak ik de Bijbel voor.
Zij dan, ‘terstond’ de netten verlatende, zijn Hem nagevolgd.
Zij dan, ‘terstond’ verlatende het schip en hun vader, zijn Hem nagevolgd.
(…) Ik wil, word gereinigd! En ‘terstond’ werd hij van zijn melaatsheid gereinigd.
En ‘terstond’ werden hun ogen ziende, en zij volgden Hem.
En de vijgeboom verdorde ‘terstond’.
En Zijn gerucht ging ‘terstond’ uit, in het gehele omliggende land van Galilea.
En ‘terstond’ verliet haar de koorts, en zij diende henlieden.
Enz. enz.

De volwassen doop is dus veel directer, dadelijker, acuter, of onmiddellijker maar blijft symboliek wat er in het hart moet plaats vinden.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 08 feb 2007 16:02

Jantjes schreef:
Boekenlezer schreef:

De vloek van het verbond geld ons niet �lichtelijk� maar wordt ons zeer zwaar aangerekend als wij op het erf of onder de douw van het verbond geleefd hebben.

ja hallo, gaan we zo met de Bijbel om, en met de formulieren? Er staat onderdompeling... jij maakt er vrolijk van: Dit leert ons de ondergang en de besprenkeling met het water... terwijl er onderdompeling staat.... en jij zegt vervolgens: Ach, onderdompeling, ondergang, wat maakt het allemaal uit. De doop is overigens niet alleen het ondergaan, verdrinken... maar ook het uit het water omhoog getrokken worden. En dat is veel dieper dan alleen maar een symbool van wat we later inwendig moeten meemaken, dan vergeet je de beloften die God bij de doop geeft. Ga ze nog maar eens nalezen. De schrijver van dit formulier kan hier zelfs als conclusie aan verbnden dat: Evanals onze kinderen zonder het te weten in Adam veroordeeld zijn, zo worden ze ook zonder het te weten uit ontferming in Christus tot Gods kinderen aangenomen.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 08 feb 2007 18:10

Het probleem zit hem niet in het woord 'ondergang' dat staat nou eenmaal in het oude doopformulier (die ze gebruiken in de Gergem, ik denk zo eigenlijk ook wel in meer kerken). Dat ondergang betekend gewoon onderdompeling maar is ouder Nederlands. Het probleem zit hem veel meer in de uitleg die Jantjes weer geeft over het woord ondergang.

http://www.hervormdhuizen.nl/25/content/76/view/164/ staat dat doopformulier, dat ze in de gereformeerd-vrijgemaakte kerk een nieuwere gebruiken (maar inhoudelijk dezelfde) weet ik ;)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 08 feb 2007 18:40

staat dat daar echt? Oke... dan betekent het dus "ondergaan (in het water)", ik had heel andere ideeen over de betekenis :D
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 08 feb 2007 18:53

Marnix schreef:staat dat daar echt? Oke... dan betekent het dus "ondergaan (in het water)", ik had heel andere ideeen over de betekenis :D
Daarom is het ook vertaald met onderdompeling.

Maar je zou in het oude woord ook voor kunnen stellen als een persoon die het water in loopt en daarin 'ondergaat' en aan de andere kant weer boven komt, rein en wel.

Althans, dat zie ik er in bedenk ik mij zojuist. Ze zijn alle twee mooi, de woorden ;)

Dat is soms misschien het gevaar met ouder Nederlands, ik begrijp het best alleen kún je inderdaad een denkfout maken en het ondergang als in 'het werd zijn ondergang' van maken daarop verder filosoferen. Daarom is het ook gewoon goed om de betekenissen te weten. 'Verstaat gij ook het geen gij leest'?

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 08 feb 2007 19:21

Jantjes schreef:Zoals onze kinderdoop wijst op de besnijdenis, zo wees de doop van Johannes op de doortocht.

Volgens het klassieke formulier is de doop in de plaats van de besnijdenis gekomen en wijst het op de doortocht door de Schelfzee en ook op de zondvloed.

Onderdompeling, besprenging of ondergang het maakt niet uit omdat het om de inwendige wassing gaat.

En aangezien die wassing niet met de daadwerkelijke waterdoop samenvalt, stelt deze doop dus eigenlijk niet zo veel voor. Bedoel je dat te zeggen? Ik denk dat je verhaal een stuk samenhangender wordt, als je de kinderdoop gewoon afschaft.
Wie op milde toon spreekt, heeft meer overtuigingskracht

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 08 feb 2007 20:01

Marnix schreef:
ja hallo, gaan we zo met de Bijbel om, en met de formulieren? Er staat onderdompeling... jij maakt er vrolijk van: Dit leert ons de ondergang en de besprenkeling met het water... terwijl er onderdompeling staat.... en jij zegt vervolgens: Ach, onderdompeling, ondergang, wat maakt het allemaal uit. De doop is overigens niet alleen het ondergaan, verdrinken... maar ook het uit het water omhoog getrokken worden. En dat is veel dieper dan alleen maar een symbool van wat we later inwendig moeten meemaken, dan vergeet je de beloften die God bij de doop geeft. Ga ze nog maar eens nalezen. De schrijver van dit formulier kan hier zelfs als conclusie aan verbnden dat: Evanals onze kinderen zonder het te weten in Adam veroordeeld zijn, zo worden ze ook zonder het te weten uit ontferming in Christus tot Gods kinderen aangenomen.

Het inwendige is inderdaad veel meer dan een symbool het wordt dan ook 'wedergeboorte' genoemd. De betekenis van uit het water omhoog getrokken worden, zoals je zei, vind ik inderdaad mooi. Ook bij de doop van Christus staat dat hij ‘terstond’ uit het water op kwam. Dat ‘terstond’ ziet op het nieuwe leven, onwankelbaar vast.
Maar al zou je zoals Johannes Maasbach een heel zwembad in de kerk plaatsen en je mist de betekende zaak van de inwendige wassing des harten haalt het nog niets uit als een natte boel.

Jij gaat ook in de fout als je zegt:
Evanals onze kinderen zonder het te weten in Adam veroordeeld zijn, zo worden ze ook zonder het te weten uit ontferming in Christus tot Gods kinderen aangenomen.
Dat is algemene verzoening als je de zin los neemt van het formulier.
Het oude forumlier zegt:
‘En hoewel onze kinderen deze dingen (wat in het voorgaande gezegd is) niet verstaan, zo mag men ze nochtans daarom van den Doop niet uitsluiten, aangezien zij ook zonder hun weten der verdoemenis in Adam deelachtig zijn, en alzo ook weder in Christus tot genade aangenomen worden; gelijk God spreekt tot Abraham, den Vader aller gelovigen, en overzulks mede tot ons en onze kinderen, zeggende, Gen. 17:7: Ik zal mijn verbond oprichten tussen Mij en tussen u, en tussen uw zaad na u in hun geslachten, tot een eeuwig verbond, om u te zijn tot een God, en uwen zade na u’.
Er wordt in het formulier in het kort gezegd: ‘in Adam verdoemd in Christus aangenomen’ en daar mee verwezen naar Gen.17:7 in die tekst wordt m.b.t. verbond gezegd ‘eeuwig verbond’. Er staat dus niet dat het kind dat gedoopt is zondermeer aangenomen wordt maar in de lijn van de geslachten ‘Het Verbond’ eeuwig is en daarmee het eventueel mogelijk is dat de dopeling er ingesloten is maar niet automatisch zoals jij het wil en velen met jou een onwaarheid verkondigen.

Tevens staat er verder in het formulier onlosmakelijk er mee verbonden: ‘Dit betuigt ook Petrus, Hand. 2:39, met de woorden: Want u komt de belofte toe, en uw kinderen, en allen die daar verre zijn, zovelen als er de Heere onze God toe roepen zal’.
Het waren mensen in de Handelingen 2 die verslagen in hun hart waren (schuld) die aan Petrus vroegen: Wat zullen wij doen mannen broeders? En Petrus zeide tot hen: Bekeert u, en een iegelijk van u worde gedoopt in den Naam van Jezus Christus, tot vergeving der zonden; en gij zult de gave des Heiligen Geestes ontvangen. Want u komt de belofte toe, en uw kinderen, en allen, die daar verre zijn, zo velen als er de Heere, onze God, toe roepen zal.

Kijk aan, zij kwamen eerst in de schuld en toen werd door Petrus gezegd ‘bekeerd u’ overeenkomstig de wet, vervolgens Christus rijk verkondigd door de doop ter ontvangenis van de Heilige Geest.

Mr 10:15 Voorwaar zeg Ik u: Zo wie het Koninkrijk Gods niet ontvangt, gelijk een kindeken (Namelijk in eenvoudigheid, oprechtheid en nederigheid), die zal in hetzelve geenszins ingaan.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 08 feb 2007 21:30

Jantjes, er staat dat de kinderen ook bij het verbond horen, net als hun ouders... daarom kan in de DL ook met overtuiging worden gesteld dat gelovige ouders zeker mogen zijn van de gedoopte kinderen die jong gestorven zijn. Omdat ze net zo gode erfgenamen van Gods rijk zijn als hen die de genade inwendig hebben ervaren. Of wil je stellen dat de DL algemene verzoening leert?

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 08 feb 2007 23:29

Marnix schreef:Jantjes, er staat dat de kinderen ook bij het verbond horen, net als hun ouders... daarom kan in de DL ook met overtuiging worden gesteld dat gelovige ouders zeker mogen zijn van de gedoopte kinderen die jong gestorven zijn. Omdat ze net zo gode erfgenamen van Gods rijk zijn als hen die de genade inwendig hebben ervaren. Of wil je stellen dat de DL algemene verzoening leert?

Nee, dat leren de DL niet. Maar als je precies wilt begrijpen wat die teksten in het formulier precies betekenen moet je het boekje "De leer tegen het licht" van ir. J. Blaauwendraad eens lezen. Hij is uit de GerGem weggegaan, maar heeft voor die tijd wat boekjes geschreven over de GerGem, en daar wordt ook het doopformulier besproken (op een NIET GerGem manier, maar de betekenis wordt wel duidelijk). Ik kan het je 1,2,3 niet zo duidelijk uitleggen, maar het doopformulier bedoelt niet te zeggen dat gedoopte kinderen kinderen van God zijn op de wijze van "bekeerd" zijn. Als er in het formulier wordt gesproken over kinderen van God wordt veelmeer bedoeld dat die kinderen leven "op het erf van het verbond". Net zoals geheel Israel Gods volk is, maar niet iedere Israeliet naar de hemel gaat. Voor ons hedendaagse mensen is het formulier misschien wat verwarrend, dat begrijp ik, ik vind dit zelf ook. Maar er wordt dus, nogmaals, echt iets anders mee bedoeld.
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 09 feb 2007 07:51

Vraagje? aan Marnix of Race206 of...
Er staat in het formulier toch of het één of het ander. Dat maakt het woord ‘alzo’ duidelijk.
aangezien zij ook zonder hun weten der verdoemenis in Adam deelachtig zijn,
en alzo ook weder in Christus tot genade aangenomen worden.
of der verdoemenis in Adam,
of in Christus tot genade aangenomen.
en, en is onmogelijk.
Er staat toch niet als automatisch opvolgende in Adam verdoemd maar in Christus aangenomen. De kinderen zijn er onwetend van.

Het gaat over ‘het verbond’ wat opricht zal worden in de geslachten.

Terug naar “Archief”