Mag er wel een uitverkiezingsleer zijn?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Kaw
Majoor
Majoor

Mag er wel een uitverkiezingsleer zijn?

Berichtdoor Kaw » 28 okt 2003 08:08

De uitverkiezing is iets van God en verborgen voor de mensen.
Jezus laat wel enkele dingen doorschemeren. Niemand komt tot de Vader dan door mij. En: Alles wat Mij de Vader geeft zal tot mij komen, en wie tot Mij komt, zal ik geenzins uitwerpen. (Joh. 6)
Het was God te doen om duidelijk te maken dat er in Zijn verkiezend werk geen mensenwerk te pas komt. (Wat een troost!)

Maar hebben wij kennis van God's wegen? Is zijn beloften ons niet genoeg?
Er zijn tientallen teksten die hier genoemt zouden kunnen worden en ik kies maar een willekeurige:
Rom 10. Nabij u is het woord, in uw mond en in uw hart, namelijk het woord des geloofs, dat wij prediken. Want indien gij met uw mond belijdt, dat Jezus Heer is, en met uw hart gelooft, dat God Hem uit de doden heeft opgewekt, zult gij behouden worden; want met het hart gelooft men tot gerechtigheid en met de mond belijdt men tot behoudenis. Immers het schriftwoord zegt: Al wie op Hem zijn geloof bouwt, zal niet beschaamt uitkomen.

De uitverkiezing wordt nu gebruikt om de honden te slaan met: Misschien ga je wel onbekeert sterven en sla je tot je grote verbazing je ogen op in de hel. Of: Dit is tijdgeloof, of wondergeloof, of historisch geloof. Of: Waar ben jij in de heilsorde? Of het ergste: Weet je al of je tot God's verbond hoort (uitverkoren)? Nee? Maar waarom maak je dan aanspraak op Zijn beloften, want die gelden toch alleen voor Zijn kinderen?

Ik heb de eerste dominee van de ger. gem. meegemaakt die niet meer wist waar de doop nu eigenlijk voor was, want er ligt geen zekerheid in. De beloften gelden alleen voor de uitverkorenen, dus waarom zou je alle kinderen dopen?

Mijn aanstaande schoonmoeder ging al jaren aan het avondmaal, maar had de vrijmoedigheid dit weekend niet, want ze wist niet meer uit haar bevinding te halen of ze wel uitverkoren was.

Ik sprak met een dominee en die beweerde dat een gelovige heel zijn leven in de kerk kon zitten, maar dan toch niet uitverkoren kon zijn. Ik reageerde met: Dan was dat geen gelovige! Nee, zei ie, het kan ook zijn dat je gewoon niet uitverkoren ben, maar een gelovige zal zich daarin kunnen berusten, want het is God's rechtvaardig recht om hem naar de hel te sturen.

Stop met die uitverkiezing en rust in God's beloften, want mensen zijn tot de wortel verdorven en niet te vertrouwen, maar God is onverandelijk, dus Zijn beloften eeuwig.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 28 okt 2003 08:48

Ik denk dat het voor ons mensen absoluut niet belangrijk is om ons bezig te houden met zaken zoals de verkiezingsleer. Hij bestaat wel degelijk, helaas, maar is louter door mensen uitgevonden om bepaalde extreme ideeën te kunnen ventileren.

En wat die dominee zei over de gelovige die zijn hele leven in de kerk zit zonder dat hij in de hemel komt, ik ben het met jou eens dat het dan geen gelovige is.

Ik ben van mening dat God in principe iedereen heeft uit verkoren, alleen is het onze verantwoordelijkheid om Jezus te aanvaarden als onze Verlosser en Zaligmaker. Wanneer dit gebeurt, dan zul je in de hemel komen.

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 28 okt 2003 08:52

Sabra schreef:Ik ben van mening dat God in principe iedereen heeft uit verkoren,

De belofte komt tot vele mensen, maar weinigen geloven het. Velen zijn geroepen, maar weinig uitverkoren.

Sabra schreef: alleen is het onze verantwoordelijkheid om Jezus te aanvaarden als onze Verlosser en Zaligmaker. Wanneer dit gebeurt, dan zul je in de hemel komen.

Dat is een geloven en betrouwen op de belofte. Die is inderdaad zaligmakend.

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 28 okt 2003 08:53

Sabra, ik geloof niet dat de uitverkiezing door mensen is uitgevonden, het staat in de bijbel en de bijbel is Gods woord.
Wel ben ik het met jullie eens dat we ons niet dagelijks af moeten vragen of we nou wel of niet uitverkoren zijn, want dan komen we bij het stoeltje en kan je gaan zitten en zeggen, o als ik uitverkoren ben kom ik er wel. Nee God wil gezocht worden, dat is ook onze taak, Hij wil gediend en geprezen worden, wij moeten Hem zoeken, Heden nu het nog kan, nu we nog jong zijn!!

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 28 okt 2003 08:54

Ikke21 schreef:Sabra, ik geloof niet dat de uitverkiezing door mensen is uitgevonden, het staat in de bijbel en de bijbel is Gods woord.
Wel ben ik het met jullie eens dat we ons niet dagelijks af moeten vragen of we nou wel of niet uitverkoren zijn, want dan komen we bij het stoeltje en kan je gaan zitten en zeggen, o als ik uitverkoren ben kom ik er wel. Nee God wil gezocht worden, dat is ook onze taak, Hij wil gediend en geprezen worden, wij moeten Hem zoeken, Heden nu het nog kan, nu we nog jong zijn!!

Ik ben het met je eens, maar bepaalde aspecten zijn wel door mensen uitgevonden en dat is dat ze de leer zelf toepassen, terwijl dat enkel een Godsrecht is.

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 28 okt 2003 09:24

Er is een weg.

links naast de weg schreeuwen de mensen. Neem Jezus aan, luister niet naar degene die rechts lopen. Het zijn leugenachtige zwartkijkers. Geloof gewoon en ga naar de hemel! Rechts naast de weg schreeuwen ze ook. Je kan niks doen om zalig te worden. blijf zitten waar je zit. Nee alles is Gods werk. Niets kan een mens toevoegen aan zijn eigen zaligheid. Luister niet naar die Remonstranten, ze bedriegen zich voor de eeuwigheid.

Gek he. Beide hebben gelijk. Dit moet samen gaan. Je bent 100% verantwoordelijk voor je daden, en het is 100% Gods werk.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 28 okt 2003 09:34

Volgens mij hebben niet beiden gelijk. Ze missen iets, maar iets missen wil in dit geval zeggen dat ze er 100% naast zitten.

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 28 okt 2003 10:01

Sabra schreef:Volgens mij hebben niet beiden gelijk. Ze missen iets, maar iets missen wil in dit geval zeggen dat ze er 100% naast zitten.

Ze hebben bijbels gezien absoluut het gelijk aan hun kant.
Maar zo zie je maar dat eenzijdigheid er voor zorgt dat je van de weg raakt.
Het is een halve waarheid. En dat is in dit geval een hele leugen.
Laatst gewijzigd door jacobH op 28 okt 2003 10:03, 1 keer totaal gewijzigd.

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 28 okt 2003 10:02

jacobH schreef:Er is een weg.

links naast de weg schreeuwen de mensen. Neem Jezus aan, luister niet naar degene die rechts lopen. Het zijn leugenachtige zwartkijkers. Geloof gewoon en ga naar de hemel! Rechts naast de weg schreeuwen ze ook. Je kan niks doen om zalig te worden. blijf zitten waar je zit. Nee alles is Gods werk. Niets kan een mens toevoegen aan zijn eigen zaligheid. Luister niet naar die Remonstranten, ze bedriegen zich voor de eeuwigheid.

Gek he. Beide hebben gelijk. Dit moet samen gaan. Je bent 100% verantwoordelijk voor je daden, en het is 100% Gods werk.

Ik heb wel eens gehoord, of je nu links of rechts van de weg gaat, je gaat er allebei naast, je moet dus midden op de weg lopen!!

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 28 okt 2003 10:08

Ikke21 schreef:
jacobH schreef:Er is een weg.

Ik heb wel eens gehoord, of je nu links of rechts van de weg gaat, je gaat er allebei naast, je moet dus midden op de weg lopen!!

Kent iemand een leer die in het midden loopt?
Dat is op dit moment ook een probleem waar ik mee loop. Ik ken zo veel dwaalleren en foute ideeën, dat ik de ware leer niet meer zie.

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 28 okt 2003 10:11

Ja ik ken hem wel :wink: kom eens bij ons in de kerk :wink: !!

Nee hoor dat is onzin, maar ik denk dat deze weg moeilijk te bewandelen is, hoewel, Als wij God gevonden hebben weet ik niet of het nog wel zo moeilijk is!

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 28 okt 2003 10:13

Ikke21 schreef:Ja ik ken hem wel :wink: kom eens bij ons in de kerk :wink: !!

Nee hoor dat is onzin, maar ik denk dat deze weg moeilijk te bewandelen is, hoewel, Als wij God gevonden hebben weet ik niet of het nog wel zo moeilijk is!

De bijbel geeft mij troost hierin en is mij een licht op het pad en een lamp voor mijn voet. Ik kan dit van dominees helaas niet zeggen.

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 28 okt 2003 10:16

Vallen op zo'n moment ook de dominees niet allemaal weg? De bijbel moet toch het richtsnoer in ons leven zijn!?

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 28 okt 2003 10:26

Ikke21 schreef:Vallen op zo'n moment ook de dominees niet allemaal weg? De bijbel moet toch het richtsnoer in ons leven zijn!?

Nou bij mij wel. Als ik de bijbel lees, valt de kerk weg en ben ik alleen met God en Zijn Woord. Daar leer ik een hoop meer van. Bovendien zijn het Woorden die ik kan vertrouwen.

Wat wel verwarrend is, is dat zelfs hele zware dominee's beweren dat bepaalde bijbelteksten niet letterlijk genomen moeten worden, en vooral wanneer de kerkleer dat uitkomt. Neem nou: Allen of allerlei. De bijbel zegt allen of alles en de dominee zegt dat het fout is, en dat er allerlei moet staan.

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 28 okt 2003 10:33

Kaw schreef:
Ikke21 schreef:Vallen op zo'n moment ook de dominees niet allemaal weg? De bijbel moet toch het richtsnoer in ons leven zijn!?

Nou bij mij wel. Als ik de bijbel lees, valt de kerk weg en ben ik alleen met God en Zijn Woord. Daar leer ik een hoop meer van. Bovendien zijn het Woorden die ik kan vertrouwen.

Wat wel verwarrend is, is dat zelfs hele zware dominee's beweren dat bepaalde bijbelteksten niet letterlijk genomen moeten worden, en vooral wanneer de kerkleer dat uitkomt. Neem nou: Allen of allerlei. De bijbel zegt allen of alles en de dominee zegt dat het fout is, en dat er allerlei moet staan.

O, dus dan beweren ze dat de bijbel niet goed is, wel lef heb je dan eigenlijk!! De bijbel is Gods woord en daar moet iedereen van af blijven vind ik.

Terug naar “Archief”