De uitverkiezing is iets van God en verborgen voor de mensen.
Jezus laat wel enkele dingen doorschemeren. Niemand komt tot de Vader dan door mij. En: Alles wat Mij de Vader geeft zal tot mij komen, en wie tot Mij komt, zal ik geenzins uitwerpen. (Joh. 6)
Het was God te doen om duidelijk te maken dat er in Zijn verkiezend werk geen mensenwerk te pas komt. (Wat een troost!)
Maar hebben wij kennis van God's wegen? Is zijn beloften ons niet genoeg?
Er zijn tientallen teksten die hier genoemt zouden kunnen worden en ik kies maar een willekeurige:
Rom 10. Nabij u is het woord, in uw mond en in uw hart, namelijk het woord des geloofs, dat wij prediken. Want indien gij met uw mond belijdt, dat Jezus Heer is, en met uw hart gelooft, dat God Hem uit de doden heeft opgewekt, zult gij behouden worden; want met het hart gelooft men tot gerechtigheid en met de mond belijdt men tot behoudenis. Immers het schriftwoord zegt: Al wie op Hem zijn geloof bouwt, zal niet beschaamt uitkomen.
De uitverkiezing wordt nu gebruikt om de honden te slaan met: Misschien ga je wel onbekeert sterven en sla je tot je grote verbazing je ogen op in de hel. Of: Dit is tijdgeloof, of wondergeloof, of historisch geloof. Of: Waar ben jij in de heilsorde? Of het ergste: Weet je al of je tot God's verbond hoort (uitverkoren)? Nee? Maar waarom maak je dan aanspraak op Zijn beloften, want die gelden toch alleen voor Zijn kinderen?
Ik heb de eerste dominee van de ger. gem. meegemaakt die niet meer wist waar de doop nu eigenlijk voor was, want er ligt geen zekerheid in. De beloften gelden alleen voor de uitverkorenen, dus waarom zou je alle kinderen dopen?
Mijn aanstaande schoonmoeder ging al jaren aan het avondmaal, maar had de vrijmoedigheid dit weekend niet, want ze wist niet meer uit haar bevinding te halen of ze wel uitverkoren was.
Ik sprak met een dominee en die beweerde dat een gelovige heel zijn leven in de kerk kon zitten, maar dan toch niet uitverkoren kon zijn. Ik reageerde met: Dan was dat geen gelovige! Nee, zei ie, het kan ook zijn dat je gewoon niet uitverkoren ben, maar een gelovige zal zich daarin kunnen berusten, want het is God's rechtvaardig recht om hem naar de hel te sturen.
Stop met die uitverkiezing en rust in God's beloften, want mensen zijn tot de wortel verdorven en niet te vertrouwen, maar God is onverandelijk, dus Zijn beloften eeuwig.