Chronisch slaaptekort kan een depressie veroorzaken

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Roodkapje
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Chronisch slaaptekort kan een depressie veroorzaken

Berichtdoor Roodkapje » 07 feb 2007 16:51

nieuwsbericht RuG schreef:De afgelopen eeuw zijn we gemiddeld anderhalf uur minder gaan slapen. Door onze drukke bezigheden leveren we maar al te vaak kostbare uren nachtrust in. Groningse onderzoekers hebben ontdekt dat de gevolgen van slaaptekort op lange termijn zeer schadelijk kunnen zijn. Neurobioloog Peter Meerlo van de Rijksuniversiteit Groningen: 'Chronisch slaaptekort kan veranderingen in de hersenen teweegbrengen en een belangrijke factor zijn bij het ontstaan van depressie.' Meerlo pleit er daarom voor om ons slaapgedrag serieuzer te gaan nemen.

'Een groot deel van de mensen slaapt niet genoeg; vijf à zes uur per nacht en soms nog minder,' constateert Meerlo. 'Vaak denkt men dat in het weekend wel weer in te halen.' Veel mensen met een chronisch slaaptekort leren ook met de vermoeidheid om te gaan. Ze wennen eraan. Meerlo en zijn collega Viktor Román wilden echter weten of langdurig slaaptekort op de lange termijn schadelijke gevolgen kan hebben.

Link naar het hele artikel: klik

Abdijbiertje om 1:00
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Abdijbiertje om 1:00 » 07 feb 2007 17:03

Hm oké, interessant artikel. Maar wat wordt er gezegd over je slaapritme? Dat is minstens zo belangrijk denk ik. Ik deel geregeld mijn slaapuren op in blokken van 2.
Ceterum censeo Amstelodamum esse delendum

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 07 feb 2007 17:06

normaal slaap ik van tien tot zeven ongeveer.... heerlijk lang dus... k voel me ook altijd goed uitgerust!!

wel heb ik ervaren dat wanneer je veel slaapt dat je dan veel meer dingen kan onthouden dan wanneer je kort slaap.

GeeruQu

Berichtdoor GeeruQu » 07 feb 2007 17:23

Chronische vermoeidheid kan je idd depri maken.. Niet dat ik het zelf heb meegemaakt ofso, maar het maakt je wel eerder neerslachtig..

Roodkapje
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Roodkapje » 07 feb 2007 18:07

Abdijbiertje om 1:00 schreef:Hm oké, interessant artikel. Maar wat wordt er gezegd over je slaapritme? Dat is minstens zo belangrijk denk ik. Ik deel geregeld mijn slaapuren op in blokken van 2.

Ik weet niet hoe het zit met in blokken van 2 (uur?) slapen. Je gaat namelijk een paar keer per nacht een slaapcyclus door en als je dat steeds onderbreekt word je niet uitgerust wakker.

http://www.neurofeedback.nl/slaap_dynam ... viteit.htm

paprikameisje2 schreef:wel heb ik ervaren dat wanneer je veel slaapt dat je dan veel meer dingen kan onthouden dan wanneer je kort slaap.

Dat klopt wel, je bent alerter als je goed uitgerust bent.

Abdijbiertje om 1:00
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Abdijbiertje om 1:00 » 07 feb 2007 19:28

Als ik het zo lees ga ik in het eerste blokje niet verder dan slaapstadium 2, dus slaap ik nog niet diep. Meestal pak ik 's nachts 4 tot 6 uur, dus maak ik de totale cyclus bijna helemaal mee. Ik denk dat het genoeg is, al weet ik ook wel dat het minder gezond is dan 7 uur achtereen slapen.

Wat ik wel eens doe is een hazeslaapje. Hoogstens 20 minuten slapen. Dat werkt het beste met een sleutelbos in je hand. Zodra je wegzakt laat je die bos glippen. De bos valt, en je schrikt wakker. Op dat moment ben je behoorlijk fris.
Ceterum censeo Amstelodamum esse delendum

Roodkapje
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Roodkapje » 07 feb 2007 22:29

Abdijbiertje om 1:00 schreef:Als ik het zo lees ga ik in het eerste blokje niet verder dan slaapstadium 2, dus slaap ik nog niet diep. Meestal pak ik 's nachts 4 tot 6 uur, dus maak ik de totale cyclus bijna helemaal mee. Ik denk dat het genoeg is, al weet ik ook wel dat het minder gezond is dan 7 uur achtereen slapen.

Ja, dat kan best. Maar die slaapstadia doorloop je dus normaal gesproken een paar keer per nacht. Je droomt ook vaker dan één keer. Ik ben niet zo thuis in de neurobiologie van slaap-onthouding, dus ik weet niet wat de lange-termijneffecten van zoiets zijn. Gezond lijkt het me niet helemaal.

Wat ik wel eens doe is een hazeslaapje. Hoogstens 20 minuten slapen. Dat werkt het beste met een sleutelbos in je hand. Zodra je wegzakt laat je die bos glippen. De bos valt, en je schrikt wakker. Op dat moment ben je behoorlijk fris.

Ja, en daarna net zo duf als een konijn. Als jij zoiets hebt dat je er geen last van hebt, dan ben jij misschien iemand die met weinig slaap toekan. Dit soort onderzoeken zeggen iets over mensen in het algemeen, dus het kan best zijn dat er interindividuele verschillen zijn.

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 07 feb 2007 22:52

Abdijbiertje om 1:00 schreef:Hm oké, interessant artikel. Maar wat wordt er gezegd over je slaapritme? Dat is minstens zo belangrijk denk ik. Ik deel geregeld mijn slaapuren op in blokken van 2.

Eindelijk een medestander... 8)
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

Cisca

Berichtdoor Cisca » 07 feb 2007 23:31

Harm-J schreef:

Eindelijk een medestander... 8)

Gefeliciteerd 8>)

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 07 feb 2007 23:33

In Psychologie Magazine stond volgens mij een keer een artikel over slaap, en daar kwam een man in voor die het na 4uur slaap toch echt wel weer gezien had in bed. Hij had dus wel veel tijd over voor z'n hobbies. 8)

Zelf vind ik een uur of 8 wel een mooi gemiddelde. Als ik moet werken of vroeg naar school moet is het altijd wel wat minder omdat ik nooit voor 1uur ga slapen, maar dat komt gelukkig maar zo'n 3x per week voor en kan ik het de rest vd dagen weer aanvullen. :P
Laatst gewijzigd door Aragorn op 07 feb 2007 23:40, 1 keer totaal gewijzigd.

Roodkapje
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Roodkapje » 07 feb 2007 23:35

Aragorn schreef:In Psychologie Magazine stond volgens mij een keer een artikel over slaap, en daar kwam een man in voor die het na 4uur slaap toch echt wel weer gezien had in bed. Hij had dus wel veel tijd over voor z'n hobbies. 8)

Ah, Psychologie Magazine, dat is met recht een 'vakblad'. :schaterlach:

Maar afgezien daarvan: je hebt wel individuele verschillen. Maar toch hebben de meeste mensen gemiddeld een uur of acht slaap nodig per nacht. ;)

Cisca

Berichtdoor Cisca » 07 feb 2007 23:36

Aragorn schreef:In Psychologie Magazine stond volgens mij een keer een artikel over slaap, en daar kwam een man in voor die het na 4uur slaap toch echt wel weer gezien had in bed. Hij had dus wel veel tijd over voor z'n hobbies. 8)

Heerlijk lijkt me dat, als je tenminste uitgerust bent :wink:

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 07 feb 2007 23:42

Roodkapje schreef:

Ah, Psychologie Magazine, dat is met recht een 'vakblad'. :schaterlach:

Neuh niet echt natuurlijk, maar het is in dit geval niet echt relevant of het in het Journal of Psychology of in de Panorama stond.

Maar afgezien daarvan: je hebt wel individuele verschillen. Maar toch hebben de meeste mensen gemiddeld een uur of acht slaap nodig per nacht. ;)

Inderdaad, er stond bijvoorbeeld ook weer iemand anders in die minstens 10 uur nodig had.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 07 feb 2007 23:43

Cisca schreef:

Ja, alhoewel het ook wel weer een beetje eenzaam is omdat je de halve nacht in je eentje zit. En hij vond het ook niet zo gezellig dat hij nooit tegelijk met z'n vriendin in en uit bed ging. :)

Cisca

Berichtdoor Cisca » 07 feb 2007 23:47

Aragorn schreef:
Cisca schreef:

Ja, alhoewel het ook wel weer een beetje eenzaam is omdat je de halve nacht in je eentje zit. En hij vond het ook niet zo gezellig dat hij nooit tegelijk met z'n vriendin in en uit bed ging. :)

Tja, ik ben altijd alleen, dus dat maakt niet uit, om een keer eens helemaal niet moe te zijn, lijkt me echt super :wink:

Terug naar “Archief”