Yael schreef:@Aragorn: Wat zei degene die haar interviewde dan, nadat ze die opmerking gemaakt had?
*Heeft thuis geen Gezindsgids.*
Die reageerde daar verder niet op, of heeft dat iig niet opgeschreven.
Moderator: Moderafo's
Aragorn schreef:Zoals je wellicht al wel had begrepen doelde ik op mensen als die Wiesje de Lange, die bij iedere vorm van kritiek beginnen te huilen over antisemitisme.
Ik ben benieuwd wie jij op het oog hebt.
waarnemer schreef:Aragorn schreef:Zoals je wellicht al wel had begrepen doelde ik op mensen als die Wiesje de Lange, die bij iedere vorm van kritiek beginnen te huilen over antisemitisme.
Straks doet Hitler nr2 ook wat hij zegt en staan we er bij en kijken er naar zonder een poot uit te steken en dan roepen, ach tsjonge dat hadden we niet gedacht.
waarnemer schreef:Aragorn schreef:Zoals je wellicht al wel had begrepen doelde ik op mensen als die Wiesje de Lange, die bij iedere vorm van kritiek beginnen te huilen over antisemitisme.
Toevallig ken ik Wiesje, zij is inderdaad recht voor z'n raap. Toch heeft ze gelijk, als Israel z'n verdedigt is het al snel buitenproportioneel. Israel kan het zicn niet veroorloven maar één oorlog te verliezen. Weet je, Wiesje heeft een zoon, zwaar gehandicapt geraakt in de Jom Kipur oorlog.
Zij willen net als jij en ik in vrede leven. Maar zij wonen in het land dat God al aan Abraham had beloofd dat zij dat tot een eeuwige bezitting zouden krijgen. Als zij hun vege lijf proberen te redden en zich verdedigen is dat buiten alle proporties volgens jou en velen. Straks doet Hitler nr2 ook wat hij zegt en staan we er bij en kijken er naar zonder een poot uit te steken en dan roepen, ach tsjonge dat hadden we niet gedacht.
Aragorn schreef:Dat begrijp ik allemaal wel, maar dat doet niets af aan het feit dat het absurd is om kritiek op de Israëlische acties in Libanon te bestempelen als antisemitisme. Dan ben je gewoon misbruik aan het maken van je slachtofferrol of geef je iig impliciet aan dat je niet geïnteresseerd bent in enige nuance. Zoals ook bleek uit haar opmerkingen over 'de Arabieren' die al veel meer land hebben dan 'de Joden'. Alsof alle Arabieren één homogene groep zijn die allemaal als doel hebben 'de Joden in zee te drijven'. Je stelt je daarmee op hetzelfde niveau als mensen die beweren dat al die Joden wel ergens in Amerika kunnen gaan wonen.
Sorry, maar dan wil je volgens mij weinig van de hele problematiek begrijpen en alleen maar je eigen fundamentalistische apartheidsbewind propageren.
Jort schreef:Maar wel is het niet echt gek om te spreken over "de" Arabieren. Voorzover deze moslim zijn, kunnen zeer velen van hen niet instemmen met het bestaan van Israel, vanuit hun geloof.
Wat apartheidspolitiek betreft..... als Israel iets niet voert, is het dat wel. Sterker, naar mijn mening was het gunstiger (behalve voor de opinie) als deze werd gevoerd, want door als een open samenleving te zijn, wordt er via het democratisch proces dadelijk ruimte geschapen voor bewegingen die er uiteindelijk opuit zijn om Israel omver te werpen. Dit ook gezien de geboorteaantallen van de niet-Joodse Israeliers.
Aragorn schreef:Maar met het bashen van alle Arabieren los je het Palestijnse probleem niet op.
Die mensen zijn vaak bruut uit hun dorpen verjaagd door Israëlische guerilla's, zitten in vluchtelingenkampen
of wonen in hun eigen dorpen maar kunnen geen kant op omdat ze uren moeten wachten bij checkpoints
en door de politie gediscrimineerd en benadeeld worden.
Van hun Arabische broeders hoeven ze weinig te verwachten en hun leiders zijn ook niet de meest competente behartigers van hun belangen. Je zult dan toch naar een oplossing moeten zoeken en die vind je niet door te roepen dat ze allemaal maar moeten opsodemieteren van de Westbank omdat je God nu eenmaal gezegd zou hebben dat het land van jou was en zij dat 'ingepikt' zouden hebben.
Nou, zo open is die samenleving dus niet. Natuurlijk wonen er ook Palestijnen in Israëlische gebieden, maar die probeert men zoveel mogelijk weg te krijgen, zijn een soort tweederangs burgers, enfin, de situatie die ik hierboven al heb beschreven.
Aragorn schreef:
Maar met het bashen van alle Arabieren los je het Palestijnse probleem niet op. Die mensen zijn vaak bruut uit hun dorpen verjaagd door Israëlische guerilla's
zitten in vluchtelingenkampen
of wonen in hun eigen dorpen maar kunnen geen kant op omdat ze uren moeten wachten bij checkpoints en door de politie gediscrimineerd en benadeeld worden.
Van hun Arabische broeders hoeven ze weinig te verwachten en hun leiders zijn ook niet de meest competente behartigers van hun belangen. Je zult dan toch naar een oplossing moeten zoeken en die vind je niet door te roepen dat ze allemaal maar moeten opsodemieteren van de Westbank omdat je God nu eenmaal gezegd zou hebben dat het land van jou was en zij dat 'ingepikt' zouden hebben.
Nou, zo open is die samenleving dus niet. Natuurlijk wonen er ook Palestijnen in Israëlische gebieden, maar die probeert men zoveel mogelijk weg te krijgen, zijn een soort tweederangs burgers, enfin, de situatie die ik hierboven al heb beschreven.
Sabra schreef:zitten in vluchtelingenkampen
In heel Israël en de Palestijnse gebieden is geen vluchtelingenkamp te vinden.
Feb. 1, 2007 10:19 | Updated Feb. 1, 2007 10:28
IDF kills Palestinian infiltrator near Kalandiya
By JPOST.COM STAFF
IDF troops shot and killed a Palestinian who was trying to infiltrate Israel through the security fence near the Kalandiya refugee camp, north of Ramallah, on Thursday morning.
The soldiers saw the man attempting to cut his way through the fence and fired at his lower body.
The soldiers tried to treat the man on the spot, but he died from his wounds.
Optimatus schreef:Sabra schreef:Zeker, Israëlische Arabieren worden gediscrimineerd, echter de mate van discriminatie is niet te vergelijken met de situatie die Joden ondervinden in tal van Arabische landen.
Is dat een legitimatie om dan ook maar te gaan discrimineren?
Sabra schreef:Aragorn schreef:
Maar met het bashen van alle Arabieren los je het Palestijnse probleem niet op. Die mensen zijn vaak bruut uit hun dorpen verjaagd door Israëlische guerilla's
Ik weet niet van wie jij geschiedenisles hebt ontvangen, maar dit is slechts in een zeer klein aantal gevallen geschied.
zitten in vluchtelingenkampen
In heel Israël en de Palestijnse gebieden is geen vluchtelingenkamp te vinden.
of wonen in hun eigen dorpen maar kunnen geen kant op omdat ze uren moeten wachten bij checkpoints en door de politie gediscrimineerd en benadeeld worden.
Wat ik enerzijds afkeur, maar anderzijds ook zeer begrijpelijk vind.
Naast Arabische broeders zijn er ook nog Islamitische broeders. In Iran vind je geen Arabieren.
Niemand zegt dat de Arabieren dat stuk grond moeten verlaten, maar je kunt moeilijk beweren dat het stuk grond eigendom is van de Palestijnen. Dat is het namelijk nooit geweest.
Zeker, Israëlische Arabieren worden gediscrimineerd, echter de mate van discriminatie is niet te vergelijken met de situatie die Joden ondervinden in tal van Arabische landen.
Jort schreef:Optimatus schreef:Sabra schreef:Zeker, Israëlische Arabieren worden gediscrimineerd, echter de mate van discriminatie is niet te vergelijken met de situatie die Joden ondervinden in tal van Arabische landen.
Is dat een legitimatie om dan ook maar te gaan discrimineren?
In ieder geval een legitimatie om niet langer disproportionele aandacht voor Israël te hebben.
Aragorn schreef:Mijn geschiedenisleraren hebben er zelfs niets over verteld, maar als jij de verdrijving van een miljoen mensen en de vernietiging van honderden dorpen een zeer klein aantal vindt heb je gelijk.
Voor het bestaan van checkpoints an sich kan ik ook nog wel begrip opbrengen, maar de rest vind ik alleen maar verwerpelijk.
Optimatus schreef:We hebben het hier over Israel en over het feit dat Arabieren in Israel gediscrimineerd worden. Wat er in andere landen gebeurt, is voor deze discussie dan ook totaal irrelevant.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten