*Annet* schreef:En de gedachten van de buitenwereld........ ja ik kan me er soms wel wat bij voorstellen. Een ouderling hier uit de kerk moest mij om allerlei redenen vermanen maar toen mijn man vuurwerk ging kopen liep de zoon van die ouderling daar ook met zijn armen vol vuurwerk. Ik denk dan: kijk eerst es hoe het in je eigen gezin toegaat voor je wat van een ander zegt. Het hoort bij de taak van ouderlingen om de gemeenteleden te vermanen en ik weet ook wel dat hij er niets aan kan doen wat zijn zoon doet, maar het is wel iets wat door ons heen ging.
Ik snap wel dat dat door jullie heen ging, maar aan de andere kant (je geeft het zelf ook al aan): ouderlingen hebben de taak om gemeenteleden te 'vermanen' (waar echt nodig, niet te pas en te onpas en op een tactvolle manier) én ze kunnen hun (oudere) kinderen nu eenmaal niet 'aan de riem houden'. Zou dat betekenen dat ouderlingen met 'lastige' kinderen dan maar hun mond moeten houden, of dat er alleen ouderlingen met 'keurige' kinderen (zijn die er?) mogen zijn?
Ik weet iig uit eigen ervaring dat het niet leuk is als leeftijdsgenoten tegen je zeggen "Mag jij dat wel, jouw vader is toch ouderling?" En aan de andere kant legt het ook een soort druk op je, tenminste, zo heb ik dat ervaren toen ik nog op meer dagen dan de zondag in het dorp was, je wilt je vader niet in diskrediet brengen, maar aan de andere kant wil je natuurlijk ook gewoon jezelf zijn en puber zijn, etc...
Enfin, ik ben er niks van overkomen hoor, en (@ Acire) je leert er wel mee omgaan. Klinkt als een dooddoener, maar is voor mij iig echt waar.
Het heeft ook zeker mooie kanten als je vader ambtsdrager is, bijv. dat je met je vragen over het geloof goed bij hem terecht kan, omdat hij er veel van weet (mits hij daarvoor open staat natuurlijk) en als gemeenteleden hem roemen om zijn pastorale bewogenheid o.i.d. ben je stiekem natuurlijk wel trots.