Voorbede, geloof jij erin?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 05 feb 2007 16:05

Atheïst, ik ben het met je eens dat godsdienst niet de uitgelezen methode is om de wereld te verklaren, maar ik zie godsdienst als een leiddraad voor mijn leven - niet om anderen mijn visie op de waarheid op te leggen, maar om anderen en de Ander terwille te zijn.

Ik ben voor refowebbegrippen wellicht vrijzinnig en katholiek, maar zo denk ik er over.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

liisje
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor liisje » 05 feb 2007 16:11

[quote="Atheist1984"][quote="columbus"]bidden helpt!
mn vrouw en ik vormen met een aantal mensen uit de gemeente een gebedsgroepje en onze ervaring is dat er (mensenlijkerwijs gezien)onverklaarbare wonderen gebeurt zijn na (soms aanhoudend) gebed.[/quote]

Waarom word het gebed niet meteen beantwoord ipv dat je er heel vaak voor moet bidden?? In de bijbel staat toch dat als je in de naam van jezus tot God bid dat hij je gebeden beantwoord. En waarom worden sommige gebeden dan niet beantwoord terwijl duidelijk in de bijbel staat dat als je in de naam van jezus bid tot God dat hij je gebed beantwoord.[/quote]

alle gebeden aan God worden gehoord/verhoord en beantwoord.. (om al jou termen even te gebruiken)

maar nu komt het! de gebeden worden niet altijd beantwoord zoals wij het willen, Maar zoals God het wil!!!!!!

als jij kinderen zou hebben en met etenstijd vragen ze om snoep? wat zeg je dan?
eerst eten dan krijg je vanmiddag een snoepje...........

zo gaat het bij God ook wij mogen vragen wat we willen wanneer we willen en hoe we het willen ,Maar als God eerst wil dat we brood eten (oftewel wanneer de juiste tijd daar nog niet is) dan krijgen we brood en niks anders..

nog een voorbeeld: wanneer een 2-jarig kind zegt ik wil alleen in jou auto rijden wat zeg je dan oja tuurlijk je verzoek is goed gelijk mag je rijden (haha laat me niet lachen,Maar dat is wel wat jij van God verwcht)

of zeg je mijn kind eens zul je in mijn auto mogen rijden maar daar is de tijd nu nog niet voor (het kind zal van nu aan elke dag zeuren (vragen) of het in de auto rijden mag en de dag dat je kind zijn rijbewijs heeft mag dat eindelijk want dan is het goed dan is het de tijd!!!!(misschien mag hij wel nooit in JOU auto rijden en dan komt zijn wens nooit uit)

snap je nu hoe het met gebed werkt?
of word je weer star en eigenwijs met de waarom vragen?
God hoeft niet gelijk aan al jou wensen te voldoen hij mag dat doen wanneer hij dat wil.. op zijn tijd
geloven is op jezus vertrouwen!
ook als je hem niet begrijpt.

wimvers
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor wimvers » 05 feb 2007 16:43

Atheist1984 schreef:
wimvers schreef:je hebt helemaal gelijk!, de mens heeft er een potje van gemaakt! Maar God is zo genadig, Hij schenkt keer op keer toch nog nieuw leven, terwijl Hij weet dat wij het telkens weer verknoeien!!!!!!

Nee hoor, God heeft er een potje van gemaakt. Omdat hij de mens zo maakte dat ze gingen zondigen. Een perfect wezen zoals God zou zoiets toch nooit doen.....

God is perfect! de mens wilde gelijk zijn aan God! en de mens viel in de zonde, God had de mens zonder zonde gemaakt! Maar God wilde onze arme zondaren een kans geven en zende zijn zoon, om ons te redde en te behouden, terwijl wij het iedere keer weer verknoeien!
Komt allen tot Mij, die vermoeid en belast zijn en Ik zal u rust geven!

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 05 feb 2007 17:03

liisje schreef:maar nu komt het! de gebeden worden niet altijd beantwoord zoals wij het willen, Maar zoals God het wil!!!!!!

als jij kinderen zou hebben en met etenstijd vragen ze om snoep? wat zeg je dan?
eerst eten dan krijg je vanmiddag een snoepje...........

Het verschil is dat God geen 'nee' zegt, maar dat je uit het feit dat er niets gebeurt maar moet concluderen dat Hij het er niet mee eens is. Zo is het (niet-)bestaan van God dus nooit te falsificeren.

Roodkapje
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Roodkapje » 05 feb 2007 19:51

Optimatus schreef:Atheïst, ik ben het met je eens dat godsdienst niet de uitgelezen methode is om de wereld te verklaren, maar ik zie godsdienst als een leiddraad voor mijn leven - niet om anderen mijn visie op de waarheid op te leggen, maar om anderen en de Ander terwille te zijn.

Ik ben voor refowebbegrippen wellicht vrijzinnig en katholiek, maar zo denk ik er over.

Als atheisten nu ook eens gingen snappen dat het er niet om draait om de ander je visie op te leggen. Mijn familie probeert me het atheisme door de strot te duwen, maar als ik geloofde dat het atheisme de oplossing was voor alle problemen en dat de wetenschap altijd gelijk heeft, dan was ik wel atheist gebleven in plaats van christen geworden.

Ik snap die haat tegen religie van atheisten ook niet.

Mijn atheistische opvoeding zal er wel voor gezorgd hebben dat ik vrijzinnig gereformeerd ben voor refowebbegrippen ;)

Riska

Berichtdoor Riska » 05 feb 2007 20:51

Lijsje schreef:snap je nu hoe het met gebed werkt?
God hoeft niet gelijk aan al jou wensen te voldoen hij mag dat doen wanneer hij dat wil.. op zijn tijd

Waarom ben ik star en eigenwijs als ik God zeg dat ik er niets van begrijp? God wordt Almacht toegeschreven. Waarom grijpt Hij dan niet in? In situaties waar het alleen maar te verschrikkelijk is om te leven? Ik denk aan de holocaust. Waarom greep God niet in, notabene terwijl het om Zijn volk ging?
Dichterbij huis - waarom grijpt God niet in als kinderen in de meest letterlijke zin worden doodgeslagen? Waarom grijpt God niet in als vrouwen, meisjes, kinderen in oorlogsgebieden verkracht worden?
Vragen, vragen, vragen. Nee, ik zeur niet om een snoepje bij God. Ik heb levensvragen - waarom een moeder overleed op 31-jarige leeftijd, terwijl de hemel stukgebeden is?
Kortom, ik denk dat het puur menselijk is dat je God vraagt en vraagt...

liisje
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor liisje » 05 feb 2007 21:44

[quote="Riska"][quote="Lijsje"]snap je nu hoe het met gebed werkt?
[/quote]
Waarom ben ik star en eigenwijs als ik God zeg dat ik er niets van begrijp? God wordt Almacht toegeschreven. Waarom grijpt Hij dan niet in? In situaties waar het alleen maar te verschrikkelijk is om te leven? Ik denk aan de holocaust. Waarom greep God niet in, notabene terwijl het om Zijn volk ging?
Dichterbij huis - waarom grijpt God niet in als kinderen in de meest letterlijke zin worden doodgeslagen? Waarom grijpt God niet in als vrouwen, meisjes, kinderen in oorlogsgebieden verkracht worden?
Vragen, vragen, vragen. Nee, ik zeur niet om een snoepje bij God. Ik heb levensvragen - waarom een moeder overleed op 31-jarige leeftijd, terwijl de hemel stukgebeden is?
Kortom, ik denk dat het puur menselijk is dat je God vraagt en vraagt...[/quote]

sorry dat je dacht dat het op jou betrekking had het ging over het gedeelte van atheïst omdat hij zegt dat als bidden helpt waarom doet hij dan niet meteen wat je vraagt waarom moet je 1, 10 , 1000 keer vragen als hij het ook in een keer kan doen...

dit weer n.a.v. die vrouw die als door een wonder (door gebed) toch zwanger werd.

ik weet nog steeds niet hoe ik stukken tekst kan aanhalen in het wit en zo dus maar kleine stukken uit een tekst krijg dus daarom quote ik de tekst en dan komt het hele berich in beeld.

nogmaals excuus wanneer het verkeerd overkwam en tuurlijk mag je vragen en vragen en vragen ik wilde met het voorbeeld dus alleen maar zeggen dat God niet meteen al onze wensen hoeft in te laten gaan. Dit is iets wat atheïst ons wel wil laten geloven....
geloven is op jezus vertrouwen!

ook als je hem niet begrijpt.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 05 feb 2007 23:18

Aragorn schreef:Het verschil is dat God geen 'nee' zegt, maar dat je uit het feit dat er niets gebeurt maar moet concluderen dat Hij het er niet mee eens is. Zo is het (niet-)bestaan van God dus nooit te falsificeren.

God kan net zo goed nee zeggen als dat wij dat doen.
Daarbij is nee ook een antwoord, alleen hoogst waarschijnlijk een antwoord wat wij niet willen hebben.

Dat je niet begrijpt dat God dingen toelaat, dat kan ik mij voorstellen. Ik vraag het mij ook regelmatig af.
Aan de andere kant moeten we uitkijken dat we niet de schuld van wat de mensen elkaar aan doen in de schoenen van God gaan schuiven. De mens heeft er voor gekozen om eigen verantwoording te hebben en eigen weg te gaan.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 06 feb 2007 00:49

Roodkapje schreef:
Optimatus schreef:Atheïst, ik ben het met je eens dat godsdienst niet de uitgelezen methode is om de wereld te verklaren, maar ik zie godsdienst als een leiddraad voor mijn leven - niet om anderen mijn visie op de waarheid op te leggen, maar om anderen en de Ander terwille te zijn.

Als atheisten nu ook eens gingen snappen dat het er niet om draait om de ander je visie op te leggen. Mijn familie probeert me het atheisme door de strot te duwen, maar als ik geloofde dat het atheisme de oplossing was voor alle problemen en dat de wetenschap altijd gelijk heeft, dan was ik wel atheist gebleven in plaats van christen geworden.

Mijn atheistische opvoeding zal er wel voor gezorgd hebben dat ik vrijzinnig gereformeerd ben voor refowebbegrippen ;)

*zwaait kwistig met het wierookvat en zingt prachtige gregoriaanse koralen*

Maar even serieus: de wetenschap heeft de mensen veel goeds gebracht, ik denk even aan medicijnen, ruimtevaart, de magnetron en de fietspomp.

De wetenschap moet uitkijken dat zij niet voor mensen gaat denken. Zaken als goed en kwaad zijn doorgaans vrij subjectief. Los daarvan, zelfs al zou God een illusie zijn, dan zou deze Illusie ervoor kunnen zorgen dat deze wereld een klein beetje leefbaar zou blijven.

Liever een illusie dan een wereld zonder medemenselijkheid. Mijn geloof is, ondanks een ingewikkelde liturgie, heel eenvoudig: God liefhebben boven alles en mijn naaste als mijzelf. En laat ik mijzelf nou eigenlijk best aardig vinden...
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 06 feb 2007 06:54

Roodkapje schreef:Als atheisten nu ook eens gingen snappen dat het er niet om draait om de ander je visie op te leggen.

Maar laten we eerlijk zijn, daar gaat het vaak wél om. Zeker als het gaat om politiek en beleid. Geloof kan wat dat betreft heel erg bedreigend overkomen, zeker als je de mensen treft die nog lekker gaan lopen dreigen met de hel en met zonde en verdoemenis. Gelukkig zijn er ook anderen, netzoals er atheisten zijn waar je een normaal gesprek mee kunt voeren (mag ik hopen tenminste)

Het zal vaak een geval zijn van "wij pakken hen voordat zij ons pakken". En dat is inderdaad erg jammer. Daarom ben ik zo blij met bepaalde vrienden waarmee ik zo nu en dan gewoon een goed gesprek over geloof kan hebben.

Atheist1984

Berichtdoor Atheist1984 » 08 feb 2007 14:29

Gerdien B. schreef:God kan net zo goed nee zeggen als dat wij dat doen.Daarbij is nee ook een antwoord, alleen hoogst waarschijnlijk een antwoord wat wij niet willen hebben.

Kan ik net zo goed tot een steen bidden en zeggen, hij beantwoorde mijn gebed met nee. Als het antwoord, ja, nee en wacht is dat kan God nooit verliezen. Maar het vliegende spagettie monster natuurlijk ook niet.

Riska

Berichtdoor Riska » 08 feb 2007 14:36

Atheist1984 schreef:
Gerdien B. schreef:God kan net zo goed nee zeggen als dat wij dat doen.Daarbij is nee ook een antwoord, alleen hoogst waarschijnlijk een antwoord wat wij niet willen hebben.

Kan ik net zo goed tot een steen bidden en zeggen, hij beantwoorde mijn gebed met nee. Als het antwoord, ja, nee en wacht is dat kan God nooit verliezen. Maar het vliegende spagettie monster natuurlijk ook niet.

Verschil is dat een steen helemaal niks zegt en dat een mens, ook al zegt God nee, toch weet dat Hij het was, omdat God hoe dan ook met ons communiceert.

Atheist1984

Berichtdoor Atheist1984 » 08 feb 2007 15:52

Dat God met mensen communiceerd is niet falcifeerbaar. Dat een steen men mensen comuniceerd is niet falcifeerbaar. Is dat dan een goede reden om het te geloven? Nee. Het is ook niet falcifeerbaar dat er paarse eenhoorntjes bestaan, een theekop die rond de zon vlieg of het vliegende spagettie monster.

Riska schreef:Verschil is dat een steen helemaal niks zegt en dat een mens, ook al zegt God nee, toch weet dat Hij het was, omdat God hoe dan ook met ons communiceert.

Ben ik de enige die hier een circel redenatie ziet??

Riska

Berichtdoor Riska » 08 feb 2007 17:06

Mag ik van je weten wat 'falcifeerbaar' is? Opgezocht in Van Dale, kan het niet vinden... Of bedoelde je wellicht verifiëerbaar?

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 08 feb 2007 17:37

Ik was het ook al aan het opzoeken :lol:

ik heb al eerder aan gegeven: Als God tegen je spreekt dan WEET je dat het God is. Dat is niet uit te leggen aan mensen dat dat nooit ervaren hebben.

Hou het hier maar op: jij weet zeker dat jij gelijk hebt, zo zeker weet ik dat God tegen mij spreekt
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Terug naar “Archief”