Medicatie slikken of vertrouwen op God?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 05 feb 2007 17:30

Bij De Deur zitten idd mensen met vreemde denkwijzen...

Op God vertrouwen en medicijnen slikken... Hij geeft ook doktoren en medische middelen. Schrijft Paulus niet aan Timotheus: Drink ook een weinig wijn, tegen uw gedurige ongesteldheden... Kortom, hij moest wijn drinken alssoort medicijn tegen zijn wat broze gezondheid (blijkbaar).

Lijkt me duidelijk genoeg :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 05 feb 2007 18:50

Als je die medicijnen slikt vertrouw je er toch op dat ze werken, en dat God die werking schenkt (ookal zou je dat niet geloven). Dankbaarheid kan in alles zijn, ook in die 'normale' werking van jou medicijnen.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

marrrjol3in

Berichtdoor marrrjol3in » 06 feb 2007 23:15

Marnix schreef:Bij De Deur zitten idd mensen met vreemde denkwijzen...

Op God vertrouwen en medicijnen slikken... Hij geeft ook doktoren en medische middelen. Schrijft Paulus niet aan Timotheus: Drink ook een weinig wijn, tegen uw gedurige ongesteldheden... Kortom, hij moest wijn drinken alssoort medicijn tegen zijn wat broze gezondheid (blijkbaar).

Lijkt me duidelijk genoeg :)

Héé, da's een ware eye-opener. Dat Schrijftgedeelte was me nooit eerder opgevallen.
Dank je wel! :D

Riska

Berichtdoor Riska » 07 feb 2007 12:08

Even geaarzeld met reageren.
Ik denk dat achter deze vraag nog een andere zit.
Voor ziekten zijn er medicijnen. Dan hebben wij het altijd over lichamelijke ziekten.
Over medicatie bij niet-lichamelijke ziekten is niet iedereen even enthousiast. Ik denk dus aan de anti-depressiva en dat soort medicijnen.
Ook daarin mag je zeggen dat je die gerust kunt nemen, ze zijn net zo goed ontwikkeld door van Godgegeven kennis als medicijnen voor lichamelijke ziekten.
Er is één reden tot voorzichtigheid: wanneer gevoelens ermee onderdrukt worden die doorleefd moeten worden.
Ik bedoel dit: ik ken iemand, die haar zoon verloor door zelfdoding. Ze gebruikte prozac (al eerder, maar het ging nog een tijd door). Toen de prozac geheel afgebouwd was, kwam alsnog de gevoelsmatige reactie, die heftig was. Maar er is een pijn, verdriet, waar je echt doorheen moet om die te verwerken. Die komt weer boven, zodra je medicatie die gevoelens afzwakt, stopt.
Wat ik dus persé niet bedoel is medicatie om bv. psychoses te voorkomen. Die zijn dus altijd goed om te gebruiken.

windekind
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor windekind » 07 feb 2007 12:30

Riska schreef:Wat ik dus persé niet bedoel is medicatie om bv. psychoses te voorkomen. Die zijn dus altijd goed om te gebruiken.
Maar daarmee worden toch juist ook gevoelens onderdrukt? of zijn dat dan niet-functionele gevoelens in de zin die jij bedoelt?
aan stuurboord liggen kapers
en aan bakboord zwemmen haaien
maar ik houd vannacht het roer wel recht

Riska

Berichtdoor Riska » 07 feb 2007 12:55

windekind schreef:
Riska schreef:Wat ik dus persé niet bedoel is medicatie om bv. psychoses te voorkomen. Die zijn dus altijd goed om te gebruiken.
Maar daarmee worden toch juist ook gevoelens onderdrukt? of zijn dat dan niet-functionele gevoelens in de zin die jij bedoelt?

Een psychose is een ziektebeeld en daarvoor is medicatie nodig.
Wat ik bedoel is, dat een depressie bv. veroorzaakt kan worden door een traumatische gebeurtenis, die pijn, verdriet, wanhoop met zich mee brengt (zoals in het in mijn vorige post gebruikte voorbeeld). Hoe beroerd ook, het is mijn stellige overtuiging en ervaring, dat het alleen geneest als je door die pijn, wanhoop en dat verdriet heen gaat.
Heel persoonlijk: er ligt bij mij al geruimte tijd een depressie op de loer. Omdat ik daar niet in wil afglijden, heb ik wat ondersteunende hulp gezocht bij het maatschappelijk werk. Mijn huisarts wilde eigenlijk onmiddellijk met anti-depressiva beginnen. Maar ik weet waar het vandaan komt: een chronisch zieke dochter - die in het afgelopen jaar tot tweemaal toe in het ziekenhuis heeft -, het overlijden van een broer en twee zwagers... dat verandert echt niet van anti-depressiva, daar moet ik doorheen.

marrrjol3in

Berichtdoor marrrjol3in » 07 feb 2007 13:08

Riska schreef:Een psychose is een ziektebeeld en daarvoor is medicatie nodig.
Wat ik bedoel is, dat een depressie bv. veroorzaakt kan worden door een traumatische gebeurtenis, die pijn, verdriet, wanhoop met zich mee brengt (zoals in het in mijn vorige post gebruikte voorbeeld). Hoe beroerd ook, het is mijn stellige overtuiging en ervaring, dat het alleen geneest als je door die pijn, wanhoop en dat verdriet heen gaat.

Ik begrijp je stelling en deel die mening.
Want bepaalde huisartsen zijn wel héél snel met het voorschrijven van pillen. Zeker in Amerika is Prozac een ware hype en dat zou niet moeten mogen, in mijn optiek.

Overigens krijg ik Prozach voor allereerst mijn eetstoornis (het zou eetbuien doen verminderen, die immers erg schadelijk zijn voor de gezondheid, omdat ik erna overgeef). De depressie is 'slechts' de 2e reden.

Ik geloof 100% dat ik goede, gegronde redenen heb om medicatie te (moeten) gebruiken in combinatie met mijn stoornissen. Maar ik ben het zeker met je eens dat niet iedereen zomaar naar de pillen moet gaan grijpen. Want dan wordt het misbruik maken van medicatie.

André

Berichtdoor André » 07 feb 2007 13:59

Riska schreef:Ik denk dus aan de anti-depressiva en dat soort medicijnen.
Ik ook toen ik dit schreef.
Ik zou gaan voor: Medicatie slikken en vertrouwen op God!

*J*
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Re: Medicatie slikken of vertrouwen op God?

Berichtdoor *J* » 25 aug 2010 18:37

Ik sluit me aan bij het medicijnen slikken én op God vertrouwen. De kennis om de medicijnen te ontwikkelen, zou die niet van God komen?

Toepasselijk stukje:
Tijdens een overstroming zit een boer te wachten op het dak van zijn boerderij. In de stromende regen zit hij te bidden dat God hem komt redden. Plots doemt er uit de regen een rubberboot op en de man in de boot vraagt aan de boer op het dak of hij mee wil naar een hoger gelegen stuk land. De boer antwoord:
Nee, ik wacht tot God mij komt redden.
De man in de rubberboot vaart door. Een half uur later komt er een motorboot van de landmacht langs, met nog wat andere geredde mensen. De militairen roepen tegen de boer, dat hij nog mee kan, er is nog plaats voor één persoon. Weer antwoord de boer:
De militairen in de boot proberen de boer te overtuigen, van het gevaar waarin hij zich bevind, maar de boer blijft standvastig vasthouden aan zijn uitspraak:
De militarien varen weg in de boot, in de wetenschap dat als het te erg wordt er straks nog een helicopter overkomt. Ze besluiten door te geven aan hun leider in het rampgebied dat de boer nog op zijn dak zit. Ondertussen regent het flink door en de boer moet gaan staan om niet te verdrinken. Ondertussen bid hij nog steeds tot god om zijn redding. Dan komt er een helikopter aangevlogen en de man in de deur roept:
Kom op man, laat ons je helpen. Je verdrinkt bijna.
De boer antwoord echter:
De man in de helicopter blijft nog vijf minuten aandringen, maar moet dan verder om andere mensen te helpen. Als de helicopter is vertrokken, glijdt de boer uit en verdrinkt.
Als de boer in de hemel komt, gaat hij rechtstreeks naar god en eist een verklaring, waarom god hem niet is komen redden. Waarop god antwoord:
Maar ik ben je wel komen redden. Ik heb je een rubberboot gestuurd, een stel militairen in een motorboot en een helicopter en je wilde geen enkele keer mijn hulp aannemen

Terug naar “Archief”