Ik heb gelukkkig nooit cat van mij vader gehad, behalve belijdenis cat. Dat vond ik niet echt storend ofzo. Ik zie zijn werk en privé erg gescheiden. Voor mijzelf dan. Als hij op de preekstoel staat is het net of het mijn vader niet is. Misschien komt het ook omdat ik er dan niet op let wie, maar wat er gezegd wordt.
Wel heb ik er snel last van om niet al te snel antwoord te geven als er een vraag over het geloof gesteld wordt of als er iemand moet bidden. Toch een beetje het idee dat de anderen je dan als schijnheilig gaan zien denk ik. Hoewel ik normaal, in de klas enzo, al wel snel antwoord geeft als de rest stil blijft. En ik weet bij cat vaak de geijkte antwoorden ook wel, en dan ben ik het altijd weer die het goede antwoord moet geven of die zijn bek opentrekt... Ik merk toch wel dat ik daarop word aangekeken. ook omdat ik niet zo'n PopiJopi figuur ben en de mode mij echt geen bal kan schelen. Lekker saai. Heerlijk. Maar dat komt natuurlijk wel weer snel heilig over en word dan weer aan mijn vader gekoppeld.
Of dat ze op school vragen: Mag je dat wel als dominee's dochter?

Tegenwoordig antwoord ik dan vaak dat dat niet van het dominee's dochter afhangt, maar dat het van je christen-zijn afhangt en zij het dus net zo goed wel of niet mogen als mij.
Ik heb daardoor een beetje een iets overdreven antireactie overgehouden aan het woord dominee's dochter. Dat wil ik niet als stempel hebben. Wat mijn vader voor beroep heeft maakt mij niet tot wat ik ben, ik kan zelf ook wel keuzes maken. Zij heten ook niet specifiek naar hun vader. Ik zie mijn vader door zijn beroep juist bijna nooit.
Het liefst zeg ik tegen onbekenden alleen dat ik Christen ben, en als ze mij beter leren kennen ontvalt mij vanzelf wel toevallig dat mijn vader dominee is.
Hmmm, hier niet dus...
En als ik de reactie krijg dat mij vader zo goed heeft gepreekt ofzo vind ik helemaal erg. Het gaat niet om de dominee, maar om wat hij zegt...