Met de meeting, heb ik ook maar weer eens mijn motor van stal gehaald. Mijn eerste dag van 2007 met motorrijden!
De planning voor het smeren van mijn ketting was erg strak. Het kon allemaal net, op zijn gat af. Eigenlijk was het al aan de donkere kant. Het begon net te schemeren. Maar het ging toch wat beter dan die keer in november, dat ik het in donker deed.
Na ruim een maand dus weer op de motor. Ik dacht: dat wordt weer wennen, voorzichtig beginnen. Maar dat viel erg mee. Ik kon gelijk weer goed uit de voeten met dat ding.
In het begin rijd ik dan erg rustig. Je moet nooit koud op volle kracht wegrijden, zo net vers uit de garage. Maar als je dan even bezig bent, dan ga ik toch voelen dat mijn motor zo gigantisch veel méér in zijn mars heeft. Net alsof hij zegt: "Hé, geef eens een beetje fatsoenlijk gas met dat ding! Hier ben ik niet voor gemaakt!" (Of: "Ik ben geen ouwe opa!") En dan schijn ik nog een behoorlijk gematigde motor te hebben, die heel allround is. Hij blijft zich gewoon netjes gedragen, maar je voelt dat je zo enorm veel over hebt. Echt zo'n gevoel van: minstens 90% van zijn energie gebruik ik niet.
Dus dan ontkom je er eigenlijk niet aan, om als je een beetje warmgereden bent, toch maar wat meer van zijn capaciteiten te gaan gebruiken. Lekker snel om rotondes heen, en lekker hard wegtrekken. Jongens jongens, dat is wel gaaf hoor! Alleen een beetje inhouden als je bij de maximum snelheid komt. Het moet wel een beetje legaal blijven.
Ik reed op een gegeven moment achter een auto. Ik zag aan zijn bewegingen, dat hij van plan was om de linker strook te nemen voor de afslag linksaf. Ik moest daar ook heen. Ik dacht: "Ho even, dat gaat fout op deze manier: zo heb ik daar straks zo'n langzame auto voor mij bij het wegrijden!" Dus ik gaf even gas, en ging er nog even gauw langs, om toch maar vooraan bij het verkeerslicht te staan.
Tja, dat is inderdaad ook weer zo'n dilemma: die maximum snelheid. Je zit er zo verschrikkelijk snel op met die motor. Vanuit stilstand even een draai aan het rechterhandvat, en je zit er al op. (Simpel gezegd.) Terwijl je met een auto toch wel eventjes onderweg ben naar zo'n snelheid.
En er zit zó'n kracht in die motor, dat als ik door zou gaan met gasgeven, ik zo op hoogst illegale snelheden zou zitten. Dat ding trekt heel hard en graag door, zeker tot aan de 200 km/u. (Doorboven gaat 'ie nog wel een stukkie door, maar dan gaat het met wat minder duw in de rug.) Tja, dat kun je op de gewone weg eigenlijk niet maken, dus dat doe ik dan ook maar niet. Maar ik denk wel eens: als ik het wèl zou doen, leer ik misschien nog eens echt racen.
Maar het was weer gaaf, om de motor weer van stal te hebben gehaald.
