dodo of dozo?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

australiafreak
Luitenant
Luitenant

dodo of dozo?

Berichtdoor australiafreak » 04 feb 2007 23:04

ik weet niet zeker of het onder het topic relaties valt, maar mijn vraag is: zijn hier ook dodo's of dozo's?
Voor wie nog niet van die term gehoord heeft, het staat voor domineesdochter of domineeszoon.
Ik ben zelf een dodo en ben benieuwd hoe andere dodo's of dozo's het beroep van hun vader hebben ervaren.
Ik ben er zelf niet altijd positief over geweest al heeft het absoluut ook voordelen gehad. Zo kon ik met vragen altijd bij mijn pa terecht. Maar ik had ook wel veel moeite met de vooroordelen van leeftijdsgenoten en andere gemeenteleden.
Herkent iemand daar wat van? Hoe ging je daar mee om? Heeft het beroep van je vader ook impact gehad op jouw leven?
Ik hoor het graag!!
Dear Jesus, I have a problem, it's me...
Dear Child, I have the answer, it's Me!

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 04 feb 2007 23:15

Hm..inpact op mn leven. Mijn vader werkt bij de BP, waar we FreeBees spaarden en dan haalde mn moeder voor ons een lekker luchtje van die punten. Ik vrees alleen dat je dit niet bedoelt 8)

Ik kan me trouwens wel voorstellen dat het soms vooroordelen met zich meebrengt. Een domineeszoon die ik ken werd veroordeeld omdat hij wel eens naar de kroeg ging. Hallo, hij is ook gewoon mens die best wel een biertje lust. :roll:

australiafreak
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor australiafreak » 04 feb 2007 23:19

inderdaad was dat niet precies wat ik bedoelde :mrgreen:

maar dat laatste dan weer wel...toen wij in onze nieuwe gemeente kwamen, vroegen meiden van mijn leeftijd of ik wel eens radio luisterde of alleen maar gospelmuziek en klassiek luisterde. Zulke dingen kan ik heel pissig van worden. Zelf luisteren ze dat toch ook? Waarom zou ik dat dan niet doen? Heb ik een voorbeeldfunctie omdat mijn vader toevallig dominee is???

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 04 feb 2007 23:31

australiafreak schreef:inderdaad was dat niet precies wat ik bedoelde :mrgreen:

maar dat laatste dan weer wel...toen wij in onze nieuwe gemeente kwamen, vroegen meiden van mijn leeftijd of ik wel eens radio luisterde of alleen maar gospelmuziek en klassiek luisterde. Zulke dingen kan ik heel pissig van worden. Zelf luisteren ze dat toch ook? Waarom zou ik dat dan niet doen? Heb ik een voorbeeldfunctie omdat mijn vader toevallig dominee is???

Dat laatste is idd precies de spijker op zn kop. Alsof dominees geen mensen zijn..ook al zoiets. Die gaan evengoed wel eens 'de mist in'. Ach ja..wijzende vingers zullen er altijd zijn helaas.

Cisca

Re: dodo of dozo?

Berichtdoor Cisca » 04 feb 2007 23:35

australiafreak schreef:ik weet niet zeker of het onder het topic relaties valt, maar mijn vraag is: zijn hier ook dodo's of dozo's?
Voor wie nog niet van die term gehoord heeft, het staat voor domineesdochter of domineeszoon.
Ik ben zelf een dodo en ben benieuwd hoe andere dodo's of dozo's het beroep van hun vader hebben ervaren.
Ik ben er zelf niet altijd positief over geweest al heeft het absoluut ook voordelen gehad. Zo kon ik met vragen altijd bij mijn pa terecht. Maar ik had ook wel veel moeite met de vooroordelen van leeftijdsgenoten en andere gemeenteleden.
Herkent iemand daar wat van? Hoe ging je daar mee om? Heeft het beroep van je vader ook impact gehad op jouw leven?
Ik hoor het graag!!

Voor zo ver ik weet Johan81 en Jip86 :wink:

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 04 feb 2007 23:35

Mijn ervaring is dat kinderen van dominee's eerder minder braaf dan braver zijn dan hun leeftijdgenoten. :)

T. Lindeman
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor T. Lindeman » 04 feb 2007 23:36

Ik ben dan ouderlingszoon en dat brengt al best veel nadelen met zich mee. :wink:
Auf Wiedersehen!

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 04 feb 2007 23:45

Ha, dat ben ik sinds een paar jaar ook, maar ik heb er niet echt last van geloof ik. Andersom is dat misschien wel het geval overigens. 8)

australiafreak
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor australiafreak » 04 feb 2007 23:54

Aragorn schreef:Mijn ervaring is dat kinderen van dominee's eerder minder braaf dan braver zijn dan hun leeftijdgenoten. :)

ja en dat lef had ik dan net weer niet, al liepen wij wel gewoon in broek, schijt aan wat de mensen denken. :roll:

Abdijbiertje om 1:00
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Abdijbiertje om 1:00 » 05 feb 2007 02:08

Mwah, mn beste vriend (RJ) is een dozo. Hier wordt er volgens mij niet echt naar gekeken, al zal je wel een soort van voorbeeld zijn voor mensen. Als ouderlingzoon heb ik er nooit last van gehad in ieder geval. Ik ging gewoon mn eigen gang.

Wel leuk is dit verhaal: Bij RJ thuis waren ze nogal actief met brommers en dergelijke, ook op zondagmiddag. Lekker scheuren door het Friese land (hun vorige gemeente dus;)). De politie vond dat minder grappig en ging verhaal halen bij hun ouders. Ik kan je melden dat het best raar gestaan heeft dat de politie op zondagmiddag bij de dominee aanbelde :mrgreen:

Overigens is het natuurlijk wel jammer dat er veel mensen zijn die vinden dat dozo's en dodo's zich moeten gedragen als heiligen. We zijn allemaal mensen, ook zij.
Ceterum censeo Amstelodamum esse delendum

BJ
Moderator

Berichtdoor BJ » 05 feb 2007 09:03

Hier is al een topic over, alleen kan ik het niet vinden. Wie vind het wel?

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 05 feb 2007 09:07

Ik heb ooit verkering gehad met een dozo, nou ik kan je vertellen, je leeft in een glazen huis! Vreselijk! Er wordt altijd ontzettend op je gelet, niets is goed genoeg, wat een ramp!

spacy
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor spacy » 05 feb 2007 09:39

mijn collega is er een (wel een van een oudere generatie),
zelf gaat ie niet meer naar de kerk, en hecht er volgens mij weinig waarde meer aan het geloof.
Wel wijst hij me met een lach terecht waar mijn daden soms van woorden verschillen, opzich heeft ie daar gelijk in. ;)

Voor wat ik van zijn persoonlijke zoektocht hierin begrijp of weet, is hij na zijn jeugd van het geloof afgestompt geraakt op het doki (dominee's kind) te zijn geweest.
When I kneel before You, them I'm defying gravity

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 05 feb 2007 10:07

Mijn vader is geen dominee, maar geeft wel les aan Godsdienst Pastoraal Werk en is ook ouderling van de gewone kerkenraad, en scriba van de Centrale Kerkenraad.
Ik vond het altijd heerlijk om met hem te bomen over geloofszaken. Het irritante vond ik altijd dattie oveal iets Bijbels bij haalde, terwijl ik even de Bijbel NIET wilde gebruiken bij de discussie.
Het is ook irritant als allemaal mensen in geloofsdiscussies vragen:' Wat zou je vader ervan vinden"?' Ja halloooo, wat heeft mijn vader ermee te maken, ik heb ook wel een eigen mening hoor ;)
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

australiafreak
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor australiafreak » 05 feb 2007 11:23

idd het erbij halen van de Bijbel in iedere discussie is ook niet altijd fijn.
Waar ikzelf ook moeite mee gehad heb, is dat ik in veel discussies met anderen het 'juiste' antwoord kon geven. Tot er een moment kwam dat ik ging merken, dat ik alle antwoorden dan wel wist, maar ze helemaal niet zelf voelde. Ik merk daardoor nu ook nog dat ik het heeel prettig vind om regelmatig naar een andere kerk te gaan en andere inzichten te horen en lekker onbevooroordeeld kan luisteren.

Terug naar “Archief”