Ger gem DE kerk

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 01 feb 2007 21:30

Jaaa, ruk maar weer een keer een bijbeltekst uit z'n verband.
Altijd leuk hè, van die teksten die nou eenmaal goed van pas komen voor je standpunt in iedere discussie.

(vat dit niet te persoonlijk op, maar sorry ik heb deze tekst té vaak gehoord als 'argument' voor regeltjes en denkwijzen. Te pas en te onpas.)
pobody's nerfect

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 01 feb 2007 23:37

Jantjes schreef:Velen denken dat ‘des HEEREN woord’ de Bijbel is, maar dat is niet zo want het is: ‘wat tussen de cherubim woont’ dat zijn de geboden die weliswaar in de Bijbel staan.

Het Woord van de HEERE is toch zijn verbond? Of Zijn belofte, Jezus Christus.. Het Evangelie?
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 02 feb 2007 00:07

Jantjes schreef:Ik vraag mij af wat wordt door sommigen verstaan door ‘Hoort des HEEREN woord’ (zoals elbert het zei). Even terug werd er gedacht dat ik een vergissing maakte met ‘HEEREN’ met een N er achter. Maar dat is geen vergissing want ‘Des HEEREN’ ziet op zijn Verbondsnaam die boven de ark tegenwoordig was en zich aldaar openbaarde. 1Sa 4:4 Het volk dan zond naar Silo, en men bracht van daar de ark des verbonds des HEEREN der heirscharen, die tussen de cherubim woont.

Velen denken dat ‘des HEEREN woord’ de Bijbel is, maar dat is niet zo want het is: ‘wat tussen de cherubim woont’ dat zijn de geboden die weliswaar in de Bijbel staan.

Des HEEREN betekent van de Heere. Het is dus des Heeren of van de (of den als je dat nu graag wilt) Heere. Den Heeren spreekt is onzin. De Heere spreekt danwel het woord des Heeren luidt.... Er worden wat dingen door elkaar gehaald. Lees de Bijbel maar eens. Taalkundig komt jouw uitdrukking zelfs in de Bijbel nergens voor!
De Bijbel is Gods Woord! Anders zou er volgens jou in de Bijbel ook woorden staan die niet van God zijn. Dus mensenwerk... Dus is er ruimte voor Schriftkritiek...! Dat kun je niet menen!!!!
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 02 feb 2007 00:09

johannes1 schreef:
marnix schreef:En ik lees nergens in de Bijbel dat mensen tot geloof willen komen maar dan tegen de apostelen zeggen: Maar... is het wel voor mij?

wat wil je dan met deze tekst: 16 Alzo zullen de laatsten de eersten zijn, en de eersten de laatsten; want velen zijn geroepen, maar weinigen uitverkoren.

Dta heeft niets te maken met het feit of mensen vroegen of het wel voor hen is/was. Velen zijn geroepen (de hele wereld). Weinigen uitverkoren (mensen die de Here dienen). Zegt dat dat er in de kerken weinig kinderen van God zitten? NEE!! Dat maken wij mensen ervan. Wij maken het te moeilijk! Niet iedereen in de kerk is automatisch bekeerd. Maar om nu de hele gemeente voor onbekeerd te houden, zo aan te spreken en het er ook zo in te "rammen", dat gaat te ver!
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 02 feb 2007 09:39

Als de Bijbel spreekt over HEEREN met een N er achter geeft dat een volheid aan.
Er wordt wel gezegd dat de Bijbel Gods woord is maar dat is niet zo. De bedoeling is dat de Bijbel Gods woord voor jou persoonlijk moet worden en dan kan je zeggen de Bijbel is Gods woord want dan heb je verstaan wat God gesproken heeft. God heeft maar één woord gesproken zoals Jeremia gezegd heeft: Hoort des HEEREN woord. Dan geeft Jeremia aan dat er niets meer bij kan met het woord HEEREN. Jer 7:2 Sta in de poort van des HEEREN huis, en roep aldaar dit woord uit, en zeg: Hoort des HEEREN woord, o gans Juda! gij, die door deze poorten ingaat, om den HEERE aan te bidden. Hij zegt ook die door dezen poorten met een n er achter ingaat terwijl hij maar in één poort stond. Des HEEREN wil daarom ook zeggen dat er een toegang is tot de volheid door de wet (poort), want dat heet de HEEREN als enige woord gesproken bij de Sinai wat zij toen allen gehoord hebben. Als je bij de wet begint geeft dat een volheid van onbeschrijfelijke waarden in je hart want daardoor, door die poort, wil God werken in de volheid, tevredenheid en hartelust waar je nooit genoeg van krijgt om in te dolen, die liefdedienst heeft mij nog nooit verdroten.

Ter waarschuwing geeft Jeremia er nog drie maal een waarschuwing bij want hij geeft ook een verkeerde volheid aan, kijk maar weer naar de letter N achter HEEREN. Jer 7:4 Vertrouwt niet op valse woorden, zeggende: Des HEEREN tempel, des HEEREN tempel, des HEEREN tempel, zijn deze! Als met de vinger wijzende op de delen van het gebouw des tempels, waarin het voorhof, heilig en allerheiligste waren, alle heilige plaatsen en woningen des Heeren genoemd. Dit was de ijdele troost der valse profeten, waarmede zij het volk in hunne boosheid probeerde te winnen en te zeggen dat als je alleen maar naar de uiterlijke tempel ging voldoende was en ondertussen levende zij goddelooslijk en ontheiligden daar mee alles de wet was niet in hun hart geschreven, deden en droegen het niet om hun hals en spijkerde het niet aan hun deurposten. Die valse profeten zijn er in onze dagen net zo die zeggen dat het buiten de wet om ook kan.

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 02 feb 2007 09:48

Jantjes schreef:Als de Bijbel spreekt over HEEREN met een N er achter geeft dat een volheid aan.
Er wordt wel gezegd dat de Bijbel Gods woord is maar dat is niet zo. De bedoeling is dat de Bijbel Gods woord voor jou persoonlijk moet worden en dan kan je zeggen de Bijbel is Gods woord want dan heb je verstaan wat God gesproken heeft. God heeft maar één woord gesproken zoals Jeremia gezegd heeft: Hoort des HEEREN woord. Dan geeft Jeremia aan dat er niets meer bij kan met het woord HEEREN. Jer 7:2 Sta in de poort van des HEEREN huis, en roep aldaar dit woord uit, en zeg: Hoort des HEEREN woord, o gans Juda! gij, die door deze poorten ingaat, om den HEERE aan te bidden. Hij zegt ook die door dezen poorten met een n er achter ingaat terwijl hij maar in één poort stond. Des HEEREN wil daarom ook zeggen dat er een toegang is tot de volheid door de wet (poort), want dat heet de HEEREN als enige woord gesproken bij de Sinai wat zij toen allen gehoord hebben. Als je bij de wet begint geeft dat een volheid van onbeschrijfelijke waarden in je hart want daardoor, door die poort, wil God werken in de volheid, tevredenheid en hartelust waar je nooit genoeg van krijgt om in te dolen, die liefdedienst heeft mij nog nooit verdroten.

Ter waarschuwing geeft Jeremia er nog drie maal een waarschuwing bij want hij geeft ook een verkeerde volheid aan, kijk maar weer naar de letter N achter HEEREN. Jer 7:4 Vertrouwt niet op valse woorden, zeggende: Des HEEREN tempel, des HEEREN tempel, des HEEREN tempel, zijn deze! Als met de vinger wijzende op de delen van het gebouw des tempels, waarin het voorhof, heilig en allerheiligste waren, alle heilige plaatsen en woningen des Heeren genoemd. Dit was de ijdele troost der valse profeten, waarmede zij het volk in hunne boosheid probeerde te winnen en te zeggen dat als je alleen maar naar de uiterlijke tempel ging voldoende was en ondertussen levende zij goddelooslijk en ontheiligden daar mee alles de wet was niet in hun hart geschreven, deden en droegen het niet om hun hals en spijkerde het niet aan hun deurposten. Die valse profeten zijn er in onze dagen net zo die zeggen dat het buiten de wet om ook kan.

Je hebt me denk ik niet begrepen. Jij spreekt over de HEEREN als je het over God hebt. Het huis des Heeren is niets anders dan het huis van de Heere. Des Heeren woord is het woord van de Heere. Jij schrijft: De Heeren zegt... Dat is onzin! De Bijbel spreekt er niet zo over.Die spreekt alleen over des Heeren Woord etc, wat al eerder is aangehaald. Heeft niets te maken met volheid, je moet goed lezen wat er staat. De Bijbel is en blijft Gods Woord. Alleen moet dat Woord waarde voor je krijgen. Maar het is Gods Woord en dat blijft het ook! Anders ontkracht je de Bijbel met getheologiseer wat (sorry dat ik het zeggen moet!) helemaal nergens op slaat! En het schrijven van Heere in plaats van het door jou gewenste HeereN heeft niets te maken met wetteloosheid enzo. Dan moet je toch echt eens heel goed in je Bijbel gaan lezen! Wat jij zegt dat de Bijbel niet Gods Woord is maar moet worden: Waar heb je dat gehoord? Dat is vrijzinnigheid! Die zeggen ook dat de Bijbel Gods Woord niet is maar het moet worden etc. Wees voorzichtig met uitspraken en getheologiseer!
Laatst gewijzigd door Race406 op 02 feb 2007 09:50, 1 keer totaal gewijzigd.

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 02 feb 2007 09:49

Arme mensen die zeggen "Heer" of "Here"... :?

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 02 feb 2007 09:52

rosalie83 schreef:Arme mensen die zeggen "Heer" of "Here"... :?

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 02 feb 2007 10:06

Jantjes schreef:Als de Bijbel spreekt over HEEREN met een N er achter geeft dat een volheid aan.

:shock:
Het gaat hier om het gebruik van de tweede naamval, wat in het oud-nederlands dat de SV bezigt, betekent dat er een N achter Heere komt, wat uitdrukking geeft aan het bezitten.

Hoog tijd voor de herziene SV dus, wat ons hopelijk verschoont van dit soort misverstanden. :)

Hoewel, ook de HSV is niet helemaal consequent ;):
Gen. 22:11 HSV Maar de Engel des HEEREN riep tot hem vanuit de hemel:
Laatst gewijzigd door elbert op 02 feb 2007 10:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 02 feb 2007 10:16

elbert schreef:

Het gaat hier om het gebruik van de tweede naamval, wat in het oud-nederlands dat de SV bezigt, betekent dat er een N achter Heere komt, wat uitdrukking geeft aan het bezitten.

Hoog tijd voor de herziene SV dus, wat ons hopelijk verschoont van dit soort misverstanden. :)

AMEN! :wink:

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 02 feb 2007 10:47

elbert schreef:

Ja, taalkundig heb je het nu wel verklaart en dat is ook juist maar de inhoud achterwegen gelaten. Die inhoud heb ik geprobeerd weer te geven daarom vind ik jou verklaring tekort doen en dat is heel jammer.

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 02 feb 2007 10:51

Jantjes schreef:
elbert schreef:

Ja, taalkundig heb je het nu wel verklaart en dat is ook juist maar de inhoud achterwegen gelaten. Die inhoud heb ik geprobeerd weer te geven daarom vind ik jou verklaring tekort doen en dat is heel jammer.

Jouw inhoud klopt gewoon niet met hoe het taalkundig echt is.

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 02 feb 2007 10:54

Race406 schreef:
Je hebt me denk ik niet begrepen. Jij spreekt over de HEEREN als je het over God hebt.
Nee, dan heb ik het over ‘Het Verbond’ van des HEEREN HEERE.

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 02 feb 2007 10:56

Jantjes, waarom zo moeilijk doen?

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 02 feb 2007 11:06

Jantjes schreef:Race406 schreef:
Je hebt me denk ik niet begrepen. Jij spreekt over de HEEREN als je het over God hebt.
Nee, dan heb ik het over ‘Het Verbond’ van des HEEREN HEERE.

Het is de HEERE HEERE, ofwel de Gods van het Verbond! Des HEEREN HEERE betekent de Heere van de Heere. Ofwel: De God van onze God. Staat er nog een God boven????????????? :shock:
De Bijbel spreekt toch ook niet zo, waarom wij mensen dan wel????????????? :shock:

Terug naar “Archief”