seksueel misbruik en kindermishandeling

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 30 jan 2007 20:23

Riska schreef:"Heer onze God, wees bij mensen met een barst in hun hart".

Zareb schreef:Voor hen, die door toedoen
van onszelf of anderen
het zicht op Uw liefde
zijn kwijtgeraakt
bidden wij:
Heer, ontferm U.

Ik vind deze beide erg mooi!
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Re: seksueel misbruik en kindermishandeling

Berichtdoor Boekenlezer » 30 jan 2007 20:28

Riska schreef:Op diverse christelijke fora wordt men als het ware door een wesp gestoken als het om homo's en lesbiennes gaat en iedereen is al te bereid om het te veroordelen.

Kijk hier ook maar: twee onderwerpen achter elkaar waar men het over homoseksuele relaties heeft en of je een leraar mag weigeren of als fotograaf wel of niet kunt weigeren bij een huwelijk te zijn.

In diverse topics komt af en toe het woord 'incest' naar voren of ander seksueel misbruik. Het betekent geen tig pagina's aan reacties.
(Groot-)vaders, broers, ooms, die hun dochters, zusters, nichtjes verkrachten, misbruiken en opzadelen met 'levenslang'.
Het komt voor in alle soorten gezinnen en in alle kerken van uiterst orthodox tot vrijzinnig. Niemand kan daar omheen.
Er wordt geen zinnig woord over gezegd.

Er komt af en toe (helaas veel te vaak) een extreem geval van kindermishandeling in het nieuws, met fatale gevolgen. Er wordt even aandacht aan besteed, soms, en dan is het weer over.

Wanneer worden we wakker??? Ook in de kerken en laten daar eens bijbels licht over schijnen?

Er is een meldpunt gekomen voor seksueel misbruik in pastorale relaties. Ik weet dat - in ieder geval binnen de PKN - pastores en ambtsdragers cursussen kunnen krijgen over hoe om te gaan met daders en slachtoffers als er een zaak bekend wordt.
Ik heb ooit één preek gehoord waarin dit kwaad duidelijk aan de orde gesteld werd en alle daders het in hun zak konden steken. Daarvoor en daarna nooit meer.
Terwijl er - misschien wel naast je in de kerk op de zondag - een kind zit dat is misbruikt, mishandeld.
Wat doen wij? "Och, och' roepen en onze weg gaan?

Is de kerk een schuilplaats? (zoals een aantal jaren geleden een kerkelijke nota over seksueel misbruik genoemd werd?)

Over seksueel misbruik kan ik kort zijn: het is absoluut onacceptabel!
Het is inbreken in de intimiteit van een ander. Niet alleen van die persoon die het betreft, maar net zo goed in de intimiteit van degene die zijn/haar partner wordt. Want die gaat het ook aan.
Je zou er eens aan moeten denken, dat wanneer je erg verliefd op iemand bent, die persoon misbruikt zou zijn door een ander. Je zakt toch door de grond bij de gedachte alleen al?!

Gelukkig maar dat de Torah op dat soort zaken de doodstraf heeft gesteld. Terecht! (Leviticus 20:10-21. En toen ze de overspelige vrouw bij Jezus brachten (Johannes 8:1-11), zei Jezus ook niet: 'die wet geldt niet meer', maar Hij handhaafde die wet! Vers 7: hij gaf opdracht om haar te stenigen, conform Leviticus 20 en Deuteronomium 22!* Met 'wie zonder zonde is' ontmaskerde Hij de valse bedoelingen van de beschuldigers. En bij vers 11 moeten we niet vergeten wie daar aan het woord is: niet zo maar een onwillekeurig mens, zoals jij en ik, maar de Middelaar!)

De lengte van de discussies zit ongetwijfeld hierin: er zijn waarschijnlijk geen mensen die kindermisbruik en -mishandeling officieel goedkeuren (eventueel met de Bijbel in de hand). Ze weten allemaal dat het niet mag, dus daar valt dan niet zo heel veel over te discussiëren. Bij een zaak als homoseksualiteit is dat anders.

* In het Grieks staat er voor 'werpe' een vorm die wij in onze taal niet kennen: een gebiedende wijs derde persoon.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

T. Lindeman
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor T. Lindeman » 30 jan 2007 20:58

Boekenlezer schreef:Je zou er eens aan moeten denken, dat wanneer je erg verliefd op iemand bent, die persoon misbruikt zou zijn door een ander. Je zakt toch door de grond bij de gedachte alleen al?!

Ja je zakt door de grond, maar als je diegene echt oprecht lief hebt bestaat er altijd een mogelijkheid om hier samen uit te komen. Dat zal van beide personen veel vergen. Maar je hebt de plicht om de ander te laten zien dat hij of zij waardevol is net als ieder ander mens. Dat seksualiteit iets moois is wat ook uit pure liefde kan voortkomen.

Het zou getuigen van weinig ruggegraat om je vriend of vriendin om redenen van seksueel misbruik in de steek te laten.

De mensen die hier mee te maken hebben, heel veel sterkte!
Auf Wiedersehen!

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 30 jan 2007 21:15

T. Lindeman schreef:
Boekenlezer schreef:Je zou er eens aan moeten denken, dat wanneer je erg verliefd op iemand bent, die persoon misbruikt zou zijn door een ander. Je zakt toch door de grond bij de gedachte alleen al?!

Ja je zakt door de grond, maar als je diegene echt oprecht lief hebt bestaat er altijd een mogelijkheid om hier samen uit te komen. Dat zal van beide personen veel vergen. Maar je hebt de plicht om de ander te laten zien dat hij of zij waardevol is net als ieder ander mens. Dat seksualiteit iets moois is wat ook uit pure liefde kan voortkomen.

Het zou getuigen van weinig ruggegraat om je vriend of vriendin om redenen van seksueel misbruik in de steek te laten.

De mensen die hier mee te maken hebben, heel veel sterkte!

Mee eens. 'Door de grond zakken' bedoelde ik vooral als gevoel. Zeer zeker niet als: de ander dan maar dumpen, omdat je het niet prettig zou vinden. Sterker nog, die gedachte kwam totaal niet in mij op. Lijkt mij ook ondenkbaar en absoluut niet op te brengen, als je echt van iemand houdt. Dan ga je gewoon voor die persoon met hart en ziel, ongeacht hoe en wat verder.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

T. Lindeman
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor T. Lindeman » 30 jan 2007 21:29

@ Boekenlezer

Het was ook niet aanvallend bedoeld hoor, meer als onderschrijving en aanvulling. :wink:
Auf Wiedersehen!

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 01 feb 2007 14:57

Het is vaak ook voor de partner van iemand die is misbruikt heel moeilijk! Ik ken iemand die echt niets meer kon verdragen, geen enkele aanraking, als iemand haar een zoen wilde geven werd ze helemaal gek! Ze trof een lieve jongen die haar echt zo ontzettend heeft geholpen! Niet gepusht, niet gedwongen tot wat dan ook, maar haar opnieuw geleerd wat vertrouwen is. En 'normaal' is ze nog steeds niet op seksueel gebied, dat komt misschien ook nooit meer? Maar het is al zo anders allemaal. Dus wat belangrijk ook wat voor mensen je om je heen hebt of vindt! Ik zal bidden voor iedereen die dit heeft meegemaakt, en vragen aan God of Hij wil zorgen voor hen!

Dorothee
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Dorothee » 07 feb 2007 16:46

Ik denk dat het punt 'em hierin zit: een van de voorwaarden voor het onderhouden van een relatie is dat je grenzen kunt stellen: aangeven wat je wel of niet wilt, hoe ver iemand bij je kan gaan. En dat is iets waar slachtoffers vaak moeite mee hebben omdat hun grenzen op een wezenlijk vlak zijn overschreden.
Ook het ervaren van vertrouwen en intimiteit is moeilijk, vanwege de herinneringen die dat oproept. Ten tijde van het misbruik was er namelijk ook sprake van vertrouwen en intimiteit maar dan op een negatieve manier. Daarom word ik bijvoorbeeld ook bang van intimiteit: iemand komt (weer) te dichtbij.
Maar ik ken ook andere voorbeelden: meiden in dit geval die heel makkelijk met seksualiteit omgaan. Volgens mij komt dit omdat ze geleerd hebben gevoelloos te worden als het gaat om seksualiteit, het doet ze dus niks meer. En ik denk dat dat nog veel erger is!

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 07 feb 2007 21:01

Wat erg zeg, ik word er gewoon stil van. Wat een ellende brengt het toch met zich mee! Wat je zegt is misschien wel waar, dat als je juist gevoelloos wordt, dat misschien wel erger is dan dat je bang bent voor intimiteit. Ik ken zelf alleen maar voorbeelden van het laatste, vrouwen die niemand meer toelaten in hun gedachten, ze vertrouwen niemand, of het gaat in elk geval heel, heel erg langzaam. Ik dank God dat ik dit nooit heb meegemaakt en ik bid Hem om zegen voor vrouwen die hiermee wel ervaring hebben, ook voor kracht, moed, en vertrouwen!!

Riska

Berichtdoor Riska » 07 feb 2007 21:41

Ik denk dat het ene even erg is als het andere.
Wanneer iemand bang is voor intimiteit, voor aanrakingen ( want er stond altijd wat tegeover, de ander wilde wat van het kind) is er sprake van eenzaamheid, van een tekort, want ieder mens heeft af en toe een arm om zich heen nodig.
Wanneer een meisje zich gaat aanbieden, gevoelens heeft weggestopt, is er evenzeer sprake van eenzaamheid en gebrek aan echte intimiteit.

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 08 feb 2007 10:31

Dat is inderdaad waar, alleen in het laatste geval ga je je aanbieden en daarmee doe je dan weer zonde. Toch? Ach, het is allemaal een ramp :?

Riska

Berichtdoor Riska » 08 feb 2007 13:16

rosalie83 schreef:Dat is inderdaad waar, alleen in het laatste geval ga je je aanbieden en daarmee doe je dan weer zonde. Toch? Ach, het is allemaal een ramp :?

Waarom een zonde?

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 08 feb 2007 13:23

Riska schreef:
rosalie83 schreef:Dat is inderdaad waar, alleen in het laatste geval ga je je aanbieden en daarmee doe je dan weer zonde. Toch? Ach, het is allemaal een ramp :?

Waarom een zonde?

Wat jij zei over als een meisje zich gaat aanbieden, ik ging daar over nadenken en ik las ergens dat het voorkomt dat vrouwen de prostitutie daardoor inderdaad ingaan. Ik dacht dat jij dat ook bedoelde?

Riska

Berichtdoor Riska » 08 feb 2007 13:27

rosalie83 schreef:
Riska schreef:

Waarom een zonde?

Wat jij zei over als een meisje zich gaat aanbieden, ik ging daar over nadenken en ik las ergens dat het voorkomt dat vrouwen de prostitutie daardoor inderdaad ingaan. Ik dacht dat jij dat ook bedoelde?

Ja, dat bedoel ik ook, maar kan je het een meisje, jonge vrouw kwalijk nemen als ze dat in haar kinderjaren heeft geleerd? Dat je aanbieden betekent dat er tenminste nog iemand jou lief vindt?
Ik kan dat met de beste wil van de wereld geen zonde van het meisje, de vrouw noemen...

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 08 feb 2007 14:16

Riska schreef:
rosalie83 schreef:
Riska schreef:

Waarom een zonde?

Ja, dat bedoel ik ook, maar kan je het een meisje, jonge vrouw kwalijk nemen als ze dat in haar kinderjaren heeft geleerd? Dat je aanbieden betekent dat er tenminste nog iemand jou lief vindt?
Ik kan dat met de beste wil van de wereld geen zonde van het meisje, de vrouw noemen...

Tsja, dat vind ik moeilijk eerlijk gezegd. Ik wil echt niet oordelen hoor! Maar ik denk dat prostitutie hoe dan ook een zonde is?

Riska

Berichtdoor Riska » 08 feb 2007 14:20

Rosalie83 schreef:Tsja, dat vind ik moeilijk eerlijk gezegd. Ik wil echt niet oordelen hoor! Maar ik denk dat prostitutie hoe dan ook een zonde is?

Voor mij persoonlijk zijn daders meer zondig (voorzover prostitutie is ontstaan uit seksueel misbruik) dan de vrouwen zelf...

ik wilde eigenlijk een heel andere reactie geven, zal dat niet doen.

Terug naar “Archief”