vrienden en verantwoordelijkheid

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 26 okt 2003 18:58

Beste hijwel, dat is een goeie! haha :mrgreen:
Inderdaad, het quoten met aanhalingstekens is vreselijk lastig,
misschien leer ik het je nog wel eens :-)

:mrgreen: is niet zo moelijk hoor. gewoon de text selecteren die je in zo'n hokje wil hebben en dan op de button quote drukken.

Veel wat je hier schrijft, en waar je op reageert wordt een
herhaling van zetten. Een paar dingen pak ik er nog uit, als je
dat goed vindt.

Is goed!

Ik kan hier goed in meegaan hoor. Mensen zijn van nature niet
zo geweldig, en niet in staat om zulke fantastische dingen te
doen. We hebben dus wel degelijk Gods hulp nodig. Maar dat
geldt niet alleen voor gelovigen.

Oke een misverstand uit de weg, ik d8 dat je zij dat niet-christen goede beslissingen zouden kunnen nemen zonder God. God geeft ook die algemene genade, alle goede dingen/beslissingen komen van God. Er kan nooit wat goeds vanuit onszelf komen.
-"Je zei dat voor elke zonde weer een nieuwe zonde in de plaats komt."

Sorry ik d8 echt dat het zo was, ik kan nu ff niet terug kijken wat je wel heb gezegt, maar ik zal het straks nog ff doorlezen.

Ik heb geprobeerd uit te leggen, dat voor mij een "beetje zondig" niet
bestaat. Mensen zijn van nature zondig. Als je kans ziet bepaalde
zonden uit je leven te bannen, BLIJF je een zondig mens. Het gaat
dus niet om de aard, of de hoeveelheid van de zonden die een mens
doet.

Wij blijven een zondig mens, maar we zijn geen misdadiger meer, God heeft ons vrij gesproken. En zal betalen voor alles wat ik nog ga doen, en wat ik heb gedaan!

-"Ik ben wel gelukkiger dan al mijn vrienden, dat weet ik zeker!!"

En dit vind ik dus vreselijk gevaarlijke uitspraken. Als ik jouw
persoon even wegdenk, en alleen de uitspraak lees, vind ik het
arrogant, en een voorbeeld van "kijk ons christenen toch eens
geweldig zijn; wij weten wat geluk is, die arme domme niet-gelovigen
zijn een stuk minder gelukkig". Ik zou dit soort uitspraken niet
graag voor mijn rekening nemen.
Ik schrijf er met nadruk bij, dat ik even jouw persoon weg denk
als ik dit lees. Na alles wat ik van je gelezen heb, weet ik dat
je beslist NIET arrogant bent. Maar daarom verbaast deze uitspraak
mij dan ook zo!

Toch voel ik het zo, ik voel me gelukkiger dan wie dan ook. Mensen kunnen wel zo dicht bij God leven, maar ik voel me echt gelukkig. En niemand kan mij dat geluk afnemen. Hij heeft mij dat eeuwige geluk gegeven. Ik wil niet zeggen dat mijn vrienden minder gelukkig zijn, want ik weet dat er een paar ook het ware geluk kennen. Mischien heb ik het verkeert gezegt. Ik had beter kunnen zeggen: ik voel me gelukkiger dan wie dan ook, ik zou met niemand willen ruilen Ik ben gelukkig met de omstandigheden die God mij geeft want alles wat God doet is goed!

Je hebt het over -gelukkiger- dan AL je vrienden! Dat is me nogal
wat! Als ik ga beweren, dat ik in een groter huis woon dan jij, zal
ik toch op zijn minst heel nauwkeurig moeten weten HOE groot jouw
huis is. Als ik dat niet voor 100% zeker weet, moet ik zulke
uitspraken niet doen.

Je hebt gelijk als je zegt dat ik niet mag oordelen over iemands anders geluk, want ik weet als heilige geest in iemand werkt dat de persoon mischien wel net zo gelukkig is als ik. Ik ben reuze blij met het geluk dat Hij mij geeft. En ik geloof niet dat iemand niet gelukkig zou zijn als God hem/haar heeft vrijgesproken van de eeuwige dood.

Ik hoop dat je me een beetje begrijpt, ik wil niet arrogant zijn, maar ik wil helemaal niet ontevreden zijn met het geluk dat God mij geeft. Ik ervaar het als het grootse geluk.

Naar mijn stellige overtuiging heeft het geloof in God, niets te
maken met gelukkig zijn. Ik ken diep-gelovige, zeer respectabele
christenen, die zich in dit leven bepaald niet gelukkig voelen.
EN andersom weet ik ook voorbeelden.

ik kan het me niet voorstellen, maar ja wie ben ik (heel erg positief ingesteld, altijd blij). Ik geloof dat er christenen zijn die niet gelukkig zijn op de aarde. Maar ze hebben iig 1 geluk! En dat is dat Jezus is gestorven voor Hun zonden!!!! Ik kan me niet voorstellen dat je dan niet gelukkig bent.

Prachtig gezegd, en ook alle respect dat jij dat zo ziet en zo
beleeft. Maar wat is in vredesnaam "buiten God"? Leef jij "in God"
of "buiten God"? En hoe zit dat met mij? En met mijn onchristelijke
vrienden? Is het aan ons om te bepalen WAT "buiten God" leven is?

buiten God is zonder God.
De bijbel zegt dit: buiten jezus is geen leven maar een eeuwig zielsverderf.
Als jezus voor jou zonden is gestorven dan ben je in Christus. Dan ben je vrij gesproken, je leeft dan in Christus. Dus in God. Ik leef in Christus.
Als jij on-christelijk bent: niet gelovig dan zegt de bijbel dat je niks anders staat te wachten dan de hel.
Het is niet aan jou te bepalen wat buiten God is, ook niet aan mij. Maar de bijbel zegt dit: geloof en je zult zalig worden. Ik geloof dus mag straks eeuwig bij Hem zijn!! (mooi)

Ik las een dag of 2 geleden een prachtige uitspraak op dit forum:
Iemand schreef: "we wankelen naar de waarheid toe"
(Als ik het goed heb was het Storyteller)
Ik zou zelfs nog een stapje verder willen gaan: we wankelen, maar
of het altijd naar de waarheid toe is, vraag ik me wel eens af.
Dat geldt voor jou, voor mij en voor ons allemaal. Laten we ons
dat steeds maar weer heel goed beseffen.

Ben ik het helemaal mee eens, daarom is het goed om duidelijk jou geloof/beleven/gedachten/denkbeelden/theorieen/uitleg te praten. En vooral wijsheid van God mag begeren.
Jac zegt dit:
5 Als u wilt weten wat God van u verwacht, vraag het Hem en Hij zal het u graag vertellen. Want Hij staat altijd klaar om ieder die Hem daarom vraagt, voldoende wijsheid te geven; Hij zal het u niet kwalijk nemen.

Tenslotte: ik twijfel geen seconde aan jouw gevoelens van geluk, en
je bijzonder integere blijdschap in het geloof! Ik heb er alleen
wat moeite mee, als je jouw blijdschap en geluk gaat vergelijken
met dat van anderen, en dan tot de conclusie komt dat jouw geluk
superieur is, ondanks je bijzonder integere bedoelingen om dat
te zeggen.

Oke, is goed ik wil het ook niet vergelijken, maar het is meer mij gevoel.
Daarom was mijn uitspraak niet helemaal goed. maar het was meer een uiting van mijn gevoel.

"Wij weten niets. Wat elke predikant, dominee, christen of moslim ook beweert. Wij weten niets van de werkelijke wil van God. We interpreteren alleen. Als apen die Shakespeare moeten schrijven, wankelen we naar de waarheid toe"

Ik ben het gedeeltelijke met de stelling eens, maar vergeet 1 ding niet hij heeft een gedeelte van zijn wil voor ons niet verborgen. Hij heeft het ons gegeven, de bijbel!!
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Storyteller

Berichtdoor Storyteller » 26 okt 2003 19:08

hijwel schreef:
"Wij weten niets. Wat elke predikant, dominee, christen of moslim ook beweert. Wij weten niets van de werkelijke wil van God. We interpreteren alleen. Als apen die Shakespeare moeten schrijven, wankelen we naar de waarheid toe"

Ik ben het gedeeltelijke met de stelling eens, maar vergeet 1 ding niet hij heeft een gedeelte van zijn wil voor ons niet verborgen. Hij heeft het ons gegeven, de bijbel!!

Dat zeggen de moslims dus ook (en alle andere godsdiensten die geschriften kennen). Kijk naar wat ik zeg. We weten niets. We interpreteren alleen. Dat je de bijbel hebt gelezen betekent nog niet dat je hem begrijpt.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 26 okt 2003 19:19

Storyteller schreef:
hijwel schreef:

Dat zeggen de moslims dus ook (en alle andere godsdiensten die geschriften kennen). Kijk naar wat ik zeg. We weten niets. We interpreteren alleen. Dat je de bijbel hebt gelezen betekent nog niet dat je hem begrijpt.

Ja.. je hebt gelijk!
ik ben toch niet slimmer dan sjaak spier
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Ruben Hadders
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Ruben Hadders » 27 okt 2003 00:47

Dat ouders verantwoordelijk zijn voor het gedrag van de kinderen, is een normale zaak. Maar dat jij verantwoordelijk bent voor het gedrag van je vrienden, is absolute onzin. Als mijn vriend een moord pleegt (waar ik niet van uit ga :wink: ) dan is hij daar zelf voor verantwoordelijk en niet ik. Immers, wat is mijn schuld? En als ik het weet en mijn mond zou houden? Wie zegt dat ik mijn mond houd? Maar afijn... stel ik zou dat doen, dan is de moord alsnog niet mijn verantwoordelijkheid. De moord is namelijk niet mijn daad, maar het stilzwijgen. Ik ben verantwoordelijk voor het stilzwijgen. Overigens... ik weet niet wat voor vrienden jij hebt.... maar die van mij zijn niet zo agressief hoor :wink:

Terug naar “Archief”