Stelling: God heeft de val niet besloten.....

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Hizkia
Verkenner
Verkenner

Re: Stelling: God heeft de val niet besloten.....

Berichtdoor Hizkia » 26 okt 2003 14:19

Frost schreef:
Hizkia schreef:want dan zou Hij de auteur van de zonde zijn. Bovendien staat dit nergens in de bijbel!

Jesaja 45:7 "Ik formeer het licht, en schep de duisternis; Ik maak den vrede en schep het kwaad, Ik, de HEERE, doe al deze dingen."

Evenals in Amos 3:6 en Klaagliederen 3:36 betekent het hebreeuwse woord Ra@ mijns inziens ramp of onheil. Bijvoorbeeld de hel. Het betekent niet de zonde, want als God de zonde schept is Hij de auteur van de zonde of niet?

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 26 okt 2003 15:12

[quote="Hizkia"]want dan zou Hij de auteur van de zonde zijn. Bovendien staat dit nergens in de bijbel!

God heeft de mens volmaakt en naar Zijn beeld geschapen.(Hij zag dat het goed was)
Maar de mens had de vrije keuze. Door onze eigen schuld zijn wij gevallen. Soms ben ik er ook wel eens boos op, maar God is Volmaakt dus het is onze eigen schuld.

Storyteller

Berichtdoor Storyteller » 26 okt 2003 15:34

joris schreef:soms voel ik dat ook wel zo ja.
maar tegelijk wordt God er voor mij alleen maar groter van. Ik hou er wel van dat Iemand zo duidelijk is. afblijven, want als je er van eet zul je sterven. Geen discussie met een kind, gewoon afblijven omdat papa weet dat dat beter voor je is. Iemand met zo''n betrouwbare naam: ik ben die ik ben, die kunnen we toch vertrouwen?

Nou, kennelijk kunnen we God niet vertrouwen. Het plaatsen van de boom van kennis was buitengewoon onverantwoordelijk. En misschien is God dan wel niet de auteur van de zonde, maar erg slim was het niet.

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 26 okt 2003 15:36

Storyteller schreef:
maar tegelijk wordt God er voor mij alleen maar groter van. Ik hou er wel van dat Iemand zo duidelijk is. afblijven, want als je er van eet zul je sterven. Geen discussie met een kind, gewoon afblijven omdat papa weet dat dat beter voor je is. Iemand met zo''n betrouwbare naam: ik ben die ik ben, die kunnen we toch vertrouwen?

Nou, kennelijk kunnen we God niet vertrouwen. Het plaatsen van de boom van kennis was buitengewoon onverantwoordelijk. En misschien is God dan wel niet de auteur van de zonde, maar erg slim was het niet.

Meen je dit? Wij hadden de keus om niet te eten, we hebben het vrijwillig gedaan. Dus mag en kan je God niets verwijten!!

Storyteller

Berichtdoor Storyteller » 26 okt 2003 15:42

essieee schreef:
Storyteller schreef:En misschien is God dan wel niet de auteur van de zonde, maar erg slim was het niet.

Meen je dit? Wij hadden de keus om niet te eten, we hebben het vrijwillig gedaan. Dus mag en kan je God niets verwijten!!

Ja. Ik meen dit. Kijk maar eens naar mijn vergelijking met het kind en de snoeptrommel vol muizenvallen. De mens was in die tijd ook nog maar een kind. En natuurlijk, kinderen kan je straffen als ze stiekem een snoepje uit de snoeptrommel pikken. Maar om ze dat nog aan te rekenen als ze volwassen zijn, is eigenlijk waanzinnig.

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 26 okt 2003 15:43

Storyteller schreef:Nou, kennelijk kunnen we God niet vertrouwen. Het plaatsen van de boom van kennis was buitengewoon onverantwoordelijk. En misschien is God dan wel niet de auteur van de zonde, maar erg slim was het niet.

Misschien heeft satan deze boom wel geplaatst. :roll:
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 26 okt 2003 15:53

Cathy schreef:
Storyteller schreef:Nou, kennelijk kunnen we God niet vertrouwen. Het plaatsen van de boom van kennis was buitengewoon onverantwoordelijk. En misschien is God dan wel niet de auteur van de zonde, maar erg slim was het niet.

Dat is onmogelijk, god zag na de schepping dat het goed was!

Storyteller

Berichtdoor Storyteller » 26 okt 2003 15:55

essieee schreef:
Cathy schreef:

Dat is onmogelijk, god zag na de schepping dat het goed was!

Ja. En God heeft die boom er wel degelijk neergezet. En dan zegt Hij ook nog dat het goed is.

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 26 okt 2003 15:59

En dat was!!!het ook

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 26 okt 2003 16:25

Pas heb ik "a brave new world" van Huxley gelezen. Misschien geeft deze niet-Christen wel een goed beeld van een wereld waar de mens geen morele keuzes meer kan maken.

Verder Hizkia bedankt voor je uitleg.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

joris

Berichtdoor joris » 26 okt 2003 17:10

Storyteller schreef:

Nou, bedank voor een leven waarin alles braaf en op rolletjes loopt. getsie, doodsaai!

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 26 okt 2003 18:00

joris schreef:
Storyteller schreef:

Nou, bedank voor een leven waarin alles braaf en op rolletjes loopt. getsie, doodsaai!

Denk eerst voor je wat zegt!!!

Frost
Mineur
Mineur

Berichtdoor Frost » 26 okt 2003 18:18

Hizkia schreef:
Frost schreef:
Hizkia schreef:want dan zou Hij de auteur van de zonde zijn. Bovendien staat dit nergens in de bijbel!

Jesaja 45:7 "Ik formeer het licht, en schep de duisternis; Ik maak den vrede en schep het kwaad, Ik, de HEERE, doe al deze dingen."

Evenals in Amos 3:6 en Klaagliederen 3:36 betekent het hebreeuwse woord Ra@ mijns inziens ramp of onheil. Bijvoorbeeld de hel. Het betekent niet de zonde, (...)

Hm, zou kunnen ja. Diverse andere bronnen zeggen ook dat het hier om een vertaalfout gaat.

(..) want als God de zonde schept is Hij de auteur van de zonde of niet?

Yep, maar dat is geen geldig tegen-argument, want volgens Jesaja heeft God er aan toegevoegd: "9 Wee dien, die met zijn Formeerder twist, gelijk een potscherf met aarden potscherven! Zal ook het leem tot zijn formeerder zeggen: Wat maakt gij? of zal uw werk zeggen: Hij heeft geen handen? 10 Wee dien, die tot den vader zegt: Wat genereert gij? en tot de vrouw: Wat baart gij?" In dat opzicht is er dus niets op tegen om God als auteur van de zonde te beschouwen.
"To know that you know what you know, and to know that you don't know what you do not know, that is knowledge"
Confucius

Frost
Mineur
Mineur

Berichtdoor Frost » 26 okt 2003 18:22

parsifal schreef:Pas heb ik "a brave new world" van Huxley gelezen. Misschien geeft deze niet-Christen wel een goed beeld van een wereld waar de mens geen morele keuzes meer kan maken.

Zoals in de hemel?
"To know that you know what you know, and to know that you don't know what you do not know, that is knowledge"

Confucius

Hizkia
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Hizkia » 26 okt 2003 20:15

Yep, maar dat is geen geldig tegen-argument, want volgens Jesaja heeft God er aan toegevoegd: "9 Wee dien, die met zijn Formeerder twist, gelijk een potscherf met aarden potscherven! Zal ook het leem tot zijn formeerder zeggen: Wat maakt gij? of zal uw werk zeggen: Hij heeft geen handen? 10 Wee dien, die tot den vader zegt: Wat genereert gij? en tot de vrouw: Wat baart gij?" In dat opzicht is er dus niets op tegen om God als auteur van de zonde te beschouwen.

Ik heb het idee dat je de vrijmacht van God verwart met Zijn rechtvaardigheid. Ik geloof dat de rechtvaardigheid van God primair staat. God is alleen vrijmachtig en almachtig voor zover dat met Zijn deugden verenigbaar is. God kan niet zondigen, dus Hij is niet in logische zin almachtig.

Terug naar “Archief”