Stelling: Religie = Oorlog

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

heiden
Mineur
Mineur

Stelling: Religie = Oorlog

Berichtdoor heiden » 26 okt 2003 13:31

Beetje kort door de bocht natuurlijk, maar kijk eens in de geschiedenisboeken, of nu gewoon om je heen.

Kruistochten, heksenverbranding, de 80-jarige oorlog, N-Ierland, Israel, Sudan (en vele andere Afrikaanse landen waar oorlog heerst), de Pelgrims die de Indianen hebben uitgeroeid, terrorisme en ga zo maar door. :cry:

Voor alle duidelijkheid: Ik geef dus niet God de schuld hiervan, maar ik constateer alleen maar dat we beter af zouden zijn zonder religie.

Ben zeer benieuwd naar jullie reactie,
Heiden
(ps: dit onderwerp zal wel vaker besproken zijn, maar kon er niets over vinden)

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 26 okt 2003 13:42

Niet om alle schuld weg te doen, want er is veel oorlog door religie ontstaan, wil ik er ook op wijzen wat het atheisme heeft voortgebracht: Denk aan Stalin, Mao en Pol Pot. Verder lag aan de wereldoorlogen geen religie ten grondslag, ook de Franse veroveringen kwamen voornamelijk voort uit een losmaking van religie dan uit religie.

Verder moeten we ook de andere kant van religie kunnen zien. Het onderwijs voor iedereen, de ziekenhuizen, de afschaffing van de slavenij is voornamelijk bereikt door mensen die leefden vanuit hun Godsdienst.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

heiden
Mineur
Mineur

Berichtdoor heiden » 26 okt 2003 13:58

Niet om alle schuld weg te doen, want er is veel oorlog door religie ontstaan, wil ik er ook op wijzen wat het atheisme heeft voortgebracht: Denk aan Stalin, Mao en Pol Pot. Verder lag aan de wereldoorlogen geen religie ten grondslag, ook de Franse veroveringen kwamen voornamelijk voort uit een losmaking van religie dan uit religie.

Is waar, maar dat neemt ten eerste niet weg dat zonder religie deze oorlogen niet hadden plaatsgevonden (en nog steeds plaatsvinden). Ten tweede is het mijns inziens extra triest dat er oorlogen om geloof plaatsvinden. Vrijwel ieder geloof predikt naastenliefde, maar beoefent naastenhaat/oorlog. De voorbeelden van dictaturen en oorlogen die je noemt zijn natuurlijk niet te ontkennen, maar in ieder geval zijn deze oorlogen niet uitgeroepen in naam van God.

Verder moeten we ook de andere kant van religie kunnen zien. Het onderwijs voor iedereen, de ziekenhuizen, de afschaffing van de slavenij is voornamelijk bereikt door mensen die leefden vanuit hun Godsdienst.

De 'instelling van slavernij' is volgens mij bereikt door diezelfde mensen die de indianen hebben uitgemoord. Moeten we dan heel blij zijn dat ze dit ook weer heben afgeschaft?

Daarnaast is de bijbel doorspekt met verhalen over oorlog, denk aan koning David, die vrouwen en kinderen vermoord. Het volk Israel, dat de filistijnen uit hun land verjagen en ga zo maar door.

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Re: Stelling: Religie = Oorlog

Berichtdoor essieee » 26 okt 2003 15:21

heiden schreef:Beetje kort door de bocht natuurlijk, maar kijk eens in de geschiedenisboeken, of nu gewoon om je heen.

Kruistochten, heksenverbranding, de 80-jarige oorlog, N-Ierland, Israel, Sudan (en vele andere Afrikaanse landen waar oorlog heerst), de Pelgrims die de Indianen hebben uitgeroeid, terrorisme en ga zo maar door. :cry:

Voor alle duidelijkheid: Ik geef dus niet God de schuld hiervan, maar ik constateer alleen maar dat we beter af zouden zijn zonder religie.

Ben zeer benieuwd naar jullie reactie,
Heiden
(ps: dit onderwerp zal wel vaker besproken zijn, maar kon er niets over vinden)

Het is een feit dat er over het geloof al vele oorlogen geweest zijn, lees de Bijbel er maar op na. Wanneer je zegt dan maar zonder geloof en godsdienst is het begin van het einde. Het is Gods almacht dat er niet nog meer ellende, oorlog en rotzooi in de werled is, Hij houdt nog een hele hoop tegen. Ik denk ook (staat ook in de Bijbel) zolang we leven zal er oorlog zijn. Ik zie duidelijk het verband in want God na de val gezegd heeft, ik zal vijandschap zetten tussen u....

tomkoers

Berichtdoor tomkoers » 26 okt 2003 15:29

Is waar, maar dat neemt ten eerste niet weg dat zonder religie deze oorlogen niet hadden plaatsgevonden (en nog steeds plaatsvinden). Ten tweede is het mijns inziens extra triest dat er oorlogen om geloof plaatsvinden. Vrijwel ieder geloof predikt naastenliefde, maar beoefent naastenhaat/oorlog. De voorbeelden van dictaturen en oorlogen die je noemt zijn natuurlijk niet te ontkennen, maar in ieder geval zijn deze oorlogen niet uitgeroepen in naam van God.

Daarmee wordt dus weer eens bevestigd, dat ieder mens tot veel kwaad in staat is, en dat ieder mens verlossing nodig heeft. Verlossing die alleen maar van God kan komen.

Want de wet des Geestes des levens in Christus Jezus heeft mij vrijgemaakt van de wet der zonde en des doods (Romeinen 8:2).

Over mensen die zelf zeggen dat ze in naam van God oorlogen etc. voeren, zegt Johannes in 1Joh.2:9 e.v.

Die zegt, dat hij in het licht is, en zijn broeder haat, die is in de duisternis tot nog toe.
Die zijn broeder liefheeft, blijft in het licht, en geen ergernis is in hem.
Maar die zijn broeder haat, is in de duisternis, en wandelt in de duisternis, en weet niet, waar hij henengaat; want de duisternis heeft zijn ogen verblind.

De vraag die we ons dus zelf moeten stellen is: hebben we ons werkelijk bekeerd?

Gods zegen,
Tom

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 26 okt 2003 15:32

Is het niet, Ben ik werkelijk bekeerd?

tomkoers

Berichtdoor tomkoers » 26 okt 2003 15:59

essieee schreef:Is het niet, Ben ik werkelijk bekeerd?

Dit is inderdaad iets waar veel verschil van mening over bestaat.
Ik houd me vast aan wat er staat in:

1Samuel 7:3
2Kronieken 30:6 en 9
Job 22:23
Jesaja 31:6
en in het boek Handelingen

Naar mijn idee gaat het hier over bekering van de mens, echter het is wel God die het allemaal bewerkt en het is ook God die ons roept. We moeten alleen wel ja zeggen.

Gods zegen,
Tom

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 26 okt 2003 16:36

heiden schreef:

Wat bedoel je? ik geloof dat de wereldoorlogen, het bewind van Stalin, Mao en Pol Pot, de dictatuur van Idi Amin, ook zonder religie hadden kunnen ontstaan. Dat er in Naam van God ook veel oorlogen zijn uitgevochten geeft aan dat we wel van de zelfde lap zijn gescheurd.

De 'instelling van slavernij' is volgens mij bereikt door diezelfde mensen die de indianen hebben uitgemoord. Moeten we dan heel blij zijn dat ze dit ook weer heben afgeschaft?

Daarnaast is de bijbel doorspekt met verhalen over oorlog, denk aan koning David, die vrouwen en kinderen vermoord. Het volk Israel, dat de filistijnen uit hun land verjagen en ga zo maar door.

De slavernij is zo oud als de wereldgeschiedenis en is niet in de eerste plaats met religie verbonden. Christenen hebben dit helaas verder uitgewerkt en daarvoor hebben we bloed aan onze handen. Maar kijk ook naar de afschaffing daarvan, die ook buiten het Christelijke westen gevolgen heeft gehad. Daarbij ga je hier voorbij aan wat is zei over onderwijs en ziekenzorg.

Er staan inderdaad gruwelijke verhalen in de Bijbel in God's Naam zijn er volkeren uitgemoord, ook waarvan ik geloof dat het werkelijk in God's Naam gebeurde. Het idee van de onschuldige vrouwen en kinderen is vreemd aan de Bijbel. Lees ook Romeinen 3. Verder weet ik er niet van dat de Filistijnen uit hun land verjaagd zijn.

Gr,

Parsifal
"Then he isn't safe?" said Lucy.

[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

everlastingman
Mineur
Mineur

Berichtdoor everlastingman » 26 okt 2003 17:57

Stelling: Zonder God leven = vervaging van normen en waarden. Wanneer we God's pad gaan verlaten dan gaat het pas mis.
Afbeelding

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 26 okt 2003 17:59

tomkoers schreef:

Naar mijn idee gaat het hier over bekering van de mens, echter het is wel God die het allemaal bewerkt en het is ook God die ons roept. We moeten alleen wel ja zeggen.

ff off-topic, is bekering geen eenzijdigs Godswerk??

Gods zegen,
Tom

tomkoers

Berichtdoor tomkoers » 26 okt 2003 18:11

essieee schreef:
tomkoers schreef:

ff off-topic, is bekering geen eenzijdigs Godswerk??

Gods zegen,
Tom

Nee dat vind ik niet. Al deze verzen roepen op tot 'bekeert u'.
Ik geloof wel dat het God is die ons daarin roept. En wij mogen uit liefde en gehoorzaamheid 'ja' zeggen tegen Zijn oproep.
Dus simpel gezegd: het is God die ons roept, alleen wij moeten ons bekeren.

Gods zegen.
Tom

Markie
Majoor
Majoor

Berichtdoor Markie » 27 okt 2003 00:16

parsifal schreef:Niet om alle schuld weg te doen, want er is veel oorlog door religie ontstaan, wil ik er ook op wijzen wat het atheisme heeft voortgebracht: Denk aan Stalin, Mao en Pol Pot. Verder lag aan de wereldoorlogen geen religie ten grondslag, ook de Franse veroveringen kwamen voornamelijk voort uit een losmaking van religie dan uit religie.

Hier wil ik ff op ingaan.

De tweede wereldoorlog had welk degelijk met het geloof te maken ook!Hitler wilde alle joden uitroeien.

Hij zag zichzelf als instrument van God ook, om uit te voeren wat in de bijbel staat.

Ook hadden Duitse militairen in WO2 "God zij met ons"op hun koppelriem staan.

Hoezo dus niks met religie te maken?

Over Stalin en Pol Pot weet ik voorderest niet zoveel.

Stalin zag zichzelf als een God, en dulde niet veel van andere geloven geloof ik.

Maar dat is een bekende eigenschap van dictators.

Ruben Hadders
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Ruben Hadders » 27 okt 2003 00:41

Toch is het niet geheel waar dat vele oorlogen zijn ontstaan vanuit de verschillende religie's. De meeste oorlogen zijn ontstaan uit een cultuurverschil of nationalisme. Of simpelweg vanwege het feit dat een bepaald rijk wil overheersen. Dit laatste was het geval bij bijna alle oorlogen in de afgelopen eeuw. Denk aan de Eerste Wereldoorlog. Vooral het nationalisme van landen in de Balkan speelde daarbij een belangrijke rol. Of de Tweede Wereldoorlog, wat ook ontstaan is uit een vorm van nationalisme en natuurlijk het ideaal om een groot rijk op te stichten. Of de latere oorlogen, weer in de Balkan, weer nationalisme. En nu in Afrika de Burgeroorlogen. Weer het nationalisme. Mensen met dezelfde cultuur, godsdienst of taal willen bij elkaar wonen en willen zich afscheiden van reeds bestaande staten en landen. Of willen gewoon hun gebied vergroten. Probleem is misschien wel dat er teveel culturen zijn in onze wereld....

Het heeft dus eigenlijk niet zoveel met religie te maken. Integendeel, want de religie vinden we terug in AL deze landen. Toch strijden ze tegen elkaar. Religie kent zeker een 'verborgen oorlog'. Een oorlog om de zieltjes. Maar dat religie de oorzaak is van vele oorlogen, geloof ik echt niet.

Jitse
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Jitse » 27 okt 2003 18:44

De tweede wereldoorlog had welk degelijk met het geloof te maken ook!Hitler wilde alle joden uitroeien.

Dit zegt nog niks. Hij zag de joden als slechte mensen. Daarbij ging hij ook te keer tegen gehandicapten en sigeuners.

Hij zag zichzelf als instrument van God ook, om uit te voeren wat in de bijbel staat.

Dat heb ik nog nooit gehoort en nooit gelezen in geschiedenis boeken.

Ook hadden Duitse militairen in WO2 "God zij met ons"op hun koppelriem staan.

Zei Saddam ook en bush zegt het en elke leider zal het zeggen, maar daarmee is het geen religie oorlog.
Iedereen is gek behalve jij

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 27 okt 2003 18:50

Ik ben blij nu een wat redelijker Heiden terug te zien dan de Heiden die hier met veel stampij binnenkwam. :wink:

Religie=oorlog.
Ik zie veel van mijn mening in de posters hierboven terug. Maar ik wil er graag aan toe voegen dat haat puur ontstaat uit de mens zelf, want het is, hoe je het went of keert geen opdracht uit de bijbel. En volgens een moslimmeisss in mijn klas ook niet uit de Koran.
Wat betreft de bijbel: die roept op tot naastenliefde, zelfs tot de mensen die jou haten!!

Toch kunnen we niet ontkennen dat er in naam van religies waaronder ook het christendom veel waardeloze dingen zijn gebeurd. Niet alleen door kruistochten, oorlog maar ook persoonlijk naar bepaalde mensen toe.
Daarentegen zijn er, zoals Parsifal al zei, ook uiterst veel oorlogen in naam van ideologien, en uit machtswellust gebeurd.

Wat mij betreft zegt het gewoon iets over de mens. Een christen is net zo goed tot slechte dingen instaat dan een niet-gelovige. maar daarnaast denk ik dat wat oorlogen betreft mensen volgelingen nodig hebben om macht te krijgen dus om oorlogen te voeren en die macht uit te breiden. Niets is makkelijker dan dit in naam van een religie te doen. Je rechtvaardig je egocentrische eerzucht en slechte daden door te zeggen dat het een opdracht van God is, je hersenspoelt de mensen, belooft een paradijs en hoppa: je hebt volgelingen en je trekt ten strijden.

Maar hoe kan dat ooit een opdracht van God zijn die Zelf zegt dat de Liefde de meeste is en het grootste gebod??

Een ieder die een ander vermoord of pijn doet in naam van de bijbel, heeft een zeer groot probleem als hij zijn daden ooit aan God moet uitleggen.
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

Terug naar “Archief”