In hoeverre ligt je leven vast bij God?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

caprice

Re: In hoeverre ligt je leven vast bij God?

Berichtdoor caprice » 13 okt 2003 04:48

de_zoekende schreef:
caprice schreef:God (niet Allah!) heeft wel het tijdstip van wegnemen bepaald, maar het is eigenlijk hetzelfde verhaal. God heeft het werk van de duivel toegelaten. Hij heeft de zonde niet gewerkt, maar wij hebben dat gedaan in het paradijs. God kunnen wij dus niet de schuld geven over de gevolgen van onze zonden.

Even een kleine aanvulling (hopelijk niet te veel off-topic): "Allah" wordt in andere landen ook gebruikt als naam voor "God". Ik weet dat in Indonesië bijvoorbeeld dat geheel is ingeburgerd! Allah betekent gewoon Vader.
Maar dat alles ter zijde...

Maar hier staat er nadrukkelijk bij dat het voorbeeld uit de Islam komt, en Allah mag wel God betekenen, maar er is maar 1 God, de drieenige God.

everlastingman
Mineur
Mineur

Berichtdoor everlastingman » 26 okt 2003 12:18

Johanne schreef:Je ziet soms overlijdensadvertenties met daarin: Op Zijn tijd en op Zijn wijze heeft God tot zich genomen...
En dat gaat dan bijvoorbeeld over een slachtoffer van een ongeluk ofzo...
Heeft God dat wel gewild kan je je dan afvragen, het kan ook de wil van de duivel zijn geweest.

Het is zeker niet de wil van God dat mensen sterven. Toch kan uit zo'n aangrijpende gebeurtenis ook iets goeds voortkomen. Iemand kan aan het denken gezet worden over zijn leven en over God, uiteen geslagen familierelaties kunnen herstellen en naar elkaar toegroeien. En bovendien heeft voor een Christen, de dood nooit het laatste woord. Zo kan het goede het kwade overwinnen.
Afbeelding

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 26 okt 2003 15:25

everlastingman schreef:
Johanne schreef:Je ziet soms overlijdensadvertenties met daarin: Op Zijn tijd en op Zijn wijze heeft God tot zich genomen...
En dat gaat dan bijvoorbeeld over een slachtoffer van een ongeluk ofzo...
Heeft God dat wel gewild kan je je dan afvragen, het kan ook de wil van de duivel zijn geweest.

Het is zeker niet de wil van God dat mensen sterven. Toch kan uit zo'n aangrijpende gebeurtenis ook iets goeds voortkomen. Iemand kan aan het denken gezet worden over zijn leven en over God, uiteen geslagen familierelaties kunnen herstellen en naar elkaar toegroeien. En bovendien heeft voor een Christen, de dood nooit het laatste woord. Zo kan het goede het kwade overwinnen.

Hier ben ik het niet mee eens. In de Bijbel staat, door de zonde de dood (Romeinen). Voor de val was het Zijn bedoeling niet dat er mensen sterven maar na de val wel. God heeft in de stilte van de nooit begonnen eeuwigheid al besloten hoe ons leven eruit zou zien en wanneer ons sterfuur is.

everlastingman
Mineur
Mineur

Berichtdoor everlastingman » 26 okt 2003 17:38

essieee schreef:God heeft in de stilte van de nooit begonnen eeuwigheid al besloten hoe ons leven eruit zou zien en wanneer ons sterfuur is.

Dus als iemand zichzelf van het leven beroofd is dat volgens jouw ook het besluit van God :?: :?:
Afbeelding

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 26 okt 2003 17:48

Geeft heeft voor ons allen een leeftijd gesteld. Het zou toch van de zotte zijn dat je alleen maar als je 95 bent geworden en je sterft dan, dat het dan pas Gods wil is om je op te halen? God bestuurt jouw hele leven. En ik weet zeker dat God weet van dat ongeluk, van die ziekte, van die ene brand in jouw huis...... (etc)

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 26 okt 2003 17:52

everlastingman schreef:
essieee schreef:God heeft in de stilte van de nooit begonnen eeuwigheid al besloten hoe ons leven eruit zou zien en wanneer ons sterfuur is.

Dus als iemand zichzelf van het leven beroofd is dat volgens jouw ook het besluit van God :?: :?:

Ook dat weet God al van te voren, heeft hij altijd al geweten. <Maar net als met zondigen (ook dat ligt al bepaald) is God niet de schuldige maar Hij laat het toe!

everlastingman
Mineur
Mineur

Berichtdoor everlastingman » 26 okt 2003 18:44

everlastingman schreef:Dus als iemand zichzelf van het leven beroofd is dat volgens jouw ook het besluit van God :?: :?:

essieee schreef:Ook dat weet God al van te voren, heeft hij altijd al geweten. <Maar net als met zondigen (ook dat ligt al bepaald) is God niet de schuldige maar Hij laat het toe!

Oneens. God heeft er zeker geen plezier in dat iemand zelfmoord pleegt. Ik las dat je last heb van negatieve gevoelens. Nu weet ik niet of jij zelfmoord zou plegen ( ik hoop het niet ) maar vaak plegen mensen zelfmoord omdat ze negatieve gevoelens over zichzelf hebben. Die mensen denken dat ze niets goed kunnen doen. Nu kan ik je een ding verzekeren, het is niet God die je die negatieve gevoelens geeft. Ieder mens is waardevol en bovendien God is genadig.

Uitgewist hebbende het handschrift, dat tegen ons was, in inzettingen bestaande, hetwelk, zeg ik, enigerwijze ons tegen was, en heeft datzelve uit het midden weggenomen, hetzelve aan het kruis genageld hebbende;
( Kollosensen 2 : 14 )
Afbeelding

sweap
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor sweap » 26 okt 2003 19:44

ik denk dat wij zeker inspraak hebben in de manier waarop ons leven verloopt. in zekere zin is ons leven al wel uitgestippeld, maar wij kunnen God op andere gedachten brengen. dat klinkt een beetje vreemd, maar denk maar aan de verhalen van Mozes. God wilde Israel wel eens vernietigen, maar als Mozes dan bad, deed God het niet. denk ook aan Jona e.d. ik denk dat God juist blij is als we om bepaalde zaken bidden, Hij wil dat juist graag. volgens mij onderschatten wij heel vaak de waarde en kracht van het gebed.

Terug naar “Archief”