Vraagje [Ik heb Jezus aangenomen. En wat moet ik nu doen?]

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

joris

Berichtdoor joris » 23 okt 2003 14:58

Jezus kan je pas aannemen als je weet wie Hij is. Want wat neem je van Hem aan?
ik vind dat Hans e.a. hele goede dingen schrijven. En ik mis ook nog wat. Want geloven is niet iets wat je gaat doen, of wat je moet krijgen. Geloven is iets wat op je af komt, je kunt er niet omheen! Als jij nog om Jezus heen kunt, is je geloof niet heel veel waard.

Ik heb Jezus zeker wel aangenomen, waarom? omdat ik elke dag merk dat ik zondig ben en dat ik Hem echt nodig heb. Ik merk ook dat ik voor een betere wereld ben geschapen want het leven doet mij veel te veel pijn. Ik merk dat het niet goed gaat zoals het gaat, en, raar maar waar: ik voel dat ik God verdriet doe in mijn leven. En dat kan ik voelen omdat GOd mij uitgekozen heeft, omdat God van ieder mens houdt. EN de allerbelangrijkste reden dat ik het voel, is dat Jezus de relatie tussen God en mensen weer verzoent heeft waardoor we IN Zjin naam bij God kunnen komen en zodoende vergeving kunnen vragen en krijgen voor al onze zonden.
De relatie is goed gemaakt en daarom voelen wij dat we '' naakt'' zijn. En in plaats van in de bosjes te springen zoals Adam en Eva mogen wij nu door het voorhangsel heen naar God gaan. Dus Jezus aannemen, dat is Jezus aannemen en daarin dus alle liefde van God beetpakken met beide handen.

En wat je daarna doet? doorleven. Heel bewust kiezen voor een nieuw leven, je latne dopen als teken daarvan en vragen of Jezus je wil vervullen met zijn Geest zodat de wet in je hart geschreven wordt.

joris

Berichtdoor joris » 25 okt 2003 10:45

Heer laat mij spreken over u, laat mij u hulde brengen. psalm 51:17

Bosaap
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Bosaap » 25 okt 2003 14:33

@mic schreef:Bekering is voor de evo een potje boter halen, enige probleem is dat het potje boter in australie gehaald moet worden :wink:

Ik denk dat het probleem is, dat ze thuis gekomen niet weten wat ze met het potje boter moeten doen en het in de kast staat te bederven.
En je telkens opwekken om naar de kast lopen en naar het potje boter te kijken...
(PS: ik kom dan heel wat evo's tegen in ref. kerken).

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 25 okt 2003 17:34

Kun je uitleggen wat je precies bedoeld?

Bosaap
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Bosaap » 25 okt 2003 20:17

Ik bedoel: Ze worden opgeroepen om Jezus aan te nemen. Nemen Hem aan zonder te weten waarom.

joris

Berichtdoor joris » 26 okt 2003 13:04

dat begrijp ik ook niet helemaal. Reageer anders eens op wat ik hierboven schreef? Ik ben toch wel een echte evo zo langzamerhand.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 26 okt 2003 13:53

@mic schreef:Bekering is voor de evo een potje boter halen, enige probleem is dat het potje boter in australie gehaald moet worden :wink:

Sorry dit kan je niet zo zeggen:
Ik zeg toch ook niet dat refo's naar het kruis gaan om daar vergeving te vragen van hun zonden, en daarna weer weglopen met hun zondepak op de rug?
Dit zou net zo oppervlakkig zijn als dat jij zegt dat evo's het pakkje boter uit de kast halen.
Hoe kan jij beoordelen of God heeft gewerkt met zijn Geest in die mensen om dat pakje boter te pakken?
Hoe kan ik beoordelen dat refo's hun zonde vergeven zijn terwijl ze toch dat pak met zonde weer meenemen?

Nu ff mijn reactie:

Jezus aannemen?
Een bijbelse opdracht! bekeert u, kiest heden wie u dienen zult, doe die duur open van je hart want Hij klopt enz..
Wat doen wij met deze opdracht? Nemen wij Jezus aan? Kiezen wij voor Hem? Bekeren wij ons? Doen wij onze deur van ons hart open?

God geeft deze opdracht! Hij verwacht van ons dat wij er wat mee doen.
En hij beloof ons dat als wij op Hem vetrouwen in hem geloven dat we dan het eeuwige leven krijgen.

Nou wat staat ons dan te doen?
Kiezen, geloven, ons bekeren? of moeten we er maar vanuit gaan dat eerst de HG deze keuze in ons hart moet werken? NEE volgens mij moet je daar achter komen. Ik ben er iig 8ter gekomen. (ik weet god werkt ook op andere manieren)
Ik kwam er achter dat ik uit mijzelf niet kon kiezen, dat ik hem niet kon aannemen. Toen heb ik me in kinderlijk vertrouwen overgegeven en gevraagd of hij ondangs mijn tegenwerpingen in deze keuze in mij wil werken.

Dat heeft hij gedaan!!! Ik heb Hem aan kunnen nemen niet door mijn eigen kracht maar door de kracht van de Heilige Geest.

Maar ik heb Jezus aangenomen! (ik vindt de vorige verwoording beter, omdat je dan aangeeft dat jij jezus wel hebt aangenomen, maar dat het alleen maar van God komt. Dus een 1zijdig Godswerk.)

Brion,
Jij zij dat er een kloof ligt tussen de mens en God..
Ik heb goed nieuws, deze kloof is gevuld met onze Zaligmaker!
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 26 okt 2003 14:04

Ik zocht net op aannemen in de bijbel en ik vondt dit, dit raakte mij, ik wil eerlijk zijn tegenover de bijbel.

Lukas 8, 13 De ondiepe grond met de rotsbodem eronder, zijn de mensen die de woorden van God horen en met grote blijdschap aannemen. Maar zij zijn oppervlakkig. Een poosje geloven zij wat God heeft gezegd maar als het erop aankomt, moeten zij er niets meer van hebben.

Toe las ik verder.. en las dit:
Romeinen 5, 17 Door de overtreding van die ene mens kreeg de dood de wereld in zijn macht. Hoeveel meer is er door die andere mens, Jezus Christus, gebeurd! Door Zijn overvloedige genade is vrijspraak mogelijk geworden. Wie die grote gift van Hem aannemen, zullen samen met Hem leven en als koningen regeren.

En dit.....
Romeinen 11, 14 Maar wat zou het heerlijk zijn als ik mijn eigen volk jaloers kon maken, zodat in elk geval enkelen ervan Jezus Christus zouden aannemen en daardoor gered zouden worden!

Wie zou dit kunnen uitleggen, het lijkt wel op een tegenspraak in de bijbel.

Mijn geloof staat nog vast, omdat ik weet dat de Heilige Geest al voor "mijn" keuze in mij werkte.

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 26 okt 2003 15:16

Ikke21 schreef:Ik ben heel blij dat de 3 mensen boven mij, nu eindelijk is onder woorden hebben gebracht wat ik niet kan en al zo lang bedoel en ook ik heb de ervaring dat je dan gelijk door iedereen hier wordt aangevallen!! Maar ik ben echt heel blij dat er toch ook nog andere zijn die er zo over denken.

Ik ben het hier helemaal mee eens :!:

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 27 okt 2003 14:21

Hijwel ik ben zelf ook evo hoor :wink: (en ben het voor de rest ook helemaal met je eens)

Ik geloof dat m'n analogie niet zo duidelijk was, maar ik bedoelde eigenlijk dit te zeggen: (heel generaliserend) Een refo wekt de indruk dat geloven heel diepzinnig en superingewikkeld enzovoort is (koe melken, karnen, laten rijpen). Een evo wekt de indruk dat het doodsimpel is (ga naar de winkel en haal een potje boter). Maar achter de schermen (in iemands hart) gebeurt hetzelfde, oftwel eten ze allebei van dezelfde boter.

Zo duidelijker? :P

(voortaan laat ik die analogieen wel achterwege :| )
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 27 okt 2003 18:20

@mic schreef:Hijwel ik ben zelf ook evo hoor :wink: (en ben het voor de rest ook helemaal met je eens)

Ik geloof dat m'n analogie niet zo duidelijk was, maar ik bedoelde eigenlijk dit te zeggen: (heel generaliserend) Een refo wekt de indruk dat geloven heel diepzinnig en superingewikkeld enzovoort is (koe melken, karnen, laten rijpen). Een evo wekt de indruk dat het doodsimpel is (ga naar de winkel en haal een potje boter). Maar achter de schermen (in iemands hart) gebeurt hetzelfde, oftwel eten ze allebei van dezelfde boter.

Zo duidelijker? :P

(voortaan laat ik die analogieen wel achterwege :| )

Ik ben geen evo hoor :mrgreen: Ik kom alleen op voor mijn broertjes en zusjes in het geloof.
btw: heel mooi uitgelegd!

Ik zal de volgende keer iets meer doordenken voordat ik een evo er op aanspreek dat hij zich zelf oordeeld. :mrgreen:

Bosaap
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Bosaap » 27 okt 2003 21:22

Ook ik ben wel blij met dit topic.

Ze zeggen wel eens: het gaat helemaal niet, of het gaat vanzelf.
En ik denk dat we beide kanten moeten leren kennen.

En als je soms alleen maar geluiden hoort alsof het aannemen niet met zondekennis gepaard gaat, dan bekruip je toch het gevoel dat je wat mist.

Inderdaad, aan de andere kant ligt een net zo groot gevaar op de loer, door er alleen maar op te hameren dat we Jezus nooit kunnen aannemen.
Want dat is een halve waarheid.
Het is inderdaad zo dat we zoiets vanuit ons eigen-ik nooit kunnen en willen, maar God zij Dank, maakt de Heilige Geest dat we het toch willen en doen! en wee degene die zulke mensen tegenhouden!.

padvinder
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor padvinder » 27 okt 2003 22:25

Brion schreef:Ik ben zelf geen "refo", maar vind het een verademing bovenstaande 2 artikelen te lezen. Eindelijk eens een beetje diepgang, een menselijke en realistische visie, en goed onderbouwde kritiek op al dat goedkope "Jezus in je hart"-gedoe. Zelfs als iemand twijfelt aan zijn/haar geloof, komen van allerlei schrijvers goedkope kreten, en geen begrip.

Nogmaals ik ben geen "refo", maar praat 100 keer liever met reformatorische christenen, dan met christenen die het christelijk geloof tot een soort simplistische karikatuur maken, zoals ook op de EO-jongerendag gebeurt, en hier op dit forum dagelijkse kost is.

Hallo Brion. Sorry, maar deze reactie begrijp ik echt niet!!!
Ik hou ook van diepgang en ben ook blij met een menselijke en realistische visie, maar met wat je daarna zegt trek je de integriteit van een heleboel Forummers in twijfel :x !!!
"Al dat goedkope "Jezus-in-je-hart-gedoe""??? En goedkope kreten maar geen begrip? Gelukkig heb ik andere ervaringen.
Ik heb onder de topic "Zondebesef of geloven" expliciet toegegeven dat ik twijfel en krijg juist hele bemoedigende reacties, o.a. van Meschianza en Tomkoers. En over op je nek springen gesproken; jij schiet gelijk in een kramp en gaat de Gergem te vuur en te zwaard verdedigen zonder je werkelijk in mijn bezwaren te verdiepen.
Kortom, ik vind je heel kortzichtig overkomen :x [/quote]
Het instinct, dat een God eist, wint het van de vernuftigheid, die Hem verwerpt (Vinet.)

Brion
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Brion » 27 okt 2003 23:06

padvinder schreef:
1. Hallo Brion. "Al dat goedkope "Jezus-in-je-hart-gedoe""??? En goedkope kreten maar geen begrip? Gelukkig heb ik andere ervaringen.
2. Ik heb onder de topic "Zondebesef of geloven" expliciet toegegeven dat ik twijfel en krijg juist hele bemoedigende reacties, o.a. van Meschianza en Tomkoers.
3. En over op je nek springen gesproken; jij schiet gelijk in een kramp en gaat de Gergem te vuur en te zwaard verdedigen zonder je werkelijk in mijn bezwaren te verdiepen.
4. Kortom, ik vind je heel kortzichtig overkomen :x

hoi padvinder, ik begrijp je felle reaktie niet zo goed.

1. Ik ben blij dat jij andere ervaringen hebt. Het refo-forum is groot, het is dus maar net wat en waar je leest. Ik kom nogal wat goedkope uitspraken tegen, en gezien de andere reakties op mijn oorspronkelijke bericht, EN de berichten waar ik op reageerde, ben ik niet de enige.
2. Dat is heel goed mogelijk en dat lees ik ook! Ik heb dan ook niet beweerd dat iedereen hier met "goedkope" en simpele antwoorden op geloofsvragen komt. Gelukkig maar!
3. Ik schiet niet in een kramp, maar schrijf wat ik denk. Kun je aangeven WAAR ik de GerGem "te vuur en te zwaard" verdedig? Ik kan me dat niet herinneren, en voel mij ook niet geroepen de GerGem te verdedigen. Ik heb je alleen in een ander topic gewoon een vraag gesteld over de Gergem, en daarbij eerlijk en duidelijk aangegeven, dat ik er weinig van afweet, en jij veel meer. Dat ik me niet in je bezwaren zou verdiepen begrijp ik niet. Wil je nog even aangeven WAAR ik mij in zou moeten verdiepen?
4. Het spijt me dat ik kortzichtig op je over kom. Dat is niet mijn bedoeling. Er zal best het een en ander mankeren aan de manier waarop ik berichten schrijf, of mijn visie overbreng, alleen de term "kortzichtig" is mij vreemd.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 27 okt 2003 23:21

Hans:
Waar het in deze discussie nu uiteindelijk om gaat is de vraag hoe je het evangelie brengt aan mensen. Het Evangelie is een blijde boodschap voor de zondaren, daarom, wil het Evangelie een blijde boodschap zijn, dan moet eerst de wet gepredikt worden om ons te laten zien dat we zondaren zijn, en er een grote kloof gaapt tussen de Heere en ons.

Waar ik een beetje moeite mee heb is dat prediken van de wet. Zou dat nou echt nodig zijn? We zijn allemaal zondaren en eigenlijk weten we dat diep in ons hart ook wel. Mensen die menen dat ze het wel erg goed getroffen hebben met zichzelf worden ook in de wereld met de nodige argwaan bekeken.

O ja, het is absoluut niet stoer om toe te geven dat je eigenlijk niet de man of vrouw bent die je zou willen zijn, maar diep van binnen ervaren velen dit toch wel zo. Niet voor niets zijn we op zoek naar bevestiging en erkenning.

In plaats van te stellen dat de wet gepredikt moet worden zou ik willen stellen dat er behoefte is aan een prediking die laat zien wie we ten diepste zijn. Een prediking die ons confronteert met ons eigen tekortschieten, zelfs als het alleen om onze eigen normen gaat. Prdikingn van de wet klinkt voor mij als zo'n van buitenaf opgelegd lijstje met normen waar je aan zou moeten voldoen. Ik geloof niet dat dat de (primaire) bedoeling is van de wet.

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Terug naar “Archief”