seksueel misbruik en kindermishandeling

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

rafaell

Berichtdoor rafaell » 29 jan 2007 14:48

Machiavelli schreef:
rafaell schreef:
Inderdaad. In reformatorische kringen is men over het algemeen geslotener over sex, dit wil nog niet zeggen dat er dus meer incest is. Alsof ze in andere kringen in het openbaar lopen te vertellen dat ze incest plegen :roll:
Nee, maar het zou wel kunnen betekenen dat men minder goed met sexualiteit om kan gaan. Dat men frustraties opbouwt die men uitleeft op kleine kinderen. Het kan ook betekenen dat, mocht het in kleine kring bekend worden, men het onder het tapijt veegt.

Blijkbaar valt dat nog wel mee, maar de gedachtengang is zo gek nog niet hoor.

Minder openheid over sexualiteit impliceert nog niet dat je er minder goed mee om kunt gaan. Maar afijn, het onderzoek van het ministerie van Volksgezondheid is hoe dan ook helder. Ik heb ook geen behoefte om een zogenaamde 'eigen kring' voorzover ik daar in pas te verdedigen, ik ergerde me alleen mateloos aan ongefundeerde zwartmakerij van Spons :wink:

Riska

Berichtdoor Riska » 29 jan 2007 14:51

Machiavelli schreef:
rafaell schreef:
Inderdaad. In reformatorische kringen is men over het algemeen geslotener over sex, dit wil nog niet zeggen dat er dus meer incest is. Alsof ze in andere kringen in het openbaar lopen te vertellen dat ze incest plegen :roll:
Nee, maar het zou wel kunnen betekenen dat men minder goed met sexualiteit om kan gaan. Dat men frustraties opbouwt die men uitleeft op kleine kinderen. Het kan ook betekenen dat, mocht het in kleine kring bekend worden, men het onder het tapijt veegt.

Blijkbaar valt dat nog wel mee, maar de gedachtengang is zo gek nog niet hoor.

Er zijn echt meer plekken waar men niet goed met seksualiteit om kan gaan hoor. Of het onder het tapijt geveegd wordt weet ik niet. Wat ik wel weet is dat als het soms bekend wordt, het binnen een gemeente blijft onder het voorwendsel van 'onder de mantel der liefde bedekken'. Of dat liefdevol is naar een slachtoffer is zeer de vraag....

sela

Berichtdoor sela » 29 jan 2007 14:55

Harm-J schreef:
sela schreef:hoe dan ook, de cijfers tonen aan dat het er is. heeft iemand van jullie weleens met iemand gesproken die dit had meegemaakt. of erger ....

laten we het daar maar over hebben.

Geen incest.... , wel ander ander zaken die ik hier niet schrijven wil, om mensen niet te bescha-
digen. Niemand die het wist... Ja dit gaat even over mijzelf. Vandaar dat ik ook zeker de stelling
hanteer: " Juist omdat de reformatorische kring de gelederen gesloten houd, "kan" er juist daar-
door een scheve verhouding onstaan in de statistieken.! Lees reformatorisch als Gkv.

Wie een kind wil slaan vind altijd wel een stok. :(

ik begrijp dat de meesten hier wat anders willen horen, maar 'k ben het met je eens harm-j.
enne.. pijn is pijn. wat maakt het uit als dat ff optopic is.

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 29 jan 2007 14:56

rafaell schreef: Maar afijn, het onderzoek van het ministerie van Volksgezondheid is hoe dan ook helder.

Ja zover het ministerie van Volksgezondheid, kan beschikken over cijfers.!!

In openbare kringen komen dingen nu eenmaal wat sneller aan het licht, daar er daar wat
minder onder het vloerkleed der liefde geschoven word dan in kerkelijke kringen. :frown:
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 29 jan 2007 15:11

rosalie83 schreef:
*Annet* schreef:Hier achter woont bijv. een meisje van 6 jaar die mag nooit met de kinderen uit de buurt spelen. Alleen bij hun zelf op de plaats (ze heeft geen brusjes). Dan doe je toch ook je kind te kort? We wonen in een rustige buurt met heel veel kinderen. Die moeder kan ze toch best laten gaan? Vind ik ook zo raar.

Dit heeft natuurlijk niets te maken met incest. Als die moeder gewoon erg bezorgd is, laat ze haar kindje toch lekker in de eigen tuin spelen? Volgens mij doe je daar je kind niets tekort mee, want in eigen tuin staat vaak ook een zandbak etc.

Ik suggereer niets over incest in dit geval, laat dat duidelijk zijn.

Hierbij bedoel ik eerder op geestelijke mishandeling. Als ik zomers buiten zit en ik hoor die ouders om de beurt tegen dat kind katten: hou jij nou toch eens op met je gezeur, ga eens wat doen enz enz.

Hun liggen in de zon te luilakken, wat is daar nu aan voor een kind dat alleen een hondje heeft om mee te spelen en een schommel. Een kind wil toch het liefst met anderen spelen? Ik hoor haar dan wel vragen: mag ik met buurmeisje gaan spelen, als ze die buiten hoort. Nee mag niet.

Als ze maar even de kans krijgt is ze weg, logisch toch? Je moet die moeder dan horen! Ze mag alleen met mama mee winkelen. Volgens mij komt er niets van zo'n kind terecht.

Een andere buurvrouw heeft wel eens gevraagd waarom dat kind niet met andere kinderen mocht spelen. Ja dat wilde ze gewoon niet. Straks is ze haar kwijt en ze luistert zo slecht........

En dat verhaal van Liisje, ja dat vind ik echt heel erg voor je. Met onze oudste zoon hebben we ook een hele moeilijke periode gehad, maar daar zijn we gelukkig overheen omdat we nu weten hoe het kwam dat hij zo deed. Ik ken die moeder helemaal niet verder dus ik denk niet dat ze het zal waarderen als ik zo aan haar zal vragen waarom ze zo doet tegen haar kinderen.
ja, dat is mijn mening dan he.....

rafaell

Berichtdoor rafaell » 29 jan 2007 15:12

Dat is niet hard te maken. Bovendien schreeuwt men het, zoals al aangegeven, in openbare kringen ook niet van de daken als men incest pleegt. Overigens doe je nu net of het twee heterogene groepen betreft.

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 29 jan 2007 15:19

rafaell schreef:Dat is niet hard te maken. Bovendien schreeuwt men het, zoals al aangegeven, in openbare kringen ook niet van de daken als men incest pleegt. Overigens doe je nu net of het twee heterogene groepen betreft.

In openbare kringen is de sociale controle groter. Leerkrachten die dingen kunnen opmerken.
Andere ouders van kinderen waar kinderen mee spelen.! etc etc... Hier is de kring minder
gesloten en sneller geneigd tot doen van opmerken of het doen van aangifte.
Laatst gewijzigd door Harm-J op 29 jan 2007 15:21, 1 keer totaal gewijzigd.

Othello
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Othello » 29 jan 2007 15:21

Harm-J schreef:In openbare kringen is de sociale controle groter.

Ik vermoed juist dat de sociale controle in reformatorische kring groter is. Vele malen groter zelfs.

rafaell

Berichtdoor rafaell » 29 jan 2007 15:22

Ja reformatorische leerkrachten merken uiteraard geen dingen op 8) Wát een kul.

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 29 jan 2007 15:23

Othello schreef:

Ik vermoed juist dat de sociale controle in reformatorische kring groter is. Vele malen groter zelfs.

Eens, maar er word vaak niets meegedaan. Het zou de kerk eens kunnen schaden.!!

sela

Berichtdoor sela » 29 jan 2007 15:23

kijk maar naar de reactie van de heren :wink:

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 29 jan 2007 15:26

rafaell schreef:Ja reformatorische leerkrachten merken uiteraard geen dingen op 8) Wát een kul.

Merken het (misschien) wel op, maar doen er vaak ook niets of te weinig mee.!! Het word liever
in eigen kring gehouden.
Daarbij voorbeelden te over als een kind er zelf mee naar buiten treed, word het niet eens geloofd
of krijgt het een gesprek met de dominee. Buiten kerkelijke hulpverlening word niet of nauwelijks
ingeschakeld.!

Dit geldt overigens niet alleen voor reformatorische kringen, maar voor veel kerkverbanden, helaas.!

*ik laat dit topic maar even voor wat het is, en gaat even wat relativeren.*
Laatst gewijzigd door Harm-J op 29 jan 2007 15:29, 1 keer totaal gewijzigd.

Othello
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Othello » 29 jan 2007 15:28

Harm-J, dat kun je allemaal op geen enkele manier hardmaken.

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 29 jan 2007 15:29

Harm-J schreef:
Othello schreef:

Eens, maar er word vaak niets meegedaan. Het zou de kerk eens kunnen schaden.!!

Denk je dat nu echt??? Ik kan het me niet voorstellen maar heb er gelukkig geen ervaring mee!
ja, dat is mijn mening dan he.....

Roodkapje
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Roodkapje » 29 jan 2007 15:31

Othello schreef:Harm-J, dat kun je allemaal op geen enkele manier hardmaken.

Daar is wel statistisch cijfermateriaal over bekend hoor. En bij organisaties als de Driehoek merken ze ook dat niet alles naar buiten komt vanwege taboes.

Terug naar “Archief”