Jezus-acteur door bliksem geraakt

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 25 okt 2003 11:23

joris schreef:zoek die tekst dn eerst op, anders heeft de rest van het gesprek geen zin namelijk.

Dat slaat nergens op. Maar okay als jij dat vind...
beantwoord je mijn twee cvragen ook nog???

joris

Berichtdoor joris » 25 okt 2003 11:49

mijn reactie op gesneden beelden staat hierboven ergens al.

waaromn zou je het willen verfilmen? misschien om het dichter bi de mensen te krijgen. ikb en zelf altijd gweldig onder de indrukvan "" jezusfilms'' omdat dardoor de bijbel een stuk dichter bij komt.

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 25 okt 2003 11:54

Dan houden we een verschillende mening. Als ik naar zoiets kijk begint m'n geweten te spreken! Dat is voor mij duidelijk dan dat ik fout bezig ben. En ik blijf van mening dat zo'n heilig God afbeelden godslastering is! :!: :!: :!:

joris

Berichtdoor joris » 25 okt 2003 12:04

oke, ieder krijg geloof naar het licht wat hij ontvangen heeft. Maar misschien moet je ook eens studie gaan maken over de kant van God die juist heel dichtbij is. God is heilig, maar ook heel dichtbij.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 25 okt 2003 13:21

essieee schreef:Dan houden we een verschillende mening. Als ik naar zoiets kijk begint m'n geweten te spreken! Dat is voor mij duidelijk dan dat ik fout bezig ben. En ik blijf van mening dat zo'n heilig God afbeelden godslastering is! :!: :!: :!:

Ik denk dat jullie elkaar gewoon moeten respecteren. Ik heb er zelf ook geen goed gevoel bij als ik een "jezus film" kijk. Omdat ik bang ben dat Jezus niet op de goede manier naar voren wordt gebracht. Dat de acteurs hem te min zouden doen.

Joris begrijp ik ook wel weer, want het is natuurlijk een heel mooi middel om het evangelie dicht bij de mensen te brengen. Als wij het hebben over Jezus dan schieten wij denk ik ook te kort in woorden, dus geven wij ook geen voledig beeld van Hem.

Ik denk dat zo'n film niet verkeert is, maar dat ik er zelf geen goed gevoel bij heb, Waarom? Joost mag het weten.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 25 okt 2003 14:03

De betrokken acteur heeft zich ook al een keer in de schijnwerpers geplaatst toen hij een blootscene met Jennifer Lopez weigerde. Hij kon dat niet verantwoorden naar zijn vrouw en naar God. Ook deze acteur is een overtuigd Katholiek. Neemt niet weg dat je er op zijn minst over mag nadenken waarom de bliksem insloeg. Misschien doen wij het wel iets te snel als toeval af. (Ik weet niet hoe ik er over moet denken).
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

egbert
Mineur
Mineur

Berichtdoor egbert » 25 okt 2003 16:00

Als dit van God kwam, waarom is zoiets dergelijks ef nog erger dan niet gebeurt met de talloze andere acteurs die in eerdere films hebben gespeeld, en die, in tegenstelling tot deze film, écht Godslasterlijk waren? (JC Superstar, Life of Brian e.d.)
The solution to a problem lies in finding the Solver...

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 25 okt 2003 16:31

egbert schreef:Als dit van God kwam, waarom is zoiets dergelijks ef nog erger dan niet gebeurt met de talloze andere acteurs die in eerdere films hebben gespeeld, en die, in tegenstelling tot deze film, écht Godslasterlijk waren? (JC Superstar, Life of Brian e.d.)

Ja, dat wilde ik nou net gaan posten! Ik denk dat God zeker wel met natuurgeweld kan spreken. Maar waarom zou Hij het, wanneer daar in dit geval sprake van is, zo selectief doen?

Een bijbels verhaal verfilmen kan heel mooi zijn, als het heel bijbelgetrouw is. Zo vond ik de film Esther en Abraham erg mooi. Vooral vanwege de geschiedkundige achtergrond, die veel meer gaat spreken.
MAar ik zou geen film kijken waarin JEzus wordt afgebeeld. Dat vin dik niet kunnen, Hij was God. En ieder mens die Jezus probeerd te imiteren, asl is het voor een film, schiet grandioos tekort.
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 25 okt 2003 17:45

hijwel schreef:
essieee schreef:Dan houden we een verschillende mening. Als ik naar zoiets kijk begint m'n geweten te spreken! Dat is voor mij duidelijk dan dat ik fout bezig ben. En ik blijf van mening dat zo'n heilig God afbeelden godslastering is! :!: :!: :!:

Ik denk dat jullie elkaar gewoon moeten respecteren. Ik heb er zelf ook geen goed gevoel bij als ik een "jezus film" kijk. Omdat ik bang ben dat Jezus niet op de goede manier naar voren wordt gebracht. Dat de acteurs hem te min zouden doen.

Joris begrijp ik ook wel weer, want het is natuurlijk een heel mooi middel om het evangelie dicht bij de mensen te brengen. Als wij het hebben over Jezus dan schieten wij denk ik ook te kort in woorden, dus geven wij ook geen voledig beeld van Hem.

Uiteraard respecteer ik hem, maar ben het er gewoon niet mee eens en kan het nu niet duidelijk bewijzen waarom maar vind ook niet dat ik dat doen moet!

Ik denk dat zo'n film niet verkeert is, maar dat ik er zelf geen goed gevoel bij heb, Waarom? Joost mag het weten.

caprice

Berichtdoor caprice » 27 okt 2003 06:27

joris schreef:zoek die tekst dn eerst op, anders heeft de rest van het gesprek geen zin namelijk.

Bedoel je deze tekst?

Exodus 20 vers 4:
Gij zult u geen gesneden beeld, noch enige gelijkenis maken, van hetgeen boven in den hemel is, noch van hetgeen onder op de aarde is, noch van hetgeen in de wateren onder de aarde is.

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 27 okt 2003 09:10

Ik vind het ook niet goed als er dingen van God gefilmd worden, net wat esssie zei, we mogen Hem leren kennen door Zijn woord en natuur, daar mogen volgens mij geen films over komen, hetzelfde geldt voor Ben Hur, een mooie film, maar nee ik vind het niet kunnen.

Inspector Morse
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Inspector Morse » 27 okt 2003 10:05

We kennen enkel de Jezus die de apostelen ons hebben willen doen leren kennen. Het NT wil ons door beelden en symbolen de liefde van God naar de mensen doen leren kennen. De mens Jezus droeg deze liefde uit. In het NT treffen we echter geen volledig historisch verhaal aan maar een geloofsverhaal. Indien Mel Gibson erin slaagt de liefdevolle boodschap van Jezus over te brengen kan dit alleen maar aangemoedigd worden.
Afbeelding

JMvVliet
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor JMvVliet » 27 okt 2003 15:16

essieee schreef:
joris schreef:Volgens mij geeft het niet.

Gij zult geen andere goden dienen, gij zultu geen gesneden beeld maken nog van wat in de wateren, nog van wat in de hemelen is nog van wat in de wateren onder de aarde is. Gij zult u voor die niet buigen noch hendienen want ik de Here uw God ben een jaloers GOd die de ongerechtigheid van de vaderen bezoek aan de kinderen enz.

Volgens mij mag je sinds Jezus op aarde is gekomen best een afbeelding van Jezus maken, omdat Hij zich zelf immers aan ons heeft laten zien? bovendien heb je het over de mens Jezus, of eigenlijk over GOd JEzus in zijn mensengedaante. Juist een gedaante omz ich kenbaar te maken aan de mensheid.
Volgens mij gaathet verbod op afgoden afbeelden ook over het afbeelden van ANDERE Goden. Jullie hebben mij, dat is genoeg, zegt God volgens mij.

Dus die film, lijkt mij oke.

Dat gaat toch regelrecht tegen Gods wil in. Als God het nodig vond had hij ons die vrijheid wel gegeven. En hebben we een afbeelding van God nodig?? Hij geeft zich helemaal in Zijn Woord. Dat hebben we van hem ontvangen dus daar moeten we het ook meedoen.

Volgens mij bedoelt Essieee dit:
Gij zult geen gesneden beeld maken, noch van wat boven in de hemel is, noch van wat onder op de aarde is, noch van wat in de wateren onder de aarde is.

Essieee, als je dit niet bedoeld, meld het dan even.

Mij is altijd uitgelegd dat met 'hemel' de Hemel werd bedoeld, daar waar God is. Kijk je echter naar de context, dan blijkt daar veel meer uit dat hiermee de natuurlijke elementen in de lucht worden bedoeld (lucht, aarde, water). Om die reden vond ik vroeger dat ik Jezus niet mocht afbeelden. Nadat ik hier een paar goede gesprekken over heb gehad, heb ik mijn inzicht op dit punt aangepast (dat doe ik niet zomaar, overigens).
It's nice to be important,
but it's more important to be nice.

Sterretje
Moderator

Berichtdoor Sterretje » 27 okt 2003 15:52

de Jezusfilm

het meeste wordt eingelijk in het negatieve getrokken. Hier heb ik mijzelf ook schuldig aangemaakt. Het leek me verkeerd, zonder dat ik er veel van afwist. Nu heb ik in enkele stukken gelezen dat de Jezusfilm heeft geleid tot bekeringen van mensen! Vooral in moslimlanden.

Verder heb ik van de film maar enkele stukken gezien aangezien een vriend van mij die stukken gebruikte bij zijn show. (die op onchristelijke scholen wordt gegeven en mega aanslaat!)

Ikzelf blijf het moeilijk vinden hoe ik er tegenover moet staan.

Maar om nu te zeggen dat het voor die acteur een straf van God was?
We gaan dan oordelen over die auteur, en nemen Gods plaats in.
Ik denk niet dat dat God Zijn bedoeling is.
Time flies when you have none!

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 27 okt 2003 16:41

Ikke21 schreef:Ik vind het ook niet goed als er dingen van God gefilmd worden, net wat esssie zei, we mogen Hem leren kennen door Zijn woord en natuur, daar mogen volgens mij geen films over komen, hetzelfde geldt voor Ben Hur, een mooie film, maar nee ik vind het niet kunnen.

eh maar mensen hebben Hem toch ook zien rondlopen op de aarde... die mochten Hem toch ook kennen door Hem te zien... die dingen staan beschreven in de Bijbel en die kun je dus wel naspelen.. want er staat immers precies hoe het gegaan is.. en nu heb je het dan alleen met beeld erbij.. daar is toch niks mis mee?!??

Terug naar “Archief”